1 Senaste redigerad av henrikm (2012-01-19 18:03:24)

Tråd: Dålig ljudkvalitet på telefoni

Vi kör telefoni och internet via Net1 med en D-40. Ljudet vid telefonsamtal är oftast dåligt, eko som är det mest störande och ibland "svaj" på talet.
Jag har ca 900 m till närmsta mast så signalstyrkan är fullgod. Jag har nu en riktantenn som jag fått av Net1 men den har inte förbättrat kvaliten. Överföringshastigheterna är oftast över 2,5/0,5 och ping ca 100 ms.

Finns det några fler åtgärder som jag vidta?
Kommer revB med tillhörande modem förbättra telefonin via net1?


//Henrik

2

Sv: Dålig ljudkvalitet på telefoni

Telefoniproblemen hos Net1 har helt klart minskat det senaste året men kan fortfarande ibland vara betydande. Enligt min bestämda uppfattning är problemen till största delen belastningsrelaterade; även om jag befinner mig 5-600 meter från en högmast kan telefonin temporärt vara rejält dålig. Under höglasttid (fredag- och lördagskvällar) är det ibland helt omöjligt att använda telefonin vilket ytterligare bekräftas av att anslutningen till SIP-servern (blå lampa lyser inte) kan vara borta 15-30 minuter i sträck. Omvänt kan telefonin fungera föredömligt på rejält långa avstånd (30-40 km) från en basstation om nätbelastningen är låg.
Teoretiskt sett bör problemen minska när fler abonnenter skaffar sig det nya rev. B-modemet eftersom detta uppenbarligen är helt klart för användning av hela bandbredden (tre carriers). Så vitt jag förstår är samtliga baser redan nu driftklara (driftsatta ?) för två carriers och ett mindre antal högbelastade stationer också för tre carriers. Om inte också den härigenom förbättrade kapaciteten snart skall försämras genom överbelastning tror jag betydligt mer trafikbegränsade abonnemang blir nödvändiga - skall bli intressant att se vilka trafikgränser man kommer att lägga upp. En jämförelse mellan det nuvarande svenska rev. A- nätet och det norska rev. A-nätet är intressant. I Sverige finns det abonnemang som tilllåter 25 Gb (t.o.m. 50 Gb) medan de största norska abonnemangen är på 5 Gb !

Själv kan Du knappast göra någonting - Dina förutsättningar är redan optimala - utan bara vänta, hoppas och se.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

3

Sv: Dålig ljudkvalitet på telefoni

Hej Henrik,

vi kör med Net1 nya modemet D-90 och telefoni fungerar bra,

jag har max. 3,5 mbit/s ned och 1,5 upp. Så om jag ringer någon så kan jag inte använda internet samtidigt.

Men om jag bara ringer är kvalitäten detsamma som fasttelefonie.

Så jag vet att jag fick inte högre hastighet, så acceptera jag telefonie utan internet.


"off topic" jag använder Net1 p.g.a. dålig nät omkring.

Telia, 3G eller telenor fungerar aldrig här var vi bor.

Så har vi testad Net1 och är nöjd med.Jag vet att vi fick inte mer hastighet som 4 mbit/s så räcker det om man kör internet på normal väg.

Bara en fråg: har du nummerpressentation och fungerar det?Vi har tjänst beställt, dom lova att det är aktiverat, men ingen nummer i display när någon ringer.Har du detsamma problem?Tack för svar.


bästa hälsningar Mathias

Jag är tysk och flytta 2009 till min flickvän, så grammatik kanske liten rolig....hitta du fel, så kan du behålla det...lol.

4

Sv: Dålig ljudkvalitet på telefoni

Med (max) 3,5 nedlänk och (max 1,5) upplänk borde det inte vara några som helst problem att använda telefonen och köra måttligt kapacitetskrävande surf samtidigt. Har själv betydligt lägre hastigheter (40 km till basstationen !) och kan normalt använda telefonin samtidigt med normal surf (dock inte strömmande media/video)

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

5

Sv: Dålig ljudkvalitet på telefoni

Jepp, då har du rätt, men jag är tysk och så måste jag förklara det med min dålig svensk....hihi.

