1

Tråd: 3G och mobiltelefon

problemet är detta:
på vår sommarstuga har vi problem med täckningen - stugan ligger i ljungans dalgång (radioskugga) För det mobila bredbandet använder jag dovade 4 router och extern antenn - på det sättet fungerar "bredbandet 3G" relativ bra - däremot så fungerar våra mobila telefoner mycket dåligt. Nu kommer frågan - Antenn och dovado kan det hjälpa till för telefonsamtal?

kanske en dum fråga men jag har inte hittat svaret på någon annan plats på nätet - tror att kompetens och erfarenhet finns på detta forum! Skulle man på något sätt kunna kombinera lösning så att man får "bra/bättre" mottagning

med vänlig hälsning
kenneth lundgren hällsjö

2

Sv: 3G och mobiltelefon

Korta svaret, nej

Om du kor wifi med voip sa ja

3

Sv: 3G och mobiltelefon

kör med wifi - så det är inga problem - kan jag då få samtalen via 3G och därefter wifi? det innebär isåfall att desto bättre "3G" desto bättre telefon?

kenneth lundgren hällsjö

ps jag har under många år läst och följt detta forum och är mycket imponerad över de diskunioner som har förts här - tyvärr hånger jag inte med på allt men det har varit mycket lärorikt ds

4

Sv: 3G och mobiltelefon

Pröva i så fall med skype, viber och vad de nu heter för att se hur det funkar. (inte så bra är jag rädd)
Annars en "fast" mobiltelefon med yttre antenn (vet att det diskuterats tidigare men hittar det inte nu)

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP

5

Sv: 3G och mobiltelefon

kengren skrev:

kör med wifi - så det är inga problem - kan jag då få samtalen via 3G och därefter wifi? det innebär isåfall att desto bättre "3G" desto bättre telefon?

kenneth lundgren hällsjö

ps jag har under många år läst och följt detta forum och är mycket imponerad över de diskunioner som har förts här - tyvärr hånger jag inte med på allt men det har varit mycket lärorikt ds

med en siemens a580ip dect med sip abg hos tex cellip, och mobilen medflyttad till cellip abg sa funkar det.
Annasr kan man ha en SIP klient i mobilen via wifi eller 3G data om inte operatoren sparrar sip i sitt 3g nat.

det ar sa jag har det, funkar ypperligt for mig, da 3g mottagningen ar obefintlig inomhus dar jag ar.

6

Sv: 3G och mobiltelefon

Ytterligare ett alternativ för Kengren är att skaffa en 3G-router, som även har RJ11-utgång för att ansluta en gammal hederlig fast telefon. Exempel på detta är Option Globesurfer III+. Fast då behöver du byta ditt data-abonnemang mot ett som även tillåter dig att ringa, ett vanligt abonnemang med något surfpaket kanske?

7 Senaste redigerad av jonasolof (2012-06-25 10:21:24)

Sv: 3G och mobiltelefon

Vi vet ju inget hur täckningen är på gsm 900 och 1800 förutom att 3 G funkar med en yttre antenn. Tyvärr har uttag för yttre antenn tagits bort från moderna telefoner. Men det fanns även telefon med 3G inkl 3g för tal som hade antennuttag, t ex sony ericsson m600. Andra bra men utan 3G var Ericsson T39 och T28. Dessa går fortfarande att hitta beg.  En poynting riktantenn för GSM och 3G klarar alla frekvenser. Sedan kan man medflytta sin vanliga tel till stugtelefonens prepaidkort så når folk en på vanliga numret. Svårigheten ligger här i att hitta antennkontakt till telefonen.

Kolla först om det finns täckning på GSM / 3G lite högre upp.

En gsm repeater kan också funka om rundgång kan undvikas.

Eller fast gsm telefon med uttag för yttre antenn, vet inga priser dock. Telia borde ha en bunt i lager.

Det finns också gsmadapter för fast telefon. Antennutgången är SMA. I med ett simkort, anslut bra extern antenn och en vanlig analog telefon. Nu ringer du och svarar med en vanlig telefon fast via GSM. Funkar, jag har en sådan som resevlinje. . Då slipper man jaga begagnade  telefoner med möjlighet att koppla extern antenn.



Allt ovan om man vill undvika wifi och decttelefoni.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.