26

Sv: D-link DIR-451 med Huawei E220

Tjo!

Jo det är en E220 Huawei... Modemet verkar ok. Har uppgraderat det med nya firmwaret från TRE (provade det andra här på forumet också) det spelar tydligen ingen roll vilken firmware man kör, för min del verkar det vara ROUTER relaterat. (vad jag känner iaf.).
Är det lönt att testa DOVADO?
Som ex. kan jag ju nämna att jag körde en enkel internetdelning på en Powerbook (som fö: var överkörd av en bil! så det finns ingen skärm på den eller tangentbord.) Då åskan var lite dum vid ett tillfälle var jag tvungen att skaffa DLINK:en.)
Macen fungerade skitbra, trafik in/trafik ut var stabil och hög.
Nu känns det som om jag får ta ett steg tillbaka och laga den rackaren, den fungerade ju. Det vill jag inte påstå att DLinken gör, tyvärr.

Hon gick över gräsmattan, saftig och grön som alltid i juli.

Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat./ Nalle Puh

27 Senaste redigerad av Samir (2008-07-15 14:30:48)

Sv: D-link DIR-451 med Huawei E220

SYND om MAC'en!

Javisst, kör Dovado UMR och se om det gör jobbet åt dig. Den säljs som smör just nu och folk använder främst E220 med den.

Jag vet att TRE har lite konstigheter i deras PPP termineringen, men det är bara nånting vi eller D-Link kan inte göra något åt. E220'n har iaf bäst uptime med UMR'n, tycker jag.

28 Senaste redigerad av obinett (2008-07-15 19:06:15)

Sv: D-link DIR-451 med Huawei E220

Tjo!'
Jag har faktiskt lagat Macen nu.. hehe. den puttrar på för fullt, 400Mhz, Tiger Server 256Mb internt!! haha. Funkar bra som bara den.
Jo, mac klarar man sig inte utan, kör bara det faktiskt. (Jo, PC med men avvecklar detta, det är för mycket strul och support till kunder med dem.
Jag har faktiskt redan ringt till Infoferenda idag 14.00 och beställt en UMR, vi får se vad som händer. Det är lite tröstlöst när det kopplar ner, försökte fö: online chatten på Infoferenda och precis när Andreas svarade kopplade det ner... hur kul?
Jag kan återkomma med recensioner när routern är igång, lovade Infoferenda att skriva här om den var bra, om den var dålig skulle jag ringa dem... big_smile

Tack så länge och håll tummarna nu...

/Gert

Ja just det.. ingen rolig läsning.. http://seoroot.com/blog/networking/d-li … outer.html

Hon gick över gräsmattan, saftig och grön som alltid i juli.

Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat./ Nalle Puh

29

Sv: D-link DIR-451 med Huawei E220

Om du har några problem som Infoferenda klarar inte av hjälpa till med (det händer inte så ofta, kan jag garantera!), då kan du mejla oss på support@dovado.com då kommer antingen jag eller mina kollegor svara så fort som möjligt.

Det enda du behöver "plugga" är denna korta videon:  http://www.dovado.com/UMR_Support.html

Jag hoppas den kommer lösa dina problem!

30

Sv: D-link DIR-451 med Huawei E220

Tjenis igen!

Infoferenda är snabba, trots att jag bor ute i skogen med lantbrevbäraren kom det ett sms idag på mobilen där det stod att jag hade ett paket i lanthandeln!! (jag beställde igår vid 14.00 tiden..).
Nu kör jag på DOVADON. Suttit 2min. och den "känns" bättre, man kan ju faktiskt känna om det är något svar i sidorna man tittar på. Bredbandskollen och pingtester jag gjort ser helt ok. ut. men som sagt, 2 min.. Den kommer att få stryk, jag lovar... :-)
Mycket trevlig som sagt!
I´ll be back....:D

/GB

Hon gick över gräsmattan, saftig och grön som alltid i juli.

Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat./ Nalle Puh

31 Senaste redigerad av Samir (2008-07-16 20:10:47)

Sv: D-link DIR-451 med Huawei E220

Superglad att det gick bra med leveransen!

Tänk på att inte konstant överbelasta din upplänk om du kör torrenting. Lämna alltid typ 50-100kbps ledigt, annars kommer du ha massa redials, vilket är ändå fortfarande bättre än en konstant disconnect.

32

Sv: D-link DIR-451 med Huawei E220

Halloj!

