1

Tråd: Brygga

Hej en fråga.
Nån av dom här routrarna som finns.
dovado, D-Link,Draytek.
går nån av dom konfa som en brygga bara.
alltså routern konfas att ansluta sen går alla portar all trafik bara rakt igenom till en port.
även IP adressen så att den datorn som är kopplad till den får den publika IP adressen.

Rentav en Brygga.
Så som många ADSL modem gör.

2

Sv: Brygga

Du menar att stänga av DHCP funktionen i routern bara ?
Får ta en titt på dovado umr'en.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3

Sv: Brygga

Har nu testat att stänga av DHCP funktionen i Dovado UMR.
Men de gjorde ingen skillnad, men de kan vara så att den funktionen enbart har slagkraft mot WAN porten och inte mot usb modemen.

Så jackar du in ditt vanliga bredband i WAN porten så slår det igenom för den kopplingen.
Då det kan vara så att man har ADSL modem eller liknande som redan har DHCP funktion.

Här ser ni vart man stänger av DHCP funktionen.
http://www.bandwidth.mina-filer.com/thumbs/7482.png

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

4 Senaste redigerad av PsyDonia (2008-06-06 12:57:50)

Sv: Brygga

stänga av både DHCP och NAT blir det väl.

Bäst vore det om man kunde ställa in bridge mode.
och under den specificera en LAN port som den ska brygga mot.

anledningen till det är att mitt fasta bredband använder jag mig av en router som jag flashat in DD-WRT.
Plus att jag har en dator som router som jag testar ibland lite med som har pfsense.
Då ingen av routrarna som finns till överkomligt pris har dom funktionerna som jag vill ha på mitt nätverk hemma.
därför kan jag änså länge inte ha mobilt bredband kopplat til hemma nätverket på det sättet jag vill.
pfsense är ännu inte kompatiblet med 3G modem.
Kanske får kompatibilitet med evdo rev A det NMT använder.
Men hs*pa stöds inte ännu.

5

Sv: Brygga

Jag tror inte det här kommer gå pga att 3G använder PPP (som betyder att klient sidan måste ringa upp en datasession med PPP) och faktum att man blir tilldelad bara ett IP address och inte multipla.

Jag är ingen expert själv, men det är det jag fick höra av ingenjörer som kan något om ämnet.

6

Sv: Brygga

jo men om man tar t.ex. ADSL som ringer upp via PPPoE.
då går den raktigenom modemet men routern ringer upp.
routern får det externa IP.
Modemet gör bara en bryggning.
och man får där också bara en IP när det går via PPPoE.
Även om man ställer in att modemet ringer upp.
så kan den brygga anslutningen så att routern får IP.
Därför som jag skrev innan om man gjorde programvaran så att den bryggar mot endast en av lan portarna på t.ex UMR så skulle wlanet och dom andra lan portarna disablas för att detta skulle gå.
Så jag tror att det skulle funka om intresset fast från tillverkarna av 3G routrarna.
Men det kanske kostar för mycket att bygga en sån funktion i programvaran så det inte är värt det.
Men går går det om tillverkarna bara vill.
lättast vore om själva modem tillverkarna kunde bygga ett modem med en ethernetport också inte bara pci, usb, pccard.

7

Sv: Brygga

Har du testat vår Bridge Mode än, Psydonia?

http://www.dovado.com/bridge

8 Senaste redigerad av jonasolof (2012-04-27 07:17:41)

Sv: Brygga

Även jump routern från automonitor.com går att ställa som brygga efter usb modemet. En ethernetport finns.

Se www.automonitor.net/jump

Jag har tre stycken men just den funktionen har jag inte kollat eftersom jag använder dem för vpn som är tredje mode efter modembrygga och router.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.