1

Tråd: Lastbalansering i Dovado routers (helst Tiny...)

Hej alla,

Jag har följande fråga / feature request:  Jag skulle v. gärna ha load balancing (last banalsering) funktionalitet mellan WAN och modem portarna (även en enkel algoritm -- som t.ex. connection based -- skulle duga).

Finns det några planer att implementera detta ? Om ja, finns det en ETA (tidsram) för det ?

Har man den funktionen då kan man styra (från insidan) vilken väg skall trafiken gå och byta mellan dem två olika länkar ut (ifall en av dem slutar funka). Så jag skulle hävda den är en viktigt / nyttigt funtkion...

I övrigt kan jag säga att jag är v. nöjd med min lilla Dovado Tiny, och kan tänka mig ersätta dem andra device-ar jag har hemma om jag för denna funktionen

Tackar på förhand för svaret,

Florian

2

Sv: Lastbalansering i Dovado routers (helst Tiny...)

Du menar vår Connection Tracker, med auto-failover funktion? Finns redan. INTERNET->CONNECTION TRACKER i menyn.

3 Senaste redigerad av FlorianOtel (2012-02-23 19:29:41)

Sv: Lastbalansering i Dovado routers (helst Tiny...)

Nej, jag menar _inte_  Connection Tracker.  Jag menar Last Balansering  -- dvs att _både_ WAN och modemet används _samtidigt_

Går en av dem nere då får man använda den kvarstående.

Självklart det skulle vara bra om man behåller dem befintliga optioner (auto-failover  WAN -> Modem, Modem reset via Connection Tracker, etc) men det är en helt annan diskussion.

4

Sv: Lastbalansering i Dovado routers (helst Tiny...)

Inga planer för detta, sorry.

5 Senaste redigerad av cii (2012-02-23 23:54:44)

Sv: Lastbalansering i Dovado routers (helst Tiny...)

Om du är ute efter det (FlorianOtel) då vill du kanske ta en titt på <http://pfsense.org/>.  Kostar inget.  Använd en gammal dator.  Dock, det finns support för endast ett fåtal usb-modem.

Free your mind, and your OS will follow.

6

Sv: Lastbalansering i Dovado routers (helst Tiny...)

Jag _förstod_ att Cii skulle svara där. :-)

7

Sv: Lastbalansering i Dovado routers (helst Tiny...)

Som Cii skriver så är den billigaste lösningen att sätta upp valfri hårdvara med pfsense.
Då kan du lastbalansera mellan flera WAN interface. Många som gör detta som har bredbandsbolaget då man får 10Mbit/s upload per IP när man har deras LAN tjänst och man får 5st ip adresser.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

8

Sv: Lastbalansering i Dovado routers (helst Tiny...)

Sam skrev:

Jag _förstod_ att Cii skulle svara där. :-)

Rätt antagande.  Vad annars kunde du vänta dig?  Lastbalansering är möjlig och det finns fria (som i fri öl, eller ännu friare) implementationer som pfsense, och som Dovado får konkurera med.  "May the best ... win", inte sant?

Free your mind, and your OS will follow.