1

Tråd: Hitta alla enheter i nätet?

Nån som har tips på programvara som hittar ALLA enheter i nätet?
Jag har provat t.ex. Advanced Port Scanner 1.3 & en del andra men de missar alla min Devolo Wireless extender trots att den går att pinga.

Som vanligt så föredrar jag freeware.

1mil söder Gnesta.
Teracom Air2Fibre, Bredband2

2 Senaste redigerad av Micke (2012-04-22 09:52:23)

Sv: Hitta alla enheter i nätet?

Kolla här... http://www.whatsmyip.org/port-scanner/
I den vänstra kolumnen ("Networking Tools") finns en hel del att utforska.

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

3 Senaste redigerad av jonasolof (2012-04-22 13:58:22)

Sv: Hitta alla enheter i nätet?

Devolo wireless extender kommer väl med en annan devolo-enhet som man matar inlan-trafiken i med ethernet. Prova att ansluta den enheten direkt till datorn och kör arp -a men även netstat.

Min erfarenhet är att de här bryggkopplade enheterna inte upptäcks vid scanning. Enligt devolo sker överföringen på elnätet med udp men det vet jag inte om det spelar någon roll. Även andra bryggkopplade enheter kan vara dolda, så restade jag en dlink miniaccess point i ap client läge. Den funkade och plockade upp det trådlösa nätverket till laptop ansluten till lan-kontakten. Men sedan jag ändrat miniap'ns ip adress från statisk till dhcp så gick den inte att hitta med ping eller browser tots att den fortsatte att fungera som ap client. Det enda ställe den kunnat få dhcp från var från huvudroutern i nätverket men där fanns den inte med som dhcp client. Cmd arp- a visade ett par adresser som försvann om miniap'n kopplade bort från kabeln, men de adresserna låg inte i datorns inställda ip range. det är möjligt att enheten går in i något slags defaultläge där den släpper igenom allt. 

Mina två icke wifi-devoloenheter som ligger i linan från routern i garaget går inte heller att upptäcka med scan eller de kommandon jag prövat.

PS lägger in en bra länk om arp poisoning hacker teknik jag fann

http://www.watchguard.com/infocenter/ed … 135324.asp

Bästa sättet att hitta enheter på nätet som en ip+ mac scanner inte hittar torde vara att använda en bra arp scanner, men där har jag noll erfarenhet. Hittade ingen lämplig vid en snabb sökning. Colasofts scanner hittade vare sig accesspunkter eller devoloenheter vid test. för ipad/iphone finns iNet scanner som är billig och hittar även accesspunkter men inte devoloenheter eller den miniap som jag beskrev. Detta trotsa att ipad anslöt via en egen accesspunkt och hittar allt annat inom nätet.

Det är kanske så att devoloenheterna inte släpper ifrån sig någon info vid arp förfrågan eftersom de inte ska addresseras i sig och då finns de inte med i arp -a tablån. Ren gissning.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4

Sv: Hitta alla enheter i nätet?

Så ja,
http://bit.ly/KzY4oy

Inte så svårt... smile

5 Senaste redigerad av jonasolof (2012-05-23 10:50:47)

Sv: Hitta alla enheter i nätet?

Aha. Man kan googla på lan scanners. Smart.

Synd bara att frågan i google inte täckte TS frågeställning.

De äldre devolo wifienheter jag använt fungerar som accesspunkter och programmeras via devolos programvara. De andra pluggarna kan krypteras vilket också sker  med devolos programvara. Alltså kan de adresseras. Det finns homeplugs av andra märken som inte krypteras.

Då man använder devolos programvara för att se överföringshastigheten mellan olika enheter så borde det samtidigt gå  att att finna dem via netstat eller arp i datorn. De kommunicerar ju med programmet i datorn.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

6

Sv: Hitta alla enheter i nätet?

Jag gillar SoftPerfect Network Scanner:
http://www.softperfect.com/products/networkscanner/

7 Senaste redigerad av jonasolof (2012-05-26 15:33:29)

Sv: Hitta alla enheter i nätet?

Det är en trevlig scanner som jag behåller. snabb och bra. men den hittar inte devoloenheterna som i o f sig inte är wifienheter i mitt nät. Nu finns det ingen anledning att tro att devoloenheterna ligger inom 192.168.x.x eller någonstans under 10.x.x.x. Tror inte att det gör någon skillnad om man använder en mac adress skanner -men kanske. Finns många sådana också. 

Bra finness att Soft Perfect Network scanner  hittar aktiva dhcp servrar ocu Upnp devices. Mycket användbart över VPN till annat lan. P´lus att den kan dra igång remore access och mycket annat.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

8

Sv: Hitta alla enheter i nätet?

NetworkMapper för android funkar bra för mig

9

Sv: Hitta alla enheter i nätet?

Nu upptäckte jag Devolos enheter i nätet. Det skulle till en tysk router för att hitta tyska devolo enheter. Jag har installerat Fritzbox 7390 idag som är en high end trippelplay router för adsl/vdsl + USB modem. I dess nätöversikt anges devolos enheter med mac adress men utan ip adress. Klickar man på enheten får man upp namnet, fw, vilka som är anslutna (PC, tellstick net, axiskameror mm.) den andra devolo enheten anger bara routerns macadress som förbindelse. Dessutom anges överföringshastigheten som är 152 send och 132 receive för denna devolo dlan 200. De är alltså inte wlanfähiga men upptäcks ändå.

Uppenbarligen hittar routern enheterna via en egen mac scan. De syns inte med någon av de övriga nätverksscanners jag använder. Men däremot hittar inte fritzbox routern en dlink router som jag använder som switch och accesspunkt i nätet. En wrt54gl för samma syfte hittas.

Bilduppladdningssiten  i.imgur.com har det jobbigt idag och laddar inte upp skärmklippet som visar hur det ser ut.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

10

Sv: Hitta alla enheter i nätet?

Här är en bild på hur fritzbox 7390 visar en devolo dlan 200 enhet

http://i.imgur.com/LZbFa.jpg

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

11

Sv: Hitta alla enheter i nätet?

Min router hittar nånting som jag inte vet vad det är...

http://i.imgur.com/txUyx.png

Det är inte kameran och slingboxen kan det inte vara! Telefonen nånting...nää.
Är det kanske självaste routern som ser sig själv...jag fattar ingenting.

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

12

Sv: Hitta alla enheter i nätet?

På mac  nummret Sök på iee
Knljkhbkhbiyvkhbljb

Sök på ieee webbsidan, vem som ev reg det på sig.
Kan inte klistra in länk pga buggiga android

13

Sv: Hitta alla enheter i nätet?

Tack för tipset! Hittade en stark strålande kines...
http://i.imgur.com/3ZpoL.png
...var han nu gömmer sig?

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

14

Sv: Hitta alla enheter i nätet?

Ja' vasse go