1

Tråd: IDG routertest för 4G

Intressant test där en omtalad router får sig en "stjärnsmäll".....

http://www.idg.se/2.1085/1.420276/5-rou … t-bredband

Har inte hunnit studera testet något djupare.

Sammanställning:
http://www.idg.se/polopoly_fs/1.420293! … 453617.jpg


--

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

2

Sv: IDG routertest för 4G

Lutar åt att 5GR eller 4GRMkII kan bli riktigt bra...

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP

3

Sv: IDG routertest för 4G

Konstigt att 4GR blir bäst då den i praktiken inte funkar så bra för en massa användare här på forumet. Dom säger ingeting om "aktiv USB port" heller, det är ju en av dom viktigaste funktionerna då modemen har en tendens att krångla.

Synd som fan att inte B593 har stöd för Telenor eller tvärtom.

4

Sv: IDG routertest för 4G

COTN88 skrev:

Konstigt att 4GR blir bäst då den i praktiken inte funkar så bra för en massa användare här på forumet. Dom säger ingeting om "aktiv USB port" heller, det är ju en av dom viktigaste funktionerna då modemen har en tendens att krångla.

Synd som fan att inte B593 har stöd för Telenor eller tvärtom.

Visserligen har du en poäng med att folk kan klaga på 4gr, men ofta hör man bara den ena sidan som de krånglar för och ej för dem som de funkar för bra i allmänt, generellt för elektronik/data/datorprodukter. Vissa modem kanske funkar olika bra mm med olika baseband/firmware. Generellt funkar produkten bra, men Tiny har övertag när de kommer till den aktiva on/off usb porten som kan reboota modemet riktigt.

Kompletta paket som B593 har fått bra betyg och ser ut att prestera bra i allmänt och är nog en produkt många föredrar som ej vill konfa och ha extra möjligheter som tellstick till 4gr.  Dessa har troligen inget usb interface på sin WWAN modul utan det är troligen mini pci express som inte lider av USB power on/off dilemmat. Samma med Ericssons w25 enheter som hade sierra wwan moduler i sig, mycket bra kvalitet på de grejerna.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

5

Sv: IDG routertest för 4G

Jo nu vet jag inte hur "vetenskapligt" det här testet är  ?

Tinyn är numera helt "rock solid" för mig inklusive E398-modemet.   
(och att det var instabilt var inte Tinyns fel utan Telenors febrila jobb att få iordning nätet)

Mycket nöjd med lösningen jag kör just nu !!

(sen vill jag fortfarande ha en logg  :-)   )

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

6

Sv: IDG routertest för 4G

Testet är ju inte dagsaktuellt då dom skriver att B593 endast går med Telia. Jag har Huawei B593 med Tele2 och jag är speciellt nöjd med Routern som är kalasstabil med inga omstarter sen jag installerade den. Hade dom gjort jämförelser med router och abonnemang hade Huawei varit överlägsen vinnare.

7 Senaste redigerad av Micke (2012-01-28 10:25:21)

Sv: IDG routertest för 4G

Även min "DWR-923" tuffar på. Var nog kanske en god ide att inte skaffa sig ännu en "Dovado" för att få en stabil 4G-uppkoppling...sorry Sam, men jag vågade inte chansa.

Mina "vetenskapliga" tester:
Dovado UMR / Sierra 306 / Tele2-Large (3G / 2100 MHz) = instabil 8/1 Mbit/s
TP-Link MR3420 / Sierra 306 / Tele2-Large (3G / 2100 MHz) = stabil 10/1 Mbit/s
D-Link DWR-923 / inbyggt modem / Telenor Bredband Stor (4G / 900 MHz) = stabil 15/9 Mbit/s

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]