Innan R-90 jobbade det D-40 (med riktantenn från Net1 för hus) och med modemet var det dålig att ringa och internet samtidigt.


Nu testade jag telefoni och internet, ibland hör jag störning men inte stor.


Hur som helst, Net1 gör mig nöjd och nu har vi telefoni och internet i skogen....


/Mathias

Jag är tysk och flytta 2009 till min flickvän, så grammatik kanske liten rolig....hitta du fel, så kan du behålla det...lol.

6

Sv: Dålig ljudkvalitet på telefoni

Vox medievalis skrev:

och kan normalt använda telefonin


Har du nummerpresentation också???Funka inte med Siemens Gigaset C353.

Support försökte två gånger med inställningar, men inga nummer på display fortfarande...


Vet Du mer???


Tack för svar...


Mathias

Jag är tysk och flytta 2009 till min flickvän, så grammatik kanske liten rolig....hitta du fel, så kan du behålla det...lol.

7

Sv: Dålig ljudkvalitet på telefoni

Alla lurar jag använder är av typen Gigaset SL1 eller SL37H och på dessa fungerar nummerpresentationen utmärkt

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

8

Sv: Dålig ljudkvalitet på telefoni

Mathias71 skrev:

Hej Henrik,

vi kör med Net1 nya modemet D-90 och telefoni fungerar bra,

jag har max. 3,5 mbit/s ned och 1,5 upp. Så om jag ringer någon så kan jag inte använda internet samtidigt.

Men om jag bara ringer är kvalitäten detsamma som fasttelefonie.

Så jag vet att jag fick inte högre hastighet, så acceptera jag telefonie utan internet.


"off topic" jag använder Net1 p.g.a. dålig nät omkring.

Telia, 3G eller telenor fungerar aldrig här var vi bor.

Så har vi testad Net1 och är nöjd med.Jag vet att vi fick inte mer hastighet som 4 mbit/s så räcker det om man kör internet på normal väg.

Bara en fråg: har du nummerpressentation och fungerar det?Vi har tjänst beställt, dom lova att det är aktiverat, men ingen nummer i display när någon ringer.Har du detsamma problem?Tack för svar.


bästa hälsningar Mathias

Skumt.

Allmän fråga, vet någon hur mycket kapacitet (bandbredd) ett telefonsamtal med Net1´s lösning behöver ?

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

9

Sv: Dålig ljudkvalitet på telefoni

Med hänsyn till preferred codec blir det i teorin 2 x 64 kB/s och med lite overhead uppemot 150 kB/s

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

10

Sv: Dålig ljudkvalitet på telefoni

Hej tillsammas,

idag nedladd jag med hastighet 2,2 Mbit/s och när jag samtig ringer, so är det bor i en pepsiburka.hihi.


Med Nummerpresentation förstår jag det så att om någon ring mig, att jag se hans eller hennes nummer i display.

Nu tror jag, att dom tyska telefoner är inte kompatibel med.Försöker ringer Siemens och klara det.

Men bara konstig att både C353 och S810 (Gigaset) inte funka.....

Alla annan funktioner fungerar utmärkt.....


/Mathias

Jag är tysk och flytta 2009 till min flickvän, så grammatik kanske liten rolig....hitta du fel, så kan du behålla det...lol.

11

Sv: Dålig ljudkvalitet på telefoni

Det var först när jag ringde kundservice och de slog på trafikprioriteringen för mig som telefonin började fungera någorlunda hyggligt. Jag vet inte om det är så att trafikprioriteringen nu är påslagen för alla, men om det inte är så så rekommenderar jag att du pratar med supporten...

I övrigt håller jag med Vox: Det fungerar ganska hyggligt nu men de problem som är verkar vara belastningsrelaterade.

12

Sv: Dålig ljudkvalitet på telefoni

Tyvärr måste jag hålla med trafikprioritering är ett måste om det ska bli hyfsad samtalskvalitet, räcker med måttligt surfande för det ska bli dålig förbindelse.
Tycker att Net1 har en rätt dålig och dyr telefonitjänst, mina förväntningar var betydligt högre ställda för det priset.

