1

Tråd: 4g + Router i villa

Då jag inte är så särskilt kunnig själv tänkte jag kolla om någon kan ge mig lite råd.

Jag får snart mobilt bredband 4g (Tele 2) via jobbet. Tänkte att jag kopplar det till en router hemma så kan det serva hela huset. Av det jag läst mig till verkar Huawei B593 vara en bra Router för det. Frågan är bara hur bra det kommer funka?

Enligt Tele2s täckningskarta bor jag lite i utkanten av täckning för 4G. Har fått höra att om symbolen 'E' dyker upp i I-phonen då och då så är det ett tecken på att man har täckning från en mast med 4G. Har Tele 2 även där. Den dyker upp då och då så det verkar ju lovande. Däremot så tappar Ihonen 3G täckningen då och då hemma. Har funderat på om det kan bero på kåkens konstruktion. Tegelväggar och betongbjälklag i golv på bägge våningar, trätak med tegelpannor. Blir mycket betong, framförallt i nereplan som ju då mer eller mindre är omringat av betong och tegel. Även Routern kommer ju behöva gå igenom ett lager betong för att kunna serva bägge våningarna.

Hur hade ni satt upp det i huset? Ska jag ställa Routern där täckningen känns bäst mot mobilmasten, eller ska jag ställa den vid trapphuset där den enklast går mellan våningarna? Eller kan jag skaffa ytterligare någon enhet till Routern så man kan ha en enhet på varje plan? Andra tips eller saker att tänka på?

2

Sv: 4g + Router i villa

Skulle prova med routern centralt + externa antenner någonstans med fri sikt mot mast om detta går att kombinera utan för långa antennkablar.

3

Sv: 4g + Router i villa

E betyder edge och det är sämre än 3g, men bara för att du har dålig 3gtäckning så behöver du inte ha dålig 4g täckning.

Det finns platser där det inte byggde ut 3g av olika skäl och satsar istället på 4g, vet ett par områden i stockholm.
Men finns inte ditt hus med på täckningskartan så låter det inte så lovande.