51

Sv: Opensorce router med 3G / 4G eller liknande.

det jag länkade till är det du gjorde, samt förklaring vad det gör för andra.

i terminal programmet i tex windows med i kopplat modem med dialern avstängd kör mot tex ser3 eller vad du får i din dator.
funkat direkt för mig.
har du sd kort i ditt modem, som tråden länkade till bla disskuterar?

vore kul om kunde använda sd kortet som flash minne i wrt,
det samma gäller tex 4gr.
då slipper man en extra pryl / usb hubben.

52

Sv: Opensorce router med 3G / 4G eller liknande.

G-Man skrev:

det jag länkade till är det du gjorde, samt förklaring vad det gör för andra.

i terminal programmet i tex windows med i kopplat modem med dialern avstängd kör mot tex ser3 eller vad du får i din dator.
funkat direkt för mig.
har du sd kort i ditt modem, som tråden länkade till bla disskuterar?

vore kul om kunde använda sd kortet som flash minne i wrt,
det samma gäller tex 4gr.
då slipper man en extra pryl / usb hubben.

nej jag har inte sdkort i modemet jag tror inte att det är så bra ide att ha ett e398 direkt i routern då jag har läst på flertalet ställen att det förbrukar väldigt mycke ström. så kanske kan det därför vara en bra ide att stänga av både kort läsare och cd fast det kanske inte har någon större betydelsa när man ändå inte använder dom.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

53

Sv: Opensorce router med 3G / 4G eller liknande.

jag har ivf stängt av cd + sdkort i dom jag kör mot linux
snabbare uppkopling med windowsdator och full funktion i de linux jag kör mot med de modemen, har inte provat dessa modemet mot dovados router.

sedan tror jag det funkar dåligt med sd kortet samtidigt som man surfar om jag tolkade Sam rätt tidigare.

har man sedan en hubb emellan routern och modem så borde merparten av belastningen hamna på usb hubben.

AT kommandona anges i "HyperTerminal" i windows tex.
1. Montera modemet i usb.
2. stäng connect app.
3. Starta Hyperterminal.
4. välj Com6 (höga com visar RSSI värdet var tredje sekund tex på E398 för antenn justering)
5. Välj 115600bps tryck OK.
6. välj File/Settings/ASCII Setup/ kryssa i Echo Typed ...  välj OK,OK.
7. Skriv AT tryck enter, du skall få OK som svar.
8. mata in det AT kommando för DITT modem du behöver.
9. Välj Disconnect eller stäng HT. dra ur modemet, klart.

E1750
Med ett E1750 med coViq 3G 5,97 / 0,75 / 55ms
http://www.speedtest.net/result/1902424904.png

2G,3G stöd, inga cd+sd.(std minus cd+sd)
AT^U2DIAG=0

E398
Med ett E398 med coViq 3G 11,65 / 0,56 / 87ms
http://www.speedtest.net/result/1902388607.png
(Dovado 4GR ger med samma sim och ett annat E398 22Mbit)
2G,3G,4G stöd, inga cd+sd.
AT^SETPORT="A1,A2;1,2,3,7"

2G,4G stöd, inga cd+sd.
AT^SETPORT="A1,A2;2,7"

I wrt, OM det behövs:
Addera i routern via webbsidan: wrt/Administration/Commands/Startup
Följande:
echo "12d1 1506" > /sys/bus/usb-serial/drivers/option1/new_id
sleep 20
usb_modeswitch -v 12d1 -p 1505 -V 12d1 -P 1506 -M "55534243123456780000000000000011062000000100000000000000000000" -n 1 -W
sleep 30
nvram set 3gdata=/dev/usb/tts/0

Spara startup, starta om routern med USB modemet anslutet.

KLART

54

Sv: Opensorce router med 3G / 4G eller liknande.

Nu skall jag skriva av mig om mitt sidorspår som inte har med modemen att göra.
Fick problem med wifi igen, de uppdagade sig när jag belastade routern med många sessioner. Då dog den och bootade om, efter de funkade inte 802.11n igen utan bara 802.11g.
Så försökte lägga in senaste dd-wrt 18777 och "semibrickade" maskinen istället tongue
Fick starta i recovery läge "håll resetknappen under routern och plugga in elsladden och håll resetten i 45 sekunder".
Tftp'ade in senaste orginal netgear firmwaren istället.

Nu med netgear orinal firmware igen så får jag ut 93Mbit ner och 19Mbit upp på 5Ghz 802.11n.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

55

Sv: Opensorce router med 3G / 4G eller liknande.

på wrt måste man hålla kolla på sess annars blir det minnesbrist. nvram är kritiskt på wrt.
med yttre tex 4gig usb stick fås lite extra som avlastar.

ja org fw snabbare, får lätt 80mbit via wifi med org fw och 2,4GHz på N

lite synd att wrt inte är i par med org med detta.


