1

Tråd: Problem Option iCon 7,2 samt Telia

Har ett upplåst Telia Option Globetrotter icon 7.2 som jag tryckt in i en Dell Latitude utan problem. Det går att ansluta men har lite problem. För det första när GlobeTrotter Connect startas får jag upp följande felmeddelande.

The application is unable to recognize the SIM Card and detect connection settings automatically. Please select the settings manually. Clock OK to switch to the Manual mode.

Jag trycker på OK och sedan på Connect så går det att surfa, men hur får jag bort felmeddelandet? Vad för inställningar är det som mjukvaran vill ha samt vart kan jag ställa in dem?

Hastighetsmässigt har jag också lite problem, får 4mbit ner men bara 0,02 mbit upp, vad kan vara fel?

Körde ett Huawei E220 innan och saknar lite funktioner i Options mjukvara. Hur ser man om man är ansluten via UMTS eller HSDPA? I Huaweis mjukvara kunde man också se antalet MB man nyttjat, hur snabbt det går upp/ner just nu osv, finns något motsvarande till Optionkortet?

2

Sv: Problem Option iCon 7,2 samt Telia

Den gnäller ang APN inställningarna.
Dvs att den inte kan lista ut på egen hand.
Så du får antagligen skriva in t.ex. bredband.tre.se eller internet.tele2.se.
Finns välla en Save knapp som sparar de ?

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3

Sv: Problem Option iCon 7,2 samt Telia

Ang. UMTS eller HSPA, det finns flera metoder att veta det:

Pinga www.dn.se och se om den är runt/under 100ms. Tänk på att UMTS byter automatiskt till HSPA bara om man öppnar nån webbsida eller kör email. Du kommer märka att den kommer gå från 250ms till 90ms och sen tillbaks till 250ms ifall du slutar surfa i nån halv minut.

Du bör också veta att alla hastigheter över 384kbps nedåt är HSPA. På upplänken det är 384kbps på ditt modem. Så, om du har 4Mbps ner, då är det HSPA. Att den bara klarar av 20kbps uppåt ser utt som antingen nån temporär problem i nätet eller så att du har en taskig signalstyrka.

Du kan alltid prova med detta:  http://www.youtube.com/watch?v=VE6CQFWS8bs

4 Senaste redigerad av mikeynicke (2008-06-18 08:04:34)

Sv: Problem Option iCon 7,2 samt Telia

Formaterade och la in Vista på nytt igår, och nu får jag inte upp den jobbiga rutan längre. Körde med den mjukvaran som låg på själva enheten (första gången jag startade såg jag en DVD-enhet som hette ZeroCD). Trodde man bara kom åt den här enheten via USB, men gick alltså fin-fint även när kortet är monterat i WWAN-porten.

Däremot har jag stött på ett nytt problem. Så fort datorn går ner i viloläge och jag startar den igen har drivrutinerna tappas bort och den enda enheten jag hittar i enhetshanteraren är "GT HSDPA Modem USB Device" som inte vill installeras korrekt. Startar jag om datorn hoppar det igång igen. Någon som varit med om liknande?

Kör med Vista SP1 och de drivrutinerna och Globetrotter Connect från Telenor.

Har testat med senaste drivrutinerna och Globetrotter Connect direkt från Option (GTConnect2.3_Option_AllCards) men då jag installerar denna hittar inte Windows några drivrutiner över huvud taget.

5

Sv: Problem Option iCon 7,2 samt Telia

Strunta i telenor's programvara och drivisar.
Inte för att jag tror att de har med saken att göra men.

Har samma kort i min maskin och vista 32bit, fast inte dell.
Men jag kör med drivisarna som fujitsu själva ger ut för vista.

Fast de skall inte vara brandade av fujitsu eller liknande, bara att de måste släppa de då de levererar de kortet i vissa av sina burkar.
Har temporärt lagt upp de här.
http://www.mina-filer.com/fujitsu%20siemens%20u9200/

Ta:
FSC_OptionGTM378GlobeTrotterConnectMultilingual_2205611928901102007_1016464.zip
FSC_OptionGTM378DriverInstaller_321319290220561_1016465.zip

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

6

Sv: Problem Option iCon 7,2 samt Telia

Får samma resultat med FSC:s drivrutiner, vilket för övrigt verkar vara samma version som Telenor tillhandahåller.

För övrigt förstod jag inte skillnaden på de två filerna du länkade till, om jag först kör Driverinstaller får jag inte med någon Globetrotter Connect, så om jag sedan installerar den, tar den automatiskt bort DriverInstallern jag installerade tidigare.

Tycker det är lurigt att det inte går att få in senaste Globetrotter Connect (version 2.3) direkt från Option.

7

Sv: Problem Option iCon 7,2 samt Telia

De luriga är att man måste ha orginal kort från dem för att få de.
Har själv laddat ner det från deras sida och lagt upp i filarkivet.
http://www.mobilabredband.se/files/___O … +7.2+Ready

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

8

Sv: Problem Option iCon 7,2 samt Telia

Nu har jag lekt lite till, det går att installera Globetrotter Connect 2,3 och bara sno exe-filen så kan man använda sig av den om man önskar. Har testat den i kombination med både FSC och Telenor (som för övrigt är exakt samma drivrutin och samma version av Connect, bara olika branding) med samma resultat.

Om jag går ner i viloläge, oavsett om jag är ansluten eller inte ansluten och har Connect nerstängt, så trilskas Vista med att bara hitta GT HSDPA Modem USB Device efteråt. Inget större problem då jag kanske använder min anslutning max en gång i veckan, så nu lägger jag ner och tutar och kör som det är nu.

Tack för hjälpen!

9

Sv: Problem Option iCon 7,2 samt Telia

Kan du inte stänga av anslutningen via knapp eller manuellt och sätta igång igen?
Vad händer då.

När jag hade min D430 så hade jag inga problem, fast när jag tänker efter så hade jag inte vista på den..

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

10

Sv: Problem Option iCon 7,2 samt Telia

Har ingen betydelse om jag leker med switchen på sidan eller inte. Den reagerar inte eftersom datorn tror det är en USB-sticka vilket switchen inte skall påverka. Knas, kanske hjälper via någon drivrutinsuppdatering i framtiden.

Fördelarna av att ha kortet i datorn istället för att släpa runt på ett E220 överväger dock denna lilla nackdel rätt kraftigt.

11

Sv: Problem Option iCon 7,2 samt Telia

Ush de var lite bökigt att få igång i min nya maskin, körde som sagt fujitsu paketen men de gjorde inte mycket nytta.
Körde in connect mjukvaran sen som vi har i filarkivet och då hitta den inte modemet.
Laddade ner de separata drivisarna som också ligger i filarkivet som är för vista och tillslut fick jag igång kortet.

http://www.mobilabredband.se/files/___O … RS___Vista

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!