1 Senaste redigerad av Hablingbo (2012-03-14 20:57:47)

Tråd: Stängning av tjänst.

Jag har Tele2 mobilt bredband Large obegränsad och jag fick idag ett brev från Tele2.

http://biphost.spray.se/harley_rider/Tele2.jpg

Min datatrafik ligger på 10-20 GB/månad, jag tycker inte det är en "extremt hög nivå" när man har ett Large obegränsat abonnemang. Meningen är tydligen att man ska betala och inte använda tjänsten!

Nåja, min bindningstid går ut den 2/4 och jag hade ändå tänkt byta till Telia 4G (Telia satte upp 4G/800 här för ett par månader sen) och nu slipper jag 3 månaders uppsägningstid. Tack för det Tele2!

2

Sv: Stängning av tjänst.

Surfa fritt, om du förbrukar mer kan du surfa vidare fast till lägre hastighet.

Vilken BS

3

Sv: Stängning av tjänst.

Vilket skämt!

D-link DWR-923 - Telenor - 2X Poynting LPDA-A0044

4

Sv: Stängning av tjänst.

Måste bara fråga har de skickat några brev tidigare angående den höga förbrukningen?

5

Sv: Stängning av tjänst.

Ett skämt verkligen!

Men det kanske också kan användas som ett sätt att komma ur abonnemang man inte vill ha kvar? Vill du avsluta ett abonnemang i förtid? Toktanka - typ...  wink

6

Sv: Stängning av tjänst.

Nej, ingen förvarning, det här var det första brevet. Man misstänker ju att dom vill bli av med gamla avtal med "obegränsad trafik". Tele2 är ett riktigt skurkföretag, tur det finns bättre alternativ!!

7

Sv: Stängning av tjänst.

precis vad jag misstänker också.

8

Sv: Stängning av tjänst.

Hablingbo skrev:

Jag har Tele2 mobilt bredband Large obegränsad och jag fick idag ett brev från Tele2.

http://biphost.spray.se/harley_rider/Tele2.jpg

Min datatrafik ligger på 10-20 GB/månad, jag tycker inte det är en "extremt hög nivå" när man har ett Large obegränsat abonnemang. Meningen är tydligen att man ska betala och inte använda tjänsten!

Nåja, min bindningstid går ut den 2/4 och jag hade ändå tänkt byta till Telia 4G (Telia satte upp 4G/800 här för ett par månader sen) och nu slipper jag 3 månaders uppsägningstid. Tack för det Tele2!

Oj!!! Inte så konstigt att de vill bli av med folk som har en högre kvot eftersom det verkar vara väldigt dålig kapacitet i näten.
Jag tror jag att det i ditt fall måste blivit något misstag. 10-20 gig är ju inte alls mycket. Själv ligger jag på ca 100-200 varje månad.

Hoppas någon anmäler dem för kontraktsbrott så de blir lite mjukare i sin kontakt med kunderna.

Jag själv fick min lina strypt en gång eftersom jag kommit över 100 på en månad. Jag ringde direkt och klagade och bad att få lyssna på det inspelade "avtalet". Rätt så snabbt kopplade de på mig igen med full download och ingen har hört av sig efter det.

FRAGGED

Telenor E398 80Mbit-Dovado Tiny (bridge mode)-Wndr3700 med DD-WRT

9

Sv: Stängning av tjänst.

läser dagens metro där tele2 har en stor reklam sida i tidningen läser det Fintstilta:tele2 förbehåller sig rätten att begränsa hastigheten upp till-

200 Kbit/s om användandet överstiger 15 GB per månad

Telenor E-1550 Telia E-392
Dovando Tiny fw 5.0.16 (6.2.3)
Comviq Mobilt Bredband Wi-Fi ZTE MF60

10 Senaste redigerad av Ebola (2012-03-15 11:16:13)

Sv: Stängning av tjänst.

Hablingbo skrev:

Nej, ingen förvarning, det här var det första brevet. Man misstänker ju att dom vill bli av med gamla avtal med "obegränsad trafik". Tele2 är ett riktigt skurkföretag, tur det finns bättre alternativ!!

Jag kör också med obegränsat Tele2 Large abonnemang. Jag fick förra veckan hem ett brev där dom skrev att mitt abonnemang blir begränsat med 30gb i månaden efter 2 april. Det stod dock ingenting om att jag förbrukat extrema mängder data eller något sådant. Utan bara att dom ändrat om bland abonnemangen. Jag sa upp mitt,men eftersom jag är en "snäll" kund får jag vänta tills min uppsägningstid gått ut 8 juni smile

Huawei E1820/Huawei E398/Sierra Wireless 319U - Telenor 4G Maxi - Dovado 4GR
Poynting Riktantenn 12dBi

11

Sv: Stängning av tjänst.

Det är nog så det ska gå till en begränsning istället för uppsägning.

12 Senaste redigerad av pererikl (2012-03-15 16:25:58)

Sv: Stängning av tjänst.

Hmmm. Fortsätter de här dumheterna får det bli tillbaks till 2mbps ADSL stenåldern.
Ligger runt 200gb/mån utan toktankning.