Sedan skall noteras att wrt har i allmänhet dåligt stöd för icke iE webbläsare, används fel webbläsare och man sparar ändrade uppgifter så kan man kracha wrt, varför en opensorce linux routers webbsidor är kodade så är obegripligt... för mer info om det kolla wrt's egna webbsidor.
min åsikt är att sidorna skall ha enbart html, ev frames och ev skript skall ligga i routern för att undvika strul om man tex använder en nerbantad mobiltele webbläsare för att confa routern.

56

Sv: Opensorce router med 3G / 4G eller liknande.

Andreas skrev:

Nu skall jag skriva av mig om mitt sidorspår som inte har med modemen att göra.
Fick problem med wifi igen, de uppdagade sig när jag belastade routern med många sessioner. Då dog den och bootade om, efter de funkade inte 802.11n igen utan bara 802.11g.

ändra antalet sessions till det som din router klarar,
finns beräkningstabell på wrt webbsida, sedan skapa lite marginal...
yttre usb sticka/minne rek.

wrt är inte på långa vägar något annat än ett stort beta pågående kod projekt.
senaste är sällan den mest stabila, men har dom roligaste funktionerna. det är viktigt att notera vid val.

lite renskrivning, så kan tråden gå från stub till klart.

57

Sv: Opensorce router med 3G / 4G eller liknande.

Skall noteras att det går att addera flera (många) modem i wrt via skript, det som måste göras är bla binda usb1 modemet på samma sätt som usb0 mot wan, och även det samma med serieportarna som är modem beroende.
tror inte det går enkelt via webbsidan i wrt, och avser inte att addera det här fnv.

Men två modem e398 och e1750 samtidigt funkade,
problem föreligger då (enligt usb hubben) drar e398 ibland nästan 2ampere/2000mA om man håller i modemet...
biltemahubbens ström var marginell, så fetare hub behövs nog - men det funkade.

så med två e398 två gånger 80Mbit osv.
Annars kan man ha reservväg via 3/4G för tex WAN.
har en käsla av att det är meningslöst då usb på wrt är ganska hårt belastat som det är med ett modem.
men med två 3G abg på 2mbit blev det utan problem 4mbit, för dom med endast 0,384Mbit täckning på 3G tex, tio modem är nästan 4mbit - dyr lösning...

liten notis:
tanken för mig är att köra SIP på ett modem tex 3G, och köra surf på det andra 3/4G och skapa vlan för att styra det, verkar funka ok under testen.
detta för att få helt störningsfritt SiP.

58

Sv: Opensorce router med 3G / 4G eller liknande.

metallicaman_no1 skrev:

fungerar modemets signalstatus för dig i dd-wrt ? för mig ligger den ständigt på -40 DBm även om inte modemet är inkopplat.

jag tror inte 398's status serie port blir bunden korrekt, den måste styras om via start skriptet.
för mig den är bunden till fel serieport i wrt nu som passar andra modem.
har funkat på tex sierra modemen när jag testade på dom.

man kan koppla upp sig mot serie porten och där få rssi värderna, dvs antenn signalen.
om du sätter modemet i datorn och öppnar terminal programmet så får du rssi som en ström var 3dje sekund.
om man orkar lägga tid på det så kan man binda ihop det så det funkar i wrt,

59

Sv: Opensorce router med 3G / 4G eller liknande.

nu har wrt gått i flera veckor med vpn tunnel öppen utan att koppla ned, eller behöva grejsa med den.
hm... hur var det... Dr.Alban...

dax för modembyte, och ny långbänk.

60

Sv: Opensorce router med 3G / 4G eller liknande.

G-Man skrev:

nu har wrt gått i flera veckor med vpn tunnel öppen utan att koppla ned, eller behöva grejsa med den.
hm... hur var det... Dr.Alban...

dax för modembyte, och ny långbänk.

vad kört med för modem? vad ska du köra med nu?

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

61

Sv: Opensorce router med 3G / 4G eller liknande.

jag kom just att tänka på en sak angående firmware till routern kan jag ladda in tex dd-wrt.v24-18946_NEWD-2_K2.6_mega.bin eller måste det vara en anpassad version tex wndr3700v2-webflash.bin ?
jag har inte riktigt förstått mig på det där

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

62

Sv: Opensorce router med 3G / 4G eller liknande.

wndr3700v2-webflash.bin är en anpassad fil ja, för tex v2 routern av 3700 modellen. är en av dom rätta filerna.

det finns flera modeller/förläggare av wrt med lite olika namn, vissa gör wrt till en enda modell av router då det är vad dom har.
namnet på filen har ringa betydelse, men ger viktig information om med vad den funkar till, Men den MÅSTE vara anpassad till den router som den installeras på - är extremt viktigt.
föreligger extremt stor risk att bricka routern med fel filer !

bara några varningens ord...

ditt exempel med tex dd-wrt.v24-18946_NEWD-2_K2.6_mega.bin är fel

din router har andra chip och filen måste vara en av dom listade, annars...

