1

Tråd: Reklam

Ha, Tele2 är ute med håven o försöker få folk att köpa 4G abb. Grannen ringde just och de har ringt 4ggr! under en kort tid, vi har knappt 3G mobilt men damen intygade att: "Jodå, det är utbyggt 4G på min karta där du bor"...
Jag fick lugna min granne en del... han var inte sugen på 4G men förbannad...

Kul att se att ni finns kvar på forumet alla!!!


Obinett back on track again!!! ........ men på fast lina....  :-)

Hon gick över gräsmattan, saftig och grön som alltid i juli.

Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat./ Nalle Puh

2

Sv: Reklam

Det är 4G i hela landet 99,8 med 4G-gprs … 4G abonnemanget funkar, upptill 80mbit via gprs

3

Sv: Reklam

Samma hände mig men från telia, har knappt edge med telia hemma.

D-link DWR-923 - Telenor - 2X Poynting LPDA-A0044

4

Sv: Reklam

Grannen håller på att testa detta.
Vi bor mitt ute i tassemarken och kan inte få adsl. Han säger att han redan kopplar upp via 4g, och har då inte ens kopplat in sin externa antenn. Ska bli spännande att se vilken hastighet han kommer upp till.

Men är inte telenors abb datamängdsbegränsade? Isf kan man ju undra varför man behöver ha så hög hastighet? Spräcker ju gränsen på några timmar...

5

Sv: Reklam

stew skrev:

Grannen håller på att testa detta.
Vi bor mitt ute i tassemarken och kan inte få adsl. Han säger att han redan kopplar upp via 4g, och har då inte ens kopplat in sin externa antenn. Ska bli spännande att se vilken hastighet han kommer upp till.

Men är inte telenors abb datamängdsbegränsade? Isf kan man ju undra varför man behöver ha så hög hastighet? Spräcker ju gränsen på några timmar...


Hej!
Lustigt det där.. för tittar man på leverantörernas täckningskartor på resp. hemsida så ser man snabbt att det är i tätorterna som täckningen finns, annars helt dött på 4G.
Spännande...

Hon gick över gräsmattan, saftig och grön som alltid i juli.

Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat./ Nalle Puh

6

Sv: Reklam

obinett skrev:
stew skrev:

Grannen håller på att testa detta.
Vi bor mitt ute i tassemarken och kan inte få adsl. Han säger att han redan kopplar upp via 4g, och har då inte ens kopplat in sin externa antenn. Ska bli spännande att se vilken hastighet han kommer upp till.

Men är inte telenors abb datamängdsbegränsade? Isf kan man ju undra varför man behöver ha så hög hastighet? Spräcker ju gränsen på några timmar...


Hej!
Lustigt det där.. för tittar man på leverantörernas täckningskartor på resp. hemsida så ser man snabbt att det är i tätorterna som täckningen finns, annars helt dött på 4G.
Spännande...


tror det kallas 4G via GPRS... upptill 4G

7

Sv: Reklam

stew skrev:

Men är inte telenors abb datamängdsbegränsade? Isf kan man ju undra varför man behöver ha så hög hastighet? Spräcker ju gränsen på några timmar...

Beror helt på om du har "frisurf" abg och tankar 50-70% utav fulla hastigheten 4G och du inte belastar masten så mycket så att det "förstör" för andra surfare på mobilabredband.

Jag har förbrukning på 250-400GB i månaden och har bra jäkla fart. bor i en förort där man kan tro att alla går runt med mobilabredband men icke då jag inte tydligen segar ned andra när jag tankar för fullt. (ladda ned Och upp)

Fiber Telia 100/100Mbit
Bryggat->Netgear-> datorer och Wifi/switch
Macbook + Windows 7 + Iphones + Paddor + Android mobiler + 150tum biosalong + Lumia 920

8

Sv: Reklam

Näten i stockholm är rejält dimentionerade pga antalet bosatta och god tillgång på fiber till masten. Inga radiolänkar.