Så mycket för "Då kan du ladda ner en film på samma tid det tar att läsa denna text" som T2 kör med...
Texten om begränsningen är väldigt finstilt. Det räcker på sin höjd till tre filmer...

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP

13

Sv: Stängning av tjänst.

big_smile Skönt att höra att det är fler än jag som fått detta brev! Det lustiga är att jag knappt använt mitt bredband Large sedan i december (har sedan mitten av december max 1-2 gb).
Har ett 4G på firman nu, men ska de bete sig på det här viset blir man ju "lite" peppad att bråka..
Är det fler (än de som skrivit ovan) som fått dessa brev och är på hummör att strida lite? Isåfall är jag på cool

14 Senaste redigerad av roger.eriksson.c (2012-03-15 22:25:01)

Sv: Stängning av tjänst.

enligt tele2 hemsida står det följande:

Mobilt Bredband Large

    Hastighet upp till 25 Mbit/s
    Endast XXX kr/mån
    30 GB data ingår

För bara xxx kr ingår 30 GB data per månad med hastigheter upp till 25Mbit/s. Efter 30 GB kan du fortfarande surfa, men då begränsas hastigheten till 200 Kbit/s.

källa:http://www.tele2.se/mobilt-bredband.aspx

tele2 har inte så bra omdome på

http://www.rejta.se/omdome/596713/Tele2+Sverige+AB

Hur mycket är 2 GB respektive 15 GB?

2 GB räcker utmärkt för vanligt surfande och mailande men om du vill kunna använda ditt mobila bredbandsabonnemang mer frekvent och hanterar mycket tunga filer, rekommenderar vi antingen Mobilt Bredband XL, Mobilt Bredband Large eller Mobilt Bredband Medium där 15 GB ingår för bara xxx kr/mån. 15 GB/mån räcker till att skicka/ta emot ca 1 500 000 mail, beroende på storlek, eller surfa på ca 40 000 genomsnittliga, unika hemsidor.


Vad händer då jag kommit upp till 2 GB eller 15 GB datavolymförbrukning med Mobilt Bredband från Tele2?

Tele2 förbehåller sig rätten att begränsa överföringshastigheten upp till 200 Kbit/s om användandet överstiger 80 GB/mån (XL), 30 GB/mån (Large), 15 GB/mån (Medium) eller 2 GB/mån (Small). Vi kommer inte att stänga av ditt Mobila Bredbandsabonnemang. Du kan alltså fortsätta att maila och surfa. Och du vet väl att du kan köpa till mer data om du vill, genom att ringa kundservice

källa:http://www.tele2.se/kundservice/mobilt-bredband.html

Telenor E-1550 Telia E-392
Dovando Tiny fw 5.0.16 (6.2.3)
Comviq Mobilt Bredband Wi-Fi ZTE MF60

15

Sv: Stängning av tjänst.

Jag skickade ett 100tal smtp till mig själv. Då spärrades det...

Så 【 skicka/ta emot ca 1 500 000 mail,】 kan du glömma!

16

Sv: Stängning av tjänst.

texten kom från tele2 då ljuger tele2 i vad som står skrivet på deras hemsida

Telenor E-1550 Telia E-392
Dovando Tiny fw 5.0.16 (6.2.3)
Comviq Mobilt Bredband Wi-Fi ZTE MF60

17

Sv: Stängning av tjänst.

roger.eriksson.c skrev:

enligt tele2 hemsida står det följande:

Mobilt Bredband Large

    Hastighet upp till 25 Mbit/s
    Endast XXX kr/mån
    30 GB data ingår

För bara xxx kr ingår 30 GB data per månad med hastigheter upp till 25Mbit/s. Efter 30 GB kan du fortfarande surfa, men då begränsas hastigheten till 200 Kbit/s.

källa:http://www.tele2.se/mobilt-bredband.aspx

tele2 har inte så bra omdome på

http://www.rejta.se/omdome/596713/Tele2+Sverige+AB

Hur mycket är 2 GB respektive 15 GB?

2 GB räcker utmärkt för vanligt surfande och mailande men om du vill kunna använda ditt mobila bredbandsabonnemang mer frekvent och hanterar mycket tunga filer, rekommenderar vi antingen Mobilt Bredband XL, Mobilt Bredband Large eller Mobilt Bredband Medium där 15 GB ingår för bara xxx kr/mån. 15 GB/mån räcker till att skicka/ta emot ca 1 500 000 mail, beroende på storlek, eller surfa på ca 40 000 genomsnittliga, unika hemsidor.


Vad händer då jag kommit upp till 2 GB eller 15 GB datavolymförbrukning med Mobilt Bredband från Tele2?

