1 Senaste redigerad av jonasolof (2012-04-08 06:02:01)

Tråd: Wlan brygga till granne -knep och knåp

Det  är ungefär sjuttio meter till grannens  kåk så det blev lite skakigt med en wrt54g som kör ddwrt och en liten riktantenn. Routern hör nog inte grannens laptops och iphone så bra dessutom skärmar deras hus.

Så jag gjorde ett lite mer avancerat upplägg. Ddwrt som AP med nat så grannen får ett undernät. Mitt nät är x.x.0.x, grannens x.x.1.x burken sitter vid vägg med yttre liten panlantenn.

Signalen från AP tas emot av en dlink dap1160. Trasslig burk, min sony vaio med win7 har svårt logga in. Uppgraderade till fw v. 1.40 via ftp dlink.ru, men fick döpa om filen till officiell v1.30 för att det kulle gå. Reset av dap1160 tryck in resetknapp, dra ur plugg, vänta, sätt in ström igen, fortfarande med resetknappen intryckt. Vänta någon minut. Dra nu strömmen igen en stund, sätt tillbaka och vänta tills enheten bootat vilket syns då tre dioder till vänster börjar lysa. Gör man nte rätt går det inte att logga in, routern hittas inte. Den bootar dessutom inte, går inte att hitta med nätscan över wifi.

Dap1160 kan gå som ap client, då kan man göra site survey och få upp befintliga nät och välja det som klienten ska ansluta till. Motsvarande har jag inte hittat i ddrwrt v24 sp2 som är senaste version.

Från ett av de två lan-uttagen på ap-klienten drar jag nätverkskabel till yttrligare en wrt54gl som ockå den kör ddwrt (behövs inte egentligen). Den enheten ställs in som AP men man använder bara lan-sidan. Gateaway är lansidan på den första accesspunkten med adress x.x.1.102, dlink ap klient ligger på 1.50 och man loggar surfar med nic adress i samma range. Farten är ok för mitt 8 mbit nominellt adsl, 6 ned, 1 upp och 42 ms ping. Rätt bra ping ned tanke på att det är först en adsl outer med nat, sedan en ap med nat till undenät, där wifi, och anslutet till klienten ytterligare en enhet med wifi. Grannen kan dels ansluta till sista burken med kabel eller med trådlöst.

Anm: när Dlink accesspunkten är i defaultläge 192.168.0.50 är det mycket lättare och snabbare att logga in med ipad än med laptoppen. Det är något med win7 som strular.

Max mtu är 1500, dvs 1472 + 28.

Värsta problemet som det tog många timmar innan polletten föll ned var att wrt54 burkarna inte gick att ansluta till trådlöst. På inSSIDer skanner dök de bar upp någon sekund i taget. Så småningom begrep jag att problemet låg i att jag ville ha dem på kanal 11. På kanal 1 och 6 fubkade det. Orsaken var en trådlös analog videokamera i samma rum. Den sänder på 2,4 GHZ och stör wlan kanal 8-12 något hemskt. Billig grej från Claes Ohlsson. Störningar från mikrovågsugn och analog videokamera är inte lätta att gissa sig till när man bara har en signalstyrkegraf. Funderar på att köpa metageeks wifi-spy spektrumanalysator.

Ett lockande alternativ hade varit nedgrävd ethernetkabel med galvanisk isolation och överspänningsskydd, finns massor med sådana grejor. Då hade det bara behövts en router med nat och wifi hos grannen.

Nat=network adress translation, dvs nät på wan-sida och lansidan har skilda address ranges.

Media Markt i Kalmar hade ett antal wrt54gl v1.1 på hyllan, konstigt att dessa återigen säljs. Men de är bra att ha och köra in DD-WRT på. Pris 669 kr ca.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.