1

Tråd: Carriers - R90

Jag fick mitt R90 för knappa två veckor sen och under de första tre, fyra dagarna kunde jag i modemet se tre carriers aktiva och hade fina hastigheter på mellan fyra och fem mb ned (lågtrafiktider). Efter det sjönk hastigheten till under den jag hade med D40-modemet (1,4-1-8). Jag har också upptäckt att jag nu bara har en carrier som är aktiv. Finns det något jag kan göra som påverkar hur många carriers som blir aktiva? Placering av antenn, till exempel?... Supporten hade någon vag teori om att tre carriers bara är aktiva när man laddar ner tyngre filer. Vilket för mig låter väldigt tveksamt, och inte var fallet när jag hade tre aktiva de första dagarna...

2

Sv: Carriers - R90

Att antalet carriers beror på den momentana trafikmängden stämmer. Prova med olika belastningar och växla snabbt till modemets gränssnittssida så ser Du när 1,2 eller tre går in. Gränsvärdena för aktiveringen av antalet carriers vet jag  däremot inte. Mer fundersam blir man kanske över att tre carriers i huvudsak bara är tända på stationer med högmast (Teracoms). Område med högmast kan ju generellt knappast vara liktydigt med mycket trafik (många användare) eftersom räckvidden maximeras av signalens löptid (normalt maximalt 62 km). Själv kan Du knappast påverka antalet utnyttjade carriers annat än att möjligen ösa på.....  Mig veterligt finns det inga baser idag som bara har en carrier tänd - kanske är det ett "tillfälligt fel" i Din bas ?  Alla fel läggs förvisso inte ut under driftinfomration.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

3

Sv: Carriers - R90

Det är ändå lite märkligt då jag, som sagt, de första tre, fyra dagarna hela tiden (vid kanske tjugotalet mätningar via Bredbandskollen) hade hastigheter som, sånär som på något enstaka tillfälle, låg mellan 4 och 5 mb, och där tre carriers hela tiden var aktiva (det här var vid vanligt surfande och det var när jag inte ens surfade). Och nu när jag testar har jag nästan alltid mellan 1 och 2 mb, någon enstaka mätning kan ge upp mot 2,5 mb. Och jag kan inte få mer än en carrier aktiv ens när jag kör Svt Play på hd-kvalitet... Det känns onekligen som att något är galet; det känns ju helt poänglöst att ha ett R90-modem om den högre hastigheten inte kommer en tillgodo ens när man behöver den... Nu har jag ett begränsat abonnemang varför jag inte använder Svt Play i vanliga fall men var det inte så att tre aktiva carriers skulle förbättra samtalskvaliteten vid telefonin? Nu, då jag har lägre hastigheter än med D40-modemet, har jag också fått sämre samtalskvalitet. Igen.

4

Sv: Carriers - R90

Jag känner igen ditt problem. Jag har haft exakt samma sak hos mig.
Modemet har jag haft ett par månader nu och det tappar en eller två carriers efter ett tag.
Hastigheten blir då därefter. Dvs. låg. Modemet har även bytit mast ibland,vilket man inte har kunnat vara säker på då det finns en bugg som säger -1 som mast. Inget nummer som existerar enligt supporten.
Enda sättet att få tillbaka alla carriers har i mitt fall varit att göra en reboot av modemet. Då har det gått några dar igen. Man ser en tydlig skillnad på flera carriers när det är lågtrafik.
Jag pratade med supporten om detta och fick till svar att vänta in en kommande uppgradering av R90:n mjukvara. Uppgraderingen finns nu att ladda hem.
Idag har jag uppgraderat modemet. Hoppas det hjälper.

5

Sv: Carriers - R90

Tänkbart är att det enskilda modemet inte tilldelas alla tillgängliga carriers då belastningen på den aktuella antennsektorn är hög utan att en viss fördelning sker. Principen finns redan i systemet i och med att nätet centralt alltid försöker balansera uteffekten på varje modem på sådant sätt att - så långt möjligt - inget modem övertrumfar ett annat signalmässigt. Kanske påverkar denna lastreglering också användningen av antalet carriers vid hård belastning på nätet ?  Principiellt tycker jag i alla fall det tekniskt vore rimligt men om så verkligen är fallet vet jag inte.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

6

Sv: Carriers - R90

ahmed2 skrev:

Jag pratade med supporten om detta och fick till svar att vänta in en kommande uppgradering av R90:n mjukvara. Uppgraderingen finns nu att ladda hem.
Idag har jag uppgraderat modemet. Hoppas det hjälper.

Är det till 1.5.0 du har uppgraderat? I så fall är det den version jag uppgraderade till för två veckor sedan.
  Sedan kan jag säga att också jag, enligt supporten, har problem med att den hoppar mellan två olika master. Men det problemet hade jag även med D40-modemet.

7

Sv: Carriers - R90

Vox medievalis skrev:

Tänkbart är att det enskilda modemet inte tilldelas alla tillgängliga carriers då belastningen på den aktuella antennsektorn är hög utan att en viss fördelning sker.