Tele2 förbehåller sig rätten att begränsa överföringshastigheten upp till 200 Kbit/s om användandet överstiger 80 GB/mån (XL), 30 GB/mån (Large), 15 GB/mån (Medium) eller 2 GB/mån (Small). Vi kommer inte att stänga av ditt Mobila Bredbandsabonnemang. Du kan alltså fortsätta att maila och surfa. Och du vet väl att du kan köpa till mer data om du vill, genom att ringa kundservice

källa:http://www.tele2.se/kundservice/mobilt-bredband.html

Nu är ju saken den att jag (med flera) löste mobil bredband large, när tele2 under en period skröt med att "fritt är fritt" (så länge det inte är 5 gånger "normal" andvändning flera månader i sträck). För att tydliggöra: 5 ggr normal användning är (och var då) 5 gånger 20gb per kalendermånad.
För min del är fallet så att fast bredband inte är något egentligt alternativ (pga geografi och infrastruktur). Ett svårartat teknikintresse gör att 100gb per månad är hur enkelt som helst, även utan att tanka film som en galning.. Två barn med egna datorer, iPod och iPhone gör att vi här vissa månader varit uppe i både 3 och 400gb.. Inga protester. Jag har hög datatrafik!
Det jag vänder mig emot här är på vilket sätt tele2 beter sig. Jag har suttit timmar i telefon med deras support och hjälpt dem med felsökning vid fler tillfällen och fick tom en gång frågan om ifall jag kunde tänka mig att ta bilen och köra närmare den mast vi misstänkte felade, för att med min dator och 4G modem testa om så var fallet, eftersom varken tele2 eller telenor (som de delar masten med) hade tekniker tillgängliga.
Utöver tele2 large, har jag ett bredband small (tror jag det heter) och ett abb till min iPad, samt ett 4G på firman.
För mig är diskussion om hur mycket data man behöver (eller inte) helt ointressant. Här handlar det om bemötande och på vilket sätt tele2 betett sig. Ingen "heads up", utan bara ett standardformulerat brev som informerar mig om att jag har brutit mot ingånget avtal och kommer stängas av. Efterlyser nu därför fler som fått "not om vräkning" till den 27 mars, eftersom vi är minst två bara här, så misstänker jag ju att det bör finnas minst ett par till. Kommer posta all korrspondans med tele2 i detta ärendet, här på forumet.

18

Sv: Stängning av tjänst.

Hej!
Här har ni ytterligare en i högen som blivit uppsagd från och med den 27/3 på samma grunder som ni övriga, någon som har något tips eller ide på hur vi går vidare med detta?
M.v
Magnus.

19

Sv: Stängning av tjänst.

Om ni villha igång en debatt kring detta så är mitt tips att någon av er som drabbats av detta  kontaktar aftonbladets nyhetstips.
eller idag.se som får skriva en artikel, operatören tvingas då svara på medias frågor.

Aftonbladet kankse tom ger en ersättning om artikeln blir publicerad.

20

Sv: Stängning av tjänst.

Jag har under dagen varit i kontakt med tele2s kundtjänst. Det visar sig att de under gårdagen (eller onsdagen) fått besked om att 600 kunder fått det brev med not om avstängning. Vidare visste de inget, inte ens chefen för ekonomisupporten kunde svara på frågor kring ex. vad som skulle hända med de telefonabonnemang som "bundlades" med många av de tele2 large som frågan gäller. Det verkar vidare som om det gäller abonnemang lösta under en viss period (då villkoren var mer generöst angivna).
Nu är det fredag och under helgen kommer nog inget nytt fram, men kvällspressen kanske kan vara ett sätt att få saker hända snabbare.

21

Sv: Stängning av tjänst.

andy78 skrev:

Om ni villha igång en debatt kring detta så är mitt tips att någon av er som drabbats av detta  kontaktar aftonbladets nyhetstips.
eller idag.se som får skriva en artikel, operatören tvingas då svara på medias frågor.

Aftonbladet kankse tom ger en ersättning om artikeln blir publicerad.

Har redan tipsat kontaktat idg och får se ifall de "nappar"..

Efter mer snokande, verkar det mer och mer som det helt enkelt handlar om "utrensning" av kunder med avtal som de inte kunnat ändra pga av bindningstid. Det är ju löjeväckande att komma med en not om avtalsbrott, när jag sedan i januari använt 130 mb på abonnemanget som ärendet gäller...

22

Sv: Stängning av tjänst.

Svt kanske

23

Sv: Stängning av tjänst.

Prylman skrev:

För min del är fallet så att fast bredband inte är något egentligt alternativ (pga geografi och infrastruktur). Ett svårartat teknikintresse gör att 100gb per månad är hur enkelt som helst, även utan att tanka film som en galning

+1

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP

24

Sv: Stängning av tjänst.

Tror aftonbladet är mer rickstäckande ...dvs fler som läser aftonbladet är idg..
Hur som helst otroligt fult agerande från Tele2 det vore lite mer kundvänligare att hänvisat till de allmänna vilkoren och graderas ner till nuvarande Tele2 Large med 30 gig.
Det agerande de har nu är samma sak som att säga vi vill inte ha kvar dig som kund.
Hade jag varit en konkurrent så hade jag jublat över detta och dragit igång ett räddningspaket .
Hade jag drabbats av detta så hade jag gått till en annan operatör även om det innebär mindre datamängd.

25

Sv: Stängning av tjänst.

Kanske har med detta att göra att dom beter sig som dom gör....

http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telek … 427925.ece