1

Tråd: E398 billigt!

Telenor tar 2000kr för detta modemet.
http://www.lohelectronics.se/huawei-e39 … p-598.html

Sitter man med ett abonnemang på 6 mbit eller nått annat, så kan man uppgradera till 4g men då får man köpa modemet. Då hade jag köpt härifrån.

------------------------------------------------------------------------------------
Telenor 4G / E398 / Dovado PRO / två antenner på taket

2

Sv: E398 billigt!

Eller här
http://www.clickok.se/PartDetail.aspx?q=p:3702440
http://www.clickok.se/PartDetail.aspx?q=p:3811495

...och 70 spänn till dc-unlocker...

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP

3

Sv: E398 billigt!

Jag köpte mitt av Dustin

http://www.dustinhome.se/huawei-e398-4g … 5010613670

------

(uppkopplingen är sedan nästan tråkigt stabil just nu.....;-)    )

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

4

Sv: E398 billigt!

Hur kommer det sig att telenor tar över 2000kr för samma modem??? Rena rånet...

------------------------------------------------------------------------------------
Telenor 4G / E398 / Dovado PRO / två antenner på taket

5

Sv: E398 billigt!

Trevik skrev:

Hur kommer det sig att telenor tar över 2000kr för samma modem??? Rena rånet...

Njau...  vi har ju fri prisättning här i landet och de som inte orkar masa sig till prisjakt etc och kolla blir då blåst på en massa pengar...... och betalar några Telenors ockersumma så håller ju det ner priset för oss andra.....

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

6

Sv: E398 billigt!

Är det samma version annars?

------------------------------------------------------------------------------------
Telenor 4G / E398 / Dovado PRO / två antenner på taket

7

Sv: E398 billigt!

Fick Modemversion: CD2E398M Ver.C av clickok

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP

8

Sv: E398 billigt!

Trevik skrev:

Är det samma version annars?

Yep, plus att firmwaret är 11.335.21.10.422

Ska vara samma som jag sett andra fått via Telenor.

Inga värmeproblem, jag är övertygad att det beror på anslutningar med
sämre mottagningsförhållanden.  (modemet får riktigt "tugga på" för att klara uppkopplingen)

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

9

Sv: E398 billigt!

plun skrev:
Trevik skrev:

Är det samma version annars?

Yep, plus att firmwaret är 11.335.21.10.422

Ska vara samma som jag sett andra fått via Telenor.

Inga värmeproblem, jag är övertygad att det beror på anslutningar med
sämre mottagningsförhållanden.  (modemet får riktigt "tugga på" för att klara uppkopplingen)

Gott, skulle modemet gå sönder är det bara att beställa därifrån, om inte garantin gäller.
Har en kompis som har 6mbit från telenor. Alltså kan man bara ändra abonnemanget till ett 4G och beställa modem från clickok eller de andra!

------------------------------------------------------------------------------------
Telenor 4G / E398 / Dovado PRO / två antenner på taket

10

Sv: E398 billigt!

Trevik skrev:

Gott, skulle modemet gå sönder är det bara att beställa därifrån, om inte garantin gäller.
Har en kompis som har 6mbit från telenor. Alltså kan man bara ändra abonnemanget till ett 4G och beställa modem från clickok eller de andra!

Yep...Jag har sedan själv ingen erfarenhet av Click men däremot av Dustin som aldrig krånglat med något med en leverans.

Sen borde Telenor numera ha fått ordning på "rutinerna" för en uppgradering, "ringa på kontorstidutmaningen" för att få prata med rätt snubbe som vet något och har rätt verktyg för att väcka liv i en 4G anslutning....  Borde gå smärtfritt numera !

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

11

Sv: E398 billigt!

plun skrev:
Trevik skrev:

Gott, skulle modemet gå sönder är det bara att beställa därifrån, om inte garantin gäller.
Har en kompis som har 6mbit från telenor. Alltså kan man bara ändra abonnemanget till ett 4G och beställa modem från clickok eller de andra!