63

Sv: Opensorce router med 3G / 4G eller liknande.

metallicaman_no1 skrev:
G-Man skrev:

nu har wrt gått i flera veckor med vpn tunnel öppen utan att koppla ned, eller behöva grejsa med den.
hm... hur var det... Dr.Alban...

dax för modembyte, och ny långbänk.

vad kört med för modem? vad ska du köra med nu?

testar modem med bla olika fw
med tex sierra, huawei

64

Sv: Opensorce router med 3G / 4G eller liknande.

G-Man skrev:

wndr3700v2-webflash.bin är en anpassad fil ja, för tex v2 routern av 3700 modellen. är en av dom rätta filerna.

det finns flera modeller/förläggare av wrt med lite olika namn, vissa gör wrt till en enda modell av router då det är vad dom har.
namnet på filen har ringa betydelse, men ger viktig information om med vad den funkar till, Men den MÅSTE vara anpassad till den router som den installeras på - är extremt viktigt.
föreligger extremt stor risk att bricka routern med fel filer !

bara några varningens ord...

ditt exempel med tex dd-wrt.v24-18946_NEWD-2_K2.6_mega.bin är fel

din router har andra chip och filen måste vara en av dom listade, annars...

misstänkte det men ville vara säker

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

65

Sv: Opensorce router med 3G / 4G eller liknande.

vissa routrar har fler val andra någon enstaka, där förläggaren tex slutat utveckla fler wrt till den sorten finns bara äldre filer som ofta är stable/färdiga och stabila.

får tex 13mbit ned och under 0,5mbit upp med publik dd-wrt newd-2 via vpn och e398 med comviq 3G sim enligt bredbandskollen...
med tele2 speedtest net, ftp runt 6-8mbit ned en tråd då givetvis, men tar lååååång tid innan efterbrännkammaren kickar in med 8mbit första 1-2MB går seegt. tror dom ändrat tröskeln, eller så är det ett hat mot vpn pga p2p bruket.

kollade på svt play HD (halvdan hd@720) 800MB för ett avsnitt.
inga timeouts, strömmade på ok utan avbrott 02-03:00.

66

Sv: Opensorce router med 3G / 4G eller liknande.

För att justera antennen,
Koppla modemet till dator, använd HT enl längre upp.
Välj istället Com port Com 7
Nu kommer Det var trdje sekund eller dyl komma
^RSSI:##
vilket är antennsignalen

sedan om det är
GSM
3G
4G
900MHz
2100MHz
osv
framgår ej...

se till att simkortet sitter i bara.

sedan en annan notering, man behöver inte använda HT och ändra modem inställningar, det funkar utan detta MEN olika fw funkar olika bra/dåligt, enligt följande:
funkar dåligt E398 11.335.21.11.56
funkar bättre E398 11.335.07.00.56
Är samma hårdvarurevidering på båda modemen, men det ena har uppdaterad fw.
Kan vara viktigt att notera... innan man pungarut tusentals kronor på fet openrouter.
Detta gäller denna version av wrt.
repiterar vad som skrivits tidigare, äldre modem funkar bättre med wrt, linux osv.
Har du ett nytt modem så kan det vara värt att kolla på tex Dovado router av nyare modell då wrt inte blir billigare till någon nämnvärd skillnad om det bara är router som är målet. Går alltid att koppla en annan router på wan sidan av WRT, tex i bridge mode.

67

Sv: Opensorce router med 3G / 4G eller liknande.

Hej  G-man.

är RSSI signal på 48 bra eller dåligt.
vad ligger en optimal signal på ?
har ett nät brevid mig som ligger på 66......ingen riska att det stör mitt nät?

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

68

Sv: Opensorce router med 3G / 4G eller liknande.

högre är bättre normalt.

http://en.m.wikipedia.org/wiki/Received … indication

69 Senaste redigerad av jonasolof (2012-04-22 08:17:41)

Sv: Opensorce router med 3G / 4G eller liknande.

22dB skillnad är mycket, din signal är mycket stakare. Värdena är negativa, så större siffra är svagare.

Dessutom ligger näten inte på samma frekvenser, så risken för störning bör vara liten.

Min egen fråga: i tråden ovan nämns att en router kan överbelastas genom förmånga sessioner. Vad innebär det?

