1

Tråd: Kopplar ner till 3g

Hej!
någon som varit med att dwr-923 kopplar ner ibland till 3g nätet men kör på 4g nätet.
Det har hänt mig 4 gånger är om kvällar eller nätter.
vad beror det på
någon här som råkat för likande då
är annars nöjd med den men det skumt den kopplar om till 3g men får gå in göra en mjuk reboot då är den tbx på 4g igen

2 Senaste redigerad av Micke (2012-05-19 07:23:54)

Sv: Kopplar ner till 3g

Du måste nog kanske ändra din radioconfig från "Auto" till en fast frekvens?

Det gör du i 5 enkla steg...

http://i.imgur.com/meplg.png

Prova med 4G --> 2600 eller 900 !

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

3

Sv: Kopplar ner till 3g

micke.
är detta bild från D-Link DWR-923  ?

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

4

Sv: Kopplar ner till 3g

Jodå...har ju "bara" den cool

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

5

Sv: Kopplar ner till 3g

tackar kanske därför den kopplade ner då, är ändrat nu iaf.

6

Sv: Kopplar ner till 3g

Vad kör du med?

Nära till masten 2600 MHz
Långt ifrån masten 900 MHz

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

7

Sv: Kopplar ner till 3g

okey...
man undrar om det går att låsa på  mhz med usb modem eller går det bara med routrar där simkort sitter direkt i. för vad jag förstår så är 2600 = 80mb och 900 = 40mb i nerhstighet(teoretiskt)

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

8

Sv: Kopplar ner till 3g

Jonny...du får kolla lite mera bland inläggen.

http://www.mobilabredband.se/forum/view … 437#p35437

Det som stör mig mest just nu, är att jag får nya IP-nr. minst 5 gånger om dagen!
Då "hänger sig" routern ca. 10 sekunder innan den kopplar upp sig igen.

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

9

Sv: Kopplar ner till 3g

Micke skrev:

Jonny...du får kolla lite mera bland inläggen.

http://www.mobilabredband.se/forum/view … 437#p35437

Det som stör mig mest just nu, är att jag får nya IP-nr. minst 5 gånger om dagen!
Då "hänger sig" routern ca. 10 sekunder innan den kopplar upp sig igen.

Just detta tror jag har varit problemet länge med min D-link och är därför att jag "tappar" internet. Men min hänger sig inte bara utan jag måste starta om den varje gång för det skall funka igen!

10

Sv: Kopplar ner till 3g

Lite grand samma problem här. Kör med DWR923, dock låst på 900/3G då detta gav bäst hastighet (25mb/3mb).
Dock får jag nytt IP ett 3-5 ggr per dag. Och är jag hemma och surfar blir det bomstopp minst en gång per tillfälle, mjukbootar routern, det tar 3-5 minuter innan jag har internet igen. Jäkligt störigt, speciellt om man ser SVTPlay.
Har haft routern inlämnad för detta, den byttes ut utan att de angav vad felet var.

Nu ligger detta som en felanmälan hos Telenor.

11

Sv: Kopplar ner till 3g

Hade precis detta problem när jag testade DWR-923. Att den tappade nät och enda sättet att få tillbaka var att starta om routern (bryta strömmen). Det hände ca 7 ggr under en tvåveckorsperiod så jag ångrade mitt köp. Ligger hos Telenor nu i väntan på godkännande. Vågade inte lita på den helt enkelt - särskilt som fler på forumet klagat. För mig hände trots att jag låst frekvens och varlt 3G alt 4G. Kanske något oftare på 3G.
Istället beställde jag Telenors USB-abonnemang 32Mbit, med Dovado Tiny. Dessvärre bryter den här också ibland, men det känns lite mer stabilt. Jag kör Tinyn bridged, så jag vet inte om det bidrar till strulen här. Sist det hände räckte det att jag gjorde DHCP renew innifrån min andra router. I annat fall kan man kanske aktivera Tinys connection tracker som kan starta om anslutningen när den märker att nätet är nere. Då kan man dock inte köra bridged vad jag förstår.

12

Sv: Kopplar ner till 3g

Min har ett annat problem, internet lampan lyser rött men 4G signal lampan är grön och det hjälper inte att starta om den varken genom interfacet eller rycka strömmen, det ända som hjälper är att fabriksåterställa den.

D-link DWR-923 - Telenor - 2X Poynting LPDA-A0044

13 Senaste redigerad av Micke (2012-05-24 07:35:29)

Sv: Kopplar ner till 3g

Tip:

1) Nästa gång det händer och du "rycker strömmen" med på/av-knappen på baksidan, vänta nån minut innan du strömförsörjer burken igen.

2) Logga in och gå till >>Extras >>Network Statistics >>Refresh...det skall stå Registered.

http://i.imgur.com/jq6Hh.png

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

14

Sv: Kopplar ner till 3g

Kan meddela er att jag kommit på vad det är som orsakar att det hänger sig..
Haft precis samma problem allt sedan den dag, för drygt en månad sedan, skaffade Telenors mobila bredband och dess D-link DWR-923..
Löste det igår förmiddags och nu rullar det på helt utan problem..innan hängde det sig dagligen...

Skapar en ny tråd i ämnet senare...

