26

Sv: Hastigheter och stabilitet i nätet? Är det bara jag?

Dagens basstationer klarar av 150Mbps. Nästa steg blir 300Mbps, och om några år kommer 1200Mbps.

Visst kommer man se massa nya modem med hastigheter som kommer klara av flera hundra megabit, men majorieten kommer vara billiga 100Mbps modeller för 200 spänn. Det är låg pris och inte hög hastighet som bestämmer. Fråga Frank.

27

Sv: Hastigheter och stabilitet i nätet? Är det bara jag?

Ingen storre vitts att kopa hypersnabba modem nar naten inte levererar, och nar dom levererar sa tar trafik quotan slut pa noll tid.

3gig/dygn gor jag av med fnv, I bara arbete.

28

Sv: Hastigheter och stabilitet i nätet? Är det bara jag?

G-Man: Man har ju 20BG med Comviq och 80GB me Tele2 så max har man då 100GB, var mest om man kunde och att det var tänkt att jag skulle i nuläget försöka nå över 100Mbit, vet mycket väl att t ex Huawei släpper LTE,4-router om någon månad (150Mbit) men med det jag försöker kan man ju då rikta in sig på de master som levererar mest även om det inte blir just 100Mbit.

29

Sv: Hastigheter och stabilitet i nätet? Är det bara jag?

Jag fyller kontant, och kor slut pa det man far bara att ta nasta sedan
Gor man det med abg sa blir det sparrat....

30

Sv: Hastigheter och stabilitet i nätet? Är det bara jag?

Förfinade mottagningen lite genom att montera riktantennerna vid skorstenen från gamla stället som var husknuten. Mottagningen ökade och även nedladdningshastigheten som numera är 60Mbit med uppladdning på 32Mbit men långt ifrån t ex Sam:s som lugnt plockar +100Mbit vilket gör att jag tror att det är mer kräm i masterna runt Kista då jag tror att han plockar dessa hastigheter med endast dongel och jag kör med Huawei B593-router med MiMo och full mottagning, befinner mig ca 650m från masten. Har försökt att kolla vad den lägsta hastigheten blir för att se vad dagens lilla belastning med de få kunder som använder sig utav Tele2:s 4G för att få en hint om vad komma skall.

31

Sv: Hastigheter och stabilitet i nätet? Är det bara jag?

Sam är snart vändstekt av strålningen från masterna i Kista...  ;-)

32

Sv: Hastigheter och stabilitet i nätet? Är det bara jag?

svenix: ha ha, det är så sant så men han lider absolut inte av långsamma hastigheter samt att han har en ganska jämn hastighet (läs alltid maxhastighet).
Jag själv märker ingen skillnad med VPN och trådlös överföring från Routern gentemot att kköra utan VPN och med kabel MEN det är ganska "ostabilt" om man nu kan skriva så. Jag testat Sam:s metod för att kunna vinkla in antennerna med DU Meter samtidigt som man tankar FTP från speedtest.tele2.net vilket till en början funkar ganska bra för att snart dippa i hastighet vilket gör det ganska besvärligt att korrekt vinkla in antennerna.

33

Sv: Hastigheter och stabilitet i nätet? Är det bara jag?

Är där fler än jag som har dålig fart idag, får bara 3-5 Mbit. Normalt så ligger jag på 30-40 Mbit.

34

Sv: Hastigheter och stabilitet i nätet? Är det bara jag?

Dark man: brukar vara lite tjosan kring 20.30-22.00 då hastigheten sjunker till 3-4Mbit och 2-3Mbit upp. Runt det klockslaget så återställs hastigheten ganska snabbt till minimum +30Mbit upp o ner. Tror det är något som krånglar för Tele2, kanske någon lastbalancering som inte är rätt konfigurerad eller andra inställningar som inte är rätt konfigurerade. Sett att Telia haft stora bekymmer idag med 4.

35

Sv: Hastigheter och stabilitet i nätet? Är det bara jag?

Nu verkar det som om jag har kass hastighet igen! Har varit borta i helgen och nu när jag kom hem så kommer jag bara upp i max 5Mbit... Någon mer som upplever det?

Tele2 4G E398 -> Dovado 4GR

36

Sv: Hastigheter och stabilitet i nätet? Är det bara jag?

danneattack: Jag har också ganska låg hastighet (7/5) men det brukar vara så mellan 20.00-22.30 för att sen öka. Helmysko. Vore trevligt om Tele2 kunde ge en rimlig förklaring till detta fenomen samt hur de snarast ska åtgärda "störningen". tror absolut inte det är en flaskhals utan konfigurationsmiss från teknikerna.

37

Sv: Hastigheter och stabilitet i nätet? Är det bara jag?

Men i typ onsdags - torsdags funkade det normalt hela kvällen men man hoppades väl på för mycket när man trodde att allt var fixat då... Ingen som varit i kontakt med tele2 om detta?

Tele2 4G E398 -> Dovado 4GR

38

Sv: Hastigheter och stabilitet i nätet? Är det bara jag?

