1

Tråd: Hastigheter och stabilitet i nätet? Är det bara jag?

Undrar om någon eller några kan ge lite info på vad som är bra hastigheter och hur stabilt nätet är i Tele2:s 4G-nät? Jag blev lovad att kostnadsfritt uppgradera till 4G när det var möjligt vilket jag gjorde i mitten av Dec-11 och 4G skulle vara lanserad senast till årsskiftet vilket sen ändrades till Jan och sen till Feb för att nu vara klart i Mars och det blev det den 31:a!! Hade valt Large, upp till 25Mbit. Före 4G hade jag hastigheter mellan 12-20Mbit för att i lördags ha 30Mbit ner och 12.5Mbit upp men pga konstigheter med felaktig startkvot på 5GB så ordnades det så att jag uppgraderades till deras XL som är upp till 80Mbit. Loggade in på mina sidor och såg ändringen igår men hastigheten kom aldrig över 30Mbit ner eller över 13Mbit upp. Märkte även att mellan åtta till 22 så sjönk hastigheten drastiskt till 2-3Mbit ner och 1.8-3Mbit upp!! Tänkte att det kanske tar någon dag innan abonnemanget "kickar" igång. Idag kollade jag i förmiddags hastigheten men samma resultat (30/12) och ringde då till kundtjänst..igen :-(  Innan jag placerades i kön lästes ett meddelande upp att "vissa kunder som fått 4G felaktigt fått hastighetsbegränsning och att det jobbades på det". Väl framme hos kundtjänst kollade dom om det gällde mig men det verkade inte så men att dom skulle ha åtgärdat det vid 17:00 och då sa jag att om jag inte märker skillnad i morgon vid 17:00 ringer jag igen. Nu på kvällen exakt samma tid som igår fick samma resultat, alltså 2-3Mbit ner och 1.8-3Mbit upp!! Har ju varit väldigt stabilt hela 3G-tiden och även i lördags men nu är det skräp rent ut sagt.
Undrar om ni haft liknande fenomen och om just 4G är otroligt INSTABILT. Vilka hastigheter ska jag förvänta mig. Jag har Huawei B593-router med två riktantenner och kör således MiMo.

2

Sv: Hastigheter och stabilitet i nätet? Är det bara jag?

4g ar overbelastat.
Och jag gissar du inte har 2600MHz 4g som kan ge upptill 80mbit, utan glesbygds 4G som ger upptill 30mbit (dvs 1mbit till 30mbit) om ingen annan surfar/ tittar pa play osv.

Sa dina 2-3mbit, ar samma sak har, kor jag pa 3G far jag nu 4mbit da alla stortankare gatt over till 4G....
Humor

3

Sv: Hastigheter och stabilitet i nätet? Är det bara jag?

G-Man, jo visst har jag 2600MHz förstår du :-) så jag gissar att det är något annat då det bara varit igång några dagar så det kan absolut inte vara fullsmetat med abonnenter.

4

Sv: Hastigheter och stabilitet i nätet? Är det bara jag?

Samma har.

Har bade high och low GHz, kan valja.

Ar inte sakert att belastningen ar lokal... ska nog till kista och vanda forst. Lol

5

Sv: Hastigheter och stabilitet i nätet? Är det bara jag?

Är verkligen stora skillnader. Mätte nyss och fick 50.33Mbit ner och 20.57Mbit upp så man kan absolut inte säga att det är stabilt.

6

Sv: Hastigheter och stabilitet i nätet? Är det bara jag?

Verkar som om dom ordnat till det för jag mätte nyss och fick ungefär samma, dvs 51.21Mbit/19.49Mbit. Bara hoppas att det nu också blir stabilt.

7

Sv: Hastigheter och stabilitet i nätet? Är det bara jag?

Har sedan 1 april märkt att min 4G anslutning, som normalt ligger på c:a 30 mbit ner och 25 mbit upp, begränsas på kvällstid.
Vet inte exakt tidpunkt men jag mätte vid 17-tiden idag med Speedtest, ned c:a 28 mbit, nu kl 20:00 är det ENDAST 3mbit ner och 2 mbit upp och det går slött som f-n att surfa. betydligt sämre än mitt 8 mbit ADSL som rök för några månader sedan tillförmån för 4G. Jag är inge storsurfare, förbrukar c:a 50 GB i månaden på lite av varje men inget BiT torrent....

Nu är det inge roligt längre med 4G, jag har tid att sitta framför datorn en stund på tidiga kvällen och då har det plötsligt blivit i stort sett omöjligt att göra något vettigt på nätet. Fortsätter det så här blir det inge mobilt bredband utan tillbaka till kabel.
Ligger och väntar på Telia Öppen Villafiber men det går trögt där också....

Missnöjd tele2kunden
Fjuppe

8

Sv: Hastigheter och stabilitet i nätet? Är det bara jag?