Humorn är flytvästen på livets flod

15

Sv: Kopplar ner till 3g

Spännande...även för oss som har en stabil 4G-uppkoppling!

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

16

Sv: Kopplar ner till 3g

Micke skrev:

Spännande...även för oss som har en stabil 4G-uppkoppling!

Kan jag förstå...

Nu kanske jag skrev i fel tråd, men jag har löst problemet med ständiga nedkopplingar.
Uppkopplingen kunde ligga i "full fart" och tvärstanna när man bytte till annan webbsida.

Gick att lösa om man starta om D-Linken eller inte gjorde något alls på 5-10 minuter så kom det tillbaka..
Men det löste jag..av en slump, och nu fungerar det klockrent, hänger sig inte alls.
Egentligen borde jag ringa Telenor och ge dem tipset, mot att de ger mig tre månaders fri surf.
Som jag förstått är jag inte ensam om problemet.. och Telenors support har inte kunnat lösa det

Humorn är flytvästen på livets flod

17

Sv: Kopplar ner till 3g

Du kunde ju ge en liten fingervisning...tack.
Jag håller på med den instabila porten till kameran som har fått hicka igen.

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

18

Sv: Kopplar ner till 3g

Micke skrev:

Du kunde ju ge en liten fingervisning...tack.
Jag håller på med den instabila porten till kameran som har fått hicka igen.

Vore mycket tacksam om du kan berätta lösningen för oss Sven, har samma bekymmer och är mycket frustrerande.

19

Sv: Kopplar ner till 3g

loskings skrev:
Micke skrev:

Du kunde ju ge en liten fingervisning...tack.
Jag håller på med den instabila porten till kameran som har fått hicka igen.

Vore mycket tacksam om du kan berätta lösningen för oss Sven, har samma bekymmer och är mycket frustrerande.

Ni får vänta tills imorgon åtminstone...
Det fungerar verkligen, vilket jag är djäkligt glad för.
Har verkligen letat felorsak, och var nog på väg att ge upp, för som jag nämnt tidigare, så är jag inte så hemma i just nätverk.
Mac kan jag, har jag hållt på med i över 20 år..och internet fick man ner utan problem när man hade ADSL så den biten funderade man inte på..  så jag har fått ge mig in i "nätverksdjungeln" och finna svaret.

Varför jag dröjer är att jag dels vill vara 100% säker, och än så länge fungerar det utan minsta tvekan.
Sedan funderar jag på att ta ett snack med Telenor, för det är deras jävla brist på information och en urusel support.. och att  de inte KAN det jag fann är bedrövligt..är värt minst tre månaders abonnemang att ge dem förklaringen till varför internet "går i väggen" och det blir stopp.
Helt övertygad om att det finns många kunder till dem ute i landet som svär ve och förbannelse, och startar om sin D-link 10 ggr om dagen, och supporten inte har svaret..
Lösningen borde ligga med i manualen till D-Linken.

Humorn är flytvästen på livets flod

20 Senaste redigerad av jonasolof (2012-07-15 08:41:59)

Sv: Kopplar ner till 3g

Lycka till med att nå rätt nivå i hierarkin där man både kan ta in din info och förhandla. Du får skaffa direktkanal till VD. Små företag måste bry sig om enskilda kunder. Det slipper man om man har ett stort företag.Du må komma med en generell lösning men de kommer att sträva efter att behandla dig som en enstaka konsument.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

21

Sv: Kopplar ner till 3g

men kom igen nu, informationen ska vara fri! smile

framförallt om du nu har många medanvändare här som har samma problem, jag är en av dom, nätet kan relativt ofta bara lägga av, för att några minuter senare fungera igen, har också ställt in på 3G only och 900mhz för stabilitet

men att det ska koppla ner o hålla på är inte acceptabelt

22

Sv: Kopplar ner till 3g

Mycket snack är tyvärr ofta = lite verkstad...

Vi får väl se, men lägger man ner möda på att skriva ett flertal inlägg om den "fantastiska upptäckt" man gjort istället för att skriva ett inlägg som beskriver saken så tror jag tyvärr inte att det finns så mycket att komma med.

Men motbevisa mig gärna!

23

Sv: Kopplar ner till 3g

sven p ..ärligt talat så tror jag att du inte har någon bra lösning..bara snack ...eftersom du inte svarar här

Telenor 4G D-Link DWR-923 och Huawei E3276
Xperia tablet Z Tre 4G

24

Sv: Kopplar ner till 3g

Vissa joinar forum bara för att ta upp sina problem. När allting fungerar så återkommer man inte så ofta.

25

Sv: Kopplar ner till 3g

Jo då det fungerar...det är bara det att innan jag avslöjar hur förbannat enkelt det är, så ska jag klämma Telenor först
Felet är, anser jag deras, och det är en förbannad informationsmiss
Kräver att de gör ett tillägg i den manual som medföljer D-linken..hade det funnits hade jag, och många andra inte behövt ringa ner deras support..Igår försökte jag nå deras support på telefon..."väntetid 3 min, många samtal före...efter en kvart la jag på...

Idag kom jag på mer hur det fungerar..det är de lätta felen som är svåra att hitta.
Lovar att återkomma.

Humorn är flytvästen på livets flod