76

Sv: Hastigheter och stabilitet i nätet? Är det bara jag?

Skaffa 3 istället!!

77

Sv: Hastigheter och stabilitet i nätet? Är det bara jag?

Verkar rocka på igen.

78 Senaste redigerad av Ljungdahl (2012-05-03 22:52:57)

Sv: Hastigheter och stabilitet i nätet? Är det bara jag?

Verkar vara ok igen 59/29/15

Äntligen Linköping! /4G sedan 20110531/ E398/E392/Dovado 4GR/Dovado Doma/Dovado Tiny/

79

Sv: Hastigheter och stabilitet i nätet? Är det bara jag?

Ljungdahl skrev:

Vid sådana här tillfällen början man kolla fiber, det finns numera 100 meter från huset. Jag tar en spade o gräver själv.

OT, men

Jag bor i en villa vid en större gata i Göteborg. Det går numera fiberstråk på båda sidorna av gatan, men jag kan inte få fiberanslutning till mitt hus. I alla fall inte för några rimliga pengar.

Min syster som bor på en bondgård vid en åker ute på landet i Dalsland ska snart få fiber p.g.a. att ett aktivt byalag dragit igång ett fiberprojekt... 

Det är inte alltid bäst att bo i stan.  wink

80

Sv: Hastigheter och stabilitet i nätet? Är det bara jag?

Då var det dags att åka upp och ner som en jojo den senaste halvtimmen. Inne på mitt tredje IP nu och stundtals så försvinner 4G-nätet helt för att några minuter dyka upp igen. Sitter på Hisingen i Göteborg, men antar att det är som vanligt ett landsomfattande problem.

81

Sv: Hastigheter och stabilitet i nätet? Är det bara jag?

Jag sitter i Uppsala och jag har inte märkt av några störningar här idag... Men vi får väl se om någon timme....

Tele2 4G E398 -> Dovado 4GR

82

Sv: Hastigheter och stabilitet i nätet? Är det bara jag?

1 timme gick det sen sjönk hastigheten...

Tele2 4G E398 -> Dovado 4GR

83

Sv: Hastigheter och stabilitet i nätet? Är det bara jag?

Hastigheten är nu en bråkdel av min "Baseline". Ringde Tele2 men efter att jag knappat mit val kom ett meddelande att: "för närvarande har vi störningar i datatrafik och våra tekniker jobbar...(...inte så bra tyvärr, kanske dags för Poolia eller Manpower) så man får hoppas att dom inte sänker internet då det är helg så att dom inväntar vardagen...igen utan snabbar på och anställer kompetenta nätverksarkitekter och kunnig planerare som fixar redudans så att man inte märker av störningarna i den grad man nu gör.

84

Sv: Hastigheter och stabilitet i nätet? Är det bara jag?

I Borås fungerar det klockrent med Tele2, den absolut sämsta jag uppmätt var 40 Mbit/s, men detta var en söndagskväll innan jag hade flyttat routern till ett bättre ställe. Nu ligger jag runt 80-90 Mbit/s (vilket inte kan stämma?) på dagen och runt 70-80 Mbit/s på kvällen enligt bredbandskollen.

Test för 5 minuter sedan klockan kvart över åtta, helt ok! smile

http://i.imgur.com/bpk8U.jpg

85

Sv: Hastigheter och stabilitet i nätet? Är det bara jag?

Prova med speedtest eller tele2 egna hastighetstest.
Kul se lite olika resultat.

86

Sv: Hastigheter och stabilitet i nätet? Är det bara jag?

Helt sjukt bra hastighet! Får se hur de blir när det är mer belastning sen framöver, men såå otroligt mkt slöare lär det väl inte gå.

Bor du i innerstan?

87

Sv: Hastigheter och stabilitet i nätet? Är det bara jag?

När jag provade att sätta dongeln i en sån här
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30011832/
Så fick jag dubbelt så bra uppload.
Skulle va kul om nån mer ville prova...


Baffamaster skrev:

I Borås fungerar det klockrent med Tele2, den absolut sämsta jag uppmätt var 40 Mbit/s, men detta var en söndagskväll innan jag hade flyttat routern till ett bättre ställe. Nu ligger jag runt 80-90 Mbit/s (vilket inte kan stämma?) på dagen och runt 70-80 Mbit/s på kvällen enligt bredbandskollen.

Test för 5 minuter sedan klockan kvart över åtta, helt ok! smile

http://i.imgur.com/bpk8U.jpg

Äntligen Linköping! /4G sedan 20110531/ E398/E392/Dovado 4GR/Dovado Doma/Dovado Tiny/

88

Sv: Hastigheter och stabilitet i nätet? Är det bara jag?

Jag kan tyvärr inte prova, har routern Huawei B593. Har dock sett att uploaded varierar ganska mycket från test till test, så kanske om jag kör några fler gånger så får jag bättre resultat wink

Ljungdahl skrev:

När jag provade att sätta dongeln i en sån här
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30011832/
Så fick jag dubbelt så bra uppload.
Skulle va kul om nån mer ville prova...