Några saker jag reagerat över är att det inte är trafikprioritering
Telefonsvarare som inte har avisering av nya meddelanden.
Telefonsvarare som inte går att fjärravlyssna eller fjärrstyra.
Tyst koppel när modemet är avstängt, den som ringer borde mötas av tex "abonnenten går ej att nå för tillfället".
Hög öppnings avgift 69 öre
Dyrt att få nummerpresentation och en dålig telefonsvarare för 30:- månad

Kommer nog att portera till Cellip, vet någon om dom håller måttet, har testat Phonzo som är rätt dålig med många avbrott.

13

Sv: Dålig ljudkvalitet på telefoni

Egentligen är det nog en fråga om prioritering för Net1 och jag menar då inte trafikprioritering. Villkoret en gång för att få det aktuella frekvensbandet var att man också skulle erbjuda telefoni vilket man så småningom också gjorde med hjälp av en talkanal på 1xRTT. Driftkostnaderna för denna telefoni för dåvarande ICEnet blev dock för höga samtidigt som abbonnemangskostnaderna (också) blev för höga för kunderna vilket sammantaget resulterade i för få kunder som blockerade värdefull bandbredd vilken man - med rätta - ansåg kunde användas bättre med trecarriersystemet och rev. B (möjlighet till fler kunder) och med en integrerad VoIP-teknik för telefonin. Tanken var god men man är något av en pionjär för detta inom 450-CDMA tillsammans med bara en handfull övriga operatörer i världen. Ett storcellssystem som periodvis är hårt belastat är ingen optimal lösning för störningsfri (nästan) realtidskommunikation som telefoni och tidigare ICEnetchefers drömmar om handburna små mobiler tror jag kräver betydligt lägre nätbelastning även under kvällar och helger än den som nu råder - rev. B till trots. Kanske är det det som skymtar i nuvarande VD:s tidigare pressmeddelande att man avser fortsätta bygga ut nätet (förtäta basstationer ?). Sammantaget misstänker jag Net1 fortfarande betraktar telefonin som något man helst inte ville ha i produktportföljen men som man måste erbjuda för att alls få ha någon produktportfölj......

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

14

Sv: Dålig ljudkvalitet på telefoni

axe skrev:

Tyvärr måste jag hålla med trafikprioritering är ett måste om det ska bli hyfsad samtalskvalitet, räcker med måttligt surfande för det ska bli dålig förbindelse.
Tycker att Net1 har en rätt dålig och dyr telefonitjänst, mina förväntningar var betydligt högre ställda för det priset.

Några saker jag reagerat över är att det inte är trafikprioritering
Telefonsvarare som inte har avisering av nya meddelanden.
Telefonsvarare som inte går att fjärravlyssna eller fjärrstyra.
Tyst koppel när modemet är avstängt, den som ringer borde mötas av tex "abonnenten går ej att nå för tillfället".
Hög öppnings avgift 69 öre
Dyrt att få nummerpresentation och en dålig telefonsvarare för 30:- månad

Kommer nog att portera till Cellip, vet någon om dom håller måttet, har testat Phonzo som är rätt dålig med många avbrott.


Cellip är bäst :-)

Jag har dem, har även haft Phonzo, dock kan jag verkligen inte rekommendera dem.

Cellip är billigast och de fungerar!

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

15

Sv: Dålig ljudkvalitet på telefoni

Jupp, cellip stabilt och stoder manga codecs, villket vissa andra inte gor. Da kan man valja en codet beroende pa bandbredd.
Allt frang 9kbis till 64kbits funkar, men dom stodde inte den tysta codec installningen dar det inte skickas nagot om det ar tyst, bra for tex betala for trafik mangs abg.

