1

Tråd: Nedkoppling av internet, Tiny + E398 + Telenor 32mbit.

Jag har lite problem med mitt internet för tillfället och håller på att slita mitt hår.

Ett par gånger om dagen slutar mitt internet att fungera, när jag loggar in på admin sidan på Tiny'n så står det att jag är uppkopplad och har god signalstyrka.
Jag måste då Disconnecta, vilket tar en halv minut, försöka att connecta vilket i 9 fall av 10 inte fungerar utan en omstart av Tiny'n först.
Sedan är tiden för att connecta uppåt 1-1,5 minut, medan mitt tidigare E1820 connectade på ett par sekunder.

Jag vet inte riktigt vad detta beror på, allting fungerade smärtfritt tidigare när jag körde med en Huawei E1820.
Problem började i stort sett när jag bytte till E398 och nu undrar jag om detta är något vanligt problem som går att lösa?

Jag köpte modemet begangnat så jag kan därför inte kontakta Telenor för att få det utbytt.
Firmwaren på modemet är enligt Dovadon, 11.209.03.01.422

Onekligen tacksam för hjälp.

2 Senaste redigerad av Mario (2012-05-20 21:43:41)

Sv: Nedkoppling av internet, Tiny + E398 + Telenor 32mbit.

Vad har du för firmware på din Tiny?

Sedan så är firmwaren på modemet ganska gammal med.
Vet dock inte om modemet går att uppdatera till den senaste som är 11.335.21.10.799 på Telenor.

BBB via Telenor 2st Poynting riktantenner Tp-link mr3420v2 med avstängd wifi huawei 398 & 392 och E3276
Asus rt-56u körs som router och delar ut till 11 enheter. (Tiny routern körs numera i sommarstugan)

3

Sv: Nedkoppling av internet, Tiny + E398 + Telenor 32mbit.

Om det är rätt jag hittat så är det
5.0.6.4139 official

Jag har sökt som en dåre efter hur man faktiskt gör en firmware update på E398 men jag hittar ingenting.
Så om någon kan hjälpa mig med det vore det verkligen uppskattat.

4

Sv: Nedkoppling av internet, Tiny + E398 + Telenor 32mbit.

OHDAMNIMABEAR skrev:

Om det är rätt jag hittat så är det
5.0.6.4139 official

Jag har sökt som en dåre efter hur man faktiskt gör en firmware update på E398 men jag hittar ingenting.
Så om någon kan hjälpa mig med det vore det verkligen uppskattat.

Hej,

Firmwaren på Tiny är gammal, pröva att ladda in version 6.0 till den och se om det löser ditt problem

5

Sv: Nedkoppling av internet, Tiny + E398 + Telenor 32mbit.

thomson69 skrev:
OHDAMNIMABEAR skrev:

Om det är rätt jag hittat så är det
5.0.6.4139 official

Jag har sökt som en dåre efter hur man faktiskt gör en firmware update på E398 men jag hittar ingenting.
Så om någon kan hjälpa mig med det vore det verkligen uppskattat.

Hej,

Firmwaren på Tiny är gammal, pröva att ladda in version 6.0 till den och se om det löser ditt problem

Har nu installerat 6.0 och återkommer under dagen med hur det gått.

6

Sv: Nedkoppling av internet, Tiny + E398 + Telenor 32mbit.

thomson69 skrev:
OHDAMNIMABEAR skrev:

Om det är rätt jag hittat så är det
5.0.6.4139 official

Jag har sökt som en dåre efter hur man faktiskt gör en firmware update på E398 men jag hittar ingenting.
Så om någon kan hjälpa mig med det vore det verkligen uppskattat.

Hej,

Firmwaren på Tiny är gammal, pröva att ladda in version 6.0 till den och se om det löser ditt problem

Jag behövde inte vänta länge, det har redan stannat upp/dött två gånger.
Tiden det tar att connecta igen är fortfarande väldigt lång, och ibland är det inte förrän jag trycker på disconnect igen som den faktiskt connectar, och då har jag internet ett par eskunder innan jag blir disconnectad igen.