Tyvärr inte. Nu är hastigheten normal igen. Som jag skrev tidigare så hade det varit intressant att få en rimlig förklaring/förslag om omedelbar åtgärd från Tele2.

39

Sv: Hastigheter och stabilitet i nätet? Är det bara jag?

1.7ned 1.2upp
95ms

40 Senaste redigerad av danneattack (2012-04-09 15:23:24)

Sv: Hastigheter och stabilitet i nätet? Är det bara jag?

I förmiddags hade jag normal hastighet men sen kl 13 ungefär har jag inte nått högre än 7/5... suck..

Tele2 4G E398 -> Dovado 4GR

41

Sv: Hastigheter och stabilitet i nätet? Är det bara jag?

kontakt med Tele2 och dom gjorde en anmälan och sedan fick jag ett mess som det står "Ditt ärende x-xxxxxxx har  blivit eskalerat. Återkoppling om ny status kommer att ske"
Den andra killen jag pratade med sa att det låter som om det vore överbelastat men jag sa att det troligtvis INTE är så då masten endast varit igång i 11 dagar och även det övriga 4G-nätet här i staden och fenomenet har varit sedan start så vad händer då om en månad? dör hela Tele2:s nät då? han förstod att det var annat fel. Han bedömde mig som riktigt kunnig gällande 4G och det mesta om masterna :-). Signalen var väldigt stark RSRP: -75 så det är inget med signalen samt att signalen INTE går ner när hastigheten sjunker drastiskt ungefär vid samma tidsfönster varje dag. Fick höra att som nerde gräns för 4G räknas 5Mbit vilket är bra att veta. Var lite som "20 frågor" som dom gick igenom. Som tur var så hade jag statistik  i huvudet för hur det varit med 3G-Large (upp till 25Mbit) och 4G vilka antenner jag prövat vilka celler som var felriktade för mig osv. Det som jag tycker är konstigt är att den mast jag numera ansluter till inte är en uppgraderad mast utan en helt ny så det är inte alls troligt att så många anslutit till just denna vilket skulle göra att den inte alls är belastad på något sett. Det första jag fick göra var att anmäla att jagn felaktigt blivit hastighetsbegränsad som dom ordnade inom några timmar (från 30Mbit till ca 60Mbit) sen dom här dipparna som sjunker till ca 1-2Mbit? för att sedan efter tidsfönstret återgå till normal hastighet som det är större delen av dagen, dvs 25-40Mbit ner 24Mbit upp.

42

Sv: Hastigheter och stabilitet i nätet? Är det bara jag?

Ok, då är 4G i praktiken 5Mbit
Och 3g har 1mbit enl tidigare svar

Bredband :-*

43

Sv: Hastigheter och stabilitet i nätet? Är det bara jag?

Nu går det trögt här 2-3 mbit omstarter hjälper ej

44 Senaste redigerad av danneattack (2012-04-11 10:13:23)

Sv: Hastigheter och stabilitet i nätet? Är det bara jag?

Hoppas Tele2 hittar något fel och löser det... Är trött på att internet knappt är användbart kvällstid ända sen 1 april...
Just nu har jag "normal" hastighet men igårkväll var det lika segt som vanligt och det lär väl bli så ikväll också!

Tele2 4G E398 -> Dovado 4GR

45

Sv: Hastigheter och stabilitet i nätet? Är det bara jag?

Mitt kom igång i morse.

46

Sv: Hastigheter och stabilitet i nätet? Är det bara jag?

Vad är realistisk hastighet på 800 bandet ute på vischan? Med normalt antal användare?
Kan man hoppas på 10-15 mbit/s?

47

Sv: Hastigheter och stabilitet i nätet? Är det bara jag?

Bump: "med normalt antal användare", som det ser ut nu så är den acceptabla miniminivån 5Mbit. Jag har det snabbare 2600MHz och det långsammare 800MHz har maximal teoretisk hastighet på 30Mbit vilket gör att topparna kan hamna i regionen runt 15Mbit. Den mast jag ansluter till har endast funnits i några dagar så antalet användare är väldigt lågt men det strular redan så det är ingen positiv trend vi går till mötes :-(

48

Sv: Hastigheter och stabilitet i nätet? Är det bara jag?

Hmm okej är lite i valet o kvalet mellan tre o tele2. 3 har bättre 3G men tele2 bra kommande 4g. Syrran har telenor 4g o hade strul i början men numera stabila 40 mbit/s ner!

49

Sv: Hastigheter och stabilitet i nätet? Är det bara jag?

Har fortfarande kass hastighet, hoppas att dom löser det snart. Försökte felanmäla igår men pallade inte sitta längre i telefon kö, inget svar efter 50 minuter

50

Sv: Hastigheter och stabilitet i nätet? Är det bara jag?

JA, då var jag tillbaka igen....kom just hem efter att ha varit borta några dagar och det är väldigt segt nu.
1.2 ned och 1.7 upp efter omstart av Tiny.....kl 20:00

Mycket märkliga fenom eller vad tycker ni ???

Hälsar
Torbjörn