26

Sv: Bra täckning, funkar ej (Konflikt m Telenor) [UPPDATERAD]

Hablingbo skrev:
Grey skrev:

Edit: Förresten tycker jag att en 3g-mast borde räcka längre än 2km som Telenor påstår.

Jag har 5,2 km till "min" mast och det har funkat utmärkt med yttre antenn. Hade Tele2 innan men sen jag bytte till Telenor går det ännu bättre! Jag får ca 6-10 Mbit med Telenors 3G upp till 16 Mbit.

Äntligen nån som bor längre ifrån och som det fungerar för!

Ja, då vet man att det verkligen ska kunna fungera.
Tack! smile

27

Sv: Bra täckning, funkar ej (Konflikt m Telenor) [UPPDATERAD]

Jag är så trött på allt strul nu så snart klättrar jag upp och snurrar masten så jag får riktningen mot mig. -.-

28

Sv: Bra täckning, funkar ej (Konflikt m Telenor) [UPPDATERAD]

Förr måste man klättra upp i masten och svänga antennerna men modernare basstationen har s.k. beamforming där man kan ställa in antennernas täckning med programvara. Så det kan gå mycket snabbt att förbättra (eller försämra) signalstyrkan om en tekniker vill. Nu vet jag ju inte vilken modell basstationen - det finns en hel del olika med olika egenskaper.

Fördröjningen kan också ställas in genom att ändra på prioriteringen i kön. Alla paket hamnar nämligen i en prioriterad kö där förstås realtidspaket såsom telefoni och strömmar stoppas in före mindre fördröjningskänsliga paket. Bit torrent är ju inte så beroende av kort fördröjning utan kan lugnt vänta på sin tur.

Det jag undrade var om man också kan sätta olika användare - till exempel från glesbygden - längre bak i kön. Alla är jämlika men en del är mera jämlika än andra ...

Det kommer nya basstationer där allt fler parametrar kan ställas in med programvara. De gamla basstationerna där allting var hårdvara hänger förstås kvar på sina ställen men byts säkert ut så småningom.

29

Sv: Bra täckning, funkar ej (Konflikt m Telenor) [UPPDATERAD]

Jag surfade litet på nätet och hittade följande "svar" på min fråga:

"Another method is to give all users the same priority, but this reduces the cell
throughput. In other words there is a trade-off between fairness for the individual user
and cell throughput."

Då kapaciteten tar slut i en basstation så är alltså frestelsen stor att börja behandla användarna olika för att optimera basstationens kapacitet.

Citatet är från Sofien Jouini: Ericsson 3G Trial Network Optimization (2006). Jag vet inte om algoritmen finns i någon basstation men man ser tydligt frestelsen att behandla användarna olika:

"The consequence of such solution is that the data rate for different users
may vary greatly"

Nu är jag ingen expert på radiokommunikation (och tänker inte bli det heller). Men man undrar ibland ...

30

Sv: Bra täckning, funkar ej (Konflikt m Telenor) [UPPDATERAD]

ja.  olikaaa abg har olia hastighet mottttt samma maast.
dethar jag noterast.

31

Sv: Bra täckning, funkar ej (Konflikt m Telenor) [UPPDATERAD]

nhu:
Fint att du hittade, mycket tänkvärt.
Jätteruttet system... Men det är väl kapitalismen i ett nötskal. Alltid någon i kläm!
Blir att jag anstränger mig så jag får fiber, för detta går inte att leva med. Kortare period - ok.
Annars inte.

Synd att det verkar vara samma problem med Tre. Ska dock testa det lite närmare.
Finns annars bara detta som alternativ, något som inte funkar. Dåligt, 1850m till masten och fungerar inte. Mycket dåligt.

Säger som Sverker: Ska det vara så??!

32

Sv: Bra täckning, funkar ej (Konflikt m Telenor) [UPPDATERAD]

G-Man skrev:

ja.  olikaaa abg har olia hastighet mottttt samma maast.
dethar jag noterast.

Synd det ska behöva vara så.
Visst lägger gärna pengar på 4g eller whatever. Men då ska det finnas nåt mer än upp till 6mbit här också wink
Och det ska funka på ett så kort avstånd.

33

Sv: Bra täckning, funkar ej (Konflikt m Telenor) [UPPDATERAD]

Internet slutade fungera, tills nyss kunde jag bara surfa med mobiltelefonen.
Mobiltelefonen fungerade klockrent, inga problem, däremot modemen var värre - kunde inte koppla upp. Trots 80% i täckning.
Ringde kundtjänst igen...
Fick äntligen snacka med en vettig kille.