16

Sv: Dålig ljudkvalitet på telefoni

Mjaa,  Cellip har säkert mindre driftstörningar än Phonzo men resp. codec och därmed talkvalitet är ju densamma för alla operatörer. Talkvalitén beror i stället på den använda linan.  Att Cellip därtill skulle vara billigast är väl tveksamt. Ringer man många korta samtal är avsaknaden av startavgift av stor betydelse och så vitt jag vet är Phonzo den enda (eller en av ytterst få) som inte sysslar med sådana dumheter som en startavgift - vilken tekniskt sett är helt omotiverad. Phonzos basabb. med 400 minuter fast telefon/månad  för 29 kronor (=7 öre/min) torde nog vara det lägsta på marknaden.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

17

Sv: Dålig ljudkvalitet på telefoni

Vox medievalis skrev:

Mjaa,  Cellip har säkert mindre driftstörningar än Phonzo men resp. codec och därmed talkvalitet är ju densamma för alla operatörer. Talkvalitén beror i stället på den använda linan.  Att Cellip därtill skulle vara billigast är väl tveksamt. Ringer man många korta samtal är avsaknaden av startavgift av stor betydelse och så vitt jag vet är Phonzo den enda (eller en av ytterst få) som inte sysslar med sådana dumheter som en startavgift - vilken tekniskt sett är helt omotiverad. Phonzos basabb. med 400 minuter fast telefon/månad  för 29 kronor (=7 öre/min) torde nog vara det lägsta på marknaden.

Phonzo har även dem öppningsavgift, även på abonnemanget med en månadskostnad på 29 kr.

Med Phonzo:
Taxa till mobiltelefoner:
1,19 per minut samt kr 0,39 i startavgift per samtal.

Taxa till fasta nätet:
Efter 400 min så gäller 14 öre / minut och 39 öre i startavgift.

Med Cellip:
Taxa till mobiltelefoner:
49 öre / minut & 10 öre i öppningsavgift per samtal.

Taxa till fasta nätet:
10 öre minut och 10 öre i öppningsavgift per samtal.

Månadsavgiften på 49 kr får man ringa för och använda till tjänster.

Jämförde Phonzo Basic med Cellip Netto.


Jag har haft Phonzo men bytte till Cellip efter alla driftproblem som Phonzo hade, och skrev man om dessa störningar på Phonzos facebooksida så fick man inget svar från dem, Phonzo valde istället att radera inlägget.

Cellip är billigast enligt Telepriskollen på hemtelefoni.

Sedan har Cellip mycket större tjänsteutbud
än Phonzo, bara att se efter själv.


Själv har jag gjort så att jag använder röstbrevlådan på mitt Cellipabonnemang även till mobiltelefonen, om jag missar ett samtal som rings till min mobil så vidarekopplas det till mitt Cellip-nummer, och svarar jag inte där heller så kopplas röstbrevlådan in och jag får ett e-mail med en bifogad ljudfil med meddelandet från den som ville mig något.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

18

Sv: Dålig ljudkvalitet på telefoni

Jag tanker inte gemig in i en sip bashing.
Bara jag ar nojd med cellip tjansten.
Enda ar att det ar billigare att ringa med mobil for mig iaf.

19

Sv: Dålig ljudkvalitet på telefoni

Nej Phonzo har INGEN startavgift på samtalen inom den avtalade volymen. 400 minuter till fasta eller geografiskt oberoende tjänster kostar totalt 29 kr/månad. 29 kronor utslaget på 400 minuter blir 0,0725 kr/minut men med ärlig sekunddebitering ! Samma abb. har däremot skyhöga kostnader för samtal till mobiler varför jag alltid ringer mobilsamtal från ett gammalt och nu säljstoppat teliaabb med mycket låga priser. Skillnaden mot att ha ett geografiskt oberoende mobilt VoIP-nummer (010- i t.ex bilen) visar på den extrema prissättningen på mobilsamtal: den som ringer till mitt mobila 010-nummer betalar endast lokalsamtal (i bästa fall från ett Phonzoabb.) och betalar då ingen start/uppkopplingsavgift och sedan 7 öre/minuten men sekunddebiterat. Om vederbörande däremot ringer min GSM-mobil i samma bil kan det lätt bli den femdubbla minutkostnaden (dessutom minutdebiterat) och uppemot en krona i startavgift ! På köpet är ljudkvalitén - p. g.a en "bättre" codec i VoIP än i GSM - väsentligt bättre över mobilt VoIP. Det är med andra ord inte konstigt att de flesta operatörer slåss till sista blodsdroppen för att förhindra användningen av mobil VoIP-telefoni ........

