1

Tråd: Vilken router ger mig möjlighet att sätta data-tak per användare

Hej

Insåg igår att mitt "obegränsade" surf med Tre inte var så obegränsat. Gick över 70GB och helt plötsligt gick allt väldigt seeegt. Vet att det finns trådar om det, min fråga handlar om hur jag kan tackla detta.

Har tre barn som hänger alldeles för mycket framför onlinespel, SVT play etc. Dvs det finns fördelar med strypt hastighet, men jag vill hellre kontrollera detta själv.

Det jag vill kunna göra är att i routern sätta upp regler som ger en MACadress/dator en viss mängd MB/dygn, eller GB/vecka etc.
Dvs routern skall hålla koll på att en användare inte överskrider (av mig bestämd) tillåten surfning.
Har sett att det finns Parental Control i vissa routrar men dom filtrerar per tid eller tillåtna adresser. Jag vill kontrollera mängden data, inte vilka adresser eller när på dygnet det sker.

Har idag en Dovado 3GN, hittar inte att den kan klara detta.

Vilken router på marknaden löser mitt problem?

2

Sv: Vilken router ger mig möjlighet att sätta data-tak per användare

Kolla om denna router TP LINK MR3420
Här finns en emmulator på den där kan man kolla om det finns denna funktion
http://www.tp-link.com/resources/simula … /index.htm

3

Sv: Vilken router ger mig möjlighet att sätta data-tak per användare

Har hittat TP-link sidan, men det räcker liksom inte:-(
Deras router ger möjlighet att begränsa hastigheten till en dator, vilka adresser som tillåts eller vilken tid på dygnet som surf etc tillåts. Detta mha Parental Control och Bandwidth Control.

Fast jag vill inte begränsa användaren till varken när, adresser eller hastighet. Jag vill endast begränsa så att en användare inte förbrukar för mycket data. Vill typ slippa att slå i taket igen, och 70GB borde räcka.

4

Sv: Vilken router ger mig möjlighet att sätta data-tak per användare

Min gamla Dovado-UMR hade nånting som hette "Traffic Usage Update by SMS/E-Mail".
Där kunde man ställa in efter hur många MB (100-5000) man ville ha ett meddelande,
man var ju såmed alltid up to date.
Om deras nyare modeller har den funktionen kvar vet jag tyvärr inte!

Sam borde ju kunna informera om sånt, men han ligger nog lågt just nu ???!!!

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

5

Sv: Vilken router ger mig möjlighet att sätta data-tak per användare

DD-wrt har den funktionen, låster per MAC adress.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

6

Sv: Vilken router ger mig möjlighet att sätta data-tak per användare

Laddade in DD-WRT men det ser klent ut med stöd för loggning per MAC...
Min Linksys WRT54GL är av HW rev 1 och kan bara ladda in den sk mini-filen. Med en nyare router med större minne lär det gå att ladda ner ett mer kompetent OS. Oklart om det är här det brister, men jag ser helt enkelt inte hur jag skall logga.

Om nån faktiskt gjort detta själv med DD-WRT, posta gärna i vilken menu man ställer in detta och hur, det skulle uppskattas:-)

7

Sv: Vilken router ger mig möjlighet att sätta data-tak per användare

Dovado Tiny klar det också men under trafik ser jag detta

These figures are estimations. For more accurate figures - please contact your operator.

anntar att det är bäst att sätta en gräns mellan max värde då bör man vara säker på att man inte har surfat upp all bandbred

Telenor E-1550 Telia E-392
Dovando Tiny fw 5.0.16 (6.2.3)
Comviq Mobilt Bredband Wi-Fi ZTE MF60