Jag har ett nät där bland annat ingår en dlink adsl router, till denna ansluten larmcentral, en dovado umr för tellstick, dlink ip kamera, ett par accesspunkter, ibland några datorer eller smartphones, och sist men inte minst en wrt54gl under ddwrt som går som AP tll en dlink AP klient, till den ansluten en wrt54gl under ddwrt som accesspunkt. Till detta undernät är två laptops och nån iphone ansluten.

Problem har uppstått genom att browsers slutar att fungera och det går inte ens att pinga routern innifrån nätet. Däremot går det att pinga de externa dnsservern. Allt funkar igen om man startar om adsl routern. Av något skäl storknar routern. Problemet uppstod tror jag när jag kopplade in ännu en dlink ip kamera och de verkar ha minskat sedan jag valt att bara sättapå kameran med tellstick vid behov.

Ett nät kan väl bli för komplext för att en konsumentrouter ska klara av det men frågan är hur det yttrar sig.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

70

Sv: Opensorce router med 3G / 4G eller liknande.

RSSI signalen är inte någon standard, bara en förkortning.
vissa har 0-255 i värde tex cisco
andra 0-31
och huawei har valt 0-99 typ

-
ang din fråga, enkel beräkning..
varje session äter 1024bit av routern
med 10 klienter = 10240bit minne
om varje klient sedan drar igång p2p med 1000 portar 1024*10*1000=
om routern bara har 1MB i utrymme för denna data så blir det minnes brist och *poff*
enkelt uttryckt

vissa routrar har en magic gräns inbyggd, dvs max 100 öppna portar sedan nekas trafik på nya sess/portar, andra dödar gamla portar i rask takt och vissa bra havererar.
ofta kan man manuellt ställa timeout på portar, tex tcp och udp separat.
tex wrt går detta, och man kan ställa max portar och routern visar hur mycket minne som behövs för det, då kan man trimma det till eget behag...
flexibelt..

71

Sv: Opensorce router med 3G / 4G eller liknande.

Bra svar, tack. Nu är jag inte på plats så grannen har nätet för sig själv och har inte rapporterat att routern hängt sig mer, och som sagt, ip kamera och lite annat anluts fjärrstyrt med tellstick vid behov. Dessutom kan adsl routern startas om med genom att skicka SMS "om" till en smartSMS som klipper strömmen en minut. Dessutom tidur för omstart nattetid. Adslmodemoutern dlink 2740B är annars trevlig.

Om man ska ha en modern adslrouter som klarar mer, vad ska man då ta? Wifi behöjs ej i den routern, däremot port forwarding. Gärna någon där ddwrt kan köras.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

72

Sv: Opensorce router med 3G / 4G eller liknande.

tex netgear 3500v2,
mycket minne relativt sett 128mb nand flash
kostar 500:-, är dom mycket dyrare så finns andra "bättre"

vid val, kolla att det finns någon aktiv wrt tråd till routermodellen och revideringen bara, annars är wrt routrarna snarlika.

annars funkar en gammal P1/486 dator med linux i ännu bättre om man orkat dutta med det.
jag har kört router i en gammal 386sx och det funkade det med, åkte 8or runt en d-link router, kraven är låga...
välj en som inte drar så mycket ström isf, och helst är fläktfri annars får man städa den en gång månad typ.

73

Sv: Opensorce router med 3G / 4G eller liknande.

jag hur hållit på och testat lite och undrar hur hur jag får vpn i routern att funka via 3g modemet

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

74 Senaste redigerad av webbsmurfen (2012-04-23 16:34:05)

Sv: Opensorce router med 3G / 4G eller liknande.

G-Man skrev:

tex netgear 3500v2,
mycket minne relativt sett 128mb nand flash
kostar 500:-, är dom mycket dyrare så finns andra "bättre"

vid val, kolla att det finns någon aktiv wrt tråd till routermodellen och revideringen bara, annars är wrt routrarna snarlika.

annars funkar en gammal P1/486 dator med linux i ännu bättre om man orkat dutta med det.
jag har kört router i en gammal 386sx och det funkade det med, åkte 8or runt en d-link router, kraven är låga...
välj en som inte drar så mycket ström isf, och helst är fläktfri annars får man städa den en gång månad typ.

Ja, har man några nätverkskort liggandes, så kan man lätt lägga in freesco på en gammal burk. förr fick detta program plats på en 3,5 floppy. men kan man boota ifrån ett USB minne så är detta mer önskvärt.. Ingen hårdisk behövs

75

Sv: Opensorce router med 3G / 4G eller liknande.

metallicaman_no1 skrev:

jag hur hållit på och testat lite och undrar hur hur jag får vpn i routern att funka via 3g modemet

beror vad du har för wrt.
på tex dd-wrt väljer man services/vpn och fyller i det på det sätt man önskar använda det. tex client eller server.

vpn bryggan kommer sedan upp på tex status/lan

men detta beror på hur man confatdet samt vilken wrt/router man valt.