26

Sv: Stängning av tjänst.

Jag har fått ett identiskt brev som det i inlägg 1 här!
Jag tycker det är uselt att bli nedstängd utan förvarning.
Måste bero på att dom vill bli kvitt kunder eller avtal.

27

Sv: Stängning av tjänst.

nisse skrev:

Kanske har med detta att göra att dom beter sig som dom gör....

http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telek … 427925.ece


Perfekt! Då jag inte fildelar med mitt mobilabonnemang så är detta perfekt lösning då det innebär större chans till bättre hastighet i telefonen när man använder 3G.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

28

Sv: Stängning av tjänst.

nisse skrev:

Kanske har med detta att göra att dom beter sig som dom gör....

http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telek … 427925.ece

Efter att ha läst det där tackar jag någon högre makt för att man har telenor. Hoppas att dom inte börjar som Tele2.

"Det är ett fåtal som fildelar" måste vara Dagens största bullshit! över 1 miljon svenskar fildelar. Alltså 1 av 9. Det är fan inte "ett fåtal"

29

Sv: Stängning av tjänst.

Jag fick till min förvåning en likadant brev om stängning av tjänst pga av de anledningar som nämnts i tidigare inlägg! Märkligt att alla fått samma datum alltså 27 mars 2012. I samtal med tele2 hävdade de att detta beror på en rapport från PTS om normal användning per månad 10.5 gb allt annat är etrem använding alltså det som skiljer sig från vad som beräknas förbukas av en normalanvändare i månaden.

30 Senaste redigerad av plun (2012-03-17 06:56:02)

Sv: Stängning av tjänst.

Jo nu är jag ingen vän av fildelning och då speciellt för mobilt bredband där jag med full belåtenhet ser att operatörerna försöker städa upp.

Tele2's begränsning samt då PTS-rapporten är mycket märklig.  Jag misstänker starkt att Telia höjt sina avgifter, sedan har Tele2 hakat på Tre's lågprisvariant för mobiler som gör att de måste ha nätkapacitet.

Min egen förbrukning just nu   (Telenor)

Traffic usage
Monthly Data Consumption Report
Traffic Usage in megabytes:

      USB-3G/4G:

Downloaded Mar 2012:    21 371 MB
Uploaded Mar 2012:     3 611 MB
      _________
Total Mar 2012:     24 982 MB

Downloaded last month:     56 715 MB
Uploaded last month:     18 999 MB
      _________
Total last month:     75 714 MB

-------

Det jag använder torrents för är nya rom till min lur..... tre datorer anslutna.

Jag skulle direkt anmäla det här för prövning !!

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

31 Senaste redigerad av nisse (2012-03-17 08:01:53)

Sv: Stängning av tjänst.

rian1121 skrev:

Jag fick till min förvåning en likadant brev om stängning av tjänst pga av de anledningar som nämnts i tidigare inlägg! Märkligt att alla fått samma datum alltså 27 mars 2012. I samtal med tele2 hävdade de att detta beror på en rapport från PTS om normal användning per månad 10.5 gb allt annat är etrem använding alltså det som skiljer sig från vad som beräknas förbukas av en normalanvändare i månaden.


Konstigt att man hänvisar till en sådan datamängd 10,5 gig. Hur resonerar dom då när dom säljer abb med högre datamängd, "medhjälp till överskridande av rekomenderad förbrukning/månad" alltså dom hjälper till så att folk kan bli avstängda då eller??

Dom tillåter ju full hastighet till 80 gig, sen får man köra vidare med lägre hastightet....

Finner detta intressant då jag tänkt köra mobilt igen men nu.......???


Mobilt Bredband XL

Med XL surfar du i hastigheter upp till 80Mbit/s, normalhastigheten är 20-40 Mbit/s. Det gör att du slipper både långa nedladdningstider och hackande filmer.

För bara 399 kr ingår 80 GB data per månad med hastigheter upp till 80Mbit/s. Efter 80 GB kan du fortfarande surfa, men då begränsas hastigheten till 200 Kbit/s.



Vidare deras Mediumpaket

Mobilt Bredband Medium

Ett bra abonnemang för dig som, förutom mailar och surfar, kollar lite filmklipp samt lyssnar på webbradio.

För bara 169kr ingår 15 GB data per månad med hastigheter upp till 15Mbit/s. Efter 15 GB kan du fortfarande surfa, men då begränsas hastigheten till 200 Kbit/s.


