1

Tråd: Välja band i Dovadon?

Hej.

De senaste veckorna har jag märkt av att hastigheten blivit lägre med Telenor. Inte så att surfupplevelsen blir drabbad utan mest när man kör Speedtest, Bredbandskollen eller märker att buffring tar något längre tid. Trodde det berodde på högre trafik i nätet, men när jag var inne på Telenors hemsida så har de dragit igång med 900 MHz-bandet där jag bor och har alltså bra mottagning på båda frekvensbanden. Jag gissar att modemet nu istället kör på 900 MHz.

Kan man på något sätt välja i Dovadon vilket band modemet ska köra på? Eller är det tekniskt möjligt att fixa det i framtida firmwares?

2

Sv: Välja band i Dovadon?

Njet.

Ingen aning. Såna AT kommando finns inte hos alla modem.

3 Senaste redigerad av equinoxe (2012-03-26 23:53:33)

Sv: Välja band i Dovadon?

Tackar för snabbt svar!!! (som vanligt)

Jag kopplade in modemet i datorn (för andra gången sedan jag skaffade abonnemanget). Där har man samma möjligheter som i Dovadon att välja mellan Auto, 3G eller 4G.

Det man kanske skulle kunna göra är att köpa en extern antenn som bara tar 2600 MHz-bandet, om det finns sådana och att den interna antennen kopplas ur när man ansluter en extern. Då blir det att leta prylar igen... :-)

4

Sv: Välja band i Dovadon?

Jo, det är ett möjlighet.

Varje modemtillverkare har dessutom möjlighet att ändra i firmwaren vilka frekvenser får/får inte användas. Vi har t.ex ett 900MHz-only E398 modem eftersom jag bad om att stänga av 2600 för att kunna se om det blir störningar med WLAN i routern. Inga störningar så klart på 900.

5

Sv: Välja band i Dovadon?

hej equinoxe

kunde du se på vilken mzh som kör hemma hos dig på deras sida?...måste kolla

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

6

Sv: Välja band i Dovadon?

Jag kan inte se någonstans vilken MHz jag kör på. Det enda jag har att gå på är antaganden: Min mottagning har blivit betydligt bättre utan att ha flyttat eller rört utrustningen, hastigheten har blivit lägre sedan dess, Telenors täckningskarta visar att jag är inom både 2600 MHz (80 Mbit/s) och 900 MHz (32 Mbit/s).

Det hade varit bra om man hade kunnat se vilken frekvens man använder i t.ex Telenors program. Verkar ju finnas något liknande i deras brandade D-Link-router om jag fattat det rätt.