1

Tråd: TELE 2 Ljuger, om och om igen!

Besökte den lastbil som Tele 2 ställt upp utanför Ica Maxi i Umeå i helgen. Där frågade jag när det skulle uppgraderas till 4g där jag bor. Säljaren försäkrade mig att det redan var uppgraderat. Han visade mig täckningskartan där 4g "upp till 25" täckte området där jag bor och långt långt i en omkrets runt.

Jag gick därifrån med en router och ett 4g-abonnemang. Tror ni det är någon 4g-täckning? Svar nej!

Kartan på tele2.se visar fortfarande samma fina täckning. (det gäller området kring Täfteå utanför Umeå)

Jag ringer till kundtjänst. Han där säger att "nej, det är alldeles för långt till en 4g-sändare". Ok... varför visar då kartan att det är täckning? Då bryts samtalet. Lägligt. Jag ringer igen. 40 minuters väntetid. Ger upp efter en halvtimma då ingenting hänt med kötiden och prövar chatten.

Killen i chatten säger att det ska vara täckning där jag bor och att jag får pröva kundtjänst via telefon om jag har ytterligare frågor.

Den enda slutsats jag kan dra av detta är att Tele 2 medvetet ljuger med den täckningskarta de har på www.tele2.se och att säljarna som åker runt i tele2-trailern, samt de som sitter i chatten använder just denna felaktiga karta. När man så ringer och ska klaga så har de en annan karta och säger att "nej, det finns ingen täckning".

Har någon här någon alternativ förklaring - annan än att Tele 2 ljuger och luras - eller någon annan kommentar?

/Daniel

2

Sv: TELE 2 Ljuger, om och om igen!

daniel12345 skrev:

Besökte den lastbil som Tele 2 ställt upp utanför Ica Maxi i Umeå i helgen. Där frågade jag när det skulle uppgraderas till 4g där jag bor. Säljaren försäkrade mig att det redan var uppgraderat. Han visade mig täckningskartan där 4g "upp till 25" täckte området där jag bor och långt långt i en omkrets runt.

Jag gick därifrån med en router och ett 4g-abonnemang. Tror ni det är någon 4g-täckning? Svar nej!

Kartan på tele2.se visar fortfarande samma fina täckning. (det gäller området kring Täfteå utanför Umeå)

Jag ringer till kundtjänst. Han där säger att "nej, det är alldeles för långt till en 4g-sändare". Ok... varför visar då kartan att det är täckning? Då bryts samtalet. Lägligt. Jag ringer igen. 40 minuters väntetid. Ger upp efter en halvtimma då ingenting hänt med kötiden och prövar chatten.

Killen i chatten säger att det ska vara täckning där jag bor och att jag får pröva kundtjänst via telefon om jag har ytterligare frågor.

Den enda slutsats jag kan dra av detta är att Tele 2 medvetet ljuger med den täckningskarta de har på www.tele2.se och att säljarna som åker runt i tele2-trailern, samt de som sitter i chatten använder just denna felaktiga karta. När man så ringer och ska klaga så har de en annan karta och säger att "nej, det finns ingen täckning".

Har någon här någon alternativ förklaring - annan än att Tele 2 ljuger och luras - eller någon annan kommentar?

/Daniel

Täckningskartorna som visas på alla operatörers hemsidor är framtagna i en dator, alltså är det bara en fingervisning om det finns någon täckning eller ej. Man ska därför se till att alltid få ångerrätt på sina köp när det gäller mobila bredband och mobiler med abonnemang.

Ta en titt på Telenors täckningskarta för 4G (de delar ju master), vad jag kan se så finns det inte där. Ser jag fel, eller visst visar den inte 4G-täckning där du bor?

Du ska få reklamera abonnemanget utan uppsägninstid då det försäljaren sagt inte stämmer överrens med verkligheten. För verkligheten verkar stämma bättre överrens med Telenors täckningskarta enligt dig.

Får du inga vettiga svar från Tele2s kundtjänst, skriv ett inlägg på www.fairshopping.se smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

3

Sv: TELE 2 Ljuger, om och om igen!