9

Sv: Reklam

G-Man skrev:
obinett skrev:
stew skrev:

Grannen håller på att testa detta.
Vi bor mitt ute i tassemarken och kan inte få adsl. Han säger att han redan kopplar upp via 4g, och har då inte ens kopplat in sin externa antenn. Ska bli spännande att se vilken hastighet han kommer upp till.

Men är inte telenors abb datamängdsbegränsade? Isf kan man ju undra varför man behöver ha så hög hastighet? Spräcker ju gränsen på några timmar...


Hej!
Lustigt det där.. för tittar man på leverantörernas täckningskartor på resp. hemsida så ser man snabbt att det är i tätorterna som täckningen finns, annars helt dött på 4G.
Spännande...


tror det kallas 4G via GPRS... upptill 4G


Mja.. Kolla:
"Det du måste ta i åtanke i dagsläget är om du bor i storstaden eller ute på landet, bor du ute på landet så kan du överge 4G tanken just nu då utbyggnaden just nu sker på 2,6GHz bandet och de har inte kommit igång med utbyggnaden på 800MHz bandet. Skillnaden mellan dessa frekvenser är ytan de täcker, 800MHz är mycket bättre i ett land som vårat med skog och ojämn yta en de högre frekvenserna som 2,6GHz som passar bra i storstäderna då man inte vill nå en lika stor yta i städer med mycket befolkning."

Hämtat här: http://jämför4g.se/4g-tackning-och-hastiget/  Storstan och dess närhet i all ära men vi är många som har 20mil till en storstad och närmsta mac 2mil härifrån...
Men vi har ju gott om frisk luft!!

/

Hon gick över gräsmattan, saftig och grön som alltid i juli.

Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat./ Nalle Puh

10

Sv: Reklam

Telia är i gång med 800 Mhz i en del mindre tätbefolkade områden.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

11

Sv: Reklam

obinett skrev:
G-Man skrev:
obinett skrev:

Hej!
Lustigt det där.. för tittar man på leverantörernas täckningskartor på resp. hemsida så ser man snabbt att det är i tätorterna som täckningen finns, annars helt dött på 4G.
Spännande...


tror det kallas 4G via GPRS... upptill 4G


Mja.. Kolla:
"Det du måste ta i åtanke i dagsläget är om du bor i storstaden eller ute på landet, bor du ute på landet så kan du överge 4G tanken just nu då utbyggnaden just nu sker på 2,6GHz bandet och de har inte kommit igång med utbyggnaden på 800MHz bandet. Skillnaden mellan dessa frekvenser är ytan de täcker, 800MHz är mycket bättre i ett land som vårat med skog och ojämn yta en de högre frekvenserna som 2,6GHz som passar bra i storstäderna då man inte vill nå en lika stor yta i städer med mycket befolkning."

Hämtat här: http://jämför4g.se/4g-tackning-och-hastiget/  Storstan och dess närhet i all ära men vi är många som har 20mil till en storstad och närmsta mac 2mil härifrån...
Men vi har ju gott om frisk luft!!

/


Tele2 & Telenor bygger 4G med både 2600 MHz och 900 MHz,
redan från start.
I städer / tätorter bygger man både 2600 MHz och 900 MHz.
På landet skippar man 2600 MHz om man inte anser det nödvändigt
med 2600 MHz
( kan ju vara på Campingplatser osv där det behövs mer kapacitet )

De kommer även att bygga ut på 800 MHz bandet.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

12

Sv: Reklam

Hej igen!

Man måste testa för att se hur verkligheten ser ut just där jag bor..

Tre pft... 3.5 Mb/s .. Telia...1Mb ibland.. Tele2 upp till 10Mb när det var medvind... ?? Känns som om teori och praktik är rätt avvikande va?
Ok, vi kollar med en granne med andra stickor/pinnar osv.. samma resultat men han bor närmare Teliamasten... jaja... lätt att inse hur bra det är att använda utrustningen inomhus (ja, detta är värden tagna utomhus...). Vi hoppas tekniken blir bättre helt enkelt.

