26

Sv: Lurad av 3

Om Tre varit ärliga gått ut med att de tänkt begränsa Max till 50/70 GB hade jag aldrig bundit mig i två år. Det är fakta. Alltså är Tre, i mina ögon, bedragare.

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

27

Sv: Lurad av 3

Håller med dig till 100%

D-link DWR-923 - Telenor - 2X Poynting LPDA-A0044

28

Sv: Lurad av 3

kjellorix skrev:
Discover skrev:

...Varför inte ComHem ?...

ComHem förr, men support jobbig när jag parkerade abbet till sommaren, jag betalar inte då jag är bortrest månader.
Och analoga basutbudet + radio finns fritt i uttaget, dom höjde hyran för alla med 100kr/mån för det.
Internet spy noja, använder oftast mindre än 20 GB/mån, och 3 duger OK här c;a 15/4 oftast, och min dongel stryper vid 21.

Jo, och även ComHems 200 abb är bara 10 upp, DÅLIGT !


ComHem ville ha mig som bredbandskund också, jag frågade om man kunde få fast IP-adress och mer än 10 Mbit/s uppströms men det kunde man inte.

Men jag är jäkligt nöjd med Bahnhof som jag har idag,
där har jag 30/30 Mbit/s vilket duger.

Har nyligen sagt upp digital-tv abonnemanget hos ComHem...
tittar inte så mycket och det mesta finns analogt och ingår i hyran.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

29 Senaste redigerad av blipmusic (2012-03-27 21:48:18)

Sv: Lurad av 3

Vad är det för trams i den här tråden? Visst kan man prata om solidaritet mot andra användare etc men de flesta missar orsaken till varför det här sker i första hand.

Så länge operatörer tillåts lova guld och gröna skogar (vilket i sig är de "löften" de säljer tjänster på) nätet för nuvarande inte har kapacitet till så kommer de med störst behov av mobilt bredband alltid att drabbas.

Att klaga på att människor använder upp den bandbredd de utlovats är smått idiotiskt. Be istället operatörerna sätta upp de begränsningar som krävs för att nätet ska kunna vara stabilt och tillåt dem inte skylta med morötter de inte kan dela ut. Det är mycket tjafs här om att behandla symptomet, inte sjukdomen.

Problemet är förstås att morötterna säljer. Att öppet och tydligt skriva ut vilka begränsningar som gäller och, vilket troligen behövs, att till och med sänka tillåten bandbredd/mån ännu mer skulle i åtminstone det korta loppet ge färre kunder.

Alla operatörer har gått i bräschen för mobilt bredband de senaste åren. Självklart säljer det när potentiella kunder ser hur fri man kan bli. Varför ska potentiella kunder behöva fundera över vilka som behöver tjänsten mer eller det rent tekniska när det gäller vilka begränsningar nätet kan ha? Det är lite som bolånemarknaden och spekulationer från operatörernas håll. Jag får väl gissa att ni delar med er ymnigt när det gäller andra saker i livet istället eftersom en del här verkar väldigt insatta i problemet med folk som roffar åt sig, något vi här i det så kallade "väst" för övrigt är speciellt duktiga på om vi ska gå så långt...

Nu sitter vi med överbelastade nät och ni känner att det är kunderna vi ska vara arga på? Jösses. Ni borde, precis som trådskaparen, vara tvärilska på de företag som glatt säljer bandbredd som inte finns istället.

30

Sv: Lurad av 3

gårdagens trafik för mig,
3 000 000 000 bytes
enligt routerns logg.

ingen nedladdning eller dyl bara arbete via vpn.
tur att företags  abg saknar gräns och tydligen är prioriterat för hastigheten är betydligt högre mot det privata...

31 Senaste redigerad av ruva (2012-03-31 10:09:07)

Sv: Lurad av 3

Om-laddade ner Battlefield 3 igår på Origin (pga trubbel med senaste uppdateringen) och är nu uppe i 45 GB. Håller på att hämta Toca Racedriver som jag köpte för länge sedan men inte hämtat på Steam och ska nu se om Tre begränsar mig vid 50 GB eller utlovade 70 GB.

http://i1201.photobucket.com/albums/bb353/stormense/steam-1.jpg

Shogun 2 kommer jag aldrig kunna köpa via Steam eftersom jag gick på det där med bredband hos Tre och det spelet är på 22 GB.

