1 Senaste redigerad av Znipo (2012-02-20 20:24:15)

Tråd: 3bredband Max (E372), 90-100% signal, men VÄLDIGT låg hastighet.

Tjena!

Nu är det så att jag för 3 dagar sedan fick min dongel från 3, den klarar upp till 36mbit/s, men jag får endast 2mbit ned som högst! har kollat säkert 20 ggr sammanlagt på bredbandskollen, hastigheten ändras inte oavsett tid på dygnet.

Min fråga är alltså, varför är det så låg hastighet? den borde väl vara närmare 10mbit iallafall?
Jag har som sagt, 90-100% signalstyrka.
Nyaste version av mobile partner samt firmware till modemet.

Hur kan jag göra för att få upp hastigheten?


** Lite konstigt? **
http://lolubad.com/images/untitledrcr.png

Som ni ser är signalstyrkan 99% enligt mobile partner, men enligt windows är den 1 utav 5st bars, håller jag musen över den på windows står det "fair", vilket är den 2:a i deras "ranknings system".

** Liten fundering **
Vi har ännu inte fått våran router ännu, så dongeln sitter direkt i datorn, kan det bero på detta?
Förstår inte varför det skulle bli sämre pga det, men man vet aldrig.


jag bor i Västerås (10mil från stockholm).

En sak finner jag lite konstigt, enligt "ip lookup" befinner jag mig i Stockholm, Men när jag kör speedtest/bredbandskollen så är jag i Göteborg?

2

Sv: 3bredband Max (E372), 90-100% signal, men VÄLDIGT låg hastighet.

Nätet kanske är överbelastat, vart bor du?

D-link DWR-923 - Telenor - 2X Poynting LPDA-A0044

3 Senaste redigerad av Znipo (2012-02-20 20:17:43)

Sv: 3bredband Max (E372), 90-100% signal, men VÄLDIGT låg hastighet.

[Mr.T] skrev:

Nätet kanske är överbelastat, vart bor du?

Uppdaterade innan du skrev, bor alltså i Västerås, vilket ligger ca 10mil ifrån Stockholm.

4

Sv: 3bredband Max (E372), 90-100% signal, men VÄLDIGT låg hastighet.

Znipo skrev:

Tjena!

Nu är det så att jag för 3 dagar sedan fick min dongel från 3, den klarar upp till 36mbit/s, men jag får endast 2mbit ned som högst! har kollat säkert 20 ggr sammanlagt på bredbandskollen, hastigheten ändras inte oavsett tid på dygnet.

Min fråga är alltså, varför är det så låg hastighet? den borde väl vara närmare 10mbit iallafall?
Jag har som sagt, 90-100% signalstyrka.
Nyaste version av mobile partner samt firmware till modemet.

Hur kan jag göra för att få upp hastigheten?


** Lite konstigt? **
http://lolubad.com/images/untitledrcr.png

Som ni ser är signalstyrkan 99% enligt mobile partner, men enligt windows är den 1 utav 5st bars, håller jag musen över den på windows står det "fair", vilket är den 2:a i deras "ranknings system".

** Liten fundering **
Vi har ännu inte fått våran router ännu, så dongeln sitter direkt i datorn, kan det bero på detta?
Förstår inte varför det skulle bli sämre pga det, men man vet aldrig.


jag bor i Västerås (10mil från stockholm).

En sak finner jag lite konstigt, enligt "ip lookup" befinner jag mig i Stockholm, Men när jag kör speedtest/bredbandskollen så är jag i Göteborg?

Jag har själv 3 med E372(bor i Staffanstorp) med mobilepartner så visar min även hög signalstyrka ca 90-95% medan signalstyrkan enligt windows ligger på 3 pinnar.
När jag sätter in modemet i routern(Dovado Tiny) så är signalstyrkan mellan 61-73%.
Så min gissning är att mobilepartner visar fel medan windows och routern visar mer korrekt.
Testa att flytta runt modemet i huset, ha det helst vid fönstret(minsta möjliga motståndets lag) smile

5

Sv: 3bredband Max (E372), 90-100% signal, men VÄLDIGT låg hastighet.

thomson69 skrev:
Znipo skrev:

Tjena!

