1

Tråd: angående dubbla poynting riktantenner

jag va igår och inhandlade en till poynting så att jag nu har 2st monterade på ett antennrör som sticker upp ca 3m över skorstenen den är vertikalt monterad och den horisontalt monterad med ca 2dm mellanrum.

jag undrar nu om dom egentligen inte sitter lite väl nära varandra ?

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

2

Sv: angående dubbla poynting riktantenner

är det nån som vet varför man egentligen ska montera antennerna i olika polarisation?

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

3

Sv: angående dubbla poynting riktantenner

metallicaman_no1 skrev:

är det nån som vet varför man egentligen ska montera antennerna i olika polarisation?

Jag fick det tipset av Johan på communica i ett inlägg här på forumet.
Eftersom du har tre meter hög mast, kan du inte prova med en meter mellan?

------------------------------------------------------------------------------------
Telenor 4G / E398 / Dovado PRO / två antenner på taket

4 Senaste redigerad av Micke (2012-03-16 08:16:28)

Sv: angående dubbla poynting riktantenner

För er som klarar tyska: http://www.dvbcube.org/Smileys/jasons_smilies/a040.gif

Unterschiedliche Hersteller haben unterschiedliche Antennenkonstruktionen. Die einen nehmen einfach 2 Antennen und positionieren diese nebeneinander in eine Gruppe.http://www.antennendiscount24.de/WebRoot/Store19/Shops/61821063/MediaGallery/LTE_Antenne_LAT10_HV_klein3.JPG
Wichtig bei dieser Variante ist die Entkopplung der beiden Antennen. Eine Antenne sollte vertikal und eine horizontal installiert werden. Oder Sie bringen die Antennen mindestens 3m auseinander. Die Reichweite wird bei gleicher Polarität zwar größer, aber durch die Beeinflussung untereinander wächst die Bandbreite nicht auf das maximal mögliche Maß.

http://www.antennendiscount24.de/WebRoot/Store19/Shops/61821063/MediaGallery/MIMO800_9dbi_blau_gross.JPG
Andere Hersteller haben das gerade beschriebene MIMO-Problem für den Anwender schon gelöst und beide Antennen in ein Gehäuse gepackt. Diese Antennen laufen unter der Bezeichnung MIMO-Antenne.

Welche Art der Antenne nun die Bessere ist, möchte ich an dieser Stelle nicht erörtern. Feststellen möchte ich aber: Jede Antennenart hat Vor- und Nachteile, und damit seine Berechtigung.

Lite mera info med bilder --> http://www.fts-antennen.de/mediapool/86 … tz_LTE.pdf

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

5 Senaste redigerad av webbsmurfen (2012-04-11 19:57:41)

Sv: angående dubbla poynting riktantenner

Har en följdfråga till dubbla antenner. Jag antar att ni har modem som har två antennuttag därför två antenner. Men finns det dom som kör dubbla antenner på ett uttag? Hur funkar det där egentligen, jag tar för givet att om man kör med två 6dB antenner via någon splitter så får man inte ut 12dB totalt.

6

Sv: angående dubbla poynting riktantenner

Antennerna på mobilmasterna har olika polarisation och man kan få bättre signal genom att använda två antenner 90 grader ifrån varandra, eventuellt vridet 45 grader från hor/vert.

Det går att koppla två antenner till samma uttag men då måste en noggrann fasanpassning göras och det går inte utan mätning.

Googla på stacked yagis.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

7

Sv: angående dubbla poynting riktantenner

jonasolof skrev:

Det går att koppla två antenner till samma uttag men då måste en noggrann fasanpassning göras och det går inte utan mätning.

Googla på stacked yagis.

Nåå det där var intressant.. Skall ta reda på mer om detta.. Dock ett dyrt sätt att få lite mer kräm ur samma typ av antenn. Känns dock som om det är billigare att investera i en gallerantenn istället..

Vertical Stacking 2 Yagis känns dock som ett himla slöseri.. Gain är max 3dB om jag förstått saken rätt Sedan dubblas det vid 4 osov...

Tack för infon

8

Sv: angående dubbla poynting riktantenner

Stora panelantenner består av en massa stackade dipoler. Dä r har tillverkaren redan stått fr fasmatchningen och det är bara att hoppas att utförandet är korrekt och praktiken stämmer med teorin även när det är lågpris och krängs som high gain.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.