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

32

Sv: Lurad av 3

definitionen av bredband ar fel och forlegad.
1Mb ar inte bredband nar en play kanal kraver 10Mb

33 Senaste redigerad av ruva (2012-03-31 17:10:39)

Sv: Lurad av 3

G-Man skrev:

definitionen av bredband ar fel och forlegad.
1Mb ar inte bredband nar en play kanal kraver 10Mb

Om du tittar noga så ser du att det visar 1 MB/s som är 8 Mb/s. Jädrans lätt att se fel.

http://i1201.photobucket.com/albums/bb353/stormense/steam-1.jpg

Jag har just nu kommit över 50 GB nu denna månad men märker inte av någon strypning sådär direkt.
Jag hinner inte att testa 70 GB gränsen.

Annars haft mycket sämre fart denna månad än innan som ni ser:
http://www.speedtest.net/result/1866741149.png

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

34

Sv: Lurad av 3

Det är en naturlag att man inte kan överföra hur mycket information som helst via radio. Shannon bevisade sitt teorem redan på 40-talet och det säjer att över en kanal med en viss bandbredd kan man bara överföra en viss mängd information OBEROENDE AV TEKNIK. Och vi är redan nu nära Shannons gräns så det finns inget hopp om större förbättringar.

Det man kan göra är att 1) försöka få mera frekvensband, 2) skapa flera kanaler. Tyvärr är det slagsmål om frekvenserna så där finns inte mycket att hämta. I praktiken är enda möjligheten att bygga fler basstationer och MINSKA effekten så att varje basstation täcker ett mindre område (och inte stör närliggande basstationer). Då kan samma frekvens återanvändas på säkert avstånd.

Det betyder att operatörerna borde bygga massor med små basstationer över hela landet. Ju mer trafik det blir desto mindre och tätare borde basstationerna vara. Men vilken operator bygger master med ett par hundra meter emellan ? Och hur kopplar man dessa till Internet ?

Så det är helt riktigt att vi måste ha fast fibernät för fasta anslutningar. Det mobila  (radio)nätet behövs för fordon och liknande tillämpningar. Bered er därför på att det så småningom reserveras för dessa ändamål. Sverige har ju en hel del fibernät - bäst i Europa - men det behövs mycket mer än.

Sedan kan man skylla problemet på den ena eller den andra men det hjälper inte mot kalla fakta. Att operatörerna pratar smörja är också ett faktum. Antingen ljuger de medvetet eller så har de aldrig hört talas om Shannons teorem. Ifall de har någon ingenjör anställd så har han nog hört om det på grundkursen i informationsteknik - ifall han inte satt och sov förstås.

Inom en basstations område delar vi på kapaciteten och då trafiken växer så blir allt långsammare - helt oberoende om det är 3G eller 4G eller vad som helst. Kontantkort är bäst eftersom allting ändras så snabbt att ett avtal på 2 år är för långt. Den som bara har möjlighet skall skaffa fiberanslutning. Det är det billigaste på lång sikt.

35

Sv: Lurad av 3

Shannons teorem pekar väl på max kapacitet så tekniken som används påverkar så länge den inte är optimal???

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP

36

Sv: Lurad av 3

Visst, men vi är ganska nära den maximala kapaciteten redan nu så där finns inte mycket att hämta mera. Vill man öka kapaciteten ordentligt så är det flera små basstationer som gäller så man kan återanvända frekvensbanden.

Ifall nån fått för sej att det hjälper att höja effekten (bättre signal/brusförhållande) så betyder det tyvärr mer störningar i alla omliggande områden varvid dessa också måste höja effekten och vi är tillbaka i ruta ett.

Om man inte bygger fler basstationer så gäller att 100 får 1 Mbit/s eller en får 100 Mbit/s. 4G ändrar inte på detta faktum. Det är tyvärr ett nollsummespel.

37

Sv: Lurad av 3

Jag hittade tidigare en artikel om micro 4G stationen med lag effekt, vette f vad den ar men kontentan ar att det redan finns

Men vi gar igen mot storskaliga celler ala net1 och gsm med 4G, ar nog peak bandbredd ;p

38

Sv: Lurad av 3

Visst, tillståndspliktiga mikrocellsbaser (fr.a för 3G) finns redan att köpa för drift och täckning av väldigt små ytor (kontor, villa etc.) men likafullt skall de ha en backbone (anslutning till nätet) och skall det då gå undan behövs bra radiolänk (kostnad + begränsad tillgång till radiospektrum) eller fiberlina (kostnad). Slutresultat blir ändå som nhu säger: välj fast lina (helst fiber) om Du kan - så småningom behövs all bandbredd för MOBILA enheter. På sikt har Shoegun & Co ingen chans via mobila nät !