Fjuppe skrev:

Har sedan 1 april märkt att min 4G anslutning, som normalt ligger på c:a 30 mbit ner och 25 mbit upp, begränsas på kvällstid.
Vet inte exakt tidpunkt men jag mätte vid 17-tiden idag med Speedtest, ned c:a 28 mbit, nu kl 20:00 är det ENDAST 3mbit ner och 2 mbit upp och det går slött som f-n att surfa. betydligt sämre än mitt 8 mbit ADSL som rök för några månader sedan tillförmån för 4G. Jag är inge storsurfare, förbrukar c:a 50 GB i månaden på lite av varje men inget BiT torrent....

Nu är det inge roligt längre med 4G, jag har tid att sitta framför datorn en stund på tidiga kvällen och då har det plötsligt blivit i stort sett omöjligt att göra något vettigt på nätet. Fortsätter det så här blir det inge mobilt bredband utan tillbaka till kabel.
Ligger och väntar på Telia Öppen Villafiber men det går trögt där också....

Missnöjd tele2kunden
Fjuppe


Om du surfar på 3G nätet då ?

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

9

Sv: Hastigheter och stabilitet i nätet? Är det bara jag?

Fjuppe skrev:

Har sedan 1 april märkt att min 4G anslutning, som normalt ligger på c:a 30 mbit ner och 25 mbit upp, begränsas på kvällstid.
Vet inte exakt tidpunkt men jag mätte vid 17-tiden idag med Speedtest, ned c:a 28 mbit, nu kl 20:00 är det ENDAST 3mbit ner och 2 mbit upp och det går slött som f-n att surfa. betydligt sämre än mitt 8 mbit ADSL som rök för några månader sedan tillförmån för 4G. Jag är inge storsurfare, förbrukar c:a 50 GB i månaden på lite av varje men inget BiT torrent....

Nu är det inge roligt längre med 4G, jag har tid att sitta framför datorn en stund på tidiga kvällen och då har det plötsligt blivit i stort sett omöjligt att göra något vettigt på nätet. Fortsätter det så här blir det inge mobilt bredband utan tillbaka till kabel.
Ligger och väntar på Telia Öppen Villafiber men det går trögt där också....

Missnöjd tele2kunden
Fjuppe

Jag har exakt samma fenomen!
Innan 1 april hade jag ca 40/10 dygnet runt men nu på kvällen går det ner till max 5 Mbit och är segt som bara den.
Jag bor i Uppsala och tänkte kolla om det är någon annan som har problem?

Tele2 4G E398 -> Dovado 4GR

10

Sv: Hastigheter och stabilitet i nätet? Är det bara jag?

Jag har 4G med Huawei B593. Fem pinnar i signalstyrka i Stockholms innerstad. Tidigare har jag mätt upp 15-20/4-8 Mbit/s, men nu på kvällstid ligger det på 6-10/2-5 Mbit/s.
Intressant är att när jag kör PingPlotter så har man en mycket rak och fin kurva runt 20 ms hela dygnet. Men mellan kl 17 och 23 ökar andelen tappade paket till närmare 5 %. Övrig tid knappast några tappade alls.
Man kan spekulera i om 4G-nätet redan är slutsålt.

Det blir katastrof om abonnenter som har bra trådbunden access luras att gå över till mobil sådan om de inte behöver. Det förlorar alla på.

11

Sv: Hastigheter och stabilitet i nätet? Är det bara jag?

Det är ju för fan helt sjukt ju :-((((
Exakt samma fenomen som det varit i tre dagar nu och dessutom EXAKT vid samma tid!!!! Upp:2Mbit, Ner 1.8Mbit för att sen återgå till +50MbitU/20MbitN. Något är riktigt felkonfigurerat. Masterna är INTE överbelastade för jag har fått reda på att det är få abonnemang då det inte funnits 4G förrens nu så jag får nog göra en felanmälan i morgon. Har gjort mätningar sen igår kväll och fick samma resultat på morgonen, efter lunch, två,tre och fyratiden, dvs +50Mbit och sen mellan 20.30-22.30 så är det.....2Mbit!!!!!

12

Sv: Hastigheter och stabilitet i nätet? Är det bara jag?

Du får jättegärna skriva här sen när du snackat med tele2 om vad som kom fram vid samtalet! Jag har tyvärr inte tid att sitta i telefonkö för tillfället men fortsätter det såhär så har man väl inget val!
I 2 dagar låg det uppe en notis på tele2s kundservice sida om att 4g kunder hade problem med fel hastigheter på sitt mobila bredband men idag är det borta så jag trodde det var det som jag hade också.

Tele2 4G E398 -> Dovado 4GR

13

Sv: Hastigheter och stabilitet i nätet? Är det bara jag?

Just nu har jag normal hastighet igen.. får se hur det ser ut vid 19:00 ikväll.

Tele2 4G E398 -> Dovado 4GR

14

Sv: Hastigheter och stabilitet i nätet? Är det bara jag?