Här är utdrag från deras vilkor jag hittade som ska va aktuellt...
http://www.tele2.se/files/GE_014_43-01.pdf

Tele2 förbehåller sig rätten att vidta åtgärder mot användning av
data som överstiger begränsning i Avtalet eller mycket kraftigt avviker
från genomsnittsanvändning, som exempelvis nedladdning av
extremt stora mängder data eller massanrop och liknande till annat
abonnemang. Sådana åtgärder kan bestå i begränsningar av Abonnemanget,
användning av tjänst eller att Tjänst/Kund omedelbart
stängs av.

Intressant är att dom skriver "ELLER" vilket jag tolkar som att tex om genomsnittet med största abbet förbrukar tex 30 gig/månad så ger dom sig rätten att stänga av dig om du skulle hamna på tex 75 gig/månad för att du kraftigt avviker från "genomsnittsanvändaren"....

Men nu va ju det hänvisade genomsnittet 10,5 gig/månad enligt Tele2....

Intressant är att deras 2 antaganden för att stängas av "inte används i privat syfte eller oskyddat nätverk" inte hänvisar till nån paragraf...

Känns som dom kan hitta på vad som hellst för att få säga upp abbet utan nån som helst bevisning...

32

Sv: Stängning av tjänst.

Jo hit ska man då klaga

http://www.telekomradgivarna.se/

Eller direkt till Allmänna reklamationsnämden

http://www.arn.se/

------------------------------------------------------
Nu är jag ganska säker på att någon Tele2-direktör dragit i handbromsen pga av det här

http://maxi.tele2.se/

Man sitter nog pyrt till med nätkapacitet och nu måste man få ner trafiken....

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

33

Sv: Stängning av tjänst.

Diskussionen är intressant eftersom aktörer vill kränga mobiltrafik, tjänster på nätet bygger på att vi helst snart skall ha Gb uppkoppling. (Fiber då..)
När vi hade långsam surf var taket lågt, nu när man kan tanka ner mer är taket lågt (Ja man kommer ju upp i taket snabbare..), är det då inte en undermålig tjänst? Jag har haft mobilt bredband i skiftande skepnad men pga. icketäckning fast leverantören lovar så har tjänsten varit klart undermålig. När det dessutom är beroende av väder och vind.. ja svaret är givet.
Nu har jag ADSL äntligen! kan jag säga. Stabilt (Mja...TELE2, så en sanning med modifikation) men säkert upplevt 1000 gånger bättre än det mobila skämtet man sysslar med.
Fiber till folket!

Hon gick över gräsmattan, saftig och grön som alltid i juli.

Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat./ Nalle Puh

34

Sv: Stängning av tjänst.

Har plitat ner en överklagan till tele2, lite roligt att man måste skicka ett pappersbrev till en internetleverantör.
Jag uppmanar andra drabbade att skicka en egen överklagan.
Så här skrev jag:


Överklagan angående stängning av tjänst.
Jag vill härmed överklaga erat beslut att stänga mitt mobila bredband.  Era grunder finner jag vara ytterst vaga.
När jag skaffade abonnemanget, sålde ni det med rubriken fri surf.
Vad är fri surf? Är det så att ni hade för bråttom att sälja något som inte var tekniskt färdigt, eller anade ni inte, precis som jag att datamängderna skulle öka så mycket i samhället.
Nu hänvisar ni mot pts siffror vad som menas med normal surf.
Vår familj är tydligen långt ifrån "normal".
Med fyra familjemedlemmar som har daglig uppkoppling med spotify,svt play, facebook,woordfeud,filmer,internetradio som är igång nästan hela tiden och massor av utbud som vi köper via er, kommer man snabbt upp i "onormala" mängder.
Att anklaga mig för att använda det i ej privat syfte finner jag helt grundlöst, och om jag skulle ha ett oskyddat nätverk kan ni kanske upplysa mig om det, eller skicka information om onormal förbrukning.
Erat brev upplever jag som enormt anklagande, hade gärna sett någon typ av dialog.
När man ser era abonnemangslösningar idag, finns det alltid en begränsning av datamängd. Man kan få en känsla av att ni har sålt något som ni inte klarar av att leverera.
Alla kan göra fel, men erat sätt att hantera era kunder i detta fall är ytterst märkligt. Jag är inte den enda kunden som blivit drabbad av detta massutskick.
Har talat med eran kundtjänst vid tre tillfällen, och jag häpnar!
Det enda jag får till svar är att vi har laddat ner extrema mängder data. Ingen dialog i övrigt. Ni har även tillsatt en speciell grupp som tar hand om dessa fall. När jag talat med den är det som att prata med en vägg, man får endast en förklaring av eran policy i detta fall.
Angående villkoren, punkt fyra som ni hänvisar till så är det som jag ser det väldigt mycket begärt av en kund att förstå att mycket surfning kan skada tredje part, och därmed innebära avslutning av tjänst.
Är det min skyldighet som kund att följa pts statistik och rätta mig efter det. Som kund har jag dessutom inga verktyg för att mäta dataförbrukningen.
Jag är oerhört besviken på er hantering i detta fall.
Har varit nöjd kund hos er sedan många år tillbaka, trist att ni har valt att som jag ser det, lösa erat misstag på detta vis.
Jag kommer även skicka vår konversation till allmänna reklamationsnämden, samt telekområdgivarna.
Utgår från att mitt abonnemang löper vidare tills att vi har löst detta tillsammans, och inte på erat sätt.