Nu är det så att jag för 3 dagar sedan fick min dongel från 3, den klarar upp till 36mbit/s, men jag får endast 2mbit ned som högst! har kollat säkert 20 ggr sammanlagt på bredbandskollen, hastigheten ändras inte oavsett tid på dygnet.

Min fråga är alltså, varför är det så låg hastighet? den borde väl vara närmare 10mbit iallafall?
Jag har som sagt, 90-100% signalstyrka.
Nyaste version av mobile partner samt firmware till modemet.

Hur kan jag göra för att få upp hastigheten?


** Lite konstigt? **
http://lolubad.com/images/untitledrcr.png

Som ni ser är signalstyrkan 99% enligt mobile partner, men enligt windows är den 1 utav 5st bars, håller jag musen över den på windows står det "fair", vilket är den 2:a i deras "ranknings system".

** Liten fundering **
Vi har ännu inte fått våran router ännu, så dongeln sitter direkt i datorn, kan det bero på detta?
Förstår inte varför det skulle bli sämre pga det, men man vet aldrig.


jag bor i Västerås (10mil från stockholm).

En sak finner jag lite konstigt, enligt "ip lookup" befinner jag mig i Stockholm, Men när jag kör speedtest/bredbandskollen så är jag i Göteborg?

Jag har själv 3 med E372(bor i Staffanstorp) med mobilepartner så visar min även hög signalstyrka ca 90-95% medan signalstyrkan enligt windows ligger på 3 pinnar.
När jag sätter in modemet i routern(Dovado Tiny) så är signalstyrkan mellan 61-73%.
Så min gissning är att mobilepartner visar fel medan windows och routern visar mer korrekt.
Testa att flytta runt modemet i huset, ha det helst vid fönstret(minsta möjliga motståndets lag) smile

Jo, misstänkte att den visar ("lite") fel.
Har testat att gå runt i huset, testat varje fönster, men kommer endast upp till 2 pinnar på "Windows" som max, ingen skillnad i hastigheten dock.

Ställde mig även utanför ytterdörren (alltså inget som "blockerar"), blev ändå bara 2 pinnar iallfall.


Något tips för att höja signalen/täckningen? (Om det är signalen/täckningen som strular då)

6

Sv: 3bredband Max (E372), 90-100% signal, men VÄLDIGT låg hastighet.

Yttre antenn på taket.
Åk till masten du körmot först och prova, ingen skillnad med högre signam = byt operatör.

Jag rek skaffa kontant surf, prova den som är bäst på din adress.

7

Sv: 3bredband Max (E372), 90-100% signal, men VÄLDIGT låg hastighet.

Jag har 100% signalstyrka och 400 meter fri sikt till närmaste mast. Har också haft samma hastigheter som du fått, enligt TRE så är det pga överbelastat nät = så inget att göra.  Med andra ord får du nog leva med hastigheten eller ångra köpet ifall du nyss tecknat det. Jag har själv fått ganska hyggliga resultat senaste veckorna (6-10mb/ner) Förutom idag då, sunkiga 1.5 neråt....

8 Senaste redigerad av MBTS (2012-02-26 11:28:57)

Sv: 3bredband Max (E372), 90-100% signal, men VÄLDIGT låg hastighet.

Svinto skrev:

Jag har 100% signalstyrka och 400 meter fri sikt till närmaste mast. Har också haft samma hastigheter som du fått, enligt TRE så är det pga överbelastat nät = så inget att göra.  Med andra ord får du nog leva med hastigheten eller ångra köpet ifall du nyss tecknat det. Jag har själv fått ganska hyggliga resultat senaste veckorna (6-10mb/ner) Förutom idag då, sunkiga 1.5 neråt....

Svinto, testa att gå Tools -- > Options --> General --> Bocka i Remote access service (RAS) och testa sedan att ansluta och gör ett nytt test.

9

Sv: 3bredband Max (E372), 90-100% signal, men VÄLDIGT låg hastighet.

vad ska det förbättra? Jag kör igenom en router TL-MR3420. Vet du hur man kan aktivera RAS där? Jag kan prova med stickan direkt i datorn också o se ifall det blir nån förbättring

10

Sv: 3bredband Max (E372), 90-100% signal, men VÄLDIGT låg hastighet.

Det har gått riktigt segt i helgen och jag kan inte se att det har blivit nån förbättring. 1mb ner o 0.4 upp. Visst går det snabbare stundtals men då är det massor av jitter på linan