Vi hade först 25mbit abonnemanget, sen uppgraderade till 80mbit. Det stog ca 1v för ändringen att slå igenom i nätet, och ett par samtal till T2 kundtjänst som inte kunde se statusen på när det kan hända utan bara meddela att det kommer ta lite tid innan det hoppar igång. Kanske nåt sånt? smile

-------------------------------------------------
Antenner och routrar för mobilt bredband!
http://www.lohelectronics.se

15

Sv: Hastigheter och stabilitet i nätet? Är det bara jag?

ludlo: Hade även jag 25Mbit för och uppgraderade till 80Mbit och då hade jag "felaktigt" hastighetsbegränsas fastän kundtjänst inte såg något..direkt, som dom sa. 12tim senare vaknar hastigheten till MEN med ett märkligt fenomen, 20.00-22.30 sjunker hastigheten...ite...till 2Mbit upp o ner för att sen återställas till +50Mbit upp och +20Mbit ner, precis som det är runt detta klockfönster.
Jag märkte något annat också, jag har 4 "pluppar" i mottagning men ca 00.15 varje natt får jag 5 "pluppar", har fått även detta flera dagar i rad?

16

Sv: Hastigheter och stabilitet i nätet? Är det bara jag?

Spiff skrev:

ludlo: Hade även jag 25Mbit för och uppgraderade till 80Mbit och då hade jag "felaktigt" hastighetsbegränsas fastän kundtjänst inte såg något..direkt, som dom sa. 12tim senare vaknar hastigheten till MEN med ett märkligt fenomen, 20.00-22.30 sjunker hastigheten...ite...till 2Mbit upp o ner för att sen återställas till +50Mbit upp och +20Mbit ner, precis som det är runt detta klockfönster.
Jag märkte något annat också, jag har 4 "pluppar" i mottagning men ca 00.15 varje natt får jag 5 "pluppar", har fått även detta flera dagar i rad?

Jag har alltid haft 80Mbit och inte haft detta problemet förut...
Det där med din mottagningen har med "skit" i luften att göra typ regn, snö, luftfuktighet med mera.
I vintras när det var klart och -15 så hade jag 90% mottagning men normalt ligger jag runt 70%.

Tele2 4G E398 -> Dovado 4GR

17

Sv: Hastigheter och stabilitet i nätet? Är det bara jag?

Idag/igår har tele2 4G varit skakigt i Linköping.
60/27/15 nu, vilket är helt ok, men inte så bra som det kan va, tidigare idag var det bara 10 mbit korta stunder.
Igår var det vid något tillfälle 5mbit, så jag provade med 3G-vilket var ännu sämre.

Äntligen Linköping! /4G sedan 20110531/ E398/E392/Dovado 4GR/Dovado Doma/Dovado Tiny/

18

Sv: Hastigheter och stabilitet i nätet? Är det bara jag?

Jag har samma problem, efter sju på kvällen så snor någon min lina.

19

Sv: Hastigheter och stabilitet i nätet? Är det bara jag?

Än så länge så funkar mitt internet bra!

Tele2 4G E398 -> Dovado 4GR

20 Senaste redigerad av Snoopy32 (2012-04-04 18:21:22)

Sv: Hastigheter och stabilitet i nätet? Är det bara jag?

Hej !

Har Tele2 Medium (4G, 15/5Mbit) i Uppsala (centralt) och har stabilt 20/6Mbit dygnet runt (dvs. även nu kl 20.19).

MVH,
Erland

.

21

Sv: Hastigheter och stabilitet i nätet? Är det bara jag?

I kväll verkar det funka som vanligt, stabila hastigheter vid flera mätningar mellan 17:00 -20:30.
Antingen var det något tillfälligt av teknisk art eller också har man "dragit öronen åt sig" och lagt av med hastighetsbegränsande åtgärder

Fjuppe

22

Sv: Hastigheter och stabilitet i nätet? Är det bara jag?

Funkar bra här också! Skulle nästan våga påstå att det är högre hastighet nu än innan problemen! Dom kanske har sysslat med något underhåll av något slag?

Tele2 4G E398 -> Dovado 4GR

23

Sv: Hastigheter och stabilitet i nätet? Är det bara jag?

Hej !

Fortfarande stabilt 20/6Mbit kl 21.13.

MVH,
Erland

.

24

Sv: Hastigheter och stabilitet i nätet? Är det bara jag?

Verkar som om det löst sig då hastigheten nyss var 40Mbit/26Mbit så det är mycket mer stabilt än vad det varit vid samma tidpunkt i flera dagar nu. I medelsnitt ligger jag på +50Mbit/+25Mbit dygnet runt.

25

Sv: Hastigheter och stabilitet i nätet? Är det bara jag?

G-Man skrev:

4g ar overbelastat.
Och jag gissar du inte har 2600MHz 4g som kan ge upptill 80mbit, utan glesbygds 4G som ger upptill 30mbit (dvs 1mbit till 30mbit) om ingen annan surfar/ tittar pa play osv.

Sa dina 2-3mbit, ar samma sak har, kor jag pa 3G far jag nu 4mbit da alla stortankare gatt over till 4G....
Humor

Ja, det är så jag tänker med.. Håll kvar vid 3G 16mbit eller 32mbit och låt stortankarna hopa sig på 4G nätet som kommer att bli segt som sirap, så kan vi andra tanka ned i ganska hygglig fart smile Sedan om några år när 4G masterna är uppgraderade för att klara bandbredden, ja då kan jag tänka mig att gå över..