26

Sv: Kopplar ner till 3g

Sven P skrev:

Jo då det fungerar...det är bara det att innan jag avslöjar hur förbannat enkelt det är, så ska jag klämma Telenor först

Lycka till med det du! Du kunde också passa på och fråga varför vissa av oss fick en ny firmware helt automatiskt utan någon som helst info innan! http://i.imgur.com/rPskw.png

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

27

Sv: Kopplar ner till 3g

Sven P skrev:

Jo då det fungerar...det är bara det att innan jag avslöjar hur förbannat enkelt det är, så ska jag klämma Telenor först
Felet är, anser jag deras, och det är en förbannad informationsmiss
Kräver att de gör ett tillägg i den manual som medföljer D-linken..hade det funnits hade jag, och många andra inte behövt ringa ner deras support..Igår försökte jag nå deras support på telefon..."väntetid 3 min, många samtal före...efter en kvart la jag på...

Idag kom jag på mer hur det fungerar..det är de lätta felen som är svåra att hitta.
Lovar att återkomma.

Hur gick din dialog med Telenor idag Sven? Jag noterade ditt inlägg på deras Facebook sida "Telenorsverige".

28

Sv: Kopplar ner till 3g

Kom igen, släpp på infot nu smile Desto fler som testar desto fler kan bevisa att det funkar. smile

mobilabredband.se

29

Sv: Kopplar ner till 3g

Inget svar ännu från Telenor, väntar svar på det mail jag skickat dem.

Och..idag krånglade det faktiskt för första gången...vet inte om det var en tillfällig störning på nätet.
Annars faller alltihop..
Frugan sa att nu djävlas Telenor med dig, de kan säkert blockera dig på nåt vis..:-)
I så fall var det bara i två minuter som de gjorde det.. 

Hoppas verkligen att det jag upptäckt verkligen är helt rätt, och att det inte är enbart mina datorer och min D-Link detta gäller.
Efter "störningen" idag rullade de faktiiskt på nån Mbit bättre än genomsnittet..

Humorn är flytvästen på livets flod

30

Sv: Kopplar ner till 3g

ok ...vi väntar med stor nyfikenhet smile

Telenor 4G D-Link DWR-923 och Huawei E3276
Xperia tablet Z Tre 4G

31

Sv: Kopplar ner till 3g

Ja mina vänner..Säg den glädje som varar!
Det var för bra, det var så bra så jag själv hade svårt att acceptera att det var så enkelt..
Någon annan måste ha testat det jag gjorde var min tanke..men jag gladdes oerhört ändå, i hela 3 dagar...

Kunde det vara så lätt????

Som jag skrev igår, kom det en störning i några minuter...för att sedan djävlas hela kvällen av och till..
Så...DET FUNGERADE INTE...ingen är mer besviken än vad jag är..så jag skiter i att invänta Telenors svar..

För att dra det från början..det har som jag skrivit, varit avbrott av och till.
Kunde göra flera mätningar i rad på Bredbandskollen, och det visade fina siffror..för att när jag lämnar sidan, och går vart som helst på nätet, bli tvärstopp..sidan försöker ladda..alla lampor lyser grönt på D-link ( i mitt fall fyra st)
Så det var till att vänta eller starta om D-linken..så fungerade det igen..  Grymt iirriterande!!

Så i fredags, den 13:e, drog jag istället ut sladden till min TimeCapsule (Airporten)  och starta om den router som ligger efter D-linken..(det går fortare att starta om den än dator eller D-link) 
Ja, då fungerade Internetuppkopplingen igen...

Fick en ingivelse att starta Airportverktyget, och gå in och titta om  det var något i dess inställningar, och gick till fliken Internet.
Såg då två DNS-adresser jag inte kände igen...(har länge kört med OPEN-DNS)  Vad är detta var min tanke?
213.50.29.170
213.50.29.180

Kan det vara det jag letat efter i D-linkens webinterface? 
Som Sökdomän står D-Link.com..nertonat..???

Så jag går in i min bärbara MacBooks Nätverksinställningar  och lägger dessa adresser överst på listan

Sparar och går ut på Internet..fungerar hur fint som helst...

