1

Tråd: Tele2:s nätstruktur

Hur ser den ut?

Egna eller delade basstationer på GSM?

3G delas med Telia

4G egna eller delade? Har för mig att de delar med Telenor 900 och 2600MHz men rätta mig om jag har fel så uppdaterar jag denna post!

2

Sv: Tele2:s nätstruktur

GSM/EDGE skall vara delat med Telenor genom "Net4Mobility"
LTE/4G skall vara delat med Telenor "Net4Mobility"
UMTS/3G kan vara delat med Telia genom "Svenska UMTS-nät AB/Sweden3G"

http://www.net4mobility.com/
http://www.svenskaumts.se/

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3

Sv: Tele2:s nätstruktur

Tack Andreas, UMTS/3G var det enda jag visste säkert.
Blir enklare om man vet vilka samarbeten de har så man kan lista ut var man har mottagning i fjällvärlden.

4

Sv: Tele2:s nätstruktur

Det är bara i vissa delar av landet som Tele2 och Telenor delar GSM-nät. I tex Värmland finns ännu inget samarbete.

5

Sv: Tele2:s nätstruktur

otto84 skrev:

Det är bara i vissa delar av landet som Tele2 och Telenor delar GSM-nät. I tex Värmland finns ännu inget samarbete.


Har ni inget 4G 900 MHz i Värmland än ?

(Telenors täckningskarta fungerar bättre än
den som Tele2 har, om man vill se 4G täckning.)

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

6

Sv: Tele2:s nätstruktur

Enligt Telenors täckningskarta ska det finnas 4G på 900 Mhz i Karlstad. Jag har inget 4G-modem så det har jag inte kunnat testa, men med mobilen får jag GPRS med Tele2 och EDGE med Telenor så det kan inte vara samma nät.

7

Sv: Tele2:s nätstruktur

Det beror på att Tele2 och Telenor redan nu delar basstationer med 4G. Dock är det så att för 2G så är det en blandning för tillfället, de har valt den bästa basstationen av Tele2/Telenors gamla nät, tex om det är ett tak där både T2 och TN sitter och samma område täcks, plockar man ner en av dem och låter den bästa radiomässigt vara kvar. Detta sker dock inte förrän en sammanslagning av 2G-näten har gjorts. På tex Gotland är det sammanslaget, så alla basstationer är är 100% delade 2G och 4G T2/TN. I år ska de slå ihop 2G i resten av sverige och efter det kommer du alltid att ha EDGE och inte GPRS ibland och EDGE ibland som det kan vara idag.

Alla basstationer har förövrigt 2G+4G @ 900MHz (+ 4G 2600MHz om i en storstadsregion där mer kapacitet behövs).

8

Sv: Tele2:s nätstruktur

http://www.mobilabredband.se/att-skapa- … och-tele2/

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

9

Sv: Tele2:s nätstruktur

Hur är det igentligen med net4mobility... delar tele2 och telenor på kapaciteten lte nätet ger eller har dom egen infrastruktur efter antennerna? Tex 2600MHz nätet ger ju teoretiskt 150Mbit på 20MHz bandbredd... Men tillsammans har dom ju 40MHz. Kanske ingen som vet men satt o funderade lite på jobbet idag om det, hade varit intressant o veta.

10

Sv: Tele2:s nätstruktur

lajser skrev:

Hur är det igentligen med net4mobility... delar tele2 och telenor på kapaciteten lte nätet ger eller har dom egen infrastruktur efter antennerna? Tex 2600MHz nätet ger ju teoretiskt 150Mbit på 20MHz bandbredd... Men tillsammans har dom ju 40MHz. Kanske ingen som vet men satt o funderade lite på jobbet idag om det, hade varit intressant o veta.

De kör egna backbone nät för att kunna konkurrera med varandra på något sätt. Masterna är desamma, men sedan så går trafiken skiljda vägar (om det inte är samma fiberkabel vill säga) - men du förstår vad jag menar smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

11 Senaste redigerad av jonasolof (2012-08-27 16:54:08)

Sv: Tele2:s nätstruktur

Net4Mobility har 2x5 MHz på 4G 900 och bör därför inte kunna erbjuda mer än 5MHz bandbredd där vilket också är vad Tele2 B593 visar vid uppkoppling på 900. frågade i en telenorbutik idag och de hade inte en susning. Så inte  heller tele2 support trots välinformerad person i övrigt.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

12

Sv: Tele2:s nätstruktur

och det ger varje kund X Mbit i bandbredd med 100 samtidiga kunder på masten.

13

Sv: Tele2:s nätstruktur

jonasolof skrev:

Net4Mobility har 2x5 MHz på 4G 900 och bör därför inte kunna erbjuda mer än 5MHz bandbredd där vilket också är vad Tele2 B593 visar vid uppkoppling på 900. frågade i en telenorbutik idag och de hade inte en susning. Så inte  heller tele2 support trots välinformerad person i övrigt.

Du är inne och susar på lite mer teknisk specifikation vilket gemene "operatörs anställd" inte har en susning om "som du säger". Basfrekvensen brukar de kunna säga numera 800, 900, 2100, 2600 etc men hur stora frekvensblock de sitter på är lite mer finkunskap. Den kunskapen som också kan få den inlästa att välja just en specifik operatör beroende på om den har FDD eller TDD etc.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

14

Sv: Tele2:s nätstruktur

Att det inte är något kul att erinra om att bandbredden och hstigheten hänger ihop med storleken på tillgängliga block inses och det är ingen kunskap man trycker i supportpersonalen.

Jag sitter här med uppdragsgivarens tele2 B593 och undrar så smått om vad som händer om man förser den med telias fw update. Förmodligen blir den telia låst då men den bör fortfarande ha 900 bandet men otillgängligt bortom låsningen. Tveksamt om den kan återställas genom reset.

Det finns mängder med unlocked B593 att köpa (dyrt) från Asien men man får vara försiktig så man inte får en variant som saknar t ex 900 eller som bara kör TDD på vissa band. Tyska B593 är också B593u-12 men är inte öppna för LTE900. Blir kul att se om B593 kommer olåsta i Belgien som så smått drar igång med 4G nu.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

15

Sv: Tele2:s nätstruktur

Jodå, 900 MHz finns t.ex. på Hammarö och funkar finemang.

16

Sv: Tele2:s nätstruktur

Tele2 LTE 900 finns på många ställen och funkar som förväntat med 5 MHz bandbredd, ungefär som bra 3 G men bätte fart på upload.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.