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

20

Sv: Dålig ljudkvalitet på telefoni

Vox medievalis skrev:

Nej Phonzo har INGEN startavgift på samtalen inom den avtalade volymen. 400 minuter till fasta eller geografiskt oberoende tjänster kostar totalt 29 kr/månad. 29 kronor utslaget på 400 minuter blir 0,0725 kr/minut men med ärlig sekunddebitering ! Samma abb. har däremot skyhöga kostnader för samtal till mobiler varför jag alltid ringer mobilsamtal från ett gammalt och nu säljstoppat teliaabb med mycket låga priser. Skillnaden mot att ha ett geografiskt oberoende mobilt VoIP-nummer (010- i t.ex bilen) visar på den extrema prissättningen på mobilsamtal: den som ringer till mitt mobila 010-nummer betalar endast lokalsamtal (i bästa fall från ett Phonzoabb.) och betalar då ingen start/uppkopplingsavgift och sedan 7 öre/minuten men sekunddebiterat. Om vederbörande däremot ringer min GSM-mobil i samma bil kan det lätt bli den femdubbla minutkostnaden (dessutom minutdebiterat) och uppemot en krona i startavgift ! På köpet är ljudkvalitén - p. g.a en "bättre" codec i VoIP än i GSM - väsentligt bättre över mobilt VoIP. Det är med andra ord inte konstigt att de flesta operatörer slåss till sista blodsdroppen för att förhindra användningen av mobil VoIP-telefoni ........

Ja, men de har öppningsavgift efter 400 minuter,
har inte skrivit att de har öppningsvagift på de minuter som ingår varje månad.


Cellip har även dem sekunddebitering, även om man väljer mobiltelefoni från dem.
Jag själv har riktnummer 026 till mitt nummer hos Cellip, men har funderingar på att byta till ett nummer med 010.

Största anledningen till att jag valde Cellip är för att jag ville ha en stabil tjänst, vilket jag inte kunde få av Phonzo.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

21 Senaste redigerad av jonasolof (2012-03-07 11:20:17)

Sv: Dålig ljudkvalitet på telefoni

VoIp kan förbättras med VPN i vissa fall, vet inte om det går att tillämpa för Net1

http://www.voip-sip.org/running-voip-vi … e-quality/

Det är möjligt att det är kört på förhand med den latens som uppkommer genom förbindelsen.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

22

Sv: Dålig ljudkvalitet på telefoni

Valet av operatör styrs ju i grund och botten av vars och ens samtalsmönster men jag tycker fortfarande att startavgifter för ett samtal (mobilt eller fast) är både omoraliskt och lurendrejeri; det är i så fall ärligare att höja minutavgiften något vilket därmed innebär en rättvisare samtalskostnad baserad på samtalets verkliga längd. Sedan är 400 minuter/månad inte så lite - i varje fall inte för många korta samtal.
Att Cellip säkert är stabilare och har bättre driftsäkerhet är jag övertygad om men den svaga länken när man kör VoIP över mobilt bredband är aldrig telefonioperatören utan bredbandsoperatören som nästan genomgående - för alla operatörer - har alltför liten marginal mellan teoretisk kapacitet och de facto utnyttjad vilket regelmässigt innebär kortare perioder av störningar som jag upplever mer störande än Phonzos avbrott någon eller några gånger per månad. Med Phonzos extremt låga priser får man nästan acceptera avbrott ibland på samma sätt som det för oss glesbygdsbor blir mer lönsamt att ha ett eget reservelverk än att betala en nätavgift för ett 100% säkert elnät.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

23 Senaste redigerad av Discover (2012-03-07 18:14:07)

Sv: Dålig ljudkvalitet på telefoni

Vox medievalis skrev:

Valet av operatör styrs ju i grund och botten av vars och ens samtalsmönster men jag tycker fortfarande att startavgifter för ett samtal (mobilt eller fast) är både omoraliskt och lurendrejeri; det är i så fall ärligare att höja minutavgiften något vilket därmed innebär en rättvisare samtalskostnad baserad på samtalets verkliga längd. Sedan är 400 minuter/månad inte så lite - i