                           Tack!

35

Sv: Stängning av tjänst.

märkligt att man slängs ut istället för att det sätts en gräns.
Det finns ju ett tele2 large med gräns.

Vad hände med pts rekomendation rätten att stänga av vid 20 x normal förbrukning?

Den dagen jag får ett sådant brev så så byter jag operatör även om datamängden är mindre dyrare bara det är tydligt kommunicerat.

Och då säger jag även om mobiltelefonen.

36

Sv: Stängning av tjänst.

En fråga först: Är mobilabredband.se (och andra liknande sidor på nätet) aktiva i att påverka hur operatörerna uppför sig? Eller är de bara en neutral tjänst och forum?

Det var frågan. Nu till MIG: Jag har Tele2 Mobilt Bredband Large, som jag skaffade INNAN de nya villkoren trädde ikraft. Jag har ingen tv och tittar därför mycket på film på datorn. Den maximala hastigheten vid absolut gynnsamma förhållanden är 3mB/s (vilket motsvarar de 25 Mbit/s som de skriver i reklamen). Efter i genomsnitt tio dagar når jag maxgränsen, och därefter får jag nöja mig med 20 kB/s i 20 dagar fram till månadsskiftet. Det är hastigheterna a'la modem som man wowade åt 1993!!!

I procent motsvarar detta en sänkning av hastigheten med i princip 100%, eller 99,3%. Vilket för en ärrad internetveteran är som att få hastigheten strypt helt och hållet!

Som jag ser det betalar man inte längre för de hastigheter som ÄNNU syns med stora bokstäver i reklamen (och som var orsaken till att jag köpte tjänsten). Nej, man betalar för datamängd, i mitt fall 249 kr för 30gb. Det är djävligt dyrt! Varje film jag ser på - som kanske är 3gb stor i genomsnitt - kostar då 25 kr. Superlöjligt... Och vafan ska jag med en supersnabb uppkoppling till om den bara funkar i 10 dagar..?

Vad Tele2 borde ha gjort (för att inte begå kontraktsbrott (vilket de ABSOLUT har gjort) var att skicka ut brev till ALLA abbonenter och i samma brev och säga upp ALLA avtal med hänvisning till att man skulle införa så pass omfattande ändringar av villkoren (pga högre och trängre trafik i näten), och samtidigt erbjuda förnyat abbonemang. Detta skulle kunden iså fall kunnat ha skrivit under på (eller inte) och skickat brevet i retur.

Nä, istället skaver de på som vanligt. Och värre så: Med samma kapacitet klämmer de in allt fler kunder, tjänster och datatrafiktyper (som t.ex. HDTV via mobilt bredband för de som bor på landet). De ropar i extas (http://www.tele2.se/mobilt-bredband.aspx) om att "Framtiden är här! I slutet av 2012 kommer 99% av Sveriges 2012 befolkning att kunna surfa med 4G". Javisst, i max fem av månadens 30 dagar! Dessutom: De hyr de ut plats till andra operatörer på sina master...hur korkat vore inte det i vilken annan business som helst? Men inte för Tele2 och andra operatörer; att hyra ut plats (och bandbredd) på masterna genererar skitstora pengar till direktörerna och aktieagärna. Inte en tanke på kunden...

Men vem ska leda processen mot Tele2? Nä, precis, INGEN! För ingen orkar, vill eller kan göra detta. De förtagsvänliga svenska styret sitter redan i storföretagens knä. Så...vi kan gnälla, gråta och klaga hur fan mycket vi vill här på forumet, om inte någon samlar oss i någon slags organiserad protest. Någon/några kanske ska starta en hemsida ENBART för detta syfte? Men vem ska dra igång en sån? Inte fan är det jag ialla fall. Jag har fullt upp själv med att försöka hitta någonstans att bo, är juridiskt hemlös sedan två år tillbaka och bor i en vattenlös barack (med laptop och dongle tankat med 20 kB/s).

