1

Tråd: Trådbunden router?

Hej alla.
Söker efter en router som är trådbunden (vill inte ha wifi) och ska ha en USB-ingång för mitt 3g USB-modem och minst 2 Lan portar för delning.
Jag ska ha min stationära dator inkopplad för surfning, och en annan valfri enhet som kräver uppkoppling även om datorn är avstängd - finns nått sånt?

Är novis på sånt här.

Tacksam för svar.

2

Sv: Trådbunden router?

Svårt att bara hitta trådbundet, ofta får man WLAN/WIFI på köpet.
T.ex. billig tplink router eller dovado 4gr, bara stänga av wlan funktionen.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3

Sv: Trådbunden router?

bara att stänga av wifi på en stabil och snabb dovado 4GR.
har 4 lan portar.

annars tiny, men har bara en lan port, men bara att koppla en switch till den.
ev om det kan gå i framtiden att köra wan porten som lan också.

4 Senaste redigerad av cii (2012-02-27 22:34:48)

Sv: Trådbunden router?

G-Man skrev:

bara att stänga av wifi på en stabil och snabb dovado 4GR.
har 4 lan portar.

annars tiny, men har bara en lan port, men bara att koppla en switch till den.
ev om det kan gå i framtiden att köra wan porten som lan också.

Eh...  TL-MR3220 kostar hälten av vad tiny gör och en 3:e del av 4gr och bör funka klockrent, i jämförelse.  Jag ska dock erkänna har inte kört en sådan själv.  Har dock testat flera TL-MR3420 (lite dyrare), men den lönar sig inte om man _inte_ använder trådlöst nätverk.  Billigast är nog att använda pfsense <http://pfsense.org> med en gammal dator, om man nu är bered att installera själv.

Free your mind, and your OS will follow.

5

Sv: Trådbunden router?

Jag tackar för tipsen, nu börjar det klarna vad som gäller. smile

6

Sv: Trådbunden router?

+1 för PfSense!

Det är oerhört stabilt och väl fungerande med massor av funktioner.
Däremot kan det vara knepigt med 3G uppkopplingar.
Lycka till!

7

Sv: Trådbunden router?

Hej igen.
Var och köpte den här (ynka 49 :-) : http://www.jula.se/bredbandsrouter-tl-r402m-924571 och kopplade in den efter min TINY, stängde av WLAN i Tiny,  nu kan jag surfa på den stationära och den andra enheten fungerar fin fint. big_smile

Tack för tipsen!

8

Sv: Trådbunden router?

brkn skrev:

Hej igen.
Var och köpte den här (ynka 49 :-) : http://www.jula.se/bredbandsrouter-tl-r402m-924571 och kopplade in den efter min TINY, stängde av WLAN i Tiny,  nu kan jag surfa på den stationära och den andra enheten fungerar fin fint. big_smile

Tack för tipsen!

I det billigaste laget smile Kartongen borde kosta mer bara.
Tittat runt om det går att lägga in alternativ firmware på TL-R402M, DD-WRT eller Open-WRT hade varit riktigt trevligt men inte hittat någon info om det.

Går i tankarna om att sätta upp multi WAN lastbalansering i pfsense, men funtade på att använda en mini-ITX kort som bara ha 1 NIC. Då tänkte jag köra med en DD-WRT kompatibel router och sätta upp VLAN och trunka allt till 1 NIC port på pfsense maskinen.

I mitt fall krävers dock att switchen/routern har lite fler en 5st portar då jag vill balansera på 5 st inkommande anslutningar.
Så att 5st ISP kablar går in i DD-WRT maskinen och vardera port får ett VLAN, etc 100, 200, 300, 400, 500.
Port nr 1 är trunken mellan pfsense maskinens NIC1 och Switchens alla portar.

Port 1 - Trunk till NIC1
Port 2-6 WAN in
Port 7 Delas ut internt och är då lastbalanserat på 5st anslutningar.

Anledningen till att jag skulle använda dd-wrt/open-wrt var just för att få ner kostnaden så man inte behöver köpa en dyr switch för att uppnå samma funktionalitet med att dela in portarna i VLAN.
Och lyckas man med det så slipper man köpa ett dyrt moderkort med flera LAN portar.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

9

Sv: Trådbunden router?

billig tplink det där.
jukla har tröttnat på dom tongue

kör via 12 VPN mellan olika routrar, går snabbare än ett upptill 100mbit mobilt bredband tongue
skratt retande

10

Sv: Trådbunden router?

Klart det finns...billigaste TP-link för 122:- (samma som för 49 på Jula?)
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=3 … =s84323915

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP