1

Tråd: Firmware 6.0.0 (4GR stödjer nu Bridge Mode!)

http://www.dovado.com/firmware (version 6.0.0)

http://www.dovado.com/bridge (Läs om Bridge Mode)

2 Senaste redigerad av equinoxe (2012-04-10 15:35:07)

Sv: Firmware 6.0.0 (4GR stödjer nu Bridge Mode!)

Tackar för att ni äntligen lyckats få till 4GR! Sedan 4.0.16 har jag inte behövt starta om en enda gång (förutom när jag flyttat på routern).

Har precis fått mail om nya 6.0.0 och har en fråga ang bridged mode och Tellstick. Det går väl fortfarande att ha en Tellstick inkopplad fastän man kör bridged mode? Blir åtkomsten till Tellsticken som vanligt via DynDNS och det aktuella ip-numret? Jag är fast på jobbet ett bra tag till så jag har inte kunnat prova än.

Bridged mode kommer passa mig utmärkt eftersom jag kör med en annan router, fast hittills har Dovadon varit dhcp-server och den andra routern en accesspoint. Dessutom slipper jag fundera på att wifi och 4g stör varandra när de är nära varandra. Funkat riktigt bra.

3

Sv: Firmware 6.0.0 (4GR stödjer nu Bridge Mode!)

För tillfället har vi skrivit att det inte stöds. Ärligt talat så har vi inte testat TellStick i kombination med Bridge Mode ordentligt, så.......better safe than sorry genom att säga att det inte stöds. NTP-klient synkar bara vid första uppkoppling, men sen får vi se om Home Automation med Scheduling fungerar (allt annat ska definitivt inte funka).

Tack

4

Sv: Firmware 6.0.0 (4GR stödjer nu Bridge Mode!)

Tackar för snabbt svar. Jag kör vidare som idag. Det fungerar ju utmärkt.

5

Sv: Firmware 6.0.0 (4GR stödjer nu Bridge Mode!)

Detta kan kräva ett förtydligande...

"Ability to log into the router's default LAN IP address for admin purposes (e.g. http://192.168.0.1)"

Om den sitter bakom en annan routers wan port, vilket syftet med bridgemode är, så funkar det väl inte? Och sätter men den i en LAN port försvinner säkerhetsfunktionerna i den andra routern.

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP

6

Sv: Firmware 6.0.0 (4GR stödjer nu Bridge Mode!)

Är det någon vits med att uppgradera från 3GN till Dovado 4GR. Som det är nu har jag min 3GN kopplat i wan porten till min D-Lik DIR 855 som jag tycker är den bästa router för blandat nätverk jag haft.

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

7

Sv: Firmware 6.0.0 (4GR stödjer nu Bridge Mode!)

Sam skrev:

http://www.dovado.com/firmware (version 6.0.0)

http://www.dovado.com/bridge (Läs om Bridge Mode)

Hej, stöder den nya 6.0.0  Huawei modem E398 med fw: 11.335.21.10.799 ?
Jag har upplevt speed reductions med fw: 5.0.16 vs direktkoppling till dator
(ongoing ticket#2012031510000103)

Mvh
/Tommy

8

Sv: Firmware 6.0.0 (4GR stödjer nu Bridge Mode!)

Finns de någon fullständig changelog någonstans? bridge mode kan väl inte vara den enda nyheten för de är ju inte så jävla fantastiskt - dock användbart men de måste finnas något mer?

9

Sv: Firmware 6.0.0 (4GR stödjer nu Bridge Mode!)

Release notes ingår med varje release.

10

Sv: Firmware 6.0.0 (4GR stödjer nu Bridge Mode!)

hej. har nu kört med 6.0.0 sedan 18 tiden igår och har nu stora problem tappar ständigt hastighet men den kommer igång efter några minuter igen om jag inte väljer manuell omstart med andra ord väldigt ostabilt.
idag har jag testat nya bridge funktionen och satt en annan router efter 4gr och då funkar det klockrent både snabbare och stabilare än någonsin.
har testat med bridge några timmar och sedan ställt tillbaks och kört med 4gr somm router och det började omgående strula.

jag kör med telenor 3g e398

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

11

Sv: Firmware 6.0.0 (4GR stödjer nu Bridge Mode!)

Hej.
jag har samma problem som du metallicaman. har en annan router som jag tänkte prova bakom... frågan är:

modemet i 4gr router.....kabel usb till andra router i dennes wanport? eller vanlig usbport på 2 router?
dhcp server kör du på 2:a router då?

wlan naturligtvis av stängd från 1:a router

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

12 Senaste redigerad av metallicaman_no1 (2012-04-11 14:16:40)

Sv: Firmware 6.0.0 (4GR stödjer nu Bridge Mode!)

Jonny skrev:

Hej.
jag har samma problem som du metallicaman. har en annan router som jag tänkte prova bakom... frågan är:

modemet i 4gr router.....kabel usb till andra router i dennes wanport? eller vanlig usbport på 2 router?
dhcp server kör du på 2:a router då?

wlan naturligtvis av stängd från 1:a router

inte usb kabel men nätverkskabel från 4gr in i wan på router 2 med dhcp på.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

13

Sv: Firmware 6.0.0 (4GR stödjer nu Bridge Mode!)

Glöm inte byta IP addressen på routern.

14

Sv: Firmware 6.0.0 (4GR stödjer nu Bridge Mode!)

jag bestämde mig för att tills vidare backa till 5.0.16 igen.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

15

Sv: Firmware 6.0.0 (4GR stödjer nu Bridge Mode!)

självklart smile mena nätkabel..

tack

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

16

Sv: Firmware 6.0.0 (4GR stödjer nu Bridge Mode!)

en fråga till bara - kör man dhcp på 1:a router eller andra som ska gå på wifi

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

17 Senaste redigerad av metallicaman_no1 (2012-04-11 14:18:18)

Sv: Firmware 6.0.0 (4GR stödjer nu Bridge Mode!)

Jonny skrev:

en fråga till bara - kör man dhcp på 1:a router eller andra som ska gå på wifi

dhcp på router 2 och ge den ip adress 192.168.0.2

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

18

Sv: Firmware 6.0.0 (4GR stödjer nu Bridge Mode!)

Hej,

Uppgraderade igår (fr 5.0.16 till 6.0.0), fick inte igång modemet alls efter det (Huawei E398 Telenor).

Med troubleshooting påslaget så sa den att det var för låg signal styrka. Provade att trycka "Connect" ett par gånger men det misslyckades nästan direkt och den gick tillbaka till läge Disconnected.

Laddade på 5.0.16 igen och nu fungerar det utmärkt med 80-83% signalstyrka.

19

Sv: Firmware 6.0.0 (4GR stödjer nu Bridge Mode!)

Kollade du att APN't satt i?

20

Sv: Firmware 6.0.0 (4GR stödjer nu Bridge Mode!)

freddo skrev:

Hej,

Uppgraderade igår (fr 5.0.16 till 6.0.0), fick inte igång modemet alls efter det (Huawei E398 Telenor).

Med troubleshooting påslaget så sa den att det var för låg signal styrka. Provade att trycka "Connect" ett par gånger men det misslyckades nästan direkt och den gick tillbaka till läge Disconnected.

Laddade på 5.0.16 igen och nu fungerar det utmärkt med 80-83% signalstyrka.

Jag har exakt samma problem. Anmälde en supportticket igår. Har ett Huawei E398 Telenor med fw:11.209.03.01.422. Efter uppgradering hittade routern inte modemet. Vid något tillfälle kom det igång men då fick man fruktansvärt dålig hastighet (ca 0,5 mb/s in). Dessutom var inloggning och interfacet för inställningar i modemet otroligt segt. Jag gjorde en reset efter uppgraderingen till 6.0.0 och läste tillbaka mina inställningar. Kör med Y-kabel. Testade även med en annan nätverkskabel och andra lan-portar.
Gick tillbaka till 5.0.16 och allt fungerade igen.

21

Sv: Firmware 6.0.0 (4GR stödjer nu Bridge Mode!)

Vad innebär alternativet "Service doesn't require APN" under "Modem settings"?

22

Sv: Firmware 6.0.0 (4GR stödjer nu Bridge Mode!)

Vissa operatörer kräver man inte fyller i APN. Tom fält räcker inte heller, utan det är någon annan hokus-pokus som sker.

23

Sv: Firmware 6.0.0 (4GR stödjer nu Bridge Mode!)

callem skrev:
freddo skrev:

Hej,

Uppgraderade igår (fr 5.0.16 till 6.0.0), fick inte igång modemet alls efter det (Huawei E398 Telenor).

Med troubleshooting påslaget så sa den att det var för låg signal styrka. Provade att trycka "Connect" ett par gånger men det misslyckades nästan direkt och den gick tillbaka till läge Disconnected.

Laddade på 5.0.16 igen och nu fungerar det utmärkt med 80-83% signalstyrka.

Jag har exakt samma problem. Anmälde en supportticket igår. Har ett Huawei E398 Telenor med fw:11.209.03.01.422. Efter uppgradering hittade routern inte modemet. Vid något tillfälle kom det igång men då fick man fruktansvärt dålig hastighet (ca 0,5 mb/s in). Dessutom var inloggning och interfacet för inställningar i modemet otroligt segt. Jag gjorde en reset efter uppgraderingen till 6.0.0 och läste tillbaka mina inställningar. Kör med Y-kabel. Testade även med en annan nätverkskabel och andra lan-portar.
Gick tillbaka till 5.0.16 och allt fungerade igen.

Hej,
Jag har Telenor(Bredbandsbolaget) med Huawei E398 modem_fw: 11.335.21.10.799 och har inga sådana störningar med 4G. Inloggning till routern har jag alltid upplevt som seg iofs. Y-kabelanslutning och utan WLAN
mvh
/Tommy

24 Senaste redigerad av timpa28 (2012-04-13 21:38:59)

Sv: Firmware 6.0.0 (4GR stödjer nu Bridge Mode!)

Har nu uppgraderat till 6.0.0.

Kör med E398 Telenor 4G Glesbygd, o det verkar faktiskt funka rätt så bra nu med Wifi o allt smile

Har haft jätteproblem med framförallt WiFi innan, men nu verkar det ok.

Nu kanske ni har lyckats Dovado smile

(update)

Har funkat perfekt i 1dygn nu smile

//

Tim

25 Senaste redigerad av Skalmanâ„¢ (2012-04-15 14:59:11)

Sv: Firmware 6.0.0 (4GR stödjer nu Bridge Mode!)

Det här med Bridge Mode verkar intressant för mig. Främst för att jag är med i ett CS gäng och TV´n måste funka.
Jag har en RGW208EN som sköter om min adsl + IP telefoni.  http://www.voicetech.se/ping-communicat … p-521.html

Naturligtvis är mitt Telenormodem (E1750) inte kompatibelt med BM vilket gör att jag måste köpa ett som fungerar.
Kan ni tipsa om vilket modem jag ska köpa ? Abonnemanget med Telenor har jag redan.
I Dovados lista finns det en del att välja på. Ska jag köpa nåt billigt eller satsa på kvalité ?
http://www.dovado.com/index.php?option= … ;Itemid=14

// Skalis