1

Tråd: Tele2 använder felaktiga täckningskartor

Hej, igen!

Här är beviset för att Tele2 använder felaktiga kartor. Denna karta ligger uppe nu: http://tinypic.com/r/105nyn6/6

Utan att säga exakt var jag bor så är det med flera mils råge inom det rosa området som ska innebära "4G upp till 25". Två gånger har jag nu ringt till kundtjänst hos Tele2 och pratat med olika personer. Svaret av dem är entydigt: det finns ingen 4g-täckning där jag bor, och det är ingen planerad.

Kartan säger alltså täckning, kundtjänsten på Tele2 säger alltså ingen täckning.

Vilken karta tror ni säljarna på Tele2 använder när de prånglar på sina kunder abonnemang med långa bindningstider? Rätt svarat, den jag länkat till ovan, och som visar på 4g-täckning.

För egen del så utnyttjar jag min nöjd kund-garanti och skickar tillbaka grejerna. Men, det är bedrövligt att de kan hålla på så här. Hur många fastnar i långa bindningstider utan att få det de betalar för? Jag tror det är en hel del.

MVH
Daniel

2

Sv: Tele2 använder felaktiga täckningskartor

Kolla om Telenor´s karta visar rätt. Tele2 kör väl på samma master...tror jag!?
http://www.telenor.se/privat/mobilt-bre … index.html

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

3

Sv: Tele2 använder felaktiga täckningskartor

Allså tele2 bara sjunker o sjunker i mina ögon hela tiden.

Överallt hör man klagomål på dem, haft de själv i flera år men bytte till tre o är såå mkt nöjdare!

4 Senaste redigerad av careface (2012-05-09 19:02:07)

Sv: Tele2 använder felaktiga täckningskartor

Tele2 verkar visa fel. Telenors karta visar inte alls lika bra 4G-täckning på samma område (jag sökte på Umeå och zoomade ut)..

Jag tror att fåren på Tele2 gör allt för att locka till sig kunder då deras nät, efter kampanjen, blev väldigt väldigt överbelastat i större delarna av Sverige. Jag hoppas bara att dom löser det snart, inte för att jag själv har Tele2 jag har 3, men för att mina kompisar klagar väldigt mycket på att deras mobila internet inte fungerar, varken i mobilen eller datorn.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

5

Sv: Tele2 använder felaktiga täckningskartor

Efter att masten/länken piffas upp för 4G utbyggnad till vintern så har hastigheten stigit med 4x på 3G... undrar hur F det kommer bli när 100talet skall suga 80mbit ur den sedan... undrar om 3G återgår till <1mbit...

6

Sv: Tele2 använder felaktiga täckningskartor

Konstigt, då har jag 13km till LTE-masten som står i Holmsund men har ändå 1 pinne 4G och 10Mbit :S

Innebär detta att Umeå bara sänder på 2600MHz då?

7

Sv: Tele2 använder felaktiga täckningskartor

Jag vågar nog påstå att både Telenor och Tele2 ljuger så de blir blå. Tele2 verkar ha glädjemätare i sina täckningskartor som visar dubbelt så bra täckning som i verkligheten. Telenor har i sin tur med 2600 MHz med på platser där det inte finns. I Skoghall t.ex. ska det finnas både 900 MHz och 2600, men den sistnämnda lyser med sin frånvaro.

8

Sv: Tele2 använder felaktiga täckningskartor

Här är en liten jämförelse jag gjort som ganska väl hur det ser ut om man kollar på dessa två operatörers täckningskartor:
http://marek.se/4G/Tele2Telenor.jpg
Som synes har en av dem av outgrundlig anledning bättre täckning på kartorna.

9

Sv: Tele2 använder felaktiga täckningskartor

marre69 skrev:

Här är en liten jämförelse jag gjort som ganska väl hur det ser ut om man kollar på dessa två operatörers täckningskartor:
http://marek.se/4G/Tele2Telenor.jpg
Som synes har en av dem av outgrundlig anledning bättre täckning på kartorna.

Det är Tele2 som visar väldigt mycket för bra ser det ut som..enligt dem så finns det 4G täckning på t.ex hela Gotland + runt om i vattnet..men Telenor täcker inte ens hela Gotland...Tele2s kartor är alltså glädjemätare smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

10

Sv: Tele2 använder felaktiga täckningskartor

mobil op täcknings kartor över lag är Överdrivna och stämmer aldrig med Verkligheten tyvärr så måste man prova sig fram

skaffa mobilt bredband kontant och prova om det finns täckning

sammt om det är stabilt sen kan du fundera över om abb,,

fungerar det inte så vet du det så slippa sitta fast i 24 mån avtal

p,s det går Dåligt för tele2 verkar som skulderna är större än intäker och vinst kolla på di.se

