1

Tråd: Vilken adapter till R90 för att ansluta "egen" kabel?

Jag har Net1 med nya R90. Jag har kommit över en gammal 450-antenn som jag tänkte sätta upp för förhoppningsvis öka hastigheten. Jag har dock inte fått antennen än så jag vet inte vad den har för anslutning. Jag har idag förberett kabeldragningen från vinden. Jag måste dela samma VP-rör som till min TV-antenn vilket gjorde att jag fått gå ned något i kabeldiameter. Samma kabel till TV som jag tänkt ha till R90 med en diameter på 4.3mm.

Jag fick idag en adapter från Net1 till min R90. Jag hade hoppats på att det skulle vara F-kontakt i ena änden (den som går ut ifrån R90) men det ser ut att vara en FME-kontakt?

Eftersom jag gärna vill använda mig av den kabeln jag redan dragit och inte köpa någon ny med FME-kontakt undrar jag nu vad jag ska ha för adapter? Jag söker och söker men hittar ingen?

En F-kontakt till FME-adapter (om det nu är FME det är?) skulle fungera. Även en adapter med F-kontakt i ena änden och en som passar direkt i R90 (Vad den nu heter?) skulle fungera. Eller en kontakt som går att sätta på kabeln och rätt in i R90 fungerar såklart.

Kan någon hjälpa mig att försöka hitta en lösning så jag slipper köpa en färdig kabel med FME-kontakt bara för att jag vill ha en riktantenn.

MVH Amrich

2

Sv: Vilken adapter till R90 för att ansluta "egen" kabel?

Tv-kabel har ca 75 ohms impedans, kabeln till 450 antenn ska ha 50 ohm.

F brukar inte användas i kommunikationssammanhang, bara för TV. Tänk på att den bara tråden används som mittledare i F hanen. Har därför svårt att tro att det är F ut från R 90. Kanske mini-uhf?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3

Sv: Vilken adapter till R90 för att ansluta "egen" kabel?

jonasolof skrev:

Tv-kabel har ca 75 ohms impedans, kabeln till 450 antenn ska ha 50 ohm.

F brukar inte användas i kommunikationssammanhang, bara för TV. Tänk på att den bara tråden används som mittledare i F hanen. Har därför svårt att tro att det är F ut från R 90. Kanske mini-uhf?

Ah, tack för den informationen. Jag vet inte varför jag bara antog att det skulle vara samma kabel. Jag får försöka hitta en tunn 50 ohms kabel. Förslag?

Jag ser att elfa har lösa kablar, men finns det lösa FME-kontakter att snurra på? Eller måste jag köpa en färdig FME-kabel? Finns det sådana som är ca 5mm i diameter som inte gör att jag tappar för mycket av signalen ned till R90?