Tack för svaret. Jo, Telenor och Tele 2 har helt olika kartor. Killen i trailern sa att de hade åkt runt i bil och gjort manuella mätningar i umeå och därför uppdaterat kartorna baserat på detta.

4

Sv: TELE 2 Ljuger, om och om igen!

daniel12345 skrev:

Tack för svaret. Jo, Telenor och Tele 2 har helt olika kartor. Killen i trailern sa att de hade åkt runt i bil och gjort manuella mätningar i umeå och därför uppdaterat kartorna baserat på detta.

Så går det inte till när man uppdaterar ens täckningskartor vad jag vet. Det skulle kosta alldeles för mycket. Om de nu har gjort det, vad har de använt för utrustning? Inte ett vanligt modem skulle jag gissa.

Det gjorde man med 3gnätet när det byggdes ut, det görs säkert på samma sätt med 4gnätet.
Jo det kostade en hel del kan jag tänka mig.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

5

Sv: TELE 2 Ljuger, om och om igen!

daniel12345 skrev:

Besökte den lastbil som Tele 2 ställt upp utanför Ica Maxi i Umeå i helgen. Där frågade jag när det skulle uppgraderas till 4g där jag bor. Säljaren försäkrade mig att det redan var uppgraderat. Han visade mig täckningskartan där 4g "upp till 25" täckte området där jag bor och långt långt i en omkrets runt.

Jag gick därifrån med en router och ett 4g-abonnemang. Tror ni det är någon 4g-täckning? Svar nej!

Kartan på tele2.se visar fortfarande samma fina täckning. (det gäller området kring Täfteå utanför Umeå)

Jag ringer till kundtjänst. Han där säger att "nej, det är alldeles för långt till en 4g-sändare". Ok... varför visar då kartan att det är täckning? Då bryts samtalet. Lägligt. Jag ringer igen. 40 minuters väntetid. Ger upp efter en halvtimma då ingenting hänt med kötiden och prövar chatten.

Killen i chatten säger att det ska vara täckning där jag bor och att jag får pröva kundtjänst via telefon om jag har ytterligare frågor.

Den enda slutsats jag kan dra av detta är att Tele 2 medvetet ljuger med den täckningskarta de har på www.tele2.se och att säljarna som åker runt i tele2-trailern, samt de som sitter i chatten använder just denna felaktiga karta. När man så ringer och ska klaga så har de en annan karta och säger att "nej, det finns ingen täckning".

Har någon här någon alternativ förklaring - annan än att Tele 2 ljuger och luras - eller någon annan kommentar?

/Daniel

Samma problem strax utanför Sandviken (Gävleborg), täckningskartorna hos Tele2 & Telenor
visar att det finns 4G upp till 30 Mbit/s men modemet hittar inget nät!


Dålig stil!

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

6

Sv: TELE 2 Ljuger, om och om igen!

Fan vad tele2 får in massa klagomål överallt senaste tiden? Så glad att jag gick över till tre nyligen, de är väl inte perfekta men sååå mkt bättre än tele2.

7 Senaste redigerad av Discover (2012-05-01 15:05:22)

Sv: TELE 2 Ljuger, om och om igen!

Bumb skrev:

Fan vad tele2 får in massa klagomål överallt senaste tiden? Så glad att jag gick över till tre nyligen, de är väl inte perfekta men sååå mkt bättre än tele2.


Jag kommer troligen att byta tillbaka till 3 om ca 2 år då bindningstiden hos Tele2 går ut,

men det beror lite på vad 3 kan ge mig för deal också... har ju faktiskt varit kund sedan 2004 och är det fortfarande hos 3.

Har ett röstabonnemang hos 3 och ett hos Tele2, 3 är för det mesta snabbare än Tele2 men när det gäller samtalstäckning så är Tele2 mycket bättre än 3, iaf här i Gästrikland.

Alternativet är att skippa 3 och gå till Telenor, då Telenor får lika bra rösttäckning som Tele2.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

8 Senaste redigerad av Micke (2012-05-01 17:54:52)

Sv: TELE 2 Ljuger, om och om igen!

Bumb skrev:

Fan vad tele2 får in massa klagomål överallt senaste tiden?