Något mer tips?
Jag skulle vilja uppdatera firmwaren på E398 men jag hittar verkligen inte hur man gör det.

7

Sv: Nedkoppling av internet, Tiny + E398 + Telenor 32mbit.

Det är väl dags för dig att ringa Telenor´s kundtjänst!

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

8

Sv: Nedkoppling av internet, Tiny + E398 + Telenor 32mbit.

Har du prövat att ändra modemets inställningar i från NDIS till RAS eller tvärtom för att se om det gör någon skillnad.
Denna inställning görs i från Mobile Partner menyn Tools-->Options-->General  där kan du ändra i från NDIS till RAS.

9

Sv: Nedkoppling av internet, Tiny + E398 + Telenor 32mbit.

Hmm en annan sak har du trådlöst i gång på Tiny, detta kan störa ut modemet om man kör på 2600 Mhz bandet (4G)
Dovado rekomenderar att man minst har 50 cm avstånd mellan modem och router

10

Sv: Nedkoppling av internet, Tiny + E398 + Telenor 32mbit.

Micke skrev:

Det är väl dags för dig att ringa Telenor´s kundtjänst!

Telenors kundtjänst kan inte hjälpa mig eftersom problemet ligger i hårdvaran, jag har inga problem med nedkopplingar med modemet direkt i datorn.
Men eftersom både jag och min sambo delar på uppkopplingen så måste jag använda mig av min Dovado Tiny, vilket antagligen är där felet ligger.

11

Sv: Nedkoppling av internet, Tiny + E398 + Telenor 32mbit.

thomson69 skrev:

Har du prövat att ändra modemets inställningar i från NDIS till RAS eller tvärtom för att se om det gör någon skillnad.
Denna inställning görs i från Mobile Partner menyn Tools-->Options-->General  där kan du ändra i från NDIS till RAS.

Jag använder mig ju inte av Mobile Partner eftersom jag kopplar upp mig direkt via Tinyn, bör jag använda mig av Mobile Partner ändå?

Angående WiFi så sitter jag via kabel och min sambo via WiFi, och jag har inställningen på Network Preference: "3G (UMTS/HSPA) Only"
Modemet står i fönstret och själva Tinyn står på golvet, kabeln är utsträckt däremellan.

För övrigt ligger jag på 54-60% signalstyrka, så det är inte att han helt tappar connection heller.

12

Sv: Nedkoppling av internet, Tiny + E398 + Telenor 32mbit.

perlan44 skrev:

Jag har exakt samma prylar och abonnemang som du och liknande problem.
Jag backade från ver 6 till senaste ver 5 på Tinyn, detta verkar ha hjälpt.
Jag skulle helst satt mitt modem direkt i min Asusrouter, men den saknar stöd för det modemet.

Jag hade version 5 innan och nu 6, inget av dom verkar fungera bättre än den andra tyvärr.
Jag vet inte om det är något felinställt i Tinyn för den delen heller, dock finns det ju inte så mycket saker att ändra på hmm

13 Senaste redigerad av thomson69 (2012-05-22 08:16:28)

Sv: Nedkoppling av internet, Tiny + E398 + Telenor 32mbit.

OHDAMNIMABEAR skrev:
thomson69 skrev:

Har du prövat att ändra modemets inställningar i från NDIS till RAS eller tvärtom för att se om det gör någon skillnad.
Denna inställning görs i från Mobile Partner menyn Tools-->Options-->General  där kan du ändra i från NDIS till RAS.

Jag använder mig ju inte av Mobile Partner eftersom jag kopplar upp mig direkt via Tinyn, bör jag använda mig av Mobile Partner ändå?

Om jag inte minns helt fel så har Dovados routrar standard inställningen NDIS och denna ändring på modemet kan ändast göras i programmet mobile partner eller liknande mjukvara som medföljer ditt modem.
Det jag menade är att sätt i modemet i datorn gör ändringen i mobile partner, docka av modemet i från datorn därefter sätt in modemet i Tiny.
Om det i dagsläget står på NDIS testa med att ändra till RAS.
Hade själv problem med mitt Huawei E372 modem med nedkopplingar stod på NDIS men när jag ändrade till RAS så blev det mycket stabilare i min Tiny.