Gör dertsamma i vår stationära macar..och det fungarar hela fredagen, och hela lördagen..
Så på lördag kväll, när jag har iPaden med mig i sängen, så kollar jag i dess Nätverksinställningar..
Där står något annat..
DNS-servrar 192.168.0.1 

men vadå..det är ju samma som IP-adressen...
På söndag morgon går jag in i den stationära macen, och raderar alla DNS-adresser i Nätverksinställningarna..och då framträder nertonat 192.168.0.1  och D-Link.com     
Nu börjar jag fatta...tror jag..

Sparar inställningarna, och går ut på Internet...det fungerar fortfarande...Klart man är glad..inget stopp på hela dagen..
Men jag har ändå svårt att ta till mig att det var "SÅ LÄTT"   

Och det fungerade fram till mitt på dagen igår..sedan började det bråka igen...

Så vad i h-e pågår?

Igår kväll stängde jag av alla stationära och bärbara macar, och stängde ner min Airport..

Endast D-link ock min iPad var igång..skulle det fungera nu....NEJ...det bråkade flera gånger...
Min slutsats är att D-Link-pjäsen är skräp!!! Åtminstone mjukvaran i den... 

Det har något med DNS att göra är min övertygelse... 

I min iPad har jag Speednet.Test som mäter lite annorlunda...
När det strular, så kan jag, om det vill sig, hitta mätservern..och jag får siffror på 0,035 Mbit/s ner och 4 Mbit/s upp  så det är inte helt dött..och varför fungerar allt upp? 

Så, jag är ledsen om jag ingivet er förhoppningar om en lösning. 

Det är då fan att man bundit upp sig i 2 år till något som inte fungerar tillfredställande.
Hur många skulle acceptera att köpa en ny bil som stannar en stund då och då?

Humorn är flytvästen på livets flod

32

Sv: Kopplar ner till 3g

Oj, vad fustrerande! Du kanske skulle uppdatera din firmware också?
I tråden "mjukvara" finns den senaste informationen.
Har tyvärr ingen som helst aning om "Mac:ar". Viel Glück!

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

33

Sv: Kopplar ner till 3g

Det är bara att inse att det inte är Telenor eller någon enskild tillverkare som är dålig utan hela mobila "bred"bandet är från början till slut ett instabilt system. Tvärtom är det en triumf för ingenjörerna att de fått det att fungera ens så här bra.

Jag har jobbat i 35 år med distribuerade och parallella system (läs: datanät) och hela alltihop går ut på att det fungerar ibland. Med kablar och en grym kapacitet (optiska fibernät) får man det att fungera så att problemen inte egentligen märks men radiotekniken är mycket, mycket sämre och då märker man det just så att det blir avbrott. Speciellt där det är brist på kapacitet i masterna (basstationerna).  Är man nästan ensam i basstationen och det är litet trafik och bra fältstyrka så går det fint men så fort trafiken ökar och det finns störningar så är det klart att det blir avbrott.

Jag har haft som tumregel att radiobaserade system i praktiken klarar en femtedel av reklamhastigheten (den maximala råa överföringskapaciteten) och det stämmer ganska bra bland annat  med  DN:s mätningar på 4G i Stockholm. Där var medeltalet 12-15 Mbit/s fastän det utlovats 80 (eller i vissa fall 100) Mbit/s.

http://www.dn.se/ekonomi/din-ekonomi/om … ter-med-4g

Viktigare än kapaciteten skulle det faktiskt vara med stabil uppkoppling men det är också önsketänkande då trafiken ökar. Rent tekniskt går problemen att lösa genom att operatörerna bygger fler basstationer så att belastningen per station blir mindre men det är ju inte lönsamt så de låter oss pinas med dåliga förbindelser - så länge vi betalar.

Jag vägrar att betala för 2 års abonnemang utan kör enbart med kontantkort. Utvecklingen är så snabb att man inte vet hur det ser ut om en halvt år.

Och om man absolut vill ha snabb och stabil uppkoppling så är det att med tårarna i ögonen betala för fiberanslutning.

34 Senaste redigerad av Micke (2012-07-17 09:03:41)

Sv: Kopplar ner till 3g

@ Sven P:

Så här såg det ut på min statussida innan jag gjorde en hardreset...

http://i.imgur.com/AlOXu.png

...fråga mig inte om alla dessa nuffror, men du kanske ser nåt som kan vara intressant för dig?

Ps.: Att jag bara var "connected 6 hours" beror på att jag fortfarande kör med en timer som bryter strömmen en stund varje natt för hela mitt maskineri...en kvarleva från gamla Dovado-tider!