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

39

Sv: Lurad av 3

Nu var det operators master jag avsag, men nog om detta.

Ser inte vittsen med att bygga nya nattekniker nar alla faller pa samma sak, obefintlig total bandbredd.
Ungefar som att salja datapack-modem-isdn-adsl-vdsl-fiber som wow saaa nytt och snabbare, nar sedan alla anslutningarna delar pa en central anslutning med typ 1mbit.

40

Sv: Lurad av 3

Så är det. Det mobila nätet är en återvändsgränd men man satsar på det för att operatörerna (ännu) tjänar pengar på det och många beslutsfattare så gärna VILL tro att det är lösningen på alla problem. Det är ju dyrt och besvärligt att gräva ned kablar - även om det i längden blir mycket billigare. Det är litet som att köpa stövlar: En del köper billiga som går sönder nästan genast och så måste man köpa nya hela tiden medan andra köper kvalitet som kan gå i arv i generationer.

Nåja, nuförtiden kan man inte köpa kvalitetsstövlar för allting är bara slit och släng ...

Fast visst blir det fibernät också på det viset att basstationerna måste matas via fiber och då de blir allt mindre och allt fler så är man till slut nere i en basstation per hushåll - och då har alla fiber :-). Men det är litet som att gå med bakändan före.

Jag är så illa tvungen att köra mobilt eftersom Arboga i tiderna inte gick med i fibernätet då Västerås byggde ut  utan satsade på (usel) ADSL. Och min telefonlinje gick av, Telia reparerade den inte och jag fick nog av deras pengaplockande och sade upp hela telefonlinjen. Men uselt fungerar det. Ibland är jag nere i 20 kbit/s ... Jag har en 11 dB riktantenn men jag tror det är kapacitetsbrist i nätet eftersom det kan fungera med flera Mbit/s under morgontimmarna. Sämst är det på kvällarna.

41

Sv: Lurad av 3

nhu skrev:

. Att operatörerna pratar smörja är också ett faktum. Antingen ljuger de medvetet eller så har de aldrig hört talas om Shannons teorem. Ifall de har någon ingenjör anställd så har han nog hört om det på grundkursen i informationsteknik - ifall han inte satt och sov förstås.

Uppfattar det som att fler än mig tycker operatörer som Tre, Telenor och Tele 2 antingen är bedragare eller idioter innom det område de säljer sina tjänster. Snart dags för PTS och konsumentverket att ställa krav om de nu inte är en form av marionetter.

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

42

Sv: Lurad av 3

4G ger har ca 2-3mbit
3G ger plotsligen 4mbit
Vid 18 tiden

Kl 03
Ger 4G ca 30mbit
3G ca 4mbit

Tror alla stortankare bytt till det snabbare 4G

Sjuk humor !

3G = 170:-
4G = 399:-

43

Sv: Lurad av 3

Sitter i samma sits som tråd skapare. Tecknade också abonnemanget innan deras avtal ändrades och blev måttligt sur. Ringer in och dom påstod att dom som tecknat innan det ändrades har tillgång till 70 GB. Vilket direkt betyder att dom erkänner sitt fel.

Sen blir man RIKTIGT FÖRBANNAD på en del som tror att man har trådlöst för att man bara kan och tankar som satan på det.
Åt helvete heller, Har haft adsl i 10 år och har 4,85km till närmaste station. Har lagt säkert 200 timmar på alla felnmälningar under denna tiden. Dom lovar 8mbit......vilket jag GLÄDERLIGEN hade tagit. Men det bryter vid alla hastighet över 1mb.

Dom mäter mäter mäter mäter mäter mäter mäter mäter mäter mäter mäter..........
Och allt är ok. Ligger 5 olika modem i lådan+ en del jag sålt. Testat 3 olika operatörer...samma skit!!!

Har med ALLA isp ca 15-35 NEDKOPPLINGAR/dygn. Dessa varar runt 30-50sek/st
SÅ vad FAAANNN skall man göra??????????
Flytta eller använda det som funkar best av allt skit!! Jo man tar trådlöst. accepterar ca 8-16mbit i mitt fall med tre. och ca 2-5 nekopplingar med dovado 4g inkoppplat.

Så alla ni som sitter i storstan bland fiskmåsarna och skriker om fiber....SKIT ER I NÄVEN....och tänk på oss andra bönder som inte kan annat än att använda trådlöst för att kunna göra det på en timme, det ni gör på 1-2 min.

