51

Sv: Hastigheter och stabilitet i nätet? Är det bara jag?

Gött just nu sitter man med 3/2... Kul... Att lira ps3 online kvällstid nu är ju helt omöjligt..

Tele2 4G E398 -> Dovado 4GR

52

Sv: Hastigheter och stabilitet i nätet? Är det bara jag?

Fjuppe: Inget konstigt...ju...klockan är ju 20.00 och då ÄR  hastigheten under minimigränsen (5Mbit) oftast i regionen 1-2Mbit både upp och ner. Snarare så att det är underdimmensionerade eller ej anpassad fiber till och från 4G-masterna utan troligtvis endast sammankopplat med befintlig 3G. Då det inte finns något som reglerar detta så funkar det självklart så länge det inte kommer ett direktiv som säger att "senast år 2015 ska LTE block 4 vara tillgängligt" vilket gör att det då inte går att endast ha sammankopplat med befintlig 3G-fiber.
Har idag även skickat ett mail med de senaste tre dagarnas hastighet med nedladdade bilder från bredbandskollen.se tagna klockan 20.30 där jag även skriver att "jag är missnöjd med hastigheten som snarare motsvarar Mobilt Bredband Small".

53

Sv: Hastigheter och stabilitet i nätet? Är det bara jag?

Märkte vid 19.00 att hastigheten sjönk så jag prövade att ringa Tele2 men det var "mellan 30 och 40minuter" kötid så jag prövade strax innan 20.00 och fick då reda på att dom hade problem med just 4G. Jag fick stänga av routern och ta ut sim-kortet för att läsa av siffrorna och det var det rätta. Jag skulle om det inte blivit bättre hastighet återkomma i morgon. Efter samtalet prövade jag bredbandskollen och där blev resultatet hyfsat 25 både ner och upp och det under det kritiska fönstret så något var tydligen åtgärdat. Bara att kolla hastigheten varje timma tills jag går och lägger mig för att se att det blivit stabilt. I morse var det ca 45 upp och 32 ner och det är i den regionen som jag tycker att just XL ska vara inte närmare Small.

54

Sv: Hastigheter och stabilitet i nätet? Är det bara jag?

Vart befinner du dig nånstans?

55

Sv: Hastigheter och stabilitet i nätet? Är det bara jag?

Andy78:Karlskoga

56

Sv: Hastigheter och stabilitet i nätet? Är det bara jag?

Av alla ställen smile

57

Sv: Hastigheter och stabilitet i nätet? Är det bara jag?

Har lite insider om detta och problemet är nu löst sedan 19.15 igår.  Bör inte kunnaöinträffa igen om jag förstått det rätt.

58

Sv: Hastigheter och stabilitet i nätet? Är det bara jag?

swatzo, tror också det är löst då det inte dippat mer men du får gärna skicka mig ett pm på problemet.

59

Sv: Hastigheter och stabilitet i nätet? Är det bara jag?

swatzo skrev:

Har lite insider om detta och problemet är nu löst sedan 19.15 igår.  Bör inte kunnaöinträffa igen om jag förstått det rätt.

Berätta mer snälla! Har det varit ett centralt problem? Ska bli spännande att mäta hastigheten vid 20 tiden ikväll.

Tele2 4G E398 -> Dovado 4GR

60

Sv: Hastigheter och stabilitet i nätet? Är det bara jag?

Centralt och centralt, som jag fick förklarat för mig så är det endast lokaliserat för de användare i "norra sverige" vars trafik går igenom en burk som inte fungerade som den skulle.  Nu är det iaf åtgärdat får vi hoppas, annars får de skämmas igen :-)

61

Sv: Hastigheter och stabilitet i nätet? Är det bara jag?

där är flaskhalsen, en 486 för norrland tongue

62

Sv: Hastigheter och stabilitet i nätet? Är det bara jag?

Bor i Skåne och har just nu bara 2-3 Mbit.