Yep...Jag har sedan själv ingen erfarenhet av Click men däremot av Dustin som aldrig krånglat med något med en leverans.

Sen borde Telenor numera ha fått ordning på "rutinerna" för en uppgradering, "ringa på kontorstidutmaningen" för att få prata med rätt snubbe som vet något och har rätt verktyg för att väcka liv i en 4G anslutning....  Borde gå smärtfritt numera !

Ja, kvällstid och helger ska man undvika sånt...

------------------------------------------------------------------------------------
Telenor 4G / E398 / Dovado PRO / två antenner på taket

12

Sv: E398 billigt!

590 kr för HUAWEI E398 4G USB MODEM TELE2

http://www.dustinhome.se/huawei-e398-4g … ider_dacsa

Telenor E-1550 Telia E-392
Dovando Tiny fw 5.0.16 (6.2.3)
Comviq Mobilt Bredband Wi-Fi ZTE MF60

13

Sv: E398 billigt!

Tjena ny här men legat i skuggan o tittat på en längre tid vill tacka så mycket för detta forum har fått tag i bra grejjer köpte precis ett e398 och 3 dubblade min hastighet kör dock med ett xtra kort från min mobil så är cappad på 10mbit men vafan kommer upp i 9.3mbit ändå det duger här på landet ändå, men jag undrar modemet har bara 22% signal 4g men allt flyter på är det värt och koppla in externa antenner vad sägs kan inte nånting om sådant dock.

14

Sv: E398 billigt!

flanks skrev:

Tjena ny här men legat i skuggan o tittat på en längre tid vill tacka så mycket för detta forum har fått tag i bra grejjer köpte precis ett e398 och 3 dubblade min hastighet kör dock med ett xtra kort från min mobil så är cappad på 10mbit men vafan kommer upp i 9.3mbit ändå det duger här på landet ändå, men jag undrar modemet har bara 22% signal 4g men allt flyter på är det värt och koppla in externa antenner vad sägs kan inte nånting om sådant dock.

det du skulle kunna förbättra är ping kanske, men främst din upphastighet om nu abg har hastighets begränsning och du inte når max där.

när det blir löv ivägen under sommaren så kan yttre antenn fylla funktion även med nedhastigheten, men det vet bara du hur det serut.

tack

15

Sv: E398 billigt!

G-Man skrev:
flanks skrev:

Tjena ny här men legat i skuggan o tittat på en längre tid vill tacka så mycket för detta forum har fått tag i bra grejjer köpte precis ett e398 och 3 dubblade min hastighet kör dock med ett xtra kort från min mobil så är cappad på 10mbit men vafan kommer upp i 9.3mbit ändå det duger här på landet ändå, men jag undrar modemet har bara 22% signal 4g men allt flyter på är det värt och koppla in externa antenner vad sägs kan inte nånting om sådant dock.

det du skulle kunna förbättra är ping kanske, men främst din upphastighet om nu abg har hastighets begränsning och du inte når max där.

när det blir löv ivägen under sommaren så kan yttre antenn fylla funktion även med nedhastigheten, men det vet bara du hur det serut.

tack

Ah ok så det är mer för ping o sådant antenner kan stärka, märkte precis när jag koppla upp mig till min mumble server så fick jag 30 i ping hade 170 ungefär innan med mitt gamla e220 modem så kanske inte behövs då tack så mycket för svar

16

Sv: E398 billigt!

med tanke på att två antenner till e398 landar på 3000:- plus arbete så skulle jag hoppa detta tills det behövs.

visst får du bättre signal, men om abg är bromsat till 10Mbit är det meningslöst pengaslöseri att skaffa antenner om du är nöjd.

17

Sv: E398 billigt!

oj det blev dyrt med 2 antenner,  jag är rätt nöjd måste jag säga gjorde precis ett test http://www.speedtest.net/result/1916727387.png