1

Tråd: Huawei e398 + tp-link mr3420 ??

Har som sagt ett huawei e398 och en tp-link mr3420 och får dom inte att fungera så bra tillsammans, har läst här att flera har haft samma problem men ingen verkar ha en riktig lösning? har läst fram och tillbaka på internet men inte hittat något.
är inte jätteduktig på datorer heller för den delen så svar med lite gudining hade vart jättesnällt!
tacksam för svar

2

Sv: Huawei e398 + tp-link mr3420 ??

Andreas87 skrev:

Har som sagt ett huawei e398 och en tp-link mr3420 och får dom inte att fungera så bra tillsammans, har läst här att flera har haft samma problem men ingen verkar ha en riktig lösning? har läst fram och tillbaka på internet men inte hittat något.
är inte jätteduktig på datorer heller för den delen så svar med lite gudining hade vart jättesnällt!
tacksam för svar

Hej,

1. Pröva med att ladda ner den senaste firmwaren till MR3420 här http://www.tp-link.com.au/Resources/sof … AU.ZIP.zip
2. Här finns en emmulator till MR3420 http://www.tplink.com/resources/simulat … /index.htm om vill testa hur man gör innan du ska flasha din router med firmware filen.
3. När du ska flasha din router,gör så här logga in på din router med adressen  192.168.1.1 gå till menyn systemtools välj där Firmware upgrade --> Choose file --> Upgrade  sedan så sköter routern resten.
4. När uppgraderingen är klar så behöver du ladda upp en så kallat BIN fil till din router så att den kan identifiera ditt modem på ett korrekt sätt. Gör så här gå in egen på adressen  192.168.1.1 gå till menyn Network här se till att det står 3G only i menyn efter detta gå in i undermenyn 3G kontrollera att Location står rätt samt att Mobile ISP(APN) står också rätt fyll även in din PIN kod om du har en sådan aktivt på ditt modem.
Finns också möjlighet att sätta din APN manuellt, glöm inte knappen spara om du gör ändringar.
Längst nere i denna meny(3G) så finns det en knapp brevid Save som heter Modem settings tryck på denna knapp.
5.Här kan man ladda upp sin BIN fil till modemet  TP link har lagt ut denna fil för E398 http://www.tplink.com/resources/compati … try(2).zip
Välj Add new knappen-->Choose file(här pekar du på var du har din BIN fil)-->Upload följ därefter instruktionerna, om allt gick bra så bör din router identifiera ditt modem och därefter så bör du kunna surfa.

3

Sv: Huawei e398 + tp-link mr3420 ??

Tack tack tack, surfar nu med tp-linken! big_smile

4

Sv: Huawei e398 + tp-link mr3420 ??

hej.
funkar det bra med tp link router för e398 ?


mvh
jonny

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

5

Sv: Huawei e398 + tp-link mr3420 ??

Kör nu med Tp-Link MR 3420 + Huawei E398 modem från telenor = fungerar itan problem så här långt

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

6

Sv: Huawei e398 + tp-link mr3420 ??

Hej !

Fungerar en uppdaterad Tp-Link MR 3420 + Huawei E398 modem även på 4G, eller är det endast 3G ??

MVH,
Erland

.

7

Sv: Huawei e398 + tp-link mr3420 ??

det är endast 3g än så länge......har frågat deras support om dom kommer att göra något så 4 g funkar men svar dröjer nog då frågan ställdes idag

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

8

Sv: Huawei e398 + tp-link mr3420 ??

Hej, länken till TP Links hemsida verkar inte funka. Något tips på var man kan få tag på bin-filen?

adamiousadamious@gmail.com

9 Senaste redigerad av Jonny (2012-04-22 19:37:32)

Sv: Huawei e398 + tp-link mr3420 ??

http://www.tp-link.com/en/support/3g/

nummer 3 uppfrån
TL-MR3420/TL-MR3220/TL-MR3020    Finland    Not ISP Specific    HUAWEI    E398    Download

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

10 Senaste redigerad av hakanh (2012-04-14 17:20:55)

Sv: Huawei e398 + tp-link mr3420 ??

Hej,
Jag använder E398 med MR3420 och fw "3.12.19 Build 111121 Rel.99399n" (även bin-filen för modemet på den finska sidan är uppladdad i MR3420) via Telenor, men får inte surfningen att fungera. Den kopplar upp sig och får ip-adress osv och det ser ok ut. Jag kan t.o.m. pinga adresser på Internet både från min pc och från MR3420's diagnostic tool. Vanlig surf från min pc fungerar dock inte utan allt timar ur. Till saken hör att det fungerar alldeles utmärkt när jag stoppar in en E1750. Någon som har en idé?
/Håkan

Edit: E398 funkar i min pc utan problem och PIN-kod är avaktiverad.

11

Sv: Huawei e398 + tp-link mr3420 ??

hakanh.
jag mailade  men denna mail funkar ej........mailto:hakanh65@gmail.com

kör med orginal fw för router........hämta den på deras sida..3.12.8 Build 110418 Rel.43954n

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

12

Sv: Huawei e398 + tp-link mr3420 ??

http://www.tp-link.com/en/support/downl … version=V1

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

13

Sv: Huawei e398 + tp-link mr3420 ??

Jonny, jag ska prova nedgradera till den fw. Vet inte om det var den som var installerad från början. Provar på fredag när jag kommer till stugan igen. smile Skumt med mailet för mailadressen stämmer. Tack för tipset i alla fall!