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

35 Senaste redigerad av jonasolof (2012-07-17 09:04:01)

Sv: Kopplar ner till 3g

Vet inte om det är en svensk om postat detta om upgrade funktionen i drw923:

http://patheticfails.blogspot.se/2012/0 … rabia.html


Ett steg på vägen från problemen kan vara att använda en router som låter en ställa in DNS och sedan inte ändrar några värden av sig själv pga någon "hjälpsam" programvara. Jag använder telias dns för 4G i min avm6840 router men de publika t ex 156.154.70.1 och 156.154.71.1 funkar också bra. har inte behövt göra en enda omstart på två veckor. Routern är olåst men klarar inte Telenors 900 4G.

Använd statiska ip adresser och lämna t ex .230 till .240 för tillfällig utrustning och gäster som enda dhcp område.

Man kan vända på frågeställningen. D-link är inte kända för buggfri och komplikationsfri utrustning. Nu har D-link tagit fram en 4G router och testkör den med Telenor på en telativt lite nmarknad där dålig funktion inte blir känd utanför landet. Varför skulle det fungera från början, bätte än d-links övriga grejori tidig utgåva?

Trots mitt intresse för antenner och radioteknik så blir det allt tydligare att mobilt bredband är för komplext och opålitligt för de flesta användare, fr a för kritiska användningar i t ex företag.
Många  suboptimerar av ekonomiska skäl sin utrustning och får betala med tid eller dålig kommunikation.

Äve jag håller på den prosaiska fibern...

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

36

Sv: Kopplar ner till 3g

Olika operatörers DNS:er är i varierande grad mer eller mindre tillförlitliga.

En router eller ett bredbandsmodem tilldelas oftast en DNS inställning automtiskt när den kopplar upp sig mot operatörens nät. Är det en router och man använder DHCP på lokala nätet så kommer alla anslutna datorer att använda operatörens DNS:er genom routern.

Om man nu upplever att det är problem med operatörens DNS:er så kan man lätt kringgå dessa genom att själv ställa in valfria DNS:er i sina anslutna datorer. Man väljer då t.ex. OpenDNS 208.67.222.222 och 208.67.220.220 eller Google DNS 8.8.8.8 och 8.8.4.4.

Att prova på detta sätt kan visa om det ofta är problem med operatörens DNS:er. Själv har jag i flera år kört med OpenDNS för att jag tycker det blir stabilare än min operatörs DNS. På senare tid har jag också provat Google DNS på en maskin och det verkar fungera lika bra.

Att påstå att manuell inställning av DNS skulle vara någon "Hemlig revolutionerande nyhet" är nog att ta i... Så har man alltid kunnat göra och det har varit en självklarhet för alla med lite nätverkskunskap.

37

Sv: Kopplar ner till 3g

Micke skrev:

@ Sven P:

Så här såg det ut på min statussida innan jag gjorde en hardreset...

http://i.imgur.com/AlOXu.png

...fråga mig inte om alla dessa nuffror, men du kanske ser nåt som kan vara intressant för dig?

Ps.: Att jag bara var "connected 6 hours" beror på att jag fortfarande kör med en timer som bryter strömmen en stund varje natt för hela mitt maskineri...en kvarleva från gamla Dovado-tider!



Det var ganska lika, jag hade annan IP och Gateway, och annan Firmware..(1.0.70.30)
Vad är det för en du har? 

Tror, som de skriver här i tråden, att det mobila bredbandet går på en höft..börjar tvivla på att jag på nåt vis ska komma runt problemet..
Förmodligen blir det fiber här i området framöver, vi har bildat en förening som jobbar med detta, blir inte billigt, men stabilt förhoppningsvis..blir väl klart när mitt Telenorabonnemang går ut..
http://fibernatgallinge.se/

Humorn är flytvästen på livets flod

38

Sv: Kopplar ner till 3g

svenix har rätt i att operatörens DNS ofta kan vara dålig och då verkar det som om man tappat kontakten till Internet. Att använda öppna DNS kan faktiskt förbättra situationen.

Statisk IP-adress bör man inte använda om man inte fått den av operatören. Då kan operatörens DHCP ge samma adress åt någon annan och paketen vet inte vart de skall fara.