"Bråkade" med de i höstas för att de ströp min 3G-anslutning uppströms till max. 1.4 Mbit/s!

"Ja, vi ser att du har ett äldre "Large-abo" och då stryper vi sedan en tid din uplink, men om du byter till det nya får du för samma månadskostnad en upstream på upp till 4 Mbit/s!"

Man kunde knappt tro att det var sant...vadå äldre abonnemang? Stod inget om det på deras infosida: http://www.tele2.se/kundservice/mobilt- … -svar.aspx

Okay, jag bytte och efter ett antal simkortsbyten (de första kunde de inte aktivera!?), fick jag maskineriet igång igen. Det ända som sedan hände var egentligen att man bara lade till ett trafiktak på 20 GB...min fart uppåt var fortfarande max. 1.4 Mbit/s.

Det blev några skarpa ord och en upsägning från min sida!

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

9

Sv: TELE 2 Ljuger, om och om igen!

Micke skrev:
Bumb skrev:

Fan vad tele2 får in massa klagomål överallt senaste tiden?

"Bråkade" med de i höstas för att de ströp min 3G-anslutning uppströms till max. 1.4 Mbit/s!

"Ja, vi ser att du har ett äldre "Large-abo" och då stryper vi sedan en tid din uplink, men om du byter till det nya får du för samma månadskostnad en upstream på upp till 4 Mbit/s!"

Man kunde knappt tro att det var sant...vadå äldre abonnemang? Står inget om det på deras infosida: http://www.tele2.se/kundservice/mobilt- … -svar.aspx

Okay, jag bytte och efter ett antal simkortsbyten (de första kunde de inte aktivera!?), fick jag maskineriet igång igen. Det ända som sedan hände var egentligen att man bara lade till ett trafiktak på 20 GB...min fart uppåt var fortfarande max. 1.4 Mbit/s.

Det blev några skarpa ord och en upsägning från min sida!


Med telefonen ( Samsung Galaxy S2 ) får jag aldrig snabbare än 1,25 Mbit/s i upplänk.

Har deras 3G nät stöd för snabbare uppladdning ?

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

10 Senaste redigerad av Micke (2012-05-01 18:23:30)

Sv: TELE 2 Ljuger, om och om igen!

Discover skrev:

Har deras 3G nät stöd för snabbare uppladdning ?

Citat från deras infosida:

"Vilka hastigheter kan jag få uppströms på Mobilt Bredband från Tele2?

På Tele2 Mobilt Bredband Small är upplänkshastigheten upp till 1 Mbit/s och på Mobilt Bredband Medium och Large är det upp till 4 Mbit/s uppströms och på Mobilt Bredband XL 20 Mbit/s. Med gamla abonnemangsformer är det upp till 0,3 Mbit/s uppströms."

Sista meningen har antagligen tillkommit under tiden, men det ska väl vara 1,3 Mbit/s?

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

11

Sv: TELE 2 Ljuger, om och om igen!

Jag har medium åh fan har man inte mer än 1/1mbit upp/ned! Detta på mobilen, inget fel på mobilen då jag har testat med telenor abg.

Fiber Telia 100/100Mbit
Bryggat->Netgear-> datorer och Wifi/switch
Macbook + Windows 7 + Iphones + Paddor + Android mobiler + 150tum biosalong + Lumia 920

12

Sv: TELE 2 Ljuger, om och om igen!

Discover skrev:
Bumb skrev:

Fan vad tele2 får in massa klagomål överallt senaste tiden? Så glad att jag gick över till tre nyligen, de är väl inte perfekta men sååå mkt bättre än tele2.


Jag kommer troligen att byta tillbaka till 3 om ca 2 år då bindningstiden hos Tele2 går ut,

men det beror lite på vad 3 kan ge mig för deal också... har ju faktiskt varit kund sedan 2004 och är det fortfarande hos 3.

Har ett röstabonnemang hos 3 och ett hos Tele2, 3 är för det mesta snabbare än Tele2 men när det gäller samtalstäckning så är Tele2 mycket bättre än 3, iaf här i Gästrikland.

Alternativet är att skippa 3 och gå till Telenor, då Telenor får lika bra rösttäckning som Tele2.

Fördelen med 3 är väl just nu att de bygger ut sitt 3G-nät i 900-bandet vilket ger samma braiga 3G-täckning som GSM-näten. De har ju dock en bra bit kvar. Du kan ju alltid beställa ett kontantkort från Telenor för att testa hastigheten. Bara för att 3 ger dig högre hastighet än Tele2 måste ju inte Telenor göra det, ju smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

13

Sv: TELE 2 Ljuger, om och om igen!

pompe90 skrev:

Jag har medium åh fan har man inte mer än 1/1mbit upp/ned! Detta på mobilen, inget fel på mobilen då jag har testat med telenor abg.


Betalar för (upp till) 10 Mbit/s i mobilen i nedlänk och kommer i stort sett aldrig över 6 Mbit/s
och dagtid ligger jag som bäst på 2 Mbit/s ned och som bäst 1,25 Mbit/s i upplänk.


3G nätet är hårt belastat redan nu, hur blir det då till sommaren när fler och fler tar med sig datorn / surfplattan ut ? Det går ju att köpa ett startpaket för comviq mobilt bredband för 99 kr, hur mycket av de pengarna går till att öka kapaciteten egentligen ?


Det Tele2 & Telia bör göra är att uppmuntra kunder med mobilt bredband att gratis få gå över till 4G genom att ge ut nya modem till kunder som har 4G täckning just för att avlasta 3G nätet så att mobiltelefoner först och främst får tillgång till 3G nätet.

Gävle är en stad med ca 94 000 inv och i vissa stadsdelar märker man av vart Tele2 / Comviq är populärt, det märker man av genom att 3G nätet är riktigt segt.


4G just nu med fri sikt mot masten vid Södermalm:

http://www.speedtest.net/result/1926514567.png

3G mot samma mast (misstänker jag):

http://www.speedtest.net/result/1926522460.png

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

14

Sv: TELE 2 Ljuger, om och om igen!

10 mbit i 4g? Inte jätteimponerande måste jag säga.  Borde ligga på 20-30 om de ska va värt extra slantarna än va 3G kostar o ger

15

Sv: TELE 2 Ljuger, om och om igen!

careface skrev:
Discover skrev:
Bumb skrev:

Fan vad tele2 får in massa klagomål överallt senaste tiden? Så glad att jag gick över till tre nyligen, de är väl inte perfekta men sååå mkt bättre än tele2.


Jag kommer troligen att byta tillbaka till 3 om ca 2 år då bindningstiden hos Tele2 går ut,

men det beror lite på vad 3 kan ge mig för deal också... har ju faktiskt varit kund sedan 2004 och är det fortfarande hos 3.

Har ett röstabonnemang hos 3 och ett hos Tele2, 3 är för det mesta snabbare än Tele2 men när det gäller samtalstäckning så är Tele2 mycket bättre än 3, iaf här i Gästrikland.

Alternativet är att skippa 3 och gå till Telenor, då Telenor får lika bra rösttäckning som Tele2.

Fördelen med 3 är väl just nu att de bygger ut sitt 3G-nät i 900-bandet vilket ger samma braiga 3G-täckning som GSM-näten. De har ju dock en bra bit kvar. Du kan ju alltid beställa ett kontantkort från Telenor för att testa hastigheten. Bara för att 3 ger dig högre hastighet än Tele2 måste ju inte Telenor göra det, ju smile


Ja, fördelen med 3 är att de bygger ut 3G på 900 MHz, och det har man nu gjort i Gävle, dock hann jag byta till Tele2 innan 3 byggde ut.

Dock har man bara byggt ut i Gävle, inte i skogarna runt om kring.


Ska 3 verkligen bygga ut alla nuvarande 2100 MHz basstationer / master med 3G på 900 MHz ?


Ja, bara för att 3 är snabba så är det ju ingen garanti för att Telenor är det... Men ingen större idé att göra ett sådant test nu, det är ju inte aktuellt, är ju ca 2 år dit.

Sen beror det ju på abonnemangsformer också,
just nu har jag ett jäkligt bra abonnemang hos Tele2.