14

Sv: Huawei e398 + tp-link mr3420 ??

ok.prova....
ibland hittas bara 3g modem i router på denna binfil och i bland står det E398 men det funkar ...
det tar en tid innan router är igång från uppstart.....ett par minuter 3-4

vet så här i skrivandets stund ej fw på mitt e398......återkommer om det ifall det skilljer sig från ditt

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

15

Sv: Huawei e398 + tp-link mr3420 ??

har följaande i modemet-------->modem E398 Vc firmware :11.335.21.10.422

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

16

Sv: Huawei e398 + tp-link mr3420 ??

Då har jag testat att nedgradera men det funkar fortfarande inte att surfa via MR3420. Jag har följande i mitt modem:

Maskinvaruversion: CD3E398M Ver.A
Firmware-version: 11.209.03.01.422
Programvaruversion: 21.004.02.07.422

Lönar det sig att försöka uppgradera fw i modemet? Går det överhuvudtaget om det är ett Telenorbrandat modem?

17 Senaste redigerad av hakanh (2012-04-28 08:28:40)

Sv: Huawei e398 + tp-link mr3420 ??

Nu funkar det! Ärligt talat vet jag inte riktigt vad som gjorde det. Jag gick igenom quick setup (utan ändringar), tog bort finska modemfilen, väntade i över 8 minuter efter omboot. Tack Jonny för att du fick mig att inte ge upp! smile

Edit: Det är något som inte stämmer. Nu bootade jag om då kom inte surf igång igen, ens efter 30 minuter. Efter "quick setup" (utan ändringar) så funkade det direkt när modemet var online igen. Skumt.

18

Sv: Huawei e398 + tp-link mr3420 ??

smile

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

19 Senaste redigerad av hakanh (2012-05-05 12:03:12)

Sv: Huawei e398 + tp-link mr3420 ??

Med risk för att öka på förvirringen:

Jag har nu även testat med en E398 från Tele2 och kommit fram till att Telenormodemet ger ett besynnerligt MTU-problem som ibland kan åtgärdas genom att gå igenom Quick Setup (trots att jag kallbootar mellan inställningarna). Som jag skrev tidigare så funkade ju ping men inte surf. Från ett tips i en annan tråd testade jag att pinga med olika paketstorlekar och kom fram till att routern tillsammans med Telenormodemet ibland ställer in en MTU på 218 (+28). Det blir ingen skillnad om jag tar bort modemfilen ur routern, då indikeras modemet bara med "3G modem" istället för E398, men samma problem uppstår.

Det nya Tele2-modemet verkar inte ha detta problem, men kräver modemfilen för att hittas alls.

Detta har jag testat:

MR3420 3.12.19 Build 111121 Rel.99399n

Telenor
Maskinvaruversion: CD3E398M Ver.A
Firmware-version: 11.209.03.01.422

Tele2
Maskinvaruversion: CD2E398M Ver.C
Programversion: 11.335.21.11.56


Edit: Kanske värt att nämna det man kan läsa i andra trådar också, nämligen att inte plugga in E398 direkt i routern. Modemet störs av eller stör wifi och måste placeras en bit från routern för att funka bra. Detta insåg jag när jag fick usla värden mot bredbandskollen.

20

Sv: Huawei e398 + tp-link mr3420 ??

kör själv med telenor.......ja ar en stund innanallt hoppar igång efter en uppstart.... fast o andra sidan så gör 4gr router det samma

ser att du har ver A på e398.........själv har jag ver C på telenor......kanse kan ha med det att göra

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

21

Sv: Huawei e398 + tp-link mr3420 ??

- stavfel
smile

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

22

Sv: Huawei e398 + tp-link mr3420 ??

Stort tack till alla som skriver inlägg med sina erfarenheter!

Även jag höll på att ge upp men nu kan jag meddela att Tele2 medium/4G tillsammans med Huawei E398 och TP-link MR3420 fungerar utmärkt och ger mig ca 20 Mbit/sek!

Så här gjorde jagg:

1. Uppgraderade MR3420 till senaste firmware, 3.12.21
2. Gjorde "Factory default reset"
3. Bootade om MR3420.
4. Matade manuellt in
     - Dial number: *99#
     - APN: 4g.tele2.se
     - Connection mode: Connect automatically

Och sedan väntade jag. Det tog några minuter men sedan kom det hela igång helt automatiskt!

Än en gång tack för era inlägg som gjorde att jag inte gav upp!

23

Sv: Huawei e398 + tp-link mr3420 ??

Hej !

Tack för upplysningen Datanörden !

Jag skall genast skaffa en TP-link och prova.
Tänk om det fungerar på TL-MR3020 (den lilla) också !

Vilka Dovado-dödare detta är i så fall !!!!!

MVH,
/Erland

.

24

Sv: Huawei e398 + tp-link mr3420 ??

Hej!

Ja helt rätt en Dovadodödare. MR3420 kostar bara drygt 300:- och för mig fungerar det som sagt utan problem.

Någon skrev att man inte kunde sätta E398 direkt i USB-porten på TP-link MR3420, men det har jag gjort och det har än så länge inte märkts några problem.

Men det är en sak som jag har märkt och det är att Huawei E398 blir väldigt varm när man kör datatrafik. Så jag har försökt att montera den så att det cirkulera så mycket luft som möjligt runt omkring den. Jag har nu kört systemet i 2 dagar och, peppar-peppar, än så länge fungerar allt utmärkt.

Mvh,
Mats

25

Sv: Huawei e398 + tp-link mr3420 ??

Hej igen !

Nu har jag skaffat en TP-link TL-MR3020 och provat med positivt resultat !!

Se min rykande färska tråd TP-link TL-MR3020 + E398 + 4G FUNGERAR !!!


MVH,
Erland

.