63

Sv: Hastigheter och stabilitet i nätet? Är det bara jag?

Dark man, kanske är det som med hastigheterna (3G=1Mbit, 4G=5Mbit), ja, att gränsen för "Norra Sverige" går precis ovanför...Smygehuk

64

Sv: Hastigheter och stabilitet i nätet? Är det bara jag?

Just nu har jag samma hetsighet som innan 30-40Mbit, får se hur det blir ikväll.

65

Sv: Hastigheter och stabilitet i nätet? Är det bara jag?

Ja ha, då är man tillbaka på 2-3 Mbit. Får hoppas att dom fixar det snabbare denna gången.

66

Sv: Hastigheter och stabilitet i nätet? Är det bara jag?

Mm har varit segt för mig också kvällstid... fast numera brukar jag ligga runt 10Mbit kvällstid men spel och sånt laggar som bara den...

Tele2 4G E398 -> Dovado 4GR

67

Sv: Hastigheter och stabilitet i nätet? Är det bara jag?

Då var det dags igen... Från 60/30 till 1.5/3 Mbit nu på kvällen, kontrollerat att jag sitter på 4G-nätet då man lätt kan tro att modemet hoppat till 3G, men så är inte fallet utan det kör på 4G.

Hur är det för er andra? För mig så är detta första sänkningen på ca 1 veckas tid.

68

Sv: Hastigheter och stabilitet i nätet? Är det bara jag?

Otroligt långsamt här också ikväll... Detta problemet verkar komma i samband med ny månad... Kanske är det så att alla har obegränsad hastighet nu tills vissa som toktankar har fått slut på sin kvot vilket gör att internet är snabbare i slutet av månaden?

Tele2 4G E398 -> Dovado 4GR

69

Sv: Hastigheter och stabilitet i nätet? Är det bara jag?

2 mbit, en liten sänkning mot normala 50+:-(

Äntligen Linköping! /4G sedan 20110531/ E398/E392/Dovado 4GR/Dovado Doma/Dovado Tiny/

70

Sv: Hastigheter och stabilitet i nätet? Är det bara jag?

Verkar helt dött på 4g roamar inte över på 3g ens en gång.
Roamingen fungerar aldrig.
Tar jag Tele2 3g telefon och delar ut som wifi då fungerar det utmärkt att surfa via 3G

71

Sv: Hastigheter och stabilitet i nätet? Är det bara jag?

för en stund sedan så ville inte tele2 ansluta på 4g, utan fick bra 3g-signal, men..ingen connection.
Kör routern på wan till en bridgad Tiny med telenorabbonemang som funkar bra...på 5mbit eller så :-)

Äntligen Linköping! /4G sedan 20110531/ E398/E392/Dovado 4GR/Dovado Doma/Dovado Tiny/

72

Sv: Hastigheter och stabilitet i nätet? Är det bara jag?

Sugit att man måste koppla upp sig med annat renodlat 3g för att det ska fungera trots att det är samma operatör.

73

Sv: Hastigheter och stabilitet i nätet? Är det bara jag?

Vid sådana här tillfällen början man kolla fiber, det finns numera 100 meter från huset. Jag tar en spade o gräver själv.

Äntligen Linköping! /4G sedan 20110531/ E398/E392/Dovado 4GR/Dovado Doma/Dovado Tiny/

74

Sv: Hastigheter och stabilitet i nätet? Är det bara jag?

Har varit rejält strul i kväll med Tele2:s mobila bredband och då särskilt 4G. Kopplade upp och ner och upp.....När man var uppkopplad så gick det inte att ansluta till nätet.

75

Sv: Hastigheter och stabilitet i nätet? Är det bara jag?

Hej !

I Uppsala dog Tele2 4G vid 22-tiden ikväll...

Någon idiot på Tele2 har väl som vanligt klantat till det !!!!!


/Erland

.