1

Tråd: Dovado 4GR med ZTE MF820D

Har nyss införskaffat ett ZTE MF820D modem från Telia och en 4GR router.

Kör både från stationär som bärbara datorer.

Installerade modemet i en bärbar där det fungerar fint. Får 3G+ med en överföring på 4-5 Mbit.

När jag installerade routern via min stationära så hittar den inte något modem. Modemet har ej flyttats.

Kollade firmware och det var 4.1.4 så jag uppdaterade den till 5.0.12.

Nu hittar den modemet i alla fall.

Får "Låg signalstyrka" och signal pendlar mellan "No service" och 35%.

Programvaran i modemet var B13 som skulle vara OK men eftersom det fanns en B14 så uppdaterade jag till denna. Tyvärr utan att det blev någon skillnad.

Även testat med att använda USB2 och att ersätta medföljande 4GR USB-kabel med den kortare kabeln som följde med modemet.

Kör Win-7 i datorerna.

Vad kan det vara för fel?

2

Sv: Dovado 4GR med ZTE MF820D

Eftersom jag inte kan köra 4G så fick jag rådet av Dovado-supporten att testa 3G-Only.

Hittade nätet en gång på en mängd omstarter.

Testade igår med att göra en HW-Reset och konfigurera om routern från början.

4G/3G fungerade fortfarande inte, låg signalstyrka - okänt fel, så jag ställde om till 3G-Only igen. Nu hittade den nätet efter 2 omstarter.

Stängt av och startat om 2 ggr och den hittar nätet på ett ca: 3 minuter.

Möjligen kan det vara så att den konfigurering som gjordes med FM 4.1.4 inte är kompatibel med 5.0.12. Såg ingen anvisning på att man uppmanades att göra en HW-Reset efter uppgraderingen.

Kvarstår fortfarande problemet att den inte fungerar med inställningen 4G/3G som borde vara default-inställningen pga jag flyttar modemet mellan router och bärbar dator när jag är ute och åker. Routern sätter 3G-Only i modemet så att man måste ställa om till 4G/3G när man har tillgång till Telias Accesspunkter som supportar 4G. Väntar på svar på detta från Dovado-supporten.

3

Sv: Dovado 4GR med ZTE MF820D

Efter uppgraderingen till 5.0.16 har följande förbättrats:
- Tidigare kunde jag endast använda 3G-Only med 5.0.12 men som nu fungerar med "Automatic".
- Datorerna, anslutna via LAN och Wlan, tappade kopplingen med Internet då och då fast routern tyckte att den hade kontakt med Internet och jag var tvungen att göra Disconnect/Connect för att få det att fungera igen. Detta har ännu inte uppträtt efter uppgraderingen.