1

Tråd: Lurad av 3

Hur kommer det sig att TRE begränsar min hastighet när jag har er ”3Bredband Max” som jag beställde sommaren 2011 och då det inte fanns någon som helst begränsning i datatrafiken?

I mitten av januari fick jag mitt bredband begränsad till något obrukbart och då meddelade jag TRE att jag inte längre ville ha TREs bredband, men fick till svar att jag var tvungen att betala hela abonnemangs tiden vid uppsägning av den. Då under januari köpte jag en kontantkort från en av era konkurrenter, och det verkar som att jag blir tvungen att göra det även i mars eftersom jag återigen drabbats av en begräsning redan 2012-03-06.

Nu kommer jag komma upp i två månader då jag måste använda en ersättnings bredband från TREs konkurrenter.

Att TRE ändrar villkoren under pågående abonnemang är något som jag förknippar med en andra aktörer än ett företag som vill verka seriös.
Jag får inte fått någon som helst förklaring till varför TRE väljer ändra villkoren i just mitt avtal.

Till TRE har jag föreslagit två möjliga alternativ:
1. Mitt avtal hos TRE fort löper bindningstiden ut, UTAN begränsning som avtalat den 30/6-2011.
2. Avtalet hävs mot utbyte att TRE får tillbaka hårdvaran utan extra kostnad för mig.

Svaret från TRE? Dom ignorerar mina förslag helt och hållet och säger att jag får finna i mig i deras avtal tills uppsägningstidens slut.

Lurendrejeri med andra ord.

Mvh Jari

2

Sv: Lurad av 3

Har du läst här?
http://www.mobilabredband.se/forum/view … 402#p31402

E367/E398 Telenor/ Dovado 4GR /Tp-link mr3420

3

Sv: Lurad av 3

JariV: Normalt sett brukar jag tycka att ingångna avtal ska hållas. Men tycker det är så dj*vla jobbigt med egoister som ska överbelasta den begränsade kapaciteten i 3G nätet och sitta tanka filmer dygnet runt, så jag hoppas 3 stänger av dig permanent.

4

Sv: Lurad av 3

På lite sikt blir det säkert abb.kostnaderna väsentligt mer knutna till förbrukningen och då löser sig lyckligtvis problemet med "osolidariska" storförbrukare som blockerar för de låg- och mellankonsumenter som redan börjat fatta att mobilt bredband inte är något för video. Oavsett operatörernas locktoner kommer det så småningom bli uppenbart för de flesta att en fast lina är en nödvändig förutsättning för video och strömmande media. Kan Du inte få fast lina blir det satellit och/eller marknätets utbud.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

5

Sv: Lurad av 3

flygradar.nu

Enligt avtalet får han använda hur mycket han vill, det är operatörens fel att nätet är underdimensionerat inte kundens.


Vox medievalis

Vad är ett vettigt alternativ till mobilt bredband med samma hastighet, Vad ligger satellit på för hastighet nuförtiden?

D-link DWR-923 - Telenor - 2X Poynting LPDA-A0044

6

Sv: Lurad av 3

Att försöka skylla dålig hastighet på kunderna är väldigt dålig stil... sad
Själv tycker jag det är för jävligt att operatörerna kommer undan med att ta betalt för 32 Mb/s och leverera 1-3 Mb/s...  Det är det som borde bannas, inte kunderna.

7

Sv: Lurad av 3

Självklart är det i grunden operatörernas fel att man släpper in fler kunder än vad näten klarar och kanske än mer att man erbjuder abbonnemang med för mobila system fullständigt orealistiska månadsvolymer. Men när det nu är så illa kanske abbonnentkollektivet kunde visa lite mer solidaritet och inte bara ta för sig utan hänsyn till grannen. För många är mobilt bredband livlinan för både telefoni och nödvändig IT-kommunikation för att kunna arbeta i glesbygd och då känns det inte bra med tunga "nöjesnedladdare" som ibland helt spolierar till exempel nödvändig telefoni som dessutom utnyttjar marginellt med bandbredd i förhållande till till exempel video. Generellt är det dessutom nog inte så dumt att vi som kunder - oavsett om det gäller extrapris på köttfärs eller mobilabbonnemang vore lite mer kritiska till all reklam och lyssnade till andra kunder(s erfarenheter) innan vi slår till. En god regel är att alldrig lita på råd från den som säljer något (tjänster eller varor) utan bara från den som inte säljer den produkt råden avser. Alltså: lite mindre godtrogenhet och mer ifrågasättande - innan....