Han läste upp från loggen:
"Bor långt från masten"
"Har dålig täckning"


m.m.

Alltså seriöst... Varför skriver kundtjänst så i sina loggar?
Det stämmer inte över huvud taget.

Nåväl, han ändrade så jag kan byta APN till services.telenor.se
Hittils fungerar det, och jag har fått betydligt jämnare svarstider. Mycket lägre dessutom.
Kan detta vara lösningen?

34

Sv: Bra täckning, funkar ej (Konflikt m Telenor) [UPPDATERAD]

Fortfarande inte en enda nedkoppling sedan vi bytte APN.

35

Sv: Bra täckning, funkar ej (Konflikt m Telenor) [UPPDATERAD]

ananprio på se4rvice kanske...

men det mest mysko är att kontnt abg ter sig stabilare mot m¨nads abg över lag.

tex 22mbittttttt från 2mbit kontant, ch 1bit från 16mit abg.

ar även testat att flytta ort på modem/sim och stabilitten gr från timmar till veckor

36

Sv: Bra täckning, funkar ej (Konflikt m Telenor) [UPPDATERAD]

Ok, första disconnect sedan APN-bytet nu. Precis innan läggdags.
Det är otroligt mycket bättre nu. Ännu lägre svarstid, snittar på runt 60 istället för runt 80.

DOCK disconnect kl 01:01, varade 10 minuter.
Kan knappast vara högt belastat eller liknande.

Nåja får väl nöja mig med detta.
Tack för alla svar i tråden hittils!

37

Sv: Bra täckning, funkar ej (Konflikt m Telenor) [UPPDATERAD]

Där rök det. Igen. Det höll från maj till mitten av juli i alla fall, med att byta APN.
Den 16e juli fick jag en stor disconnect trots bra täckning. Sedan dess har det bara gått utför.
Snittar nu på 5st stora disconnects per dag.
Alltså som varar längre än 5 minuter.

Det som är märkligt är att om jag belastar uppkopplingen precis efter en disconnect så blir det disconnect igen.
Om jag bara har igång skype får jag fina svarstider. Men om jag öppnar tex nån länk till youtube så dör ALLT.
Så är det MINST 20 minuter efter disconnect.

Detta gör att jag inte kan använda något alls i princip.
Fortfaranda samma förutsättningar, 60-80% täckning, 1878m från masten och vädret spelar INGEN roll.
Får disconnect på dels kontaktkortsmodem, mobiltelefon och mobilt bredband på abonnemang.

Händelseförlopp vid disconnect:
Börjar med att internet fungerar normalt. Inga problem alls. Fram tills någon slumpmässig tid.
11:58 Begäran gjorde time out. Ingenting fungerar, fortfarande uppkopplad men noll trafik.
11:59 Jag drar ur modemet, sätter i det igen. Jag börjar få svarstider igen.
12:02 Så fort jag börjar belasta med mer än 3g-hastighet (0,4mbit) så blir det "begäran gjorde time out" igen, och jag måste dra ut och sätta i modemet igen.
12:03 Internet är igång igen, loggas in på skype. Dock eftersläp i samtalet, jag hör mig själv flera sekunder för sent.
12:06 Antiviruset hämtar uppdatering automatiskt. Hur kunde ni gissa det? "begäran gjorde time out" så klart!!!
12:08 Provar låsa det till GPRS istället. Full täckning, stabilt med SLÖTT.

APN: services.telenor.se
OBS! Bra täckning och det går att ringa, men inte surfa - vid disconnects.

38

Sv: Bra täckning, funkar ej (Konflikt m Telenor) [UPPDATERAD]

Om du prövar öppen dns som 156.154.70.1 då? Låt inte datorn hämta dns från routern

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

39

Sv: Bra täckning, funkar ej (Konflikt m Telenor) [UPPDATERAD]

jonasolof skrev:

Om du prövar öppen dns som 156.154.70.1 då? Låt inte datorn hämta dns från routern

Kört sedan klockan 11 och ännu ingen disconnect tror jag. Dock varit laggigt emellanåt men över förväntan.
Återkommer när jag testat det ett tag.

Tack för tipset smile

40

Sv: Bra täckning, funkar ej (Konflikt m Telenor) [UPPDATERAD]

Tyvärr. Fortfarande många disconnects. sad

41

Sv: Bra täckning, funkar ej (Konflikt m Telenor) [UPPDATERAD]

Jag upplever liknande som dig när jag kör på 3G nätet, test av två olika modemvarianter (telenors d-link router samt huwei 392) visar samma symtom. Skiftar jag till 4G är det rock solid men lägre DL hastighet. 3G nätet där jag bor verkar mycket instabilt.

