26

Sv: 4GR som "bara står" förbrukar data?!

kaptenzoom skrev:
Sam skrev:

Som sagt, nånting måste ha gått fel med dataparsningen mellan de olika upp-/nedgraderingar du har gjort. Det kan också förklara varför den kopplar ner.


• Är "dataparsningen" ett etablerat begrepp, vad innebär det?!

I mitt fall handlar det om en router som går på "tomgång", inga anslutna lokala klienter, inga (få) aktiva funktioner. Vilken data "parsas" då och hur kan det bli ca 14 GB på sju dagar?!

(Nu verkar det eventuellt som att routern rapporterar fel datamängd, Telenor tycker det är mycket mindre...)


1) Spara ner routerns konfig filen på datorn.
2) Gör en factory reset av routern.
3) Lägg tillbaka konfig filen på routern.
4) Bytt ditt signatur. Den börjar bli supergammal nu och ditt påstaende stämmer inte med fakta. Vi har satsat och löst problemet sedan 2 månader tillbaka.


• 1-3)

Här är ju själva orsaken till att jag i en annan tråd ställde frågan Dovado 4GR för instabil för fjärrövervakning? (http://www.mobilabredband.se/forum/view … hp?id=4433).

Om man ständigt måste göra fysiska återställningar så funkar den ju sådär för övervakning/styrning på distans (jag har den i stugan för att slå på värme, hålla koll med en kamera etc).

• 4)

Eh, vilket problem har ni löst?! Mitt problem är att jag just nu upplever Dovado 4GR (med FW 5.0.16) som instabil och otillförlitlig.


För övrigt anser jag att Dovado bör satsa på stabilitet före andra funktioner.

Inte för att vara taskig, du har säkert lagt ned en del pengar på denna router. Men släng ut skiten och köp en "Riktig" router med Loggningsfunktioner osov. Det här leder ingenstans..

Dovado kommer inte ändra sig. Ursäkta min svenska men det känns som du pissar just nu i motvind och ni verkar inte förstå varandra alls. Dessutom som pricken över i rörande loggar, Dovado tycks glömma bort att vi är ett gäng gamla rävar som har några år bakom oss, och för oss är inte loggarna för avancerade, snarare tvärt om!! Vi vill veta vad som händer. När vi vet vad som händer kan vi även bilda ss en uppfattning vad som är fel.

27 Senaste redigerad av Snoopy32 (2012-05-07 18:22:26)

Sv: 4GR som "bara står" förbrukar data?!

webbsmurfen skrev:

Dovado tycks glömma bort att vi är ett gäng gamla rävar som har några år bakom oss, och för oss är inte loggarna för avancerade, snarare tvärt om!! Vi vill veta vad som händer. När vi vet vad som händer kan vi även bilda ss en uppfattning vad som är fel.


Hear, hear......


/Erland

.

28

Sv: 4GR som "bara står" förbrukar data?!

OK, jag har fortfarande inte kunnat göra en factory reset av routern eftersom den körs på annan ort. Det är tyvärr något som Dovado 4GR inte verkar riktigt redo för eftersom den kräver "factory resets" lite då och då för att fungera.


För det här specifika problemet verkar det som att det är "trafikräknaren" som har "kajkat ur", jag har gått tillbaka flera månader och kollat med operatörens debitering och den ligger avsevärt mycket lägre än vad Dovado 4GR visar.

För maj verkar det tex som att verklig trafik bara är 3-4% av vad som rapporteras via SMS/Epost-rapporter och Webb-gränssnittet på Dovado 4GR...


En logg hade säkert kunna ge ledtrådar till detta problem...



För övrigt anser jag att Dovado bör satsa på stabilitet före andra funktioner.

29

Sv: 4GR som "bara står" förbrukar data?!

står räknaren på 1000 eller 1024 bits...

vissa operatörer räknar 1000 andra 1024

30

Sv: 4GR som "bara står" förbrukar data?!