Jag sa upp mitt Tele2 Mobila Bredbandsabbonemang förra veckan. Så om tre månader är jag fri att byta till Bredbandsbolaget. Dom har också en övre maxgräns, men den är 100gb! Och dom stryper bara hastigheten under högtrafik (inte resten av månaden) till max 0,5 mbps, eller 122 KB/s, vilket är dubbelt så snabbt som Tele2.

Jag uppmanar ALLA att byta operatör, GENAST! Det är faktiskt det ENDA du kan göra (Arn = Skit, Telekområdgivarna = Piss). Eller: Sluta med internet helt. För vad skulle hända om vi INTE hade internet? Vi kanske skulle må bättre, umgås mer med familj och vänner, gå ut och få härliga upplevelser i naturen, älska oftare, berätta historier för barnen, föregå med gott exempel, bygga saker, kreera och upptäcka att blommor faktiskt luktar fantastiskt härligt utövera att vara vackra som skrivbordsunderlägg!

Ps. I lagen om elektronisk kommunikation står det att operatörerna måste vara tydliga när det gäller ”vilka åtgärder som vidtagits för att mäta och styra trafiken i syfte att undvika överbelastning av nätet och hur åtgärderna kan påverka tjänsternas kvalitet”.

Hur många`känner sig INTE ha blivit bemötta på ett tydligt sätt?

37

Sv: Stängning av tjänst.

Tror inte det är nån ide att driva det själv ta hjälp av media, aftonbladet, uppdrag granskning, ashberg i raido1.se
Vad som helst tror det behövs hjälp att driva frågan.

38

Sv: Stängning av tjänst.

I frågan ang hur aktiva "mobilabredband.se" är gällande frågan så är svaret att ett mail har skickats till Informationschefen på Tele2 och där jag uppmanar dem att svara till dessa frågeställningar och länk till denna topic så de kan läsa missnöjet. Sen om Frank på Tele2 är intresserad av att svara på detta är en bra fråga, men detta är ett obekvämt ämne för operatörerna. De skall generera hög ROI samtidigt som de översäljer vad nätet klarar av. Som man läser på nyteknik där alla förutom Telenor säger rakt ut att nätet inte klarar av kunderna, http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telek … 427925.ece

De bästa är nog att alla ni i tråden som är berörda i ämnet gör en gemensam åberopan, ifall alla går samman och använder "inge bååg's" brev så kan ni alla skriva under med namn och skicka in så har det kanske mer effekt en när enskilda gör det.
http://www.mobilabredband.se/forum/view … 445#p33445

Arga kunder på Internet är en mardröm, testa att söka på "valfri dålig term + tele2" i google så noterar man snabbt hur sökmotorn översvämmas med arga kunder. Sen är det självklart så att det enbart är de missnöjda kunderna som hörs, nöjda kunder brukar vanligtvis inte skriva att de är nöjda med vad de köpt i samma utsträckning som en missnöjd kund. Och ofta vill den missnöjda kunden enbart få gehör för vad den är missnöjd med vilket ofta falerar när de ringer till kundtjänst och försöker förklara sitt missnöje och de möts av kalla handen.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

39

Sv: Stängning av tjänst.

Andreas förklara vad Roi är alla är inte i branchen.

40

Sv: Stängning av tjänst.

JAg fick brevet  någång under vecka 11.

41

Sv: Stängning av tjänst.

köp upp en massa aktiker i mtg som äger tele2 när du har många aktiker så kan saker hända

Telenor E-1550 Telia E-392
Dovando Tiny fw 5.0.16 (6.2.3)
Comviq Mobilt Bredband Wi-Fi ZTE MF60

42

Sv: Stängning av tjänst.

sen kan du sparka alla idoter som jobbade där och gave dig kalla handen och ombilda företaget

Telenor E-1550 Telia E-392
Dovando Tiny fw 5.0.16 (6.2.3)
Comviq Mobilt Bredband Wi-Fi ZTE MF60

43

Sv: Stängning av tjänst.

och avsluta allt med Transcom

Telenor E-1550 Telia E-392
Dovando Tiny fw 5.0.16 (6.2.3)
Comviq Mobilt Bredband Wi-Fi ZTE MF60

44

Sv: Stängning av tjänst.

Jag skrev det där, men såg nu att det skrevs i ditt inlägg ungefär som jag har editerat det.
Måste vara en bugg.

Skumt när jag svara med citera så syns inte mitt namn det blir edit av inlägg.

45 Senaste redigerad av Holen (2012-03-20 07:57:35)

Sv: Stängning av tjänst.