/Lennie

E398, Dovado 4G med 6.0.1, 1st poynting antenn -11db
Ca 2.5km till mast. ISP telenor 4G 80, men kör nu på 900mhz.

44

Sv: Lurad av 3

Jag är åtminstone bonde och bor i en liten by. Men för åtta år sedan grävde vi ned fiberkabel (helt utan stöd) och nu kör vi 100 Mbit/s samt uppgraderar till Gigabit. Till all tur hade vi en förstående kommun som lät oss lägga ned kabel tillika med vattenledningen så vi klarade oss relativt billigt. Det är bara på torpet i Arboga som jag är så illa tvungen att köra trådlöst - och jag svär över det varje gång. Men det är inte mycket man kan göra. Kanske det fungerar i staden men här är det för jävligt med kvaliteten alla riktantenner till trots.

45

Sv: Lurad av 3

Jo det är surt med 70 GB gränsen. Brukar dock ligga på 30-50GB månaden nu när jag sorterat bort att köpa spel online eller hyra streamad film på bla Headweb och helt slutat använda  Canal Digitals PVR-tjänst.

Sedan taket infördes har min fart sjunkit från ca: 15Mb/s i snitt till 8 Mb/s förutom månadens tre första dagar då jag får 15-18 Mb/s. Jag klagar inte på stabila 8 Mb/s dygnet runt men något mer än taket måste Tre har gjort?

Skulle inte gjort det om inte Tre lurade sina kunder med att införa sitt tak trotts sin bedrägliga kampanj för att fixa mer kunder. Men nu har jag beställt fiber för anslavg 17 000 kr som troligen kommer hit om 1,5 år. Håller tummarna för fiberanslutning i obygden och hoppas tillräckligt med folk ansluter sig så det kör igång med grävandet.

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

46

Sv: Lurad av 3

Nä...nix...nada, jag vägrar att ansluta mig...

http://i.imgur.com/1DLP8.png
                       ...det surfar jag ju aldrig upp!

Sen tillkommer det här också? http://i.imgur.com/tpyDQ.png

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

47

Sv: Lurad av 3

la ner strax över 50 loppor på fiber i området per anslutning.
alla nya anslutningar får betala detta plus tomt grävningen, när det då blir i princip 50 i bonus för dom nya anslutningarna så delar nuvarande kunder på den summan - återbäring...
då slipper dom som hoppade på tåget vid start ta hela smällen, och nya får det inte gratis...

har funkat kanoners.
största kostnaderna är asfaltering och liknande återställning, grävningen var lätt bara sand och lera utom på ett område i slutet av gatan.

hade alla gått med så skulle kostnaden blivit under tio papp / hus med grävning till huset.

48

Sv: Lurad av 3

G-Man skrev:

la ner strax över 50 loppor på fiber ...

Över 50.000:- + alla prylar du har i din signatur...hur mycket är du uppe i egentligen?

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

49

Sv: Lurad av 3

sedan 70 talet en mille säkert, har inte räknat, vill nog inte det heller

scsi diskarna kostade +16k styck för en gig på tidiga 90talet

allt från microbee 128 och z8 m.m. eller en 1541 kanske, eller IBM datorn"kylskåp" med dubbla 8" floppy

50 Senaste redigerad av ruva (2012-04-13 20:37:51)

Sv: Lurad av 3

Micke skrev:

Nä...nix...nada, jag vägrar att ansluta mig...

http://i.imgur.com/1DLP8.png
                       ...det surfar jag ju aldrig upp!

....'

Privat enskilt bolag som gräver och Fiberförening. Jag har ingen asfalt på tomten smile och har grävt ner några hundratals meter tråd förra sommaren åt min Automower.

Tror inte på en framtid för mobilt bredband. Alltså när folk kommer på hur stympat det är med sina tak kommer smällen. Förutom då de som inte är jätteintresserade av vad Internet har att erbjuda. Om nu inte operatörerna tar skeden i vacker mun och koncentrerar sig på mobiltelefoner/surplattor.

En fråga till Tre:
Varför gjorde ni inte som Tele 2. När ni kommer på att Bredband Max inte håller så säger man upp avtalen. Hatten av för Tele 2 som gjorde så med sina Large-kunder. Tre fortsätter bara som om inget har hänt och deras ljugarkampanj inte existerat.

http://i1200.photobucket.com/albums/bb327/ruvapost/surfa-obegrnsat.jpg

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps