1

Tråd: Fler nivåer för Traffic Usage?

Hej,

satt och pillade lite med inställningarna för firmwaren på min Dovado Tiny och upptäckte funktionen att få mail när viss mängd data skickats, super när man har bara en viss mängd, men nivåerna var ju väldigt låga, iaf för det abonnemang jag har. Högsta nivån man kan ställa in är 5 GB(5000 MB) men för mig som har 80 GB inkluderat per månad(special Telia för Åre) blir det en 20 mail att hålla reda på på en månad om man skulle maxa ut. Samt jag skulle ju gärna få mailet en bit innan mina 80 GB tar slut och gärna lite beroende på när i månaden det är. Dock att fritt kunna sätta nivån, säg till 65 GB vore toppen. Är det något som är planerat att tillföra?

Tack för en toppenprodukt!

/Kalle

2

Sv: Fler nivåer för Traffic Usage?

KalleP skrev:

Är det något som är planerat att tillföra?

Knappast. Stallde ungefär samma fråga redan för över 2 (två!) år sedan...
http://www.mobilabredband.se/forum/view … 276#p10276

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

3

Sv: Fler nivåer för Traffic Usage?

Synd, men vi kanske kan hitta fler här i forumet som önskar det och visa att det är många som vill ha den funktionen?

4

Sv: Fler nivåer för Traffic Usage?

+1

Även att sätta en lägre gräns (100 MB är minimum nu) kan vara intressant om man kör på ett abonnemang med dyra MB av någon anledning.

5

Sv: Fler nivåer för Traffic Usage?

kaptenzoom skrev:

+1

Även att sätta en lägre gräns (100 MB är minimum nu) kan vara intressant om man kör på ett abonnemang med dyra MB av någon anledning.


Ska man resonera så, då är det inte vardaglig mobiltbredband du använder. Du syftar på roaming abbonemang för utomlands användning, eller en gammal mobiltelefon abbonemang som inte innehåller någon förnyad datapaket. Skaffa kontantsurf SIM kort utomlands eller uppdatera ditt nuvarande mobiltelefon datakvota. Det du önskar tillhör inte det majoriteten ens behöver.

Routern kan inte skicka ut SMS och email för varje överförd megabyte! Även om den kunde så skulle du bränna bort nästan lika mer pengar på att skicka SMS som att surfa.

Opraktist.

6

Sv: Fler nivåer för Traffic Usage?

Sam skrev:
kaptenzoom skrev:

+1

Även att sätta en lägre gräns (100 MB är minimum nu) kan vara intressant om man kör på ett abonnemang med dyra MB av någon anledning.


Ska man resonera så, då är det inte vardaglig mobiltbredband du använder. Du syftar på roaming abbonemang för utomlands användning, eller en gammal mobiltelefon abbonemang som inte innehåller någon förnyad datapaket. Skaffa kontantsurf SIM kort utomlands eller uppdatera ditt nuvarande mobiltelefon datakvota. Det du önskar tillhör inte det majoriteten ens behöver.

Routern kan inte skicka ut SMS och email för varje överförd megabyte! Även om den kunde så skulle du bränna bort nästan lika mer pengar på att skicka SMS som att surfa.

Opraktist.


Om man ändå gör en "ställbar" nivå kanske användaren kan få avgöra vad den skall vara...

Det finns som du själv påpekar tillfällen när kostnaden per MB kan vara hög (15-100 SEK/MB är ju inte ovanligt).


För övrigt anser jag att Dovado bör satsa på stabilitet före andra funktioner.

7 Senaste redigerad av Sam (2012-05-06 14:39:29)

Sv: Fler nivåer för Traffic Usage?

DEN är stabil.

8

Sv: Fler nivåer för Traffic Usage?

Sam skrev:

DEN är stabil.


DEN?


Jag upplever Dovado 4GR som instabil nu och genom ett antal uppdateringar sedan jag köpte den för knappt två år sedan.


Tanken är god - det är en rolig router med speciella funktioner som är helt rätt för mina behov men den kräver ständigt underhåll och dagliga omstarter.


För övrigt anser jag att Dovado bör satsa på stabilitet före andra funktioner.

9

Sv: Fler nivåer för Traffic Usage?

Jag vet inte vilket firmware du använder.

10

Sv: Fler nivåer för Traffic Usage?

kaptenzoom skrev:

Om man ändå gör en "ställbar" nivå kanske användaren kan få avgöra vad den skall vara...

Det finns som du själv påpekar tillfällen när kostnaden per MB kan vara hög (15-100 SEK/MB är ju inte ovanligt).

Stor frihet med smarta förval anser jag ger en bra användbarhet. Så några smarta förval, typ de som finns samt möjligheten att helt själv sätta nivån vore himla bra!

Nu när jag kört några dagar med inställningen aktiverad ser jag att i mailen står ju totala mängden data skickad vilket är riktigt bra. Med nuvarande blir det ju en del mail om man tankar mkt en dag men räcker ju spara senaste om man vill ha koll på nivån.