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

8

Sv: Lurad av 3

Hej du vet väl att du delar på bandbreden med resten som är uppkopplad mot masten

Telenor E-1550 Telia E-392
Dovando Tiny fw 5.0.16 (6.2.3)
Comviq Mobilt Bredband Wi-Fi ZTE MF60

9

Sv: Lurad av 3

Om det nu vore så enkelt att vi alla slog i taket och då köpte fler Gb så att operatören kunde bygga ut kapaciteten. För flera frekvensband finns det knappast mer bandbredd att tillgå och då återstår bara att förtäta basstationsnätet ännu mer och dra fram fiber till varje bas. I praktiken är vi då ändå framme vid den ultimata och logiska lösningen med fiber till nästan alla utom i renodlad glesbygd där kostnaden blir så hög att ingen abbonnent vill/kan betala. Till sist finns det då bara en lösning som innebär att när vi slår i vårt maximala abbonnemangstak så finns det ingen ytterligare möjlighet att köpa till några Gb utan vi får själva prioritera vad vi vill fylla vår digitala potts ettor och nollor med. Kanske väljer vi då att lägga över video och strömmande media på någon annan transmissionskanal (satellit eller fasta nätet) för att kunna maila, surfa måttligt och använda telefonen. Den här hemska tanken är inte mer hypotetisk än att alla elvärmekunder idag mer eller mindre tvingas över till andra uppvärmningssystem på grund av en viljeyttring (hög prisbild, högt skattepåslag) från andra (intressegrupper, politiker etc.) eller att bensinskatten till slut omöjliggör för glesbygdsbor att fortsätta vara glesbygdsbor......

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

10

Sv: Lurad av 3

[Mr.T] skrev:

flygradar.nu

Enligt avtalet får han använda hur mycket han vill, det är operatörens fel att nätet är underdimensionerat inte kundens.


Vox medievalis

Vad är ett vettigt alternativ till mobilt bredband med samma hastighet, Vad ligger satellit på för hastighet nuförtiden?


Det är inte nätet som är underdimensionerat utan inte ens om vi använde hela frekvensutrymmet som finns i luften skulle det räcka för att folk ska tanka filmer i luften. Det är bara att inse faktum att det finns för lite frekvenser.

11

Sv: Lurad av 3

svenix skrev:

Att försöka skylla dålig hastighet på kunderna är väldigt dålig stil... sad
Själv tycker jag det är för jävligt att operatörerna kommer undan med att ta betalt för 32 Mb/s och leverera 1-3 Mb/s...  Det är det som borde bannas, inte kunderna.

Skyll på vem du vill. Frekvenserna räcker inte till för att tanka film i luften.

12

Sv: Lurad av 3

Jag tycker att det är diskriminering att endast dom med fast anslutning ska kunna tanka, varför frysa ute dom som bor på landet med mobilt bredband som enda anslutning?

D-link DWR-923 - Telenor - 2X Poynting LPDA-A0044

13 Senaste redigerad av svenix (2012-03-10 23:22:10)

Sv: Lurad av 3

flygradar.nu skrev:
svenix skrev:

Att försöka skylla dålig hastighet på kunderna är väldigt dålig stil... sad
Själv tycker jag det är för jävligt att operatörerna kommer undan med att ta betalt för 32 Mb/s och leverera 1-3 Mb/s...  Det är det som borde bannas, inte kunderna.

Skyll på vem du vill. Frekvenserna räcker inte till för att tanka film i luften.

Det där varierar beroende på var man befinner sig. Det kan ev. på vissa platser vara som du säger. På andra platser kan det vara linan till basstationen som är flaskhalsen. Det senare är nog vanligast än så länge. Jag tror inte 4G har fått så många abonnenter ännu att frekvensutrymmet är helt uppfyllt.

I en framtid kan vi hamna där du säger, men vi är knappast där nu. De problem vi upplever idag har mer att göra med att operatörerna snålar med att bygga ut backbone.

För övrigt är väl poängen att det är fel att marknadsföra "upp till 80Mb/s" till alla om nu inte de tekniska systemen klarar det oavsett orsak?

Det är som att sälja vattenabonnemang med "fri förbrukning" fast vi släpper bara på två liter i timmen... Har du tänkt att duscha är det ditt problem och du som gör "fel". Vattnet är bara avsett till att fukta frimärken och möjligen dricka ett glas om dagen.

Skulle vi acceptera en sådan marknadsföring???

14

Sv: Lurad av 3

mjölk: upp till 2  liter, men det är 2dl i den när man tömmer...
dom skulle bli anmälda - när det är bredband så är det ok - logiskt ?
att sedan skylla på att dom inte fick mer mjölk den vecka till mejeriet skulle inte funka som orsak...

15

Sv: Lurad av 3

flygradar.nu skrev:

JariV: Normalt sett brukar jag tycka att ingångna avtal ska hållas. Men tycker det är så dj*vla jobbigt med egoister som ska överbelasta den begränsade kapaciteten i 3G nätet och sitta tanka filmer dygnet runt, så jag hoppas 3 stänger av dig permanent.