Nej fasen, torrent och leaching sysslar jag inte med det är så 90-tal..
Igårkväll gick det segare och segare.. men runt 00.00 verkade det släppa lite(kanske överbelastning på masten) låg på runt 200kbit/s men låång respons. Nu på morgonen kunde jag inte komma upp i någon speciell fart alls utan jag drog ur nätdelen och satte i den igen, då ligger jag enl. bredbandskollen.se 0.2Mbit upp och 0.39Mbit ner svarstid 260ms vilket det brukar göra vid en omstart med DLINKEN också. Nu skall vi köra den hårt idag också får vi se.
Alltså, vi kör inte torrents utan mina barn kollar sidor, forum, diskussionsgrupper, jag gör detsamma frun också. Förvisso kör jag remote på några servrar jag administrerar men just nu gör jag inte det för att vi skall se vad som spökar. Alltså ingen skum trafik yikes
Okidoki, 7.26 nu kör vi...:lol:

Hon gick över gräsmattan, saftig och grön som alltid i juli.

Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat./ Nalle Puh

33

Sv: D-link DIR-451 med Huawei E220

Har du kollat vad du skall ha för hastighet av TRE?

http://www.tre.se/templates/Page.aspx?id=172

34 Senaste redigerad av obinett (2008-07-17 08:08:04)

Sv: D-link DIR-451 med Huawei E220

Halloj!

Jodå, jag har kollat: Här är stationen jag använder.
Rommen Hässleholm

Operatör: 3GIS    Teknik: UMTS (3G)
Antennriktning: 60 °    Effekt: 59 dBm
Antennhöjd: 70 m    

Operatör: 3GIS    Teknik: UMTS
Antennriktning: 180°    Effekt: 59 dBm
Antennhöjd: 70 m    

Operatör: 3GIS    Teknik: UMTS
Antennriktning: 300°    Effekt: 59 dBm
Antennhöjd: 70 m

Mao. 3 mil norr om Hässleholm ut i skogen mellan järnväg och E4.an!
Jag har abb. upp till 7.2Mb (innebär att jag har upp till 0.384 ...) Men betalar för mer sas. intressant eller hur?
Bredband finns inte ej heller ADSL, Telia erbjuder väl FastMobil till de som frågar.
Vi kan åka till månen och en massa andra saker men det är jobbigt att dra en kabel...
Intressant är att jag påpekat hastighets och nerkopplingarna och de menar att de åtgärdat detta, jag har gjort en felanmälan till. Kanske så att de har för gammal utrustning??
Just nu fick jag koppla ner och koppla upp manuellt för nerladdningen låg runt 1,5k/s, det är mycket långsammare än modem du! MySQL gjorde dessutom timeout så jag fick skriva om mitt tillägg..
Nej, jag får ringa TRE, och ringa Tre, och ringa Tre.....kass.. kass... Jag får nog bygga ett eget nät, av burkar och TRUMMOR KANSKE!!! big_smile

/GB

Hon gick över gräsmattan, saftig och grön som alltid i juli.

Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat./ Nalle Puh

35

Sv: D-link DIR-451 med Huawei E220

Vilken färg på lampan får du på din Huawei E220? Här ser man vad dom olika färger representerar:

Cyan = HSDPA
Blue = 3G
Green = GPRS / EDGE

Om du får endast blått, då sitter du i ett max 384kbps zon, som är troligtvis också delad av andra användare.

Har du kollat med Infoferenda om kanske en extern riktantenn skulle hjälpa?

36

Sv: D-link DIR-451 med Huawei E220

Jodå, blått är det men det borde ju inte gå långsammare och långsammare, eller hur..
Dessutom känns det ju inte riktigt seriöst att det fungerar att koppla ner och sedan koppla upp igen? Som att stanna bilen var 5km och sedan starta om den för annars slutar den fungera? Den bilen köper man inte...

Hon gick över gräsmattan, saftig och grön som alltid i juli.

Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat./ Nalle Puh

37

Sv: D-link DIR-451 med Huawei E220

Enligt min uppfattning är det pga att röst (telefoni) har högsta prioritet. Lyfter nån luren och ringer, då tappas det bort en tidslucka i deras basstation för data-användning och används istället för telefoni. Det verkar vara en tidig installation hemma hos TRE i ditt område.  Har du kollat vad andra operatörer kan leverera hos dig? Tele2 kanske?

38

Sv: D-link DIR-451 med Huawei E220

Haha.. jodå mobilen ringde just så jag fick springa ut vid stallet (det är enda stället Telia fungerar på.. 1x1meter..), det var kundtjänst från TRE som meddelade att de jobbat med masten inatt!? och de undrade hur det kändes..
Jotack, och så berättade jag mina iaktagelser till damens förskräckelse, det resulterade i att jag startade om routern en gång till sedan lovade jag att meddela hastighetsändringar senare idag eller imorgon.
De är trevliga på TRE, de försöker det gjorde aldrig .....
Jag får väl vänta med uttalande ang. dovadon, just nu känns det 1-1 ..

Livet po lannet!

/GB

Hon gick över gräsmattan, saftig och grön som alltid i juli.

Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat./ Nalle Puh

39

Sv: D-link DIR-451 med Huawei E220

Vad har dem sagt att dem har gjort på masten under natten? Uppgraderat till HSPA eller bara nån rutinuerlig koll på mjuk/hårdvaran? En router har ingen inflytande på hastigheten. Den bara ger dig vad 3G nätet ger den. Ren transit. Har du testat med E220'n direkt in i datorn?

40

Sv: D-link DIR-451 med Huawei E220

Haha.. jadu inte sa dom vad de hade gjort.. det verkar gå lika snabbt(?) som innan vi får ge dem ett par timmar får vi se, damen började notera febrilt när jag berättade att det bara går långsammare och långsammare att surfa under loppet av 1-2tim..
Sedan kom det vanliga: .. jamen du måste koppla ner routern för de håller fast Ip... bla.. allt enligt deras manualer. Jag ger dem ett par timmar idag får vi se de verkar försöka iaf. mer än vad andra operatörer har gjort under de 2 år jag bott ute på bystan.

Jo jag har ju kopplat in modemet i Macen, PC och då fungerar det utmärkt det var därför jag tänkte att det var DLINKEN men nu verkar ju DOVADO köpet hamnat mitt i TRE´s fix på masten så vi får väl avvakta får vi se. Rena kriget... lol
Vi ligger lågt får vi se, DOVADON gör ju det den skall än sålänge, vill du köpa en DLINK?;)

/GB

Hon gick över gräsmattan, saftig och grön som alltid i juli.

Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat./ Nalle Puh

41

Sv: D-link DIR-451 med Huawei E220

Du behöver inte restarta din UMR. Den kör en automatiskt redial av PPP länken så fort den tappas av antingen dålig radioförbindelse, eller av nån session trigger i nätet. Ny IP address ges ut efter varje "återuppringning". Förresten, vilket APN använder du? Det finns två olika hos TRE, ena är data.tre.se, och andra är bredband.tre.se. Den andra ger din UMR ett publikt IP address medan den första bara ger dig privata IP addresser från TRE.

Själv har jag ingen behov av en annan burk....det är väl därför vi gjorde UMR'n, för att den ska väl göra jobbet! Passa på att registerare dig på våran firmware update mailing list här:  http://www.dovado.com/UMR_Firmware.html

Om du hittar några buggar eller har några funderingar, skriv oss på support@dovado.com, så svarar vi så fort som möjligt!

Tack och ha en fortsatt trevlig sommar ute på landet!

Sam

42

Sv: D-link DIR-451 med Huawei E220

HAHA!!

Jodå, det är ju sommar på landet såväl som i sta´n. Här finns flugor o hästar i massor!! lol
Nu bor jag ju här så vi skall ju inte snacka om vinterhalvåret...då längtar jag till "tjockhult".
Well, nu har det gått nästan 2tim sedan jag talade med TRE och startade om routern som de önskade och det fungerar! få se hur länge...
Nä, jag behåller nog DOVADON faktiskt, DLINKEN ät för smäckig men jag sätter den nog ute i stallet + en webcamera + lite annat....
Jag har testat alla APN ja, jag har ju en publik adress för jag har ju en webserver också!! kan du fatta på 3G!! såå segt men den fungerar som en testmiljö för webapplikationer + utveckling som mitt företag pysslar med. Fungerar! (men segt) Å andra sidan så blir ju applikationerna grymt optimerade så det går snabbt.
Jag skall regga mig ang. firmware, yepp. (ett + för dovadon är att jag faktiskt körde en videokonf via 3G (!!) nä, det är faktiskt inget skämt, det blev några blipps men annars fungerade det hjälpligt, det har det inte gjort innan!

Ha det gött i "Tjockhult" ( Ja det är ju Stockholm men det visste du nog....)

/GB

Hon gick över gräsmattan, saftig och grön som alltid i juli.

Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat./ Nalle Puh

43

Sv: D-link DIR-451 med Huawei E220

Dovado - DLINK

Tja, nu har jag testat båda. Hastighetsskillnad noll, DLINK kopplar ner javisst för ingen trafik kommer från masteländet, ny uppkoppling och det fungerar, DOVADON gör likadant. 0-0
Portforward fungerar inte bra på DOVADO - DLINK fungerar men det är det som gör att helt plötsligt efter 1dag -7veckor startar allt om sig och allt är resetat till fabriksinställningar (vettigt?). Forwarden funkar iaf.
Ja, jag vet nu inte vilken jag skall behålla-- DLINK --- DOVADO ....?? Tre skall jag ringa till igen... o igen.. tills de fixar detta. Förbaskat irriterande.
Tack för alla uppmuntrande tips iaf. nu har jag 2 routrar och samma fenomen...

/GB

Hon gick över gräsmattan, saftig och grön som alltid i juli.

Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat./ Nalle Puh

44

Sv: D-link DIR-451 med Huawei E220

Hur funkar forwarden dåligt?
Funkar den inte i huvud taget eller är den buggig?

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

45

Sv: D-link DIR-451 med Huawei E220

Vilket APN kör du med?

46 Senaste redigerad av obinett (2008-07-19 20:01:07)

Sv: D-link DIR-451 med Huawei E220

Salve!

Jaha, jo forward funkar inte alls på den DOVADO jag har verkar det som. Försöker port 80 men det är tji.
Jag använder bredband.tre.se för att få ett publikt ip.
Den enda anledningen att jag vill ha en/ett par forwards till en server (idioti på 3G men det är endast en testmiljö, då får jag dessutom en "riktig" domän för att göra tester så realistiskt som möjligt.)
DLINKEN var en baggis. Där körde jag dessutom fler portar till samma server utan problem. DOVADO stopp.
EN kul grej med DLINKEN var att om man INTE körde forward och satte servern i en DMZ så resetade den sig till fabriksinställningar! kul bugg..:cool:
OBS. jag sågar inte DOVADO, jag beskriver hur det ser ut här och det som inträffar, det är säkert en bra produkt. Så ingen skugga må falla på er.;)

Idag har vi för att kunna surfa få ringa ner, ringa upp ca: 10 gånger, Dovadon indikerar (precis som DLINKEN) att man är connectad, men surfhastigheten sjunger till under modemhastighet. Runt 1.5k/s.. stopp i rören helt enkelt! Då räcker det att ringa ner/upp igen så är det full rulle. (Jovisst DOVADON ringer upp igen, det gör DLINKEN också men när man sitter och jobbar och det stryps pallar man inte att sitta och vänta på att routern skall koppla ner/upp igen, eftersom det inte kopplar ner fattar inte routrarna att det inte funkar...man är ju ansluten? till ett stort svart hål.?):P

Trevlig fortsatt Lördagkväll!!

/GB:P

Hon gick över gräsmattan, saftig och grön som alltid i juli.

Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat./ Nalle Puh

47 Senaste redigerad av Samir (2008-07-19 21:32:35)

Sv: D-link DIR-451 med Huawei E220

Port forwarding funkar på UMR'n. Garanterat, jag kör den själv nu.  Du kan förstås använda det i kombination med DynDNS.  big_smile

Så fort du lägger in port 80 och destination intern IP address, då gör du en Restart på burken så akvtiveras den. Det står så på sida 20 i din manual. roll

Se till att du har inte valt Standard port (80) under SYSTEM - REMOTE MANAGEMENT

Lycka till!

48

Sv: D-link DIR-451 med Huawei E220

Kör du med Y-kablen till modemet så det får extra ström från routern? Om inte så testa med den.

(Kanske har nämnts/frågats om det, ursäktar isf och skyller på klockan)

49

Sv: D-link DIR-451 med Huawei E220

Halloj!

"The main issue" är ju att jag förblir uppkopplad men får ingen internettrafik, dvs. "bredbandet" blir smalare och smalare tills det är i stort sett stopp, sedan tar det 5-10 minuter innan modemen fattar att det inte funkar och i bästa fall kör en reconnect.
Jag har gjort som det står i manualen och som jag brukar göra med andra routrar, nope, kört.
Anyway, är det såhär, (jaha nu stoppade det så jag fick koppla ner/upp mig igen) och då gjorde jag det 7.51! kl. 08.14 nu.))
Well, kan det vara så att det är modemet eller sändaren som det är fel på ? Knappast 2 routrar som reagerar på liknande sätt va? Jag har INTE upplevt att modemet gör så när den är inkopplad till en dator men jag skall hårdgrilla den..
Läget just nu.
Det kommer att bli åska idag...intressant.... yikes

Hon gick över gräsmattan, saftig och grön som alltid i juli.

Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat./ Nalle Puh

50

Sv: D-link DIR-451 med Huawei E220

Hej igen.. varför ger jag inte upp?

Jag testade med att stoppa modemet rakt i datorn 8.22, bredbandskollen: 0.33Mbit upp 0.52Mbit ner (hur det nu är möjligt när jag max kan få 384??). Full rulle i en stund, 8.52 är nerhastighet 0.38Mbit upp 0.04Mbit .
Kl. 09.22 är det i stort sett stopp, connectad men stopp. Jag testar att köra en ping till basun.sunet.se , pingtider varierar mellan 3000ms - 4900ms och 13%packet lost på 10ping!! Inge bra...
Skall ringa TRE igen...
Foten i kläm? Jajjamän!!! men kan det vara modemet?? det har faktiskt hänt att jag suttit längre tid än 1 timme och det har fungerat kanon, då över router.
????

/GB

Hon gick över gräsmattan, saftig och grön som alltid i juli.

Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat./ Nalle Puh