Enklast är nog att få ett bra abonnemang hos 3, speciellt om jag byter från Tele2, till dem.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

16

Sv: TELE 2 Ljuger, om och om igen!

Bumb skrev:

10 mbit i 4g? Inte jätteimponerande måste jag säga.  Borde ligga på 20-30 om de ska va värt extra slantarna än va 3G kostar o ger


Nä, men jämför med 3G, då är det skillnad.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

17

Sv: TELE 2 Ljuger, om och om igen!

Beror på vilken operatörs 3G man jämför med wink

18

Sv: TELE 2 Ljuger, om och om igen!

Discover skrev:

Ja, fördelen med 3 är att de bygger ut 3G på 900 MHz, och det har man nu gjort i Gävle, dock hann jag byta till Tele2 innan 3 byggde ut.

Dock har man bara byggt ut i Gävle, inte i skogarna runt om kring.


Ska 3 verkligen bygga ut alla nuvarande 2100 MHz basstationer / master med 3G på 900 MHz ?


Ja, bara för att 3 är snabba så är det ju ingen garanti för att Telenor är det... Men ingen större idé att göra ett sådant test nu, det är ju inte aktuellt, är ju ca 2 år dit.

Sen beror det ju på abonnemangsformer också,
just nu har jag ett jäkligt bra abonnemang hos Tele2.


Enklast är nog att få ett bra abonnemang hos 3, speciellt om jag byter från Tele2, till dem.

Jag tror inte att de kommer bygga ut det överallt utan främst där det behövs - dels i större städer och på ställen där det inte är så mycket befolkning utan det behövs större täckning och där man som kund nog inte har lika stora krav på farten, typ i skogar. De satsar ju på sitt 4G ganska rejält nu också, 70 orter innan sommaren! Kan bli kul att se hur snabbt deras nät växer smile

3Bredband Premium, deras 4G, med 3G upp till 32mbit/s fick jag för 249kr, vanligt pris 249kr, då jag och min mamma har telefoner hos 3 också smile 80GB data ingår.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

19

Sv: TELE 2 Ljuger, om och om igen!

Discover skrev:
pompe90 skrev:

Jag har medium åh fan har man inte mer än 1/1mbit upp/ned! Detta på mobilen, inget fel på mobilen då jag har testat med telenor abg.


Betalar för (upp till) 10 Mbit/s i mobilen i nedlänk och kommer i stort sett aldrig över 6 Mbit/s
och dagtid ligger jag som bäst på 2 Mbit/s ned och som bäst 1,25 Mbit/s i upplänk.


3G nätet är hårt belastat redan nu, hur blir det då till sommaren när fler och fler tar med sig datorn / surfplattan ut ? Det går ju att köpa ett startpaket för comviq mobilt bredband för 99 kr, hur mycket av de pengarna går till att öka kapaciteten egentligen ?


Det Tele2 & Telia bör göra är att uppmuntra kunder med mobilt bredband att gratis få gå över till 4G genom att ge ut nya modem till kunder som har 4G täckning just för att avlasta 3G nätet så att mobiltelefoner först och främst får tillgång till 3G nätet.

Gävle är en stad med ca 94 000 inv och i vissa stadsdelar märker man av vart Tele2 / Comviq är populärt, det märker man av genom att 3G nätet är riktigt segt.


4G just nu med fri sikt mot masten vid Södermalm:

http://www.speedtest.net/result/1926514567.png

3G mot samma mast (misstänker jag):

http://www.speedtest.net/result/1926522460.png

http://www.speedtest.net/result/1926727460.png
Fick detta resultat med 3s 3G i Uppsala nyss, ligger runt 17-23 under dagens alla timmar. Fick nu högre, troligtvis tack vare lågt användande på masten.

Ska nog tillägga också att modemet sitter i en Dovado 4GR och jag är ansluten med WiFi (72mbit/s) till den. Testade också med mitt 100mbit fiber och jag kan få 28mbit genom WiFi till min dator smile

Lite OT dock. Men dessa hastigheter borde du få genom 4G - åtminstone! De hastigheter du skrev tidigare är, enligt mig, inte acceptabla 3G-hastigheter idag i en större stad.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

20

Sv: TELE 2 Ljuger, om och om igen!

