1

Tråd: Reverse NAT/forwarding (eller vad de nu heter)

Hejsan

Jag vet inte om funktionen jag efterfrågar heter reverse NAT eller reverse forwarding eller något annat men i alla fall

Säg att jag har externt ip x.y.z.u  då vill jag ifrån mitt lan kunna ansluta till tex x.y.z.u:22  om jag i routern portmappat 22 till 192.168.0.123 istället för att behöva ansluta till 192.168.0.123:22 när jag är på lanet.


Tack smile

2

Sv: Reverse NAT/forwarding (eller vad de nu heter)

frågade efter detta för fyra år sedan smile

enklaste lösningen är att gåin i routerns admin webb och och binda DNS namnet mot LAN ip# i routern, det funkar mot ett ip#...

3

Sv: Reverse NAT/forwarding (eller vad de nu heter)

vet att den funktionen finns och att jag kan använda den delvis för att lösa problemet men... smile

4

Sv: Reverse NAT/forwarding (eller vad de nu heter)

jo men...  wink
möjligt att det kommer, fråga Sam i forumet från dovado, eller deras support via deras webb.

största irretationen är att deras APP bara klarar EN routeradress, så går bara att använda via lan eller wan, annars måste inloggningen redigeras.
nu har jag kommit runt detta med VPN.

så VPN är lösningen... host host

5

Sv: Reverse NAT/forwarding (eller vad de nu heter)

1) Bind LAN-IP via MAC under DHCP
2) Portforward'a port 22 till IP-adressen på LAN'et från WAN
3) Problem solved

Du använder väl inte den publika IP-rymden på ditt LAN eller?

Funktionen som efterfrågas är Port Adress Translation (PAT) om jag förstått problemet rätt.

//Markus

6

Sv: Reverse NAT/forwarding (eller vad de nu heter)

tack för idiotförklaringen men det är så där jag gjort.

jo jag använder min publika ip på mitt lan av ren convenience.
sen om det anses vara rent och snyggt eller ej är en annan femma.


markus skrev:

1) Bind LAN-IP via MAC under DHCP
2) Portforward'a port 22 till IP-adressen på LAN'et från WAN
3) Problem solved

Du använder väl inte den publika IP-rymden på ditt LAN eller?

Funktionen som efterfrågas är Port Adress Translation (PAT) om jag förstått problemet rätt.

//Markus

7 Senaste redigerad av xxxxxxxxxxx (2012-04-10 19:57:53)

Sv: Reverse NAT/forwarding (eller vad de nu heter)

Jag saknar också funktionen.
Jag kör mailserver bakom 4gr (dhcp med fasta ip internet på lanet, portforwarding. kör 5.0.16) och rent praktiskt betyder det att jag behöver ändra servernamn från smtp.example.com till server.local när jag sitter hemma. Utifrån funkar det precis som man förväntar sig. Detta är ganska tröttsamt (även om det är ett gravt I-landsproblem :-)

När jag frågade om det via dovados supportfunktion fick jag svaret att det heter "NAT loopback" och att det är en funktion som saknas.
Ju fler vi är som efterfrågar den funktionen, desto mer sannolikt är det att Dovado implementerar den. Så gör din röst hörd så kanske vi får funktionen!

Dovado 4gr  + telenor 4G

8

Sv: Reverse NAT/forwarding (eller vad de nu heter)

Verkar inte finns med i 6.0.0 updaten...

9

Sv: Reverse NAT/forwarding (eller vad de nu heter)

ange adressen länkningen manuellt i host names så hittas den även lokalt, är så jag gjort i fyra(4) år, irreterande men men