Telenor E-1550 Telia E-392
Dovando Tiny fw 5.0.16 (6.2.3)
Comviq Mobilt Bredband Wi-Fi ZTE MF60

11

Sv: Tele2 använder felaktiga täckningskartor

roger.eriksson.c skrev:

mobil op täcknings kartor över lag är Överdrivna och stämmer aldrig med Verkligheten tyvärr så måste man prova sig fram

skaffa mobilt bredband kontant och prova om det finns täckning

sammt om det är stabilt sen kan du fundera över om abb,,

fungerar det inte så vet du det så slippa sitta fast i 24 mån avtal

p,s det går Dåligt för tele2 verkar som skulderna är större än intäker och vinst kolla på di.se

Det är självklart - men jämför du Telenors och Tele2s täckningskarta för 4G så är Tele2s flera ggr mer överdriven än någon annan opertörs.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

12 Senaste redigerad av jonasolof (2012-05-12 17:19:08)

Sv: Tele2 använder felaktiga täckningskartor

Inte bara Tele 2 ljuger. Enligt telias täckningskarta för 4G så ska det finnas en ö av grön 2600 täckning i det stora röda 800 vid Vaxholm. Där fanns i söndags över huvud taget ingen 2600 signal på telia, bara på telenor. 800 fanns däremot. Prövade också vid besök hos bekanta i Djursholm som ska ha 2600 täckning från Telia. Inte ett  spår av en signal från telia, däremot återigen från telenor. Min tyska avm6840 router visar alla master inom hörhåll på 4G 800 och 2600 oavsett operatör och oavsett om signalstyrkan räcker för att upprätta en länk.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

13

Sv: Tele2 använder felaktiga täckningskartor

Bara "Tre" verkar hålla sig till sanningen när det gäller 4G...ha, ha...
http://i.imgur.com/vv65N.png

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

14

Sv: Tele2 använder felaktiga täckningskartor

Tre kör med 10 MHz bandbredd på 2600 istället för de andra som kör över 20 MHz. Inte så lätt att hitta ställen inomhus i Stockholm där man samtidigt har bra 4G signal från Tre, Telia och Telenor. Men det finns det vid skyltfönstret i Tres servicebutik på Gamla Brogatan och där finns även eluttag så man kan testa.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

15

Sv: Tele2 använder felaktiga täckningskartor

jonasolof skrev:

Tre kör med 10 MHz bandbredd på 2600 istället för de andra som kör över 20 MHz. Inte så lätt att hitta ställen inomhus i Stockholm där man samtidigt har bra 4G signal från Tre, Telia och Telenor. Men det finns det vid skyltfönstret i Tres servicebutik på Gamla Brogatan och där finns även eluttag så man kan testa.

3 ska också ha 20MHz i 2600 bandet om jag förstått PTS dokument från försäljningen rätt.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

16

Sv: Tele2 använder felaktiga täckningskartor

Har inte alla 20 i 800 bandet? 10 upp o 10 ner??

Sen har ju tre 50 Hz i tdd 2600 frekvensen, dock är nog de inte lika mkt som de andra i fdd 2600

17 Senaste redigerad av jonasolof (2012-05-12 22:12:23)

Sv: Tele2 använder felaktiga täckningskartor

Routern Fritzbox AVM 6840 visar tillgängliga nät i Nätöversikt/Netzlist, Telia 4g aktiverat kort i. Alla har ungefär samma signalstyrka och 4 pinnar. 24001 är Telia, 24008 är Telenor och 24002 Tre. Två teliamaster hörs men bara en är uppkopplad med länk till routern, det är den med läsbar signalkvalitet RSRQ. Bandbredd 20 MHz för Telia och Telenor och 10 MHz för Tre som kör egen teknik. Lokal: Nära Centralen i Stockholm. Användarinterface i expertläge.


http://i.imgur.com/bGc88.jpg

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

18

Sv: Tele2 använder felaktiga täckningskartor

jonasolof skrev:

Routern Fritzbox AVM 6840 visar tillgängliga nät i Nätöversikt/Netzlist, Telia 4g aktiverat kort i. Alla har ungefär samma signalstyrka och 4 pinnar. 24001 är Telia, 24008 är Telenor och 24002 Tre. Två teliamaster hörs men bara en är uppkopplad med länk till routern, det är den med läsbar signalkvalitet RSRQ. Bandbredd 20 MHz för Telia och Telenor och 10 MHz för Tre som kör egen teknik. Lokal: Nära Centralen i Stockholm. Användarinterface i expertläge.


http://i.imgur.com/bGc88.jpg

Har din router stöd för både LTE FDD i 2600 och 800 bandet samt TDD i 2600 bandet? Eller har den bara stöd för det ena?