G-Man skrev:

står räknaren på 1000 eller 1024 bits...

vissa operatörer räknar 1000 andra 1024


Har kört på 1000, testar 1024 nu men det borde ju inte vara orsaken till att verklig trafik verkar vara 3-4% av den trafik som Dovado 4GR rapporterar... :-)


Har kört på 1024 sedan igår men får fortfarande rapporter om oförklarligt hög trafik.


Har även testat "Reset traffic", vilket innebar att jag förlorade historiken, men det hjälpte inte heller.



För övrigt anser jag att Dovado bör satsa på stabilitet före andra funktioner.

31

Sv: 4GR som "bara står" förbrukar data?!

Nåt liknande hände förra månaden för mig. Jag fick ett mejl från min 4GR i stugan att jag hade gjort slut på 1,5G redan ett par dagar efter månadsskiftet, och det enda som var anslutet är en 1-wire logger som skickar väldigt lite data.

Jag kollade den ett tag, och såg att mängden ökade med alarmerande hastighet, och jag bootade om den, trots att det oftast brukar misslyckas. Booten lyckades faktiskt, och problemet försvann.

Idag har jag packat ihop min 4GR och nu står där en TP-LINK i stället. En router som klarar variabel subnetmask, har vettig logg, statistik per klient. Kort sagt saker man förväntar sig i en router, och det i en router som kostar en tredjedel av en 4GR.

32

Sv: 4GR som "bara står" förbrukar data?!

Sam skrev:

Som sagt, nånting måste ha gått fel med dataparsningen mellan de olika upp-/nedgraderingar du har gjort. Det kan också förklara varför den kopplar ner.

1) Spara ner routerns konfig filen på datorn.
2) Gör en factory reset av routern.
3) Lägg tillbaka konfig filen på routern.
4) Bytt ditt signatur. Den börjar bli supergammal nu och ditt påstaende stämmer inte med fakta. Vi har satsat och löst problemet sedan 2 månader tillbaka.


OK, jag har nu gjort "factory reset" på min Dovado 4GR:

- förlorade "Traffic historiken", den sparas tydligen inte i konfigurationsfilen

- Efter ca 15 timmar är trafiken:

   - enligt Dovado 4GR: 1,7 GB

   - enligt Telenor: 110 MB

Jag vet inte säkert om det går att lita på Telenors siffror över så kort tid (dvs om de har någon eftersläpning i rapporteringen).

Men tyvärr det ser ju ut som att problemet med att Dovado 4GR rapporterar fullständigt fel "Traffic Usage"  finns kvar...


Att det inte finns någon log i Dovado 4GR gör ju som flera tidigare har noterat att det inte går att felsöka...



För övrigt anser jag att Dovado bör satsa på stabilitet före andra funktioner.

33

Sv: 4GR som "bara står" förbrukar data?!

Tipo874 skrev:

Nåt liknande hände förra månaden för mig. Jag fick ett mejl från min 4GR i stugan att jag hade gjort slut på 1,5G redan ett par dagar efter månadsskiftet, och det enda som var anslutet är en 1-wire logger som skickar väldigt lite data.

Jag kollade den ett tag, och såg att mängden ökade med alarmerande hastighet, och jag bootade om den, trots att det oftast brukar misslyckas. Booten lyckades faktiskt, och problemet försvann.

Idag har jag packat ihop min 4GR och nu står där en TP-LINK i stället. En router som klarar variabel subnetmask, har vettig logg, statistik per klient. Kort sagt saker man förväntar sig i en router, och det i en router som kostar en tredjedel av en 4GR.


OK, hur är stabiliteten i jämförelse med Dovado 4GR?



För övrigt anser jag att Dovado bör satsa på stabilitet före andra funktioner.

34

Sv: 4GR som "bara står" förbrukar data?!

Mycket bra, trots 20% signalstyrka wink

Free your mind, and your OS will follow.

