1

Tråd: Skippa USB-sladden ihop med 4G

Fundering...

Om man är utanför tätort och använder Tele2/Telenor 4G och E398, då kan man
väl hoppa över USB-sladden mellan modem och routern utan störningar på wifi ?


Utanför tätorter så är det 4G/LTE på 900 MHz.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

2 Senaste redigerad av Sam (2012-03-11 09:33:01)

Sv: Skippa USB-sladden ihop med 4G

Du kan slippa kabel om du vill, men den finns pga två anledningar:

- skapa avstånd mellan routern och 4G modem som kommunicerar på allt mellan 2.3-2.6GHz.
- man kan placera modemet där 4G eller 3G signalen kommer in bäst (fönstret t.ex), och routern lite annanstans där det finns el eller/och Ethernet uttag. Tänk på ett ubåt som använder sitt periskop för att titta utåt.

Hursomhelst, det är inte bara pga 4G att sladden finns.

Du kan fälla ned både modem samt WLAN antenn (inte VLAN, btw - som betyder Virtual LAN), så blir det mindre störning. Vissa kommande 4G modem saknar swivel rotator, så det kommer bli mindre störning, dock säkert svagare signal styrka/hastighet.

Sedan har man 4G routrar med inbyggd WLAN, och där ser man att det finns störning mellan dessa närliggande frekvensband.

Använd kabeln. Det är vår rekommendation! :-)

3

Sv: Skippa USB-sladden ihop med 4G

kjellorix skrev:
Sam skrev:

....Du kan fälla ned både modem samt WLAN antenn (inte VLAN, btw - som betyder Virtual LAN), så blir det mindre störning....
Använd kabeln. Det är vår rekommendation! :-)

Då spånade jag inte helt fel, jag har Tinyn platt mot väggen, med vlan-antennen rakt ut uppåt, och usbsladden rakt neråt.
Tiny hänger i en tunn trådögla fastklämt emellan kardborrplattorna, lätt att justera så den balanserar rätt.
På liknande sätt kunde den hängt i fönstret, omvänt med dongeln rakt ut rakt upp.
Men perfekt med 3m, fet usbsladd för mej. Och en 40cm lång antenn till min dongel, 15cm ifrån med 25cm pigtail.
Svårt att förklara, tog en suddig bild, Tiny mot pelaren i förgrunden, dongel med antenn i bakgrunden;
https://lh5.googleusercontent.com/-tVO1Rd3xSRU/T1zFegJSQ0I/AAAAAAAABqk/ybKBn5hQRXA/s512/Tiny%2520mot%2520v%25C3%25A4ggen.jpg


Va har du för slags antenn i fönstret ? (den långa svarta)

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

4

Sv: Skippa USB-sladden ihop med 4G

Sam skrev:

Du kan slippa kabel om du vill, men den finns pga två anledningar:

- skapa avstånd mellan routern och 4G modem som kommunicerar på allt mellan 2.3-2.6GHz.
- man kan placera modemet där 4G eller 3G signalen kommer in bäst (fönstret t.ex), och routern lite annanstans där det finns el eller/och Ethernet uttag. Tänk på ett ubåt som använder sitt periskop för att titta utåt.

Hursomhelst, det är inte bara pga 4G att sladden finns.

Du kan fälla ned både modem samt WLAN antenn (inte VLAN, btw - som betyder Virtual LAN), så blir det mindre störning. Vissa kommande 4G modem saknar swivel rotator, så det kommer bli mindre störning, dock säkert svagare signal styrka/hastighet.

Sedan har man 4G routrar med inbyggd WLAN, och där ser man att det finns störning mellan dessa närliggande frekvensband.

Använd kabeln. Det är vår rekommendation! :-)


Vill använda Tiny och E398 i en kameraväska och då blir det svårt med avstånd,
kan möjligen lägga Tiny inne vid kameran och ha modemet uppe vid axeln.

Men stör LTE900 MHz WLAN 2400 MHz så mycket ?

Jag trodde det bara blev störningar vid när modemet använder 2600 MHz och inte när det ligger på 900 MHz.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

5

Sv: Skippa USB-sladden ihop med 4G

Discover skrev:

Men stör LTE900 MHz WLAN 2400 MHz så mycket ?

Jag trodde det bara blev störningar vid när modemet använder 2600 MHz och inte när det ligger på 900 MHz.

Njet - inga störningar mellan 4G/900 och WLAN/2400.

6

Sv: Skippa USB-sladden ihop med 4G

Sam skrev:
Discover skrev:

Men stör LTE900 MHz WLAN 2400 MHz så mycket ?

Jag trodde det bara blev störningar vid när modemet använder 2600 MHz och inte när det ligger på 900 MHz.

Njet - inga störningar mellan 4G/900 och WLAN/2400.


Bra. Man kanske kan få modemet låst till endast 4G 900 MHz ? ( Har Comviq )

Då slipper man ju problem med 4G 2600 MHz inne i tätorter också.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

7

Sv: Skippa USB-sladden ihop med 4G

kjellorix skrev:
Discover skrev:

...Va har du för slags antenn i fönstret ? (den långa svarta)

Tror denna, allt lika 12DBi fot mm, köpt för många år sen. min har bare snyggare jämnare avsmalning.
(jag har kopplat pigtailen från dongeln direkt i antennen, passar perfekt, utan foten.)
http://www.rfsupplier.com/8501900900180 … -1484.html

Är du nöjd med din ? 16 Dollar för den antennen med den förstärkningen ser jag som ok, och ingen magnet vilket betyder att den kan stå på ett bord eller där man vill, lite svår att få ner i kameraväskan dock...

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.