1

Tråd: Hastighet för Tiny kopplad till NAS

Hej,


När jag kör mitt 4G-modem i Tiny'n så får jag en nedladdningshastighet runt 60-70 Mbps oavsett om jag använder WiFi eller trådat ut från Tinyn. Det blir alltså samma bandbredd till datorn.

Kopplar jag däremot en NAS-server (trådat) till Tiny'n och ansluter till denna NAS via samma WiFi-kort som ovan (med samma dator) vägrar bandbredden bli högre än 20 Mbps mellan dator och NAS. Hur kommer det sig att det går såpass mycket långsammare för att köra WiFi mot NAS:en än mot 4G-modemet?

Kör jag både datorn och NAS:en trådad (Tiny -> Trådad Switch -> trådad NAS + trådad dator) så blir det andra bullar med rejäl fart. Nå'n som vet varför det är såhär?

2

Sv: Hastighet för Tiny kopplad till NAS

tiny har N wifi 150Mbit

NAS kanske har G eller B wifi 54 - 11Mbit
eller så är NaSen bara sämre optimerad/inställd.

kan bara gissa utan att veta vad det är för produkter

3

Sv: Hastighet för Tiny kopplad till NAS

G-Man skrev:

NAS kanske har G eller B wifi 54 - 11Mbit

NAs:en körs som sagt aldrig över WiFi utan endast trådat så huruvida den stödjer olika WiFi-protokoll är inte relevant i det här fallet.

fredrik_a skrev:

Kopplar jag däremot en NAS-server (trådat) till Tiny'n...

4

Sv: Hastighet för Tiny kopplad till NAS

inte torrent eller liknande igång, backup i bakgrunden osv

5

Sv: Hastighet för Tiny kopplad till NAS

G-Man skrev:

inte torrent eller liknande igång, backup i bakgrunden osv


Nix, inget sådan't är aktivt.

6

Sv: Hastighet för Tiny kopplad till NAS

koppla en switch/hub mellan nas och routern vad blir länkhastigheten, duplex
koppla den direkt mot datorn: vad blir länkhastigheten, duplex

provat annan tp kabel?

7 Senaste redigerad av fredrik_a (2012-04-24 18:35:15)

Sv: Hastighet för Tiny kopplad till NAS

Nu står det klart att det är WiFi'n hos Tinyn som suger. På inget sätt får jag högre throughput än 20 Mbps (inte heller vid användande av 4G-modemet heller). Kör jag i stället trådat via en switch med Tinyn som router så får jag 500 Mbps direkt mot NAS:en.