////

Hon gick över gräsmattan, saftig och grön som alltid i juli.

Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat./ Nalle Puh

13

Sv: Reklam

obinett skrev:

Hej igen!

Man måste testa för att se hur verkligheten ser ut just där jag bor..

Tre pft... 3.5 Mb/s .. Telia...1Mb ibland.. Tele2 upp till 10Mb när det var medvind... ?? Känns som om teori och praktik är rätt avvikande va?
Ok, vi kollar med en granne med andra stickor/pinnar osv.. samma resultat men han bor närmare Teliamasten... jaja... lätt att inse hur bra det är att använda utrustningen inomhus (ja, detta är värden tagna utomhus...). Vi hoppas tekniken blir bättre helt enkelt.

////


Om du jämför Telia 3G med Tele2 3G, vilken av dem är snabbast ?

I min hemstad så är alltid Tele2 snabbare än Telia fast det är exakt samma 3G nät.
Sedan är Telias 4G täckning ett skämt här, Tele2 och Telenor slår Telia även där.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

14

Sv: Reklam

Discover skrev:

Om du jämför Telia 3G med Tele2 3G, vilken av dem är snabbast ?

I min hemstad så är alltid Tele2 snabbare än Telia fast det är exakt samma 3G nät.
Sedan är Telias 4G täckning ett skämt här, Tele2 och Telenor slår Telia även där.

Tele2 snabbare och lägre ping, mot telias mast - står telia på "boden".

går en luftledning till boden, masten kanske servas av en eller två ADSL  tongue

15

Sv: Reklam

G-Man skrev:
Discover skrev:

Om du jämför Telia 3G med Tele2 3G, vilken av dem är snabbast ?

I min hemstad så är alltid Tele2 snabbare än Telia fast det är exakt samma 3G nät.
Sedan är Telias 4G täckning ett skämt här, Tele2 och Telenor slår Telia även där.

Tele2 snabbare och lägre ping, mot telias mast - står telia på "boden".

går en luftledning till boden, masten kanske servas av en eller två ADSL  tongue


Är det Telia GSM i masten sedan tidigare så är det nog så att GSM-basen är uppkopplad genom kopparnätet istället för radiolänk.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

16

Sv: Reklam

Discover skrev:
G-Man skrev:
Discover skrev:

Om du jämför Telia 3G med Tele2 3G, vilken av dem är snabbast ?

I min hemstad så är alltid Tele2 snabbare än Telia fast det är exakt samma 3G nät.
Sedan är Telias 4G täckning ett skämt här, Tele2 och Telenor slår Telia även där.

Tele2 snabbare och lägre ping, mot telias mast - står telia på "boden".

går en luftledning till boden, masten kanske servas av en eller två ADSL  tongue


Är det Telia GSM i masten sedan tidigare så är det nog så att GSM-basen är uppkopplad genom kopparnätet istället för radiolänk.

är en ny 3G mast som saknar gsm som jag tolkat antennerna, sitter bara 3G antenner på fackverksmasten. radiolänk saknas... då elen inte går i luften så borde el + data fiber vara nergrävda, men likväl går det en vanlig teleledning till masten. muhaha.

17 Senaste redigerad av Discover (2012-03-02 12:22:08)

Sv: Reklam

G-Man skrev:
Discover skrev:
G-Man skrev:

Tele2 snabbare och lägre ping, mot telias mast - står telia på "boden".

går en luftledning till boden, masten kanske servas av en eller två ADSL  tongue


Är det Telia GSM i masten sedan tidigare så är det nog så att GSM-basen är uppkopplad genom kopparnätet istället för radiolänk.

är en ny 3G mast som saknar gsm som jag tolkat antennerna, sitter bara 3G antenner på fackverksmasten. radiolänk saknas... då elen inte går i luften så borde el + data fiber vara nergrävda, men likväl går det en vanlig teleledning till masten. muhaha.