Blev riktigt upphetsad när jag läste att man bara ändrar avtalet helt plötsligt! Har man slutit ett avtal mellan två parter så får man följa det den tid avtalet löper och det skall ju gälla båda parterna.
Var i kontakt med Tele 2 i går för att kolla om min bindningstid var slut så att jag kan säga upp mina avtal med dom, ställde då frågan om just detta brev som flera av er har fått, svaret var att nätet inte klarar av dessa avtal det blir för hög belastning.
Jag sa då att det kan ju inte vara kundernas problem utan det är ju Tele 2 som måste lösa det och hålla koll på hur många kunder dom kan ansluta i förhållande till dom typer av avtal dom har med sina kunder,klarar inte nätet av belastningen så får man bygga ut nätet om man vill ansluta fler,man kan ju inte bara sätta sig ner och titta på vilka jobbiga avtal man har och sen begå avtalsbrott, det är ju inget du kan göra som kund .
Men det fanns ingen förståelse för det hos Tele2.

Jag skall nu säga upp 3 av mina 4 abonemang hos Tele 2 ,mobil hemtele,mobilt bredband samt mobiltelefoni och det 4e ( mobil) det säger jag upp när bindningstiden går ut, för jag måste ju följa ingångna avtal.

Jag vet inte än vilken operatör jag skall välja ,men jag tänker inte vara kvar hos en leverantör som inte håller ingångna avtal. Det är ju så dåligt så man kan tro att det är ett aprilskämt

Byt operatör om ni har möjlighet annars så är det här inte sista gången dom ändrar förutsättningarna mitt i matchen.

Detta är tråkigt tycker jag då jag varit nöjd med Tele 2 trots att jag inte fått ut vad jag förväntade mig i hastighet på large abonemanget.

Men sånt här går jag aldrig med på.

Classe.

46

Sv: Stängning av tjänst.

Det är bara lägga in en uppsägning på det fjärde abonnemanget på en gång, en bra markering.

Det måste ha hänt något i organisationen högre instanser som infört detta, undrar hur många som protesterat mot detta internt för att det är så okundvändligt.

Jag har 4G  obegränsat och jag kan inte ens se min förbrukning på deras portal den står 0.

47

Sv: Stängning av tjänst.

Ok! Nu har jag startat ett upprop för ALLA att skriva under på. Adressen är:

http://upprop.nu/ZOMC

Om ni är så arga och beskvikna som ni intygat om, så skriver ni på uppropet. OCH sprider adressen för andra att skriva på.

Det skulle ju uppskattas om mobilabredband.se på något sätt hjälper till att framhäva uppropet! ;-)

Blir det lealöst utan underskrifter, tar jag förstås bort sidan.

Vänliga hälsningar//Jim

48 Senaste redigerad av ruva (2012-03-20 20:52:09)

Sv: Stängning av tjänst.

andy78 skrev:

Tror aftonbladet är mer rickstäckande ...

Inte skriver de om bedrägeriet med mobilt bredband en del operatörer håller på med (läs,Tre Telenor Tele 2). Inte när de tjänar pengar på reklamen och hjälper till med att bedra svenska folket. Vi lever faktiskt nu på 2000-talet:)

Observera att jag inte har något emot
"När belastningen är hög i mobilnätet sänker Telia, Tele2 och Tre hastigheten för de kunder som använder sitt abonnemang för fildelning"

Hemma hos mig stryper dock Tre nerladdning från Xbox Live och Steam (om man inte väljer annan server från världen att ladda ner från). Helt legala och populära.

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

49

Sv: Stängning av tjänst.

Börjar bli redan trött på alla avbrott redan efter 3 månader som visserligen har varit gratis. Det har inte varit ett enda dag sedan jul utan avbrott av signalen. Jag håller koll på detta. Många gånger väldigt olägligt. Abonnemanget är på två år. Hoppas att nu när jag ska börja pröjsa normal-taxa att signalen håller sej stabilare också. Annars det vet de fanken vad än ska göra? Man kan inte dra i gång arbete och blir avbruten och börja från början igen. Det blir ohållbart i längden. Min fråga: Vad kan vi som användare göra för att hjälpa Tele2? Finns det någon form av "Abonnent forum"? om inte varför inte bilda en för ömsesidigt arbete.

Huawei B593,B970b,E367,Dovado Tiny,MiMo antenn WMM-7-27 LTE

50

Sv: Stängning av tjänst.

Nu är uppropet borttaget. Att de två som kommenterat ämnet sedan jag informerade om uppropet helt efterblivet bara struntat i att ens notera detta, och bara barkat på om "vad ska vi göra?", gör att jag inser att vanligt folk är beroende av att få tjata, gnata och gnälla. Fortsätt med det ni, så fortsätter jag nöjt med att förändra mitt eget liv.