Även om jag kollar halv fem en onsdagsmorgon så har jag bara en carrier aktiv.

8

Sv: Carriers - R90

Hopp mellan två baser behöver inte vara något problem utan kan (bl.a !) ha att göra med att systemet frekvent växlar till den bas som just i det ögonblicket har mindre belastning. Det här syns tydligt i modemets gränssnitt där man ibland också kan se att man kan ligga uppkopplad med carrier 1 mot bas A och carrier 2 mot bas B. Med en riktantenn mot vardera basen kan man med lite tur köra parallellt och få stabilare signal och snabbare uppkoppling. Jag använder själv den tekniken sedan drygt ett år. Tyvärr går detta inte att verifiera i R-90:ans gränssnitt men med D-35:an och Axesstel RF Status Monitor gick lätt att se när nätet tidigare enbart körde rev. A och en carrier.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

9

Sv: Carriers - R90

Till ahmed2:
systembuggen som visade -1 på pilotnumret försvann för mig efter senaste uppgraderingen.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

10

Sv: Carriers - R90

Vox medievalis skrev:

Med en riktantenn mot vardera basen kan man med lite tur köra parallellt och få stabilare signal och snabbare uppkoppling.

Kan man köra med en riktantenn och en rundstrålande samtidigt, och skulle det ge samma fördelar?

Sedan när gäller hoppandet får jag inte känslan av att det, hos mig, har att göra med belastning (inte belastning uteslutande i alla fall) - jag gör för det mesta testerna tidigt, tidigt på morgnarna då det verkar vara lättast att få stabila värden (förmodligen beroende på låg belastning). Jag kunde till exempel under ett halvår, med D40-modemet, ligga nästan uteslutande mellan 2 och 2,5 mb vid de här tiderna...

11

Sv: Carriers - R90

Du kan köra med en rikt och en rundstrålande samtidigt. Prova då med att växla antennerna på respektive uttag på modemet till optimal transmission. I princip gör rikten mest nytta för Din utgående svaga sändarsignal (max 0,23 W) medan den rundstrålande självklart kan ta upp den mottagna signalen lättare från flera baser temporärt eller konstant (CDMA har ju funktionen soft handover).  Det finns intressanta uppmätta mätdiagram på när det är bäst med rikt + rikt alternativt rikt + rundstrålande men just nu har jag dem bara på papper. Avgörande parameter är här avståndet till respektive bas.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

12

Sv: Carriers - R90

Job skrev:

Jag fick mitt R90 för knappa två veckor sen och under de första tre, fyra dagarna kunde jag i modemet se tre carriers aktiva och hade fina hastigheter på mellan fyra och fem mb ned (lågtrafiktider). Efter det sjönk hastigheten till under den jag hade med D40-modemet (1,4-1-8). Jag har också upptäckt att jag nu bara har en carrier som är aktiv. Finns det något jag kan göra som påverkar hur många carriers som blir aktiva? Placering av antenn, till exempel?... Supporten hade någon vag teori om att tre carriers bara är aktiva när man laddar ner tyngre filer. Vilket för mig låter väldigt tveksamt, och inte var fallet när jag hade tre aktiva de första dagarna...

Samma här. Med D35 nedladdning ca 0,9 mbit, ganska stabilt.
Med R90 steg hastigheten direkt till 1,3-1,5 mbit. Där låg det med små variationer en och en halv vecka.
Hade då kontakt med 2 carriers.
Efter det var bara en carrier aktiv och hastigheten sjönk succesivt till samma nivå som med D35.
Jag har haft många kontakter med supporten och har fått alla möjliga förklaringar. Allt från fel på sändarmasten till dålig signal.
Att signalen är dålig är troligt eftersom jag bor som jag gör. 
Men hur kunde hastigheten vara så pass bra i över en vecka?

Lennart

13

Sv: Carriers - R90

låter som hur telia gjorde på nya 3G abg, turbo 3g tills ångertiden gåttut, sedan basic 3g 0,38Mbit
det där låter medvetet
Tack
för
de
t

14

Sv: Carriers - R90

Vox medievalis skrev:

Du kan köra med en rikt och en rundstrålande samtidigt.

Jag har nu provat att köra med riktantenn och rundstrålande samtidigt. Ingen skillnad. Jag har sedan snart en vecka tillbaka stabila och bra hastigheter för en carrier, men alltså bara en carrier. Och jag har som sagt inte vid ett enda tillfälle, efter de första tre eller fyra dagarna, sett mer än en vara aktiv.

15

Sv: Carriers - R90

Känns definitivt som läge att fråga supporten varför den aktuella basen bara har en carrier tänd - och om det nu verkligen är så illa, varför ?