Statisk adress inom det egna lokala nätet kan man däremot använda utan problem  om man håller sej inom samma domän som routern.  I exemplet ovan är det 192.168.0.xxx. Men använd adresser utanför routerns DHCP-område annars kan det bli krock där också. I inställningarna för DHCP-servern på routern ser man vilket område den använder.

39

Sv: Kopplar ner till 3g

Sven P skrev:

Det var ganska lika, jag hade annan IP och Gateway, och annan Firmware..(1.0.70.30) Vad är det för en du har?

Det syns väl klart och tydligt http://www.dvbcube.org/Smileys/jasons_smilies/swoon.gif...driver du med mig?
Jag skrev ju (#32):
Du kanske skulle uppdatera din firmware också? I tråden "mjukvara" finns den senaste informationen.

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

40

Sv: Kopplar ner till 3g

Micke skrev:
Sven P skrev:

Det var ganska lika, jag hade annan IP och Gateway, och annan Firmware..(1.0.70.30) Vad är det för en du har?

Det syns väl klart och tydligt http://www.dvbcube.org/Smileys/jasons_smilies/swoon.gif...driver du med mig?
Jag skrev ju (#32):
Du kanske skulle uppdatera din firmware också? I tråden "mjukvara" finns den senaste informationen.

nej nej, driver inte med dig..skrev jag nog konstigt..


Ska kolla den tråden du nämner..konstigt att jag inte sett den..??
Kan nämna att det är banne mig segt att bara gå in här nu..

Humorn är flytvästen på livets flod

41

Sv: Kopplar ner till 3g

Nu är det uppdaterat  till 1.2.9.36   
Får vi se hur det går..:-) 

Den andra uppdateringen .tgz avvaktar jag lite med..vad gör den, någon som vet?

Humorn är flytvästen på livets flod

42

Sv: Kopplar ner till 3g

är inte så att NAT listan blir full i den "billiga routern" och du därför får problem, ganska vanligt problem, speciellt om det körs p2p eller andra saker med flertal trådar mot internet.

symptomen blir liknande, går inte att komma ut.
enda sättet är att kolla med manuella dns-lookup, om dessa svarar så är dns ok.

43

Sv: Kopplar ner till 3g

G-Man skrev:

är inte så att NAT listan blir full i den "billiga routern" och du därför får problem, ganska vanligt problem, speciellt om det körs p2p eller andra saker med flertal trådar mot internet.

symptomen blir liknande, går inte att komma ut.
enda sättet är att kolla med manuella dns-lookup, om dessa svarar så är dns ok.

Nu blev det "svårt språk" här :-)

Vad menar du med NAT listan  i den "billiga routern"    hänger inte med som du förstår

Fick googla på det "nya" ordet
http://sv.wikipedia.org/wiki/Network_Ad … ranslation

Humorn är flytvästen på livets flod

44

Sv: Kopplar ner till 3g

Sven P skrev:
G-Man skrev:

är inte så att NAT listan blir full i den "billiga routern" och du därför får problem, ganska vanligt problem, speciellt om det körs p2p eller andra saker med flertal trådar mot internet.

symptomen blir liknande, går inte att komma ut.
enda sättet är att kolla med manuella dns-lookup, om dessa svarar så är dns ok.

Nu blev det "svårt språk" här :-)

Vad menar du med NAT listan  i den "billiga routern"    hänger inte med som du förstår

Fick googla på det "nya" ordet
http://sv.wikipedia.org/wiki/Network_Ad … ranslation

vissa routrar blir det lätt fullt i listan, andra stänger äldstaportarna vilket gör att förbindelser helt tvärdör då programen tror att portarna är ok fortfarande.
ganska vanligt på routrar där detta inte gårnattbställa manuellt.
hadde stora problem med detta på en annan dlink, lösningen enl dlink var omstart av routern.

timeout bör kunna justeras, samt det bör finns en sida i routern där man ser antal öppna portar sså man kan justera värdena på timeout på tcp/udp.

vissa smarta routrar återanvänder portar dynamiskt.

45

Sv: Kopplar ner till 3g

G-Man skrev:
Sven P skrev:
G-Man skrev:

är inte så att NAT listan blir full i den "billiga routern" och du därför får problem, ganska vanligt problem, speciellt om det körs p2p eller andra saker med flertal trådar mot internet.

symptomen blir liknande, går inte att komma ut.
enda sättet är att kolla med manuella dns-lookup, om dessa svarar så är dns ok.

