1

Tråd: Testad kombination router/modem

Finns det någon med information om en kombination som FUNGERAR?

Har strulat med både dovado och tp-link tillsammans med otaliga modem.

Har du hittat en kombo som funkar bra?
Tipsa gärna, maxpris 5000kr

2

Sv: Testad kombination router/modem

Det finns en router från ett Lettiskt företag som heter RUT-104/105. Den är riktigt stabil men har bara ett 7.2mbps modem (inbyggt)

Krav på hastighet eller bara att det ska va stabilt?

-------------------------------------------------
Antenner och routrar för mobilt bredband!
http://www.lohelectronics.se

3

Sv: Testad kombination router/modem

Nu skriver du ju att du redan testat med TP-Link som strulat meeeeeeeen

Min TP-Link MR3420 har fungerat klockrent med, i tur & ordning Huawei E1750 (den kombon har jag bara testkört), Sierra 306 (använde i ca. 3 mån), Huawei E367u-2  (ca. 1 månad) och nu använder jag sedan 5 mån Huawei E372 (krävde från början "egentillverkad" bin-fil men routerns firmware ska ha inbyggt stöd numera).

Samtliga modem listade ovan har fungerat bra utan ovanligt många frånkopplingar etc. Kort och gott ingen skillnad mot att ha dom direkt i datorn.

/MmmMagnus

4

Sv: Testad kombination router/modem

Huawei E367u-2 och Asus WL-500W flashad med en special version av Tomato WRT. Funkar klockrent!
Jag har haft den online på landet i månader utan problem. (visserligen en omstart lagd i cron varannat dygn eller så.
Jag skicka ut den med morssan, hon har pluggat in allt och jag har aldrig rört den ö.h.t.
Dessutom openVPN kapabel så vissa anslutningar routas in till hemma servern.

Med tanke på att WL-500W är över 3år gammal så tycker jag att det är smått otroligt!

5

Sv: Testad kombination router/modem

Även min "DWR-923" tuffar på. Var nog kanske en god ide att inte skaffa sig ännu en "Dovado" för att få en stabil 4G-uppkoppling...sorry Sam, men jag vågade inte chansa.

Mina "vetenskapliga" tester:
Dovado UMR / Sierra 306 / Tele2-Large (3G / 2100 MHz) = instabil 8/1 Mbit/s
TP-Link MR3420 / Sierra 306 / Tele2-Large (3G / 2100 MHz) = stabil 10/1 Mbit/s
D-Link DWR-923 / inbyggt modem / Telenor Bredband Stor (4G / 900 MHz) = stabil 15/9 Mbit/s

Måste tillägga att Tele2 inte ville/kunde höja min upload, annars hade de och TP-Linken varit kvar här...det blev en uppsägnig!

Ps.: Sålde MR3420 + E 1820 + Funkwerk... http://www.dvbcube.org/Smileys/jasons_smilies/cry.gif
       Dovado-UMR -> Factory Reset -> Soptunna -> Afrika(?)... http://www.dvbcube.org/Smileys/jasons_smilies/a049.gif

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

6

Sv: Testad kombination router/modem

MmmMagnus skrev:

Nu skriver du ju att du redan testat med TP-Link som strulat meeeeeeeen

Min TP-Link MR3420 har fungerat klockrent med, i tur & ordning Huawei E1750 (den kombon har jag bara testkört), Sierra 306 (använde i ca. 3 mån), Huawei E367u-2  (ca. 1 månad) och nu använder jag sedan 5 mån Huawei E372 (krävde från början "egentillverkad" bin-fil men routerns firmware ska ha inbyggt stöd numera).

Samtliga modem listade ovan har fungerat bra utan ovanligt många frånkopplingar etc. Kort och gott ingen skillnad mot att ha dom direkt i datorn.

/MmmMagnus

Körde den kombinationen också, mr3420 och samma e372 bin fil som du har.
Men kopplar inte ner så ofta, men blir extremt seg och emellanåt för att sedan släppa.
Varje gång den startade om ville den inte hitta modemet själv utan man fick klicka igenom guiden.

Finns det en ny firmware til mr3420 med stöd för E372?

7 Senaste redigerad av Pluttiplutt (2012-02-08 15:01:20)

Sv: Testad kombination router/modem

Freddemx skrev:

Finns det någon med information om en kombination som FUNGERAR?

Har strulat med både dovado och tp-link tillsammans med otaliga modem.

Har du hittat en kombo som funkar bra?
Tipsa gärna, maxpris 5000kr


Vet inte vad du letar efter?

ASUS WL-330N3G "mobile wireles router" som efter senaste firmware uppdateringen verkar sluka det mesta. Vet inte om det är ovanligt som jag av ren slump kom på att dela min Iphone4 uppkoppling till internet via denna den minsta lilla routern som finns. Skriver just nu detta på min iMac via denna kombination lilla Routern och en Iphone4. "Tror" inte det går att dela ut Felia 4G med, ärligt och uppriktigt så vet jag inte ens hur 4G funkar, fast routern funkar mot många modem bl a ett E372 modem låst till 3.

Tycker i alla fall att det var kul att t o m dela Iphone4 uppkopplingen via en router och det var mest det jag ville dela med mig utav. Fast egentligen har man ingen nytta av det då det går att dela ut internet i själva ajFånen och inte gå min omväg. WL-330NG3G kostar ca 500 kronor på de billigaste ställena. På någotvis känns den genial då den är så liten och man kan göra så mycket med den.

Har inte kunnat pröva om det går att dela Iphone via en Dovado. Skulle vara kul att veta om det funkar där med?

Glömde skriva att då man konfigurerar denna lilla "routern" till det trådlösa gör man det bäst med en "lan-sladd" också är det bra att veta att WLan får en ny adress då och blir 192.168.220.1 istället för den gamla som var 192.168.1.1

Tack för ordet!