14

Sv: Nedkoppling av internet, Tiny + E398 + Telenor 32mbit.

thomson69 skrev:

Om jag inte minns helt fel så har Dovados routrar standard inställningen NDIS och denna ändring på modemet kan ändast göras i programmet mobile partner eller liknande mjukvara som medföljer ditt modem.
Det jag menade är att sätt i modemet i datorn gör ändringen i mobile partner, docka av modemet i från datorn därefter sätt in modemet i Tiny.
Om det i dagsläget står på NDIS testa med att ändra till RAS.
Hade själv problem med mitt Huawei E372 modem med nedkopplingar stod på NDIS men när jag ändrade till RAS så blev det mycket stabilare i min Tiny.

Ofan! Då ska jag ta en titt på det, men vad jag förstått så går RAS endast i lägre hastigheter än NDIS, är det något du märkt av?

15

Sv: Nedkoppling av internet, Tiny + E398 + Telenor 32mbit.

Kan berätta att jag har samma problem,

Har även Signalstyrka 96-99% i datorn men bara 30-40% i Routern

Telenor har haft den inne på service men fick tillbaka den utan att dom åtgärdat problemet, Inga fel på enheten står det i rapporten

16

Sv: Nedkoppling av internet, Tiny + E398 + Telenor 32mbit.

uppkopplingen här tar cirka 1-2 minuter i Dovado Tiny , går på 10 sekunder i datorn

17

Sv: Nedkoppling av internet, Tiny + E398 + Telenor 32mbit.

Arbite skrev:

uppkopplingen här tar cirka 1-2 minuter i Dovado Tiny , går på 10 sekunder i datorn

Uppkoppling från "cold boot" brukar ta en stund, tänk dig som att de är som att du ska starta datorn också.
Routern är en liten linux kärra.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

18

Sv: Nedkoppling av internet, Tiny + E398 + Telenor 32mbit.

2:08 tar det från att jag trycker på Connect.

Om jag COLDBOOT'ar tar det 2:40

19

Sv: Nedkoppling av internet, Tiny + E398 + Telenor 32mbit.

Enligt Telenor Så bor jag inom området Med Högst täckning och hastighet,(endast 3G dock)

Signalstyrkan är cirka 35%

20 Senaste redigerad av thomson69 (2012-05-23 07:39:26)

Sv: Nedkoppling av internet, Tiny + E398 + Telenor 32mbit.

Jag tror att Sam har svarat på detta innan med att det tar längre tid att koppla upp via router jämfört med dator.
Det var så att datorn har en snabbare processor som gör att uppkopplingen går fortare, jämfört med routerns processor som är långsammare än datorns därför den längre uppkopplingstiden.

Sedan så har jag prövat med olika routers Dovado 4GR, Tiny samt även TP-LINK  MR3420 dessa routers visar rätt så lika gällande signalstyrkan och dom visar alltid lägre styrka än ex mobile partner.
När man använder sig utav uppkopplingen via datorn och ex mobile partner så har även jag hög signalstyrka, men tittar du ex i windows på ikonen(inte mobile partner) som visar din uppkoppling till ditt mobila bredband så kommer man att se att signalstyrkan är lägre.

21

Sv: Nedkoppling av internet, Tiny + E398 + Telenor 32mbit.

OHDAMNIMABEAR skrev:
thomson69 skrev:

Om jag inte minns helt fel så har Dovados routrar standard inställningen NDIS och denna ändring på modemet kan ändast göras i programmet mobile partner eller liknande mjukvara som medföljer ditt modem.
Det jag menade är att sätt i modemet i datorn gör ändringen i mobile partner, docka av modemet i från datorn därefter sätt in modemet i Tiny.
Om det i dagsläget står på NDIS testa med att ändra till RAS.
Hade själv problem med mitt Huawei E372 modem med nedkopplingar stod på NDIS men när jag ändrade till RAS så blev det mycket stabilare i min Tiny.