Kan du se vart teleledningen tar vägen ?

Troligen så är masten uppkopplad med fiber, står den långt från bebyggelse ?

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

18

Sv: Reklam

Langa en adress så kan jag kolla om det är nått av


Edge
3G Data
Turbo-3G
Turbo-3G+ 10
Turbo-3G+ 16
Turbo-3G+ 20
Turbo-3G+ 32
4G Data
4G+ Data

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

19

Sv: Reklam

Det kan gå fiber som luftledning. Det gör det till Telia-basen närmast där jag bor.
Jag vet för fibern ligger på backen i skogen där jag brukar promenera. Upptäckte detta för ett och ett halvt år sedan när jag undrade vad det var som låg på marken och slingrade.
Fiberkabeln hade blåst ner i någon storm och Telia gjorde en "nödfix", rullade ut några hundra meter fiberkabel löst på backen och skarvade ihop. Skiten ligger fortfarande kvar på backen nu ett och ett halvt år senare, ser för jävligt ut.

Telia har uppenbarligen inga som helst ambitioner att sköta om nätet utan gör bara "nödfixar" som sedan får ligga kvar i evighet. Detta går ändå till en mast i ett bostadsområde i Göteborg så den borde vara rätt så trafikerad.

20

Sv: Reklam

hehe,
ser bara roligt ut när det går en koppar i stolp till masten, och masten saknar "paraboler".
nära andra hus, ja. långt till telias gråa 50tals betong klump, nej.
dom har grävt ner fibern(vet vart den går), men har även en koppar i luften - mysko killar snorenatelia.
inget jag bekymmrar mig om så, lägg ingen tid på det.
när ett träd blåste ner på den så slutade faktisk "bredbandet funka" besynnerligt nog, och det var koppar ledning inte fiber. dom var grymt snabba att laga den med en luft skarv, ser ut som ett fågelbo på ledningen.

jag tror fortfarande att masten går via ADSL  tongue

21

Sv: Reklam

Det går att köra PCM via koppartrådar. Gjordes på min tid på Telia (90-talet), då var hastigheten på en sådan länk 2 Mb/s. De kanske kör någon styr eller övervakning via en sån gammal länk?

22

Sv: Reklam

har inte mätt sladden,
vet ej om det är pcm eller vad.
kan inte säga att jag vill pilla på högspännings pcm..
men då dom grävde ner 400volt till burken så la dom fiber i samma grop.

23

Sv: Reklam

svenix skrev:

Det kan gå fiber som luftledning. Det gör det till Telia-basen närmast där jag bor.
Jag vet för fibern ligger på backen i skogen där jag brukar promenera. Upptäckte detta för ett och ett halvt år sedan när jag undrade vad det var som låg på marken och slingrade.
Fiberkabeln hade blåst ner i någon storm och Telia gjorde en "nödfix", rullade ut några hundra meter fiberkabel löst på backen och skarvade ihop. Skiten ligger fortfarande kvar på backen nu ett och ett halvt år senare, ser för jävligt ut.

Telia har uppenbarligen inga som helst ambitioner att sköta om nätet utan gör bara "nödfixar" som sedan får ligga kvar i evighet. Detta går ändå till en mast i ett bostadsområde i Göteborg så den borde vara rätt så trafikerad.


Om du råkar kliva / cykla på fibern då ? Då kanske det blir ett brott på kabeln och Telia gör en snyggare (nedgrävd) lösning!

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

24

Sv: Reklam

är knappast telia som gör något, dom har inget folk, det är troligare Relacom som lämnat fibern där. eller någon annan inhyrd ...

25

Sv: Reklam

G-Man skrev:

är knappast telia som gör något, dom har inget folk, det är troligare Relacom som lämnat fibern där. eller någon annan inhyrd ...

Jo, men om fibern är aktiv så kommer ju Telia att se att det är något fel och skicka ut folk för att lösa det, och till slut så grävs nog fiber ned om det är för många störningar.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.