35

Sv: 4GR som "bara står" förbrukar data?!

kaptenzoom skrev:

OK, jag har nu gjort "factory reset" på min Dovado 4GR:

- förlorade "Traffic historiken", den sparas tydligen inte i konfigurationsfilen

- Efter ca 15 timmar är trafiken:

   - enligt Dovado 4GR: 1,7 GB

   - enligt Telenor: 110 MB

Jag vet inte säkert om det går att lita på Telenors siffror över så kort tid (dvs om de har någon eftersläpning i rapporteringen).


Ja, vad säger man...

Kollade trafiken med Telenor igen, nu rapporterar de ca 8,6 GB (dvs de har sannolikt en eftersläpning i sin rapportering så detta är troligen för en längre period men de presenterar den som om den vore aktuell, supporten har heller ingen kolla på detta).

Dovado 4GR rapporerar 9,7 GB.


Om nu detta stämmer så är jag tillbaka på ruta ett: "Vad är det som orsakar mer 3G-trafik i Dovado 4GR än det rimligen borde vara?"

Just nu kör jag på routern, men jag ser ingen möjlighet att min aktivitet motsvarar 9-10 GB på två dagar...


Har någon mer än jag och @cii problem och/eller lösningsförslag med för hög data-trafik alternativt felaktig rapportering av mängden trafik?



För övrigt anser jag att Dovado bör satsa på stabilitet före andra funktioner.

36 Senaste redigerad av Tipo874 (2012-05-21 07:35:18)

Sv: 4GR som "bara står" förbrukar data?!

kaptenzoom skrev:
Tipo874 skrev:

Nåt liknande hände förra månaden för mig. Jag fick ett mejl från min 4GR i stugan att jag hade gjort slut på 1,5G redan ett par dagar efter månadsskiftet, och det enda som var anslutet är en 1-wire logger som skickar väldigt lite data.

Jag kollade den ett tag, och såg att mängden ökade med alarmerande hastighet, och jag bootade om den, trots att det oftast brukar misslyckas. Booten lyckades faktiskt, och problemet försvann.

Idag har jag packat ihop min 4GR och nu står där en TP-LINK i stället. En router som klarar variabel subnetmask, har vettig logg, statistik per klient. Kort sagt saker man förväntar sig i en router, och det i en router som kostar en tredjedel av en 4GR.


OK, hur är stabiliteten i jämförelse med Dovado 4GR?



För övrigt anser jag att Dovado bör satsa på stabilitet före andra funktioner.


En skum grej jag ser är att den verkar skicka ett DDNS request varje sekund. Har precis stängt av det. Antar att DynDNS inte gillar det.

För övrigt verkar den funka. DynDNS-grejen hade jag ju aldrig kunna upptäcka på Dovadon, iom att den inte har någon användbar logg.

En grej jag gillade med Dovadon, som tyvärr saknas i TP-LINK:en är möjligheten att skicka mejl när man förbrukat viss mängd data.

Jag ser att den nya Dovado DOMA kan fimpa strömmen till modemet för att reseta det. Oj vad jag saknar den funktionen i min 4GR.

Om det fanns i 4GR skulle jag nog fortfarande köra den.

Edit:

DDNS-problemet verkar bero på att 3G uppkopplingen fläppar upp och ned, och den får ny IP-address, så routern sköter sig nog.

Jag är iofs skeptisk till att den funktionen finns i TP-LINK:en också. Vi får se hur långtidsstabiliteten är på TP-LINK:en

37

Sv: 4GR som "bara står" förbrukar data?!

Tipo874 skrev:

DynDNS-grejen hade jag ju aldrig kunna upptäcka på Dovadon, iom att den inte har någon användbar logg.

Jodå, med den här...http://i.imgur.com/3v0GU.png

Då poppar det upp ett meddelande varje gång "DynDNS" updaterar sig/dig...
http://i.imgur.com/DT7Xl.jpg

Källa: http://dyn.com/support/clients/

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

38

Sv: 4GR som "bara står" förbrukar data?!

Micke skrev:
Tipo874 skrev:

DynDNS-grejen hade jag ju aldrig kunna upptäcka på Dovadon, iom att den inte har någon användbar logg.

Jodå, med den här...

Då poppar det upp ett meddelande varje gång "DynDNS" updaterar sig/dig...


