51 Senaste redigerad av Samir (2008-07-20 08:35:19)

Sv: D-link DIR-451 med Huawei E220

Om det är någott annat som du borde prova, med tanke på ditt läge, så är kanske www.ice.net ett bättre alternativ med tanke på att den funkar på 450Mhz (gamla NMT bandet). Det är en CDMA-EVDO-baserad teknik (som i Nord/Sydamerika, delar av Asien, Afrika, Ryssland, och andra länder i Europa), men jag kör den nu och den är ganska lovande eftersom den har en mycket bredare täckning. Däremot, jag verkligen rekommenderar att du skaffar en bra extern annten, som du kan se i videon här:  http://www.youtube.com/watch?v=rge-SZbW-PQ

Bara en tanke ifall det löser sig inte med ditt nuvarande abbonemang.

EDIT: Vi kommer släppa ut en ny firmware med stöd till D-50 modemet inom en vecka eller så.

52

Sv: D-link DIR-451 med Huawei E220

Halloj igen!

Mja, jag har hört mycket ris om deras sätt att hantera kunder/abbonenter.. jag avvaktar sålänge. Jo det är klart då 450Mhz bandet är lättare att hantera, det är dessutom mycket lättare att göra egna antenner med mycket goda resultat, just i de banden höll jag på under en period som radioamatör. De höga 3G banden är kluriga för det hänger på 1/10 mm om det inte skall bli reflektioner i antennen och på så sätt skapa oönskade förluster. 450Mhz är kanon på så sätt, dessutom trevligare vågutbredning.
Jag skall ge TRE ett par dagar till sedan får jag väl se om jag kan hitta på något, måste ha ett fast flatrate abb. ingen trafikbegränsning och till vettigt pris, TRE har varit kanon på det. Under perioder har jag hämtat (med vissa avbrott) mycket info från kollegor och ingen har tjafsat om Gb för myckett i månaden osv. Ice verkar vara snara med att meddela sina kunder detta bla.! Priset? mja.. de gräver här ute på grusvägen så de lovar adsl 2009 - 2010 !! så innan dess... Man kanske kan säga att jag bor Sibirien??
/GB

Hon gick över gräsmattan, saftig och grön som alltid i juli.

Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat./ Nalle Puh

53

Sv: D-link DIR-451 med Huawei E220

Halloj!

Jag skall krypa lite till korset... roll portforward fungerar nästan det är bara det att loopback inte funkar riktigt. Ex. man sätter upp en server på ett lokalt IP, låt säga att vi dessutom har ett DYNDNS på den nisse.ploj.ploj, kör en forward till det IP den står på lokalt låt säga 192.168.0.100 då svarar servern korrekt utifrån om man skriver nisse.ploj.ploj men om man vill titta på servern "innifrån" på just nisse.ploj.ploj svarar den inte utan gränssnittet till DOVADO kommer upp. Inte riktigt "kosher", den funkar ju..lite! BRA!
Hade samma problem med en gammal netgear som jag försökte confa, då fick man knacka i hosts filen, det går också så det är ok.

/GB

Hon gick över gräsmattan, saftig och grön som alltid i juli.

Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat./ Nalle Puh

54

Sv: D-link DIR-451 med Huawei E220

Halloj igen!

Vilken firmware skall jag egentligen köra med i HuaweiE220 modemet, TRE´s eller någon annan?
Är det någon skillnad?? Blir inte klok av detta...

/GB

Hon gick över gräsmattan, saftig och grön som alltid i juli.

Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat./ Nalle Puh

55

Sv: D-link DIR-451 med Huawei E220

TRE Mobilt bredband...

Nu har jag kontaktat TRE ett antal gånger och det senaste samtalet tedde sig som så att kundsupporten bad mig ta ut SIM kortet - läsa upp siffrorna, sedan sa supporten att; nu startar jag om sändaren! lol för ditt kort så får vi se om det blir bättre. Det kan vara så att vi behöver bygga ut kapaciteten också men det ärendet ligger här.... men jag vet inte om det kommer att ske, kanske tillfälligt överbelastat mummel, mummel...
Troligen är det så att de har kapacitetsproblem helt enkelt, därav det lustiga beteendet att kommunikationshastigheten sjunker kontinuerligt under 0.5 - 3 timmar sedan stopp i kranen, jag är ju fortfarande ansluten.
DOVADON vinner på poäng iaf. uthastigheten är högre än vad jag kommer i närheten av med DLINKEN så den får åka väck!
Nu skall jag ha semester!

Ha det gött alla som varit hjälpsamma!!

/MVH
/GB:lol:

Hon gick över gräsmattan, saftig och grön som alltid i juli.

Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat./ Nalle Puh

56

Sv: D-link DIR-451 med Huawei E220

Dlink har bättre trådlös del än Dovado.
Dilnk klarar 108MB medans Dovado bara klarar 54mb.

57

Sv: D-link DIR-451 med Huawei E220

....och hur påverkar det en 3-7Mbps 3G uppkoppling?

58 Senaste redigerad av QuantumSatis (2009-02-11 07:17:42)

Sv: D-link DIR-451 med Huawei E220

Har i ett dygn att försökt få min D-Link DIR 451 att sluta koppla ner var 3:e minut (är det det 3 leverarar kanske) utan att lyckats. Har provat alla tips på den här siten plus några till. Lämnade tillbaks paketet och skaffade en Dovado istället och var uppe efter mindre än tio minuter samt har bara haft ett avbrott på ett par minuter de senaste 4 timmarna. Helt ok med mig.

Quantum Satis = så mycket som behövs

59

Sv: D-link DIR-451 med Huawei E220

Nu är det bara se till att använda Connection Tracker: http://www.dovado.com/hspa

60 Senaste redigerad av QuantumSatis (2009-02-11 07:26:39)

Sv: D-link DIR-451 med Huawei E220

Ok, ska se vad jag kan få till, har faktiskt ingen koll på vilken firmware jag fick med men det ordnar sig nog. Hur funkar ping delen, kollar den samtliga siter innan den gör en reconnect eller gör den det direkt om den inte får svar från en av dem? Jag antar att det är det första alternativet när jag tänkter på saken roll Det här vart ju lite "off topic", skriver i Dovado forumet istället nästa gång big_smile

Quantum Satis = så mycket som behövs

61

Sv: D-link DIR-451 med Huawei E220

Ja, det är som du misstänkte. Alla tre måste time'a ut innan den gör en redial. Om det misslyckas efter tre försök, då startar den om hela routern och provar igen. Som regel måste man ha minst två IP addresser isatt eftersom man kan inte alltid lita på en. Tänk om någon startar om den servern du pingar eller anslutningen går ner hos dem. Jag brukar lägga in följande destinationer:

- nån stor sajt inom Sverige
- nån stor sajt i USA
- nån stor sajt i Fjärran Östern/Australien

Tyvärr får jag inte peka ut vilka dessa är, men man kan alltid öppna upp en kommandprompt och pinga olika websidor och se om man får nån respons. Och eftersom du skall använda dem i UMR'n, se till att trycka på "Test now" efter du har lagt in dem.