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

16

Sv: Carriers - R90

Här lite pedagogisk info om rev. B och om möjliga hjälpfunktioner på nätsidan (t.ex. lastbalansering för den som vill öka sin kunskap bortom antennen/erna:

http://www.cdg.org/resources/files/fact … B_2012.pdf

http://www.cdg.org/resources/files/fact … B_2012.pdf

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

17 Senaste redigerad av jonasolof (2012-12-28 07:57:20)

Sv: Carriers - R90

Kan det finnas företagsanvändare som har så hög prioritet att andra kunder får problem med att få tillgång till två carriers?

Det är väl oklart i vad mån DO advanced som beskrivs i det andra pdf införts i Net1s nät. Hur som helst är det otillfredsställande att brukaren inte ges möjlighet att följa hur förbindelsen fungerar.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

18

Sv: Carriers - R90

Intressant fråga.
Enligt Net1:s egna hemsidor för företag erbjuder man nu:
[*][/*]abb som innebär automatisk återstart av modem vid förlorad nätförbindelse
[*][/*]modem som meddelar status
[*][/*]verktyg (programvara) för att se mobilnätets status i realtid.

Man erbjuder också möjlighet att ge trafiken från enskilda eller aggregerade abonnemang prioritet i nätet (via nätverkets interna radioresursfördelningsmekanism)  och "abonnemang som ges exklusiv access till en radiostation, d v s all annan trafik spärras helt (under extrema betingelser").

I vad mån en sådan exklusiv trafikprioritering kan blockera för andra kunder beror naturligtvis på vilken bandbredd/kapacitet abbet har/kräver men bara det faktum att man erbjuder möjlighet till spärr för all annan trafik (i aktuell stationssektor eller rent av samtliga) i extremsituationer talar för att andra då blir utestängda från trafik. Sedan är det naturligtvis frågan vad en extremsituation innebär. Jag kan tänka mig att t.ex Vattenfalls styrning och kontroll av kraftverk kan ha behova av sådan prioritet vid kraftiga oväder och/eller samtidig och omfattande oprioriterad ("nöjestrafik").

Ett annat intressant exempel är FEAB (Falbygdens Energi AB) som försett sina montörer med hjälmkameror och -mik för realtidskommunikation över Net1:s nät till central vid reparationsarbeten. Vid omfattande strömbortfall och övrig hög belastning av aktuella delar av Net1:s nät (fr.a basstationen vid Ålleberg/Falköping) torde högsta prioritet (och ev. bortkoppling av övriga abonnenter) kanske kunna behövas. I själva verket blev jag väldigt nyfiken då jag under den gångna hösten såg att just denna glesbygdsbas (140 metersmast) plötsligt hade fått sin tredje carrier tänd. Förklaringen var säkert avtalet med Falbygdens Energi och det därav följande kravet på högsta trafikprioritering i krissituationer. Gissar f.ö. (har inte hunnit kolla vid personligt besök vid basen ännu) att den (senast då) också försetts med en reservdiesel.

Vad gäller DO advanced tror inte heller jag att Net1 inplementerat detta i sitt nät men möjligheten är ändå intressant.

Än mer intressant är kanske att AINMT Holdings (Net1:s moderbolag) nyligen träffat avtal med Telefonica att bygga ett LTE-nät för 450 i Brasilien. Gissningsvis en försmak (pilotnät ?) av vad som blir nästa steg här hemma. Enligt en färsk PTS-utredning om höghastighetsbredband i Sverige förbereder sig även Net1 för LTE i Sverige. Frågan är dock om denna godbit kommer direkt (så småningom m.h.t. de nyligen gjorda stora investeringarna i rev. B) eller vi först får smaka på frukterna av den sista hårdvaruuppgraderingen i baserna som ökar den teoretiska nedlänken från 9,3 till 14,7 ?

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

19

Sv: Carriers - R90

Tack för all info.

Från en gränd i Lübeck
Jonas

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

20

Sv: Carriers - R90

@ Vox medievalis

Så då säljer dom en tjänst till oss vanliga döda som egentligen inte finns.....
Vi finansierar service underhåll, uppgradering för företagen...
Som jag skrev tidigare, "låt mupparna trycka reset på sina modem"
Var glad att du kommer ut ibland. Tig eller försvinn....

21

Sv: Carriers - R90

Kul att debattemperaturen går upp i bland - men helst med bibehållet lugn och ett vårdat språk - det blir trevligare då....

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

22 Senaste redigerad av jonasolof (2012-12-30 13:11:23)

Sv: Carriers - R90

Vore kul att se lite länkar om LTE450,  både vad gäller Sverige och Brasilien.

En uppenbar fördel är att man då kan ha modem och routrar som klarar alla band från 450 till 2600 (som Altair Semiconductors visat med sitt FourGee chipset).

Å andra sidan kan LTE450 bli så strategiskt viktigt att privatkunder prioriteras bort. Intressant abonnemangsvillkor: Du får tillgång till nätet i den mån det inte tas i anspråk för prioriterad trafik.

Eftersom frågan väckts bör Net1 förklara hur det ligger till.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

23

Sv: Carriers - R90

Till att börja med lite om övningarna i Brasilien:
http://www.rcrwireless.com/americas/201 … 12-launch/

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810