Nu blev det "svårt språk" här :-)

Vad menar du med NAT listan  i den "billiga routern"    hänger inte med som du förstår

Fick googla på det "nya" ordet
http://sv.wikipedia.org/wiki/Network_Ad … ranslation

vissa routrar blir det lätt fullt i listan, andra stänger äldstaportarna vilket gör att förbindelser helt tvärdör då programen tror att portarna är ok fortfarande.
ganska vanligt på routrar där detta inte gårnattbställa manuellt.
hadde stora problem med detta på en annan dlink, lösningen enl dlink var omstart av routern.

timeout bör kunna justeras, samt det bör finns en sida i routern där man ser antal öppna portar sså man kan justera värdena på timeout på tcp/udp.

vissa smarta routrar återanvänder portar dynamiskt.


Förstår dig...dock är jag inte rätt man och gå in och pilla i nånting inne i routern utan vägledning, om det ens går i denna D-link DWR-923.. får hoppas det dyker upp nån här som vet vad han gör inne i routern..

Fick svar från Telenor idag, som beklagar mitt strul, och ger mig två månader "fritt" för de problem jag haft (och har)
De frågade inte vad jag gjort för att, som jag trodde då,l löst mitt problem..

Hade nyss en låsning igen..gick in i datorn Nätverksinställning, och raderade mina DNS (8.8.8.8) som jag valt att ha nu.
Tryckte spara, kom inte ut på nätet, la tillbaka DNS igen, och kom ut igen... så det hela har med DNS att göra...

Om nån hygglig själ kunde tala om för D-link-com vad felet är , så man fick det ur världen

Humorn är flytvästen på livets flod

46 Senaste redigerad av jonasolof (2012-07-19 09:42:09)

Sv: Kopplar ner till 3g

G-man kunde kanske utveckla det där med nat list full lite mer, det går inte att googla på. Vad network address translation innebär kan man googla på. Men listan som blir full i billiga routrar men inte i bättre routrar med dynamisk portåteranvändning låter intressant. Har också en dlinkrouter (adsl) som storknar ibland och måste startas om (och detta utan att peer to peer används). Problemet minskade med tiduret som stänger av routern några minuter var natt.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

47

Sv: Kopplar ner till 3g

Billigare boxarna brukar ha runt 1024/2048/4096 mac adresser i minnet. Dyrare enterprise produkter i form av cisco switchar mm har större "adress minne". Kör man torrent eller annan p2p så kan dessa adresser snabbt ätas upp.

Ang de andra dns problemet som nämns bör vara lätt att testa, när de dör kan du då göra dessa i cmd?:
Nslookup sunet.se
-funkar de så går namnuppslagen fram och din dns svarar med korrelerande ip.
-om det inte funkar så testa en ping mot valfri pingbar ip.
Ping 8.8.8.8
- funkar ping men inte nslookup så har du dns problem.
Sitter på telefonen just nu och kan inte svära på att googles dns är öppen för ping, använd annars ipn från referens servern ping.sunet.se.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

48

Sv: Kopplar ner till 3g

Han menar väl sessioner. För varje session måste det finnas en rad som kopplar den interna IP-adressen/porten till den externa förbindelsen så routern vet vart inkommande paket skall skickas. NAT är det system som översätter interna (lokala) adresser till externa. Just p2p kan generera tusentals sessioner.

49

Sv: Kopplar ner till 3g

Enligt min erfarenhet med adsl routrar finns det ytterligare något problem med dlinks routrar som gör att de hänger sig ibland, detta utan att man kört tusentals sessioner t ex med p2p. Men även switchar kan väl hänga sig.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

50

Sv: Kopplar ner till 3g

Det kan vara rena hårdvaruproblem. Jag har lagt märke till att riktigt korta strömavbrott får en del switchar och routrar att låsa sej. Troligen stannar en del av hårdvaran medan en del fortsätter. Vid längre strömavbrott startar hela apparaten upp på nytt alldeles fint. Det har blivit värre sedan elbolaget installerade ABB:s automatbrytare som stänger strömmen för en kort stund vid kortslutning. Tanken är att ljusbågen skall slockna innan man kopplar upp igen. Men för dataelektronik är dessa korta avbrott mycket värre än längre avbrott. En UPS kan hjälpa i så fall.