Källa: http://dyn.com/support/clients/

Inget windows här. smile

39

Sv: 4GR som "bara står" förbrukar data?!

Tipo874 skrev:

Inget windows här. smile

Inget av de andra heller?http://i.imgur.com/vp9yY.png

Källa: http://dyn.com/support/clients/

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

40

Sv: 4GR som "bara står" förbrukar data?!

Men grejen med de där klienterna är väl att de uppdaterar DynDNS i stället för DDNS-klienten i routern? Inte vad jag vill ha, eftersom jag inte sitter bakom den routern normalt. Routern står i stugan, och normalt är det bara en logger som sitter bakom den.

41

Sv: 4GR som "bara står" förbrukar data?!

Kan detta va till någon hjälp?
http://www.mobilabredband.se/forum/view … ?pid=13449

42

Sv: 4GR som "bara står" förbrukar data?!

Jag har kört vidare med med min Dovado 4GR som fortsätter att generera trafik utan förklaring och trots återställning.

Det har varit stunder då ingen märkbar trafik har genererats men utan logg är det inte lätt att se vad som händer eller vad som är annorlunda då.


En "rolig" detalj är att Dovado 4GR rapporterar datatrafik ("Traffic Usage") på flera sätt men det är olika mängd i samtliga rapporter vid en given tidpunkt, exempel från idag:

• Rapport via Mail eller SMS:

Traffic reached 7226 MB


• I headern på Webgränssnittet:

Traffic Down / Up (GB)
Modem: 0.13 / 6.76


• I Webgränssnittet under fliken "Internet: Traffic"

Downloaded Jun 2012:    135 MB
Uploaded Jun 2012:    6 932 MB
    _________
Total Jun 2012:    7 067 MB



För övrigt anser jag att Dovado bör satsa på stabilitet före andra funktioner.

43

Sv: 4GR som "bara står" förbrukar data?!

Har du gjort en factory reset på routern?

44

Sv: 4GR som "bara står" förbrukar data?!

........

.

45

Sv: 4GR som "bara står" förbrukar data?!

Morse kod?

46

Sv: 4GR som "bara står" förbrukar data?!

Sam skrev:

Morse kod?

Punkt skift snarare ....s...e..l..ä..n...g..r....e...n...e...d

47

Sv: 4GR som "bara står" förbrukar data?!

Sam skrev:

Morse kod?

Dålig skämt, Sam sad  Vad händer med systemloggen?  Finns det en ETA?

Free your mind, and your OS will follow.

48 Senaste redigerad av ruva (2012-06-04 19:25:30)

Sv: 4GR som "bara står" förbrukar data?!

Det händer alltså när ingen dator är på? Mig händer det när datorn är på och undrade varför närverksmätaren visade download när jag inte gjorde något. Kom sedan på att det var Dropbox, G-drive och Skydrive som syncade lite. Men som sagt, har det inget med ditt problematt göra.

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

49

Sv: 4GR som "bara står" förbrukar data?!

Sam skrev:

Har du gjort en factory reset på routern?


Ja, förutom att det var krångligt för mig (routern står på annan plats) så det blev ingen skillnad...



För övrigt anser jag att Dovado bör satsa på stabilitet före andra funktioner.

50

Sv: 4GR som "bara står" förbrukar data?!

ruva skrev:

Det händer alltså när ingen dator är på? Mig händer det när datorn är på och undrade varför närverksmätaren visade download när jag inte gjorde något. Kom sedan på att det var Dropbox, G-drive och Skydrive som syncade lite. Men som sagt, har det inget med ditt problematt göra.


Jag har en nätverkskamera ansluten via WLAN (men ingen dator) på nätverket vid min Dovado 4GR.

Jag har testat att stänga av mitt WLAN på Dovado 4GR och ändå upplevt att det går en stor mängd trafik (har inget anslutet på ethernet-portarna).

Med en logg hade jag troligen kunnat se vad som händer...



För övrigt anser jag att Dovado bör satsa på stabilitet före andra funktioner.