Här på Hammarö påstår både Telenor och Tele2 att det ska finnas 80 Mbit/s och 40 Mbit/s 4G där jag bor. Det sistnämnda finns, men det förstnämnda gör det inte trots att det finns på täckningskartorna sen länge. På Tele2:s täckningskarta täcker dessutom deras mast nästan halva Vänern och den som har plottrat fram den måste nog ha använt en rejäl glädjemätare.

21 Senaste redigerad av Discover (2012-05-02 11:42:30)

Sv: TELE 2 Ljuger, om och om igen!

careface skrev:
Discover skrev:
pompe90 skrev:

Jag har medium åh fan har man inte mer än 1/1mbit upp/ned! Detta på mobilen, inget fel på mobilen då jag har testat med telenor abg.


Betalar för (upp till) 10 Mbit/s i mobilen i nedlänk och kommer i stort sett aldrig över 6 Mbit/s
och dagtid ligger jag som bäst på 2 Mbit/s ned och som bäst 1,25 Mbit/s i upplänk.


3G nätet är hårt belastat redan nu, hur blir det då till sommaren när fler och fler tar med sig datorn / surfplattan ut ? Det går ju att köpa ett startpaket för comviq mobilt bredband för 99 kr, hur mycket av de pengarna går till att öka kapaciteten egentligen ?


Det Tele2 & Telia bör göra är att uppmuntra kunder med mobilt bredband att gratis få gå över till 4G genom att ge ut nya modem till kunder som har 4G täckning just för att avlasta 3G nätet så att mobiltelefoner först och främst får tillgång till 3G nätet.

Gävle är en stad med ca 94 000 inv och i vissa stadsdelar märker man av vart Tele2 / Comviq är populärt, det märker man av genom att 3G nätet är riktigt segt.


4G just nu med fri sikt mot masten vid Södermalm:

http://www.speedtest.net/result/1926514567.png

3G mot samma mast (misstänker jag):

http://www.speedtest.net/result/1926522460.png

http://www.speedtest.net/result/1926727460.png
Fick detta resultat med 3s 3G i Uppsala nyss, ligger runt 17-23 under dagens alla timmar. Fick nu högre, troligtvis tack vare lågt användande på masten.

Ska nog tillägga också att modemet sitter i en Dovado 4GR och jag är ansluten med WiFi (72mbit/s) till den. Testade också med mitt 100mbit fiber och jag kan få 28mbit genom WiFi till min dator smile

Lite OT dock. Men dessa hastigheter borde du få genom 4G - åtminstone! De hastigheter du skrev tidigare är, enligt mig, inte acceptabla 3G-hastigheter idag i en större stad.


Ska tipsa "min kontakt" på Tele2 om denna tråd,
tror det är bra om de känner till och läser våra synpunkter.


Har haft 3 sedan 2004 och med dem är jag jäkligt nöjd med när det gäller mobilt bredband,
största anledningen till att jag bytte till Tele2 (för mobiltelefoni) var för att 3 hade dålig inomhustäckning på flera platser, men hade jag vetat att 3G på 900 MHz skulle byggas ut i Gävle så hade jag kanske inte bytt. Men vi får se vad 3 gör åt den bristfälliga täckningen i Gästriklands djupa skogar, där Tele2 fungerar.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

22 Senaste redigerad av pompe90 (2012-05-02 12:04:34)

Sv: TELE 2 Ljuger, om och om igen!

Tele2 gällande pris, täckning osv är kanon. Det är jag nöjd med verkligen men hastigheten suger getpung!
testade idag också, hade en testdag för mobilabredbandet samt mobilens abg, leta upp respektive höghastighets mast osv.

Max jag verkligen kan få ut ur Tele2 medium är 1.39mbit-ish ned 1.12mbit-ish upp, testade även polarns large och där gav det 4-5mbit ned och 1-2mbit upp.

Testade givetvis mitt telenor 4G och letade efter närmsta mast som är 2600mhz(trevligt!) fick dock endast 88.99mbit ned och 35.57mbit upp.

http://osterlindh.com/laddaupp/images/340bbk_resultat_1_.jpg

Fiber Telia 100/100Mbit
Bryggat->Netgear-> datorer och Wifi/switch
Macbook + Windows 7 + Iphones + Paddor + Android mobiler + 150tum biosalong + Lumia 920

23

Sv: TELE 2 Ljuger, om och om igen!

