1 Senaste redigerad av V1LL33 (2012-03-04 10:54:45)

Tråd: Ingen router funkar med D-35

Hej, på min D-35a har jag försökt använt en router för att utöka räckvidden. Jag har försökt med tre stycken router, två från Dlink och en från ZyXEL, ingen utav dem har fungerat. Såfort jag kopplar in en router försvinner internetuppkopplingen från D-35an och från routern. Men om jag använder samma ethernet kabel till en dator så funkar internetet utan problem, men såfort det är in i en router så funkar det inte alls. Jag har prövat att stänga av Wi-Fi på modemet för att se om de krockar på frekvensen, men så är det inte, då det ändå inte funkade. Routern jag försöker få att funka just nu är en DIR-645, med en D-35 från Net1. Men min granne lyckas använda routern utan problem. Jag tror, men kan inte minnas säkert just nu, att det är Connect lampan som försvinner på en gång, alltså EV-DO som försvinner när routern kopplas in.

Jag har aldrig uppdaterat modemet, och inte heller fabriksåterställt den, ska jag pröva det?

Har även inte märkt någon fråga den här frågan här, eller på Net1s kundservice/FAQ, men jag kan ju inte vara den enda som försökt? Jag bor i ett stort hus, och täckningen räcker inte överallt, därför jag behöver en N router, D-35 har endast G..

Mvh
Victor

2

Sv: Ingen router funkar med D-35

Låter som du får en IP-adress konflikt.

Ge d35:an t.ex 192.168.1.1 och routern 192.168.1.2 för jag antar att routern sen delar ut adresser i området 192.168.0.1 osv.
Det fungerar nog inte om både d35:ans och routerns wlan delar ut adresser inom samma ip område.

3

Sv: Ingen router funkar med D-35

Annars har D-90:an också N

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

4 Senaste redigerad av jonasolof (2012-03-04 22:37:34)

Sv: Ingen router funkar med D-35

Det är knappast något D35 problem i sig utan bör bero på konflikter med tillkopplad utrustning. Net1 support har ingen anledning att gräva detta. 

Det finns två sätt att koppla en router efter en router. Du kan koppla WLAN-routern via dess WAN ingång (om den har en sådan för nätverkskabel. Du måste bestämma om du ska ge den sekundära routern en statisk adress eller om den ska tilldelas en adress från D35 som då ska dela ut med DHCP. På sekundärrouterns LAN sida kan du använda DHCP eller statiska adresser som du vill men du måste komma ihåg att ange rätt DNS. TA Net1s DNS i alla lägen. D35 är gateway för sekundärroutern och sekundärroutern är gateway för alla enhet som ansluter till sekundärsidan.

Så kan man behöva göra om man t ex vill använda en tellstick i en dovadoruter och kunna nå den utifrån. Därigenom nås tell stick via dovadons ip adress om man dessutom ställt in port forwarding i primärroutern.

Andra sättet är att stänga av DHCP i sekundärroutern och koppla en LAN kabel från sekundärrouterns LAN sida till D35s LAN sida. då kommer allt att hamna i samma LAN adress område, t ex 192.168. 1 till 254. WLAn sändaren på sekundärroutern sitter på sekundärsidan och kommer att fungera som ytterligare en LAN-port. Då använder du sekundärroutern som accesspunkt utan att ställa in routern som sådan. Det brukar funka fint. Här är enbart D35 gateway. Du behöver överhuvudtaget inte ställa in gateway på sekundärroutern eftersom den i princip fungerar som en nätverksswitch där en del av trafiken går över WLAN.

På landet får en granne internet från mig via en sekundärrouter som är ansluten till primärroutern via WAN-ingången. Han har då egna IP adresser i en annan seria eftersom jag inte vill att mina adresser under primärroutern ska vara tillgängliga.

Den enklaste metoden är helt enkelt att köpa en accesspunkt och koppla den efter D35 men det är samma sak som att koppla in sekundärroutern via LAN-sidan.

Kör du på det andra sättet kommer alla ip-adresser att ligga i samma range. Låt D35 funka med sitt WLAN och dra en kabel bort i huset där du vill få bättre WLAN signal. Skilj kanalerna åt. Kom ihåg att N funkar med dubbla kanaler. Så använder du kanal 1 för D35 så kan du använda 6 och 13 för N-routern en bit bort.

Har du grannar bör du först kolla om det finns andra WLAN på vissa kanaler. Sker enklast med gratisprogrammet inSSIDer.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.