Har operatören lovat fri trafik så får de stå för det och hålla avtalet, elternativet låta kunden säga upp utan kostnad.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

16

Sv: Lurad av 3

Vox medievalis skrev:

Självklart är det i grunden operatörernas fel att man släpper in fler kunder än vad näten klarar och kanske än mer att man erbjuder abbonnemang med för mobila system fullständigt orealistiska månadsvolymer. Men när det nu är så illa kanske abbonnentkollektivet kunde visa lite mer solidaritet och inte bara ta för sig utan hänsyn till grannen. För många är mobilt bredband livlinan för både telefoni och nödvändig IT-kommunikation för att kunna arbeta i glesbygd och då känns det inte bra med tunga "nöjesnedladdare" som ibland helt spolierar till exempel nödvändig telefoni som dessutom utnyttjar marginellt med bandbredd i förhållande till till exempel video. Generellt är det dessutom nog inte så dumt att vi som kunder - oavsett om det gäller extrapris på köttfärs eller mobilabbonnemang vore lite mer kritiska till all reklam och lyssnade till andra kunder(s erfarenheter) innan vi slår till. En god regel är att alldrig lita på råd från den som säljer något (tjänster eller varor) utan bara från den som inte säljer den produkt råden avser. Alltså: lite mindre godtrogenhet och mer ifrågasättande - innan....


3´s nät är byggt så att även om en eller fler(a) kund(er) sitter och toktankar dygnet
runt så ska det kunna gå att ringa då röstsamtal har företräde i nätet, gäller dock endast mobilsamtal.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

17

Sv: Lurad av 3

Discover skrev:
flygradar.nu skrev:

JariV: Normalt sett brukar jag tycka att ingångna avtal ska hållas. Men tycker det är så dj*vla jobbigt med egoister som ska överbelasta den begränsade kapaciteten i 3G nätet och sitta tanka filmer dygnet runt, så jag hoppas 3 stänger av dig permanent.


Har operatören lovat fri trafik så får de stå för det och hålla avtalet, elternativet låta kunden säga upp utan kostnad.

Som jag skrev i första inlägget. Av pricip anser jag att lager, regler, avtal alltid ska följas och hållas. Men just i detta fall, så blir jag som sagt så dj*vla irriterad på egoister som käkar upp den begränsade bandbredden, så jag hoppas trådskaparen portas från alla 3G nät på livstid.

18

Sv: Lurad av 3

svenix skrev:

För övrigt är väl poängen att det är fel att marknadsföra "upp till 80Mb/s" till alla om nu inte de tekniska systemen klarar det oavsett orsak?

Tekniken klarar 80 mb/s, men frekvenserna i luften klarar inte av att alla ska tanka i 80 mb/s samtidigt. Precis som alla inte kan köpa en TV på rea för 2999 kr samtidigt, alla kan inte köra i 110 km/h på E4 samtidigt och alla kan inte köpa mjölk på samma ICA butik samtidigt.

19 Senaste redigerad av Sam (2012-03-11 23:39:57)

Sv: Lurad av 3

Dagens 4G basstationer är kategori 4, dvs 150Mbps ned / 50 Mbps upp medans modem är kategori 3 (100Mbps ner/50 upp). Baserna kommer alltid klara av minst 1, max 2 riktiga busungar! Nästa steg med kategori 5 betyder 300Mbps i nätet och 150Mbps i modemet. Från och med kat.4 kan man köra carrier aggregation, dvs bundling av kapacitet från basstationer av olika frekvensband (800/900/1800/2600) för att bygga upp till 150Mbps. Det stod så på Qualcomms press release härom veckan..... Prototyper mot årets slut. Spännande med aggregation, tycker jag.

http://www.qualcomm.com/media/releases/ … lease-10-l

20

Sv: Lurad av 3

flygradar.nu skrev:
svenix skrev:

För övrigt är väl poängen att det är fel att marknadsföra "upp till 80Mb/s" till alla om nu inte de tekniska systemen klarar det oavsett orsak?

Tekniken klarar 80 mb/s, men frekvenserna i luften klarar inte av att alla ska tanka i 80 mb/s samtidigt. Precis som alla inte kan köpa en TV på rea för 2999 kr samtidigt, alla kan inte köra i 110 km/h på E4 samtidigt och alla kan inte köpa mjölk på samma ICA butik samtidigt.

Om vi nu ska fortsätta käbbla om detta...
Att tekniken teoretiskt klarar 80Mb/s är inte samma sak som att de tekniska system (alltså hela teknikedjan från abonnent till internet) klarar det. Det är ju det vi märker och anledningen till att denna diskussion överhuvudtaget kommer upp.

Sedan tycker nog de flesta att kapaciteten för att handla mjölk på ICA eller köra 110 på E4 är rätt OK, men det är inte lika många som är nöjda med hastigheten på sitt bredband... Och av den anledningen uppstår diskussionen.

21

Sv: Lurad av 3

Två toktankare per basstationssektor före aggregation med 4G, kat.4 - OK. Med aggregation och kat.5 flera toktankare under förutsättning att Du har tillgång till en 4G bas på hög frekvens (= rejäl bandbredd). 4G på hög frekvens har extremt dålig täckning och kommer sannolikt aldrig att byggas ut där det inte är någorlunda tätbefolkat.
Summa: redan två-fyra toktankare per basstationssektor utanför bredbandig och högfrekvent signal blir kritiskt för normalförbrukaren och - hur begränsar man antalet toktankare per basstationssektor till en nivå som möjliggör vettig transmission för de många normalförbrukarna....

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

22

Sv: Lurad av 3

flygradar.nu skrev:
Discover skrev:
flygradar.nu skrev:

JariV: Normalt sett brukar jag tycka att ingångna avtal ska hållas. Men tycker det är så dj*vla jobbigt med egoister som ska överbelasta den begränsade kapaciteten i 3G nätet och sitta tanka filmer dygnet runt, så jag hoppas 3 stänger av dig permanent.


Har operatören lovat fri trafik så får de stå för det och hålla avtalet, elternativet låta kunden säga upp utan kostnad.

Som jag skrev i första inlägget. Av pricip anser jag att lager, regler, avtal alltid ska följas och hållas. Men just i detta fall, så blir jag som sagt så dj*vla irriterad på egoister som käkar upp den begränsade bandbredden, så jag hoppas trådskaparen portas från alla 3G nät på livstid.


Jag är ingen "toktankare", det räcker med Svt Play och liknande och webbradio för att slå i taket som det är nu, och då kan jag förstå att trådskaparen blir besviken när 3 slutar följa avtalet / överenskommelsen med kund.

Jag verkar vara lyckligt lottad här på forumet som
kan få fiber med möjlighet till 1000/100 Mbit/s ?

Jag har både fiber och mobilt bredband, tror ni själva kan räkna ut anledningen.


Just nu sitter jag på 4G, ca 1,5 km till basstationen och bara lite träd i vägen:

http://www.speedtest.net/result/1828933456.png

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

23

Sv: Lurad av 3

kjellorix skrev:

Tror ingen egentligen är toktankare, konstruerat begrepp bara.
Bara något som internetleverantören, via någon djungel lag får vissa att tänka.

på liknande sätt som alla krig startas. "men förlåt människan för dom vet inte vad dom gör" Ha ha.

Förra månaden slog jag för första gången i 3+ 20 GB taket, bytte till 3 Max, lugnt, vägrar ComHem 200/20 hålet i väggen.


Varför inte ComHem ?

Hade jag haft TV genom marknätet eller rymden så hade jag kunnat haft deras bredband, men jag vägrar då det inte är speciellt smart att ha både tv och internet i samma kabel.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

24

Sv: Lurad av 3

Kör Comhem 100/10 hemma och de funkar väldigt bra "bortsett från kasst netgear modem", kommer flytta strax och få BBB 100/10 vilket jag längtar till. Skönt att bara få en patchpanel i skåpet och RJ45'or i varje rum och slippa coax nätet med kabelmodem. Får se om jag håller mig på 100/10 eller om man kommer försöka uppgradera till 250 eller 1000. Men de som ligger närmast på kartan är att behålla 100/10 och sätta upp en pFsense maskin som får lastbalansera alla 5 ip adresser man får från BBB. Antar att jag kommer lyckas få ut 100/40 alla fall.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

25

Sv: Lurad av 3

Vox medievalis skrev:

Två toktankare per basstationssektor före aggregation med 4G, kat.4 - OK. Med aggregation och kat.5 flera toktankare under förutsättning att Du har tillgång till en 4G bas på hög frekvens (= rejäl bandbredd). 4G på hög frekvens har extremt dålig täckning och kommer sannolikt aldrig att byggas ut där det inte är någorlunda tätbefolkat.
Summa: redan två-fyra toktankare per basstationssektor utanför bredbandig och högfrekvent signal blir kritiskt för normalförbrukaren och - hur begränsar man antalet toktankare per basstationssektor till en nivå som möjliggör vettig transmission för de många normalförbrukarna....

Javisst, det är precis som du säger!

Och enda vettiga lösningen är att sluta sälja "upp till 80Mb/s abonnemang". Om den samlade kapaciteten per basstation bara räcker till 2 st. 80 Mb/s kunder så är det ju löjligt! Begränsa abonnemangen till 2 eller 4 Mb/s hade ju varit det vettiga att göra så att alla har en chans att få sin del.

Det är som om ICA inte skulle ta in mer mjölk än att det räcker till två kunder per dag!