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

19 Senaste redigerad av jonasolof (2012-05-13 14:25:57)

Sv: Tele2 använder felaktiga täckningskartor

Det står inget om FDD eller TDD i manualen. Routern stöder LTE med 5, 10 och 20 MHz bandbredd på både 800 och 2600. Jag tror att TDD stöds också eftersom Hi3G satsar hårt på det internationellt och det finns också någon tysk operatör som visat intresse. Tekniskt är det inget problem att få en router att fungera på både FDD och TDD, samma chip kan användas.

Jag får inkludera det i de frågor jag ska ställa till avm.de så småningom.

Eftersom inga kontantkort finns med 4G så hade jag varit tvungen att öppna abonnemang med Tre och telenor för att testa. Abonnemanget kan visserligen avbrytas inom 30 dagar även om det känns lite fånigt att göra så med avsikt för att testa. Dessutom har operatörerna så simpla metoder för att avgöra om en presumtiv kund får bli abonnent. Som utlandssvensk finns jag inte i kreditupplysningssystemen. Därför ingen möjlighet att abonnera i butik. Det får bli en lång diskussion med kundtjänsterna, visa att man har fast egendom i landet osv. Avstod från det strulet. Telaiabonnemang har jag fyra stycken sedan 20 år så där är det lättare, även om jag har fått begära uttdrag från fastighetsegistret för att få ytterligare ett abonnemang.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

20

Sv: Tele2 använder felaktiga täckningskartor

Jag påpekade faktiskt för Tele2:s support att täckningskartorna ljuger och de höll med eftersom inga LTE-master fanns där täckning skulle finnas.

21

Sv: Tele2 använder felaktiga täckningskartor

jonasolof skrev:

Det står inget om FDD eller TDD i manualen. Routern stöder LTE med 5, 10 och 20 MHz bandbredd på både 800 och 2600. Jag tror att TDD stöds också eftersom Hi3G satsar hårt på det internationellt och det finns också någon tysk operatör som visat intresse. Tekniskt är det inget problem att få en router att fungera på både FDD och TDD, samma chip kan användas.

Jag får inkludera det i de frågor jag ska ställa till avm.de så småningom.

Eftersom inga kontantkort finns med 4G så hade jag varit tvungen att öppna abonnemang med Tre och telenor för att testa. Abonnemanget kan visserligen avbrytas inom 30 dagar även om det känns lite fånigt att göra så med avsikt för att testa. Dessutom har operatörerna så simpla metoder för att avgöra om en presumtiv kund får bli abonnent. Som utlandssvensk finns jag inte i kreditupplysningssystemen. Därför ingen möjlighet att abonnera i butik. Det får bli en lång diskussion med kundtjänsterna, visa att man har fast egendom i landet osv. Avstod från det strulet. Telaiabonnemang har jag fyra stycken sedan 20 år så där är det lättare, även om jag har fått begära uttdrag från fastighetsegistret för att få ytterligare ett abonnemang.

Jaha okej, för som jag har förstått det har alla operatörer 20MHz, 3 använder 10 på TDD och 10 på FDD. Jag kan självklart ha fel, men det är så jag förstått det. Alla ska hur som ha lika mycket enligt PTS smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

22

Sv: Tele2 använder felaktiga täckningskartor

Tele2 verkar ha stora problem med att visa vart man har GSM/EDGE i Sverige...


kolla själv http://www.tele2.se/kundservice/drift-o … aspx#18566

Kryssa ur 3G och välj enbart 2G.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

23 Senaste redigerad av jonasolof (2012-05-18 07:44:45)

Sv: Tele2 använder felaktiga täckningskartor

De kanske har så få master som sänder GSM men desto fler på 3G inkl. telefoni på 3G. Jag tittade på Kalmartrakten. Där utgår täckningen från en enda punkt. Följ täckningen över Kalmarsund norrut och se hur skuggan av en ö tar bort täckningen.

Så det redovisade magra resultatet kanske beror på att täckningskartan för GSM är ärlig...

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

24

Sv: Tele2 använder felaktiga täckningskartor

jonasolof skrev:

De kanske har så få master som sänder GSM men desto fler på 3G inkl. telefoni på 3G. Jag tittade på Kalmartrakten. Där utgår täckningen från en enda punkt. Följ täckningen över Kalmarsund norrut och se hur skuggan av en ö tar bort täckningen.

Så det redovisade magra resultatet kanske beror på att täckningskartan för GSM är ärlig...


Jag tror GSM-kartorna ljuger... t.ex så har Östhammar, Öregrund och Forsmark helt plötsligt ingen GSM täckning där det tidigare har fungerat utmärkt...

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

25

Sv: Tele2 använder felaktiga täckningskartor

SAFASFD skrev:

spamm spamm spamm


Vad i h*lvete!

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.