51

Sv: Lurad av 3

dendär täckningskartan på bilden är ivf inga 32mbit täckning, stora delar av det är 0,38 mbit ivf när jag testade sist.

att gräva ned fiber, det bör nog göras på frostfritt djup annars risk att kabeln fryser sönder.. om den inte tex ligger i betong hölje/rör.

52 Senaste redigerad av nhu (2012-04-14 06:09:21)

Sv: Lurad av 3

G-Man skrev:

att gräva ned fiber, det bör nog göras på frostfritt djup annars risk att kabeln fryser sönder.. om den inte tex ligger i betong hölje/rör.

Nä, det stämmer inte ! Jag har byggt en hel del fibernät och kabeln klarar nästan vad som helst (jordkabel alltså). Två gånger har en grävskopa klämt den mot en sten så den såg riktigt eländig ut men alla fibrerna var hela ...  Jag satte ändå  in en skarv eftersom manteln var sönder. Det enda som är viktigt är att skarvarna inte fylls med vatten som fryser. Numera har vi alla skarvar (tryckvattentäta) ovanför jord på en kort stolpe. Mycket trevligare att komma åt. Vissa måste vi förstås gräva ned om de blir på en åker men en rak kabel får frysa in hur mycket som helst. Fibrerna är ca 1 % längre än själva manteln så den kan sträckas en del. Dragelementen är av 2 mm stål och klarar 3000 kg så man kan hänga upp en traktor i kabeln.

Rör har vi aldrig använt utom i nån trädgård där kabeln bara är 20-30 cm djupt och då använder vi svarta vattenrör som är väldigt sega. De fungerar närmast som mekaniskt skydd så nån inte slår spaden i kabeln. Vi var väldigt försiktiga i början men numera tar jag det lugnt. En mycket stor del av alla försiktighetsåtgärder är rena myter. Däremot bör man inte kröka kabeln för mycket. Det beror inte på mekanisk hållfasthet utan på att det blir större dämpning i fibern. Fast på korta sträckor (under 1 km) så gör det precis detsamma. Totala dämpningen bör helst vara mindre än 10 dB och under kilometern är den bara 1-2 dB så den tål mycket extra dämpning.

Fundera litet på kostnaderna jämfört med en bil som rostar sönder på ett tiotal år. Fibern är framtidens viktigaste infrastruktur och den håller i hundratals år om ingen gräver av den (och då får de betala). En fiber kan överföra hälften av Sveriges samlade Internettrafik så där finns potential för kommande generationer. Bara att byta elektroniken i ändarna och elektronik blir dubbelt bättre till halva priset på några år.

Skriv inte under avtal på mer än ett år ! Speciellt inom den trådlösa sektorn ändras situationen väldigt snabbt. Det är en s.k. LÖMSK TEKNIK. Den fungerar fint i början då det finns få anslutningar och litet trafik men sedan blir den bara sämre och sämre. Operatörerna kunde uppgraderar men det kostar så de spara på investeringarna och snart är man nere i gammal telefonmodemhastighet ... Bara med kontantkort kan man ställa olika operatörer mot varandra. Då går det snabbt att byta om nån operatör blir alltför slö.

53

Sv: Lurad av 3

Jodå, finns visst och till ganska hyfsade priser och hastigheter, men problemet är att Du får en delay på kanske 5-700mS vilket kanske inte gör så mycket för normalt surfande men desto mer problematiskt för spelare eller IP-telefoni; i det sistnämda fallet kan Du få vänta en sekund på svaret från den andra luren och omvänt. Kolla annars: http://www.bentley-walker.com/tooway/tooway_home.php

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

54

Sv: Lurad av 3

Nåja, satellit kostar 700 kr/månad och då får man max 10 Mbit/s som sänks till 128 kbit/s då man använt månadesns kvot (Telia-Sonera 13 G). Utmärkt som nödanslutning i ödemarken men knappast hemma.

55

Sv: Lurad av 3

Lurad är ordet. Har 3 Bredband Kontant med en hastighet som kan liknas vid 3 2 1 0 snigel.

Blir så irriterad över kommentarer som ursäktar leverantören, som vissa tycks göra. Som störning på en dålig linje. Lyft blicken och använd huvudet innan ni svarar. Se problemet från rätt håll annars är det inte till någon hjälp.

56

Sv: Lurad av 3

pal8 skrev:

Lurad är ordet. Har 3 Bredband Kontant med en hastighet som kan liknas vid 3 2 1 0 snigel.

Blir så irriterad över kommentarer som ursäktar leverantören, som vissa tycks göra. Som störning på en dålig linje. Lyft blicken och använd huvudet innan ni svarar. Se problemet från rätt håll annars är det inte till någon hjälp.

Eftersom du har ett bredband kontantkort har du mycket lättare att byta än de med abonnemang!

Som alltid med mobilt bredband kan det skilja sig i hastighet på bara ett litet avstånd då man kan få kontakt med en annan mast som inte har t.ex. överbelastningsproblem. Har du varit i kontakt med 3 öht för att se om det kanske är något konstigt nånstans?

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

57

Sv: Lurad av 3

careface skrev:
pal8 skrev:

Lurad är ordet. Har 3 Bredband Kontant med en hastighet som kan liknas vid 3 2 1 0 snigel.

Blir så irriterad över kommentarer som ursäktar leverantören, som vissa tycks göra. Som störning på en dålig linje. Lyft blicken och använd huvudet innan ni svarar. Se problemet från rätt håll annars är det inte till någon hjälp.

Eftersom du har ett bredband kontantkort har du mycket lättare att byta än de med abonnemang!

Som alltid med mobilt bredband kan det skilja sig i hastighet på bara ett litet avstånd då man kan få kontakt med en annan mast som inte har t.ex. överbelastningsproblem. Har du varit i kontakt med 3 öht för att se om det kanske är något konstigt nånstans?

Som sagt...

58

Sv: Lurad av 3

pal8 skrev:
careface skrev:
pal8 skrev:

Lurad är ordet. Har 3 Bredband Kontant med en hastighet som kan liknas vid 3 2 1 0 snigel.

Blir så irriterad över kommentarer som ursäktar leverantören, som vissa tycks göra. Som störning på en dålig linje. Lyft blicken och använd huvudet innan ni svarar. Se problemet från rätt håll annars är det inte till någon hjälp.

Eftersom du har ett bredband kontantkort har du mycket lättare att byta än de med abonnemang!

Som alltid med mobilt bredband kan det skilja sig i hastighet på bara ett litet avstånd då man kan få kontakt med en annan mast som inte har t.ex. överbelastningsproblem. Har du varit i kontakt med 3 öht för att se om det kanske är något konstigt nånstans?

Som sagt...

Jag ursäktar inte 3, om det var det du menade. Det jag bara inte förstår är OM man klagar utan att ens varit i kontakt med leverantören i fråga. Jag har tidigare klagat på Tele2 - men innan jag gjorde det har jag gett dem flera chanser och möjligheter att lösa problemet.

Att bara klaga utan att kontakta den klagomålet gäller - är bara meningslöst.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776