42 Senaste redigerad av Sven P (2012-08-12 08:49:06)

Sv: Bra täckning, funkar ej (Konflikt m Telenor) [UPPDATERAD]

Går visserligen fortare med 3G ner..men också avbrott..
Nu har jag kört D-linken dryg vecka med låst till 4G och 900Mhz, utan minsta avbrott..tappade 4-5 MBits ner, men vann 2-3 upp.

Var hemma hos grabben, som kan se sin mast, och hans D-Link bråkade också med ständiga avbrott, nu låste jag den på 4G och 900 Mhz, återstår att se hur det fungerar.
Tyvärr har han placerat sin burk helt fel, inne i rummet, nedanför ett keyboard, och utan extern antenn..bara "glasspinnar" och får 6-7 Mbit/s ner ..
Rådde honom flytta burken eller köpa extern antenn

Humorn är flytvästen på livets flod

43

Sv: Bra täckning, funkar ej (Konflikt m Telenor) [UPPDATERAD]

Jag undrar om det inte beror på att det är mindre trafik på 4G. Om 3G har mycket trafik så hjälper det inte mycket att skaffa antenner och modem. Varje basstation har en viss kapacitet och då den tar slut så kommer det att bli långsammare för alla och endel kastas ut.

44

Sv: Bra täckning, funkar ej (Konflikt m Telenor) [UPPDATERAD]

även jag har samma problem med telenor har ca 25/3,5 mbit/s på 3g men med många nerkopplingar och på 4g har jag 10/10 mbit/s men utan nedkopplingar.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

45 Senaste redigerad av Grey (2012-08-12 09:23:53)

Sv: Bra täckning, funkar ej (Konflikt m Telenor) [UPPDATERAD]

Tack ska ni ha!
Jag har sett att masten nu är uppgraderad till 4g.
Borde jag byta till 4g? Samma mast, 1878m, 60-80% täckning med 3g. Borde räcka va?
Riktantennen fungerar för det också.

Jag är nöjd om jag så bara har 2mbit ner utan disconnects.
Men nu är det katastrof.

46

Sv: Bra täckning, funkar ej (Konflikt m Telenor) [UPPDATERAD]

Grey skrev:

Tack ska ni ha!
Jag har sett att masten nu är uppgraderad till 4g.
Borde jag byta till 4g? Samma mast, 1878m, 60-80% täckning med 3g. Borde räcka va?
Riktantennen fungerar för det också.

Jag är nöjd om jag så bara har 2mbit ner utan disconnects.
Men nu är det katastrof.

jag har 70-90 % på 3g på den masten jag kör på men kör jag på 4g så har 100% signal. jag har 2 st poynting riktantenner.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

47

Sv: Bra täckning, funkar ej (Konflikt m Telenor) [UPPDATERAD]

Sven P skrev:

Går visserligen fortare med 3G ner..men också avbrott..
Nu har jag kört D-linken dryg vecka med låst till 4G och 900Mhz, utan minsta avbrott..tappade 4-5 MBits ner, men vann 2-3 upp.

Om du vill ha högre fart nedströms provade du att låsa routern till 4G och 2600Mhz?

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

48

Sv: Bra täckning, funkar ej (Konflikt m Telenor) [UPPDATERAD]

kör åsså med 2 pointing antenner 4g 900mhz inga avbrott


ligger allt mellan 12-19mb ner och runt 7-8mb ut

har högre inhastighet på 3g men avbrott + att jag uppfattar det som om det går fortare att surfa på 4g även om hastigheten in är sämre

så föredrar sämre hastighet o inga avbrott

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

49

Sv: Bra täckning, funkar ej (Konflikt m Telenor) [UPPDATERAD]

Grey skrev:

Tack ska ni ha!
Jag har sett att masten nu är uppgraderad till 4g.
Borde jag byta till 4g? Samma mast, 1878m, 60-80% täckning med 3g. Borde räcka va?
Riktantennen fungerar för det också.

Jag är nöjd om jag så bara har 2mbit ner utan disconnects.
Men nu är det katastrof.

Bara att testa smile

50

Sv: Bra täckning, funkar ej (Konflikt m Telenor) [UPPDATERAD]

Vore intressant att höra om de som har Sierra wirelessmodem eller Vololink (med Sierra radiokort) har lika mycket problem med disconnects på 3G.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.