Baffamaster skrev:

I Borås fungerar det klockrent med Tele2, den absolut sämsta jag uppmätt var 40 Mbit/s, men detta var en söndagskväll innan jag hade flyttat routern till ett bättre ställe. Nu ligger jag runt 80-90 Mbit/s (vilket inte kan stämma?) på dagen och runt 70-80 Mbit/s på kvällen enligt bredbandskollen.

Test för 5 minuter sedan klockan kvart över åtta, helt ok! smile

http://i.imgur.com/bpk8U.jpg

89

Sv: Hastigheter och stabilitet i nätet? Är det bara jag?

Även jag är helt supernöjd med hastigheterna jag uppnår i centrala Uppsala. Låg lite över 90 Mbit/s runt 93 Mbit/s tidigare, men glömde ta printscreen.

Helt makalöst bra, riktigt nöjd! Ännu mer nöjd är jag att Tele2 tamefan har täckning med 4G ute på landsbygden också!

/Glad kund
http://i.imgur.com/leaqQ.png

90

Sv: Hastigheter och stabilitet i nätet? Är det bara jag?

Har senaste tiden faktiskt varit nöjd med både hastighet och stabilitet. Det blev ett ex antal telefonsamtal och några mail innan det ordnade upp sig och det var lite småfel i initialskedet som kan tolkas som "barnsjukdomar". Det ända som skulle vara mer glädjande är om man kunde utnyttja resultat som man får via Bredbandskollen till att ladda ner filer o dyl t ex se på högupplösta TV-serier men det verkar som om Tele2 högprioriterat just Bredbandskollen i stället för t ex TPTEST som absolut skulle få samma resultat men det skiljer sig rejält, i alla fall i området jag och de bekanta med Tele2-abb befinner mig. Skulle vara otroligt mycket mer intressant om folk här på forumet publicerade just TPTEST-resultat.

91

Sv: Hastigheter och stabilitet i nätet? Är det bara jag?

Vad får du för hastighet när du laddar ned från denna?
http://speedtest.tele2.net/

92

Sv: Hastigheter och stabilitet i nätet? Är det bara jag?

Just nu får jag:
Maximum transfer rate 4.4MB/s

93

Sv: Hastigheter och stabilitet i nätet? Är det bara jag?

Äntligen fiber!

Säger adjö till sviktande uppkopplingar, krånglande routrar........
250 Mbit ned/150 Mbit upp teoretiskt vilket innebär c:a 200 Mbit ned och 100 Mbit upp igenomsnitt, varierar något under dygnet.
Väntar nu bara på att mitt 4G abbonnemang ska fylla 18 månader och ta slut....

Fjuppe

94

Sv: Hastigheter och stabilitet i nätet? Är det bara jag?

Fjuppe skrev:

Äntligen fiber!

Säger adjö till sviktande uppkopplingar, krånglande routrar........
250 Mbit ned/150 Mbit upp teoretiskt vilket innebär c:a 200 Mbit ned och 100 Mbit upp igenomsnitt, varierar något under dygnet.
Väntar nu bara på att mitt 4G abbonnemang ska fylla 18 månader och ta slut....

Fjuppe


Vad får du betala för det ?

jag får betala ca 250 kr för 30/30 och ca 800 kr för 1000/100.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

95

Sv: Hastigheter och stabilitet i nätet? Är det bara jag?

499 kr/mån, 2 månader gratis i början...
Inte billigt men bra!

Fjuppe

96

Sv: Hastigheter och stabilitet i nätet? Är det bara jag?

100mbit 189:-\månad
Long running avtal.

97 Senaste redigerad av Micke (2012-05-31 16:27:42)

Sv: Hastigheter och stabilitet i nätet? Är det bara jag?

Ni med fiber får väl lägga till kostnaden för anslutningen, installationen...mm.
Då blir det nog andra bullar?

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

98

Sv: Hastigheter och stabilitet i nätet? Är det bara jag?

Jodå, det är ju en investering för framtiden...16.700:- för hela paketet, då är det inkl mediaconverter och första modemet...
Då kan man ta ner parabol, Poynting riktantenn, UHF antenner (Boxer) från skorsten dessutom....

Fjuppe

99

Sv: Hastigheter och stabilitet i nätet? Är det bara jag?

Micke skrev:

Ni med fiber får väl lägga till kostnaden för anslutningen, installationen...mm.
Då blir det nog andra bullar?

Jag bor i lägenhet så för mig är det bara en månadskostnad.

Det är ett öppet stadsnät, så vi har några operatörer att välja på.


Kan även få internet genom kabel-tv nätet,
men fibern är mycket snabbare än Com Hem.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

100

Sv: Hastigheter och stabilitet i nätet? Är det bara jag?

Fjuppe skrev:

Jodå, det är ju en investering för framtiden...16.700:- för hela paketet, då är det inkl mediaconverter och första modemet...
Då kan man ta ner parabol, Poynting riktantenn, UHF antenner (Boxer) från skorsten dessutom....

Fjuppe

Det är inte så farligt dyrt. Jämför med en bil som dessutom bara rostar medan fibern håller värdet i hundra år - eller blir mera värd. Snart är Gigabits konvertrar de billigaste och man slutar väl tillverka 100 Mbits liksom man för ett antal år sedan lämnade 10 Mbit.

Det ör bara att gratulera dej. Jag skulle gladeligen betala det dubbla om jag fick fiberanslutning.