1

Tråd: Ansluta vanlig router efter Dovado Tiny + 4G

Har precis skaffat 4G mobilt bredband och skulle behöva lite fler LAN-portar. Jag har idag en Dovado Tiny som jag funderar på att ansluta till en Netgear WMR3500L via WAN-porten.  På så sätt får jag fler LAN-portar - vilket jag behöver till min stationära PC, IP-telefoni osv...

Visst borde det funka ?

2

Sv: Ansluta vanlig router efter Dovado Tiny + 4G

Till WAN vet jag inte, men till en av lan-portarna funkar annars.
Då stänger man av DHCP i Netgearn, och sätter ett fast ip-nummer, sedan är det bara att köra...

------------------------------------------------------------------------------------
Telenor 4G / E398 / Dovado PRO / två antenner på taket

3

Sv: Ansluta vanlig router efter Dovado Tiny + 4G

In a nutshell: Sätt 192.168.0.2 som fast IP på den andra routern, stäng av dens DHCP server, och anschluss från TINY's LAN port till en av Netgears lediga LAN (ej WAN) portar.

Tchüss

4

Sv: Ansluta vanlig router efter Dovado Tiny + 4G

Klart det funkar med wan-porten men då kommer du inte åt den för inställningar mm. utan omkoppling.
Bättre att göra som Sam säger.

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP

5

Sv: Ansluta vanlig router efter Dovado Tiny + 4G

Både lan & wan funkar att koppla mot.
om du kopplar mot wan så använd olika subnät, tex 192.168.0.1 och 192.168.1.1  på den andra routern.
Annars kostar en mindre switch inte många kronor om det bara är fler portar som behövs.
Jag har liknande lösning pga vpn med dubbla routrar.

6

Sv: Ansluta vanlig router efter Dovado Tiny + 4G

Tack för alla svar.

Då är det bara att bestämma om det ska vara en router eller en switch (som nog faktiskt räcker för mina behov).

7

Sv: Ansluta vanlig router efter Dovado Tiny + 4G

mbphreak skrev:

Tack för alla svar.

Då är det bara att bestämma om det ska vara en router eller en switch (som nog faktiskt räcker för mina behov).

Eller en hub? tongue

Jag köper sällan switchar privat, i så fall är de stora typ 24 portars för labbmiljöer och så. Annars köper jag alltid routers. Man vet aldrig när man behöver en extra router. Eller när någon släktning eller kompis behöver uppgradera sin gamla skitrouter från telia (från 2000 blankt).
Tror inte att routern kostar så många kronor extra. Du förlorar ju några portar, men får istället mycket extra funktionalitet.

Mvh

Stefan

8

Sv: Ansluta vanlig router efter Dovado Tiny + 4G

Hehe - ja, en hubb får det bli tongue

Nej, det får nog bli en Netgear WNR3500L. Verkar som ett vettigt val för en dryg femhundring.

stew skrev:
mbphreak skrev:

Tack för alla svar.

Då är det bara att bestämma om det ska vara en router eller en switch (som nog faktiskt räcker för mina behov).

Eller en hub? tongue

Jag köper sällan switchar privat, i så fall är de stora typ 24 portars för labbmiljöer och så. Annars köper jag alltid routers. Man vet aldrig när man behöver en extra router. Eller när någon släktning eller kompis behöver uppgradera sin gamla skitrouter från telia (från 2000 blankt).
Tror inte att routern kostar så många kronor extra. Du förlorar ju några portar, men får istället mycket extra funktionalitet.

Mvh

Stefan

9

Sv: Ansluta vanlig router efter Dovado Tiny + 4G

mbphreak skrev:

Hehe - ja, en hubb får det bli tongue

Nej, det får nog bli en Netgear WNR3500L. Verkar som ett vettigt val för en dryg femhundring.

Den routern blir du nog jättenöjd med. Bra pris!