Ofan! Då ska jag ta en titt på det, men vad jag förstått så går RAS endast i lägre hastigheter än NDIS, är det något du märkt av?

Jag kör på 3:s abonnemang i mitt område så är det upp till 21 mbit och jag har mellan 8-11 mbit upp samt 2,5-4 mbit upp.

22 Senaste redigerad av nybom (2012-06-18 15:12:20)

Sv: Nedkoppling av internet, Tiny + E398 + Telenor 32mbit.

Jag har Telenor, med E398 (program ver: 11.335.2110.799) och Tiny (fw ver 6), exakt samma problem.
Har idag suttit och jobbat hela dagen med modemet  i datorn, inte ett enda avbrott...

Jag har ju ingen lust att köra RAS om det drar ner hastigheten, några andra förslag på lösningar?

Edit: Kan nämna att jag med modemet i Tinyn får ca: 50% signal och 22-25 MBit ner och 3 Mbit upp med bredbndskollen. Ren 3G, 4G täckninen för dålig...

Edit2: Testade nu att koppla över till RAS, jag får samma hastigheter som innan. Så om detta köser nerkopplingarna så är det en keeper...
Någon som kan förklara skillnaderna på RAS och det NDIS ?

Edit3: Verkar inte ha löst mitt problem... Nu blev uppkopplingen skakig, satte igång en pingsnurra mot en server i närheten:
    Packets: Sent = 130, Received = 122, Lost = 8 (6% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
    Minimum = 31ms, Maximum = 2985ms, Average = 685ms
Inge vidare mao. Bredbandskollen gav: 1,67 ner och 0,97 upp...
Får antagligen starta om routern för att lösa problemet.

Sitter nu med dubbla abonnemang, vågar inte säga upp ADSL innan 3/4G funkar utan avbrott titt som tätt...
Och jag antar att jag inte kan gå på Telenor eftersom det är Tinyn som bråkar...

23 Senaste redigerad av Sam (2012-06-18 16:35:52)

Sv: Nedkoppling av internet, Tiny + E398 + Telenor 32mbit.

Använder du USB sladden som ingick med TINY'n? Dina höga pingtider indikerar att du har störning mellan 4G-2600 och WLAN-2400. Ha minst halvmeters avstånd mellan routern och modemet. Använd gärna Connection Tracker plus senaste TINY firmware.

Edit: Du kör 3G. My bad.

24

Sv: Nedkoppling av internet, Tiny + E398 + Telenor 32mbit.

NDIS används i denna hårdvaru kombinationen. NDIS är en Ethernet/nätverk drivrutin. RAS är gamla dial-up, så att säga.

25

Sv: Nedkoppling av internet, Tiny + E398 + Telenor 32mbit.

Sam skrev:

Använder du USB sladden som ingick med TINY'n? Dina höga pingtider indikerar att du har störning mellan 4G-2600 och WLAN-2400. Ha minst halvmeters avstånd mellan routern och modemet. Använd gärna Connection Tracker plus senaste TINY firmware.

Edit: Du kör 3G. My bad.

Men du kanske ändå var rätt ute... Jag hade Tinyn i ett skåp innehållandes En trådlös basenhet och en Linksys trådlös router till mitt ADSL. Jag har nu flyttat Tinyn till arbetsrummet däe det inte finns en massa andra trådlösa grejer. Kopplade den till en dator med TP kabel och körde igång en ping snurra. Nu har den tuffat på i någon timme 4000 paket skickade, alla besvarade, snitt round trip ca 30 ms. Jag skall köra pingsnurran hela dagen imorgon. Om det funkar skall jag gå över på trådlöst i övermorgon och göra samma test. Om det funkar skall jag tömma skåpet på allt annat förutom Tinyn. Om allt vill sig väl kan jag skrota mitt ADSL snart...