Discover skrev:
careface skrev:
Discover skrev:

Betalar för (upp till) 10 Mbit/s i mobilen i nedlänk och kommer i stort sett aldrig över 6 Mbit/s
och dagtid ligger jag som bäst på 2 Mbit/s ned och som bäst 1,25 Mbit/s i upplänk.


3G nätet är hårt belastat redan nu, hur blir det då till sommaren när fler och fler tar med sig datorn / surfplattan ut ? Det går ju att köpa ett startpaket för comviq mobilt bredband för 99 kr, hur mycket av de pengarna går till att öka kapaciteten egentligen ?


Det Tele2 & Telia bör göra är att uppmuntra kunder med mobilt bredband att gratis få gå över till 4G genom att ge ut nya modem till kunder som har 4G täckning just för att avlasta 3G nätet så att mobiltelefoner först och främst får tillgång till 3G nätet.

Gävle är en stad med ca 94 000 inv och i vissa stadsdelar märker man av vart Tele2 / Comviq är populärt, det märker man av genom att 3G nätet är riktigt segt.


4G just nu med fri sikt mot masten vid Södermalm:

http://www.speedtest.net/result/1926514567.png

3G mot samma mast (misstänker jag):

http://www.speedtest.net/result/1926522460.png

http://www.speedtest.net/result/1926727460.png
Fick detta resultat med 3s 3G i Uppsala nyss, ligger runt 17-23 under dagens alla timmar. Fick nu högre, troligtvis tack vare lågt användande på masten.

Ska nog tillägga också att modemet sitter i en Dovado 4GR och jag är ansluten med WiFi (72mbit/s) till den. Testade också med mitt 100mbit fiber och jag kan få 28mbit genom WiFi till min dator smile

Lite OT dock. Men dessa hastigheter borde du få genom 4G - åtminstone! De hastigheter du skrev tidigare är, enligt mig, inte acceptabla 3G-hastigheter idag i en större stad.


Ska tipsa "min kontakt" på Tele2 om denna tråd,
tror det är bra om de känner till och läser våra synpunkter.


Har haft 3 sedan 2004 och med dem är jag jäkligt nöjd med när det gäller mobilt bredband,
största anledningen till att jag bytte till Tele2 (för mobiltelefoni) var för att 3 hade dålig inomhustäckning på flera platser, men hade jag vetat att 3G på 900 MHz skulle byggas ut i Gävle så hade jag kanske inte bytt. Men vi får se vad 3 gör åt den bristfälliga täckningen i Gästriklands djupa skogar, där Tele2 fungerar.

Låter nog som en ganska bra idé, de behöver nog vetskapen om att de har stora problem med sitt nät. För det kan ju inte bara vara ni heller som har problem, utan det är ni som orkar klaga för att förhoppningsvis få en lösning på problemet!

Så kämpa på, så löser det sig förhoppningsvis för er också!


Gällande 3s 900-band så tror jag under året så kommer det att vara utbyggt för att täcka en stor del av de områden där inte har haft täckning förut smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

24

Sv: TELE 2 Ljuger, om och om igen!

Bara jag som märkt att Tele2 börjat placera ut sina sändare i form av en liten punkt och info om vad den sänder på täckningskartan? Eller är det jag som har bott under en sten och inte märkt det förräns nu? smile

Huawei E1820/Huawei E398/Sierra Wireless 319U - Telenor 4G Maxi - Dovado 4GR
Poynting Riktantenn 12dBi

25

Sv: TELE 2 Ljuger, om och om igen!

Ebola skrev:

Bara jag som märkt att Tele2 börjat placera ut sina sändare i form av en liten punkt och info om vad den sänder på täckningskartan? Eller är det jag som har bott under en sten och inte märkt det förräns nu? smile

Dom verkar ju ha bytt kartsystem till Google Maps och det är väl en ny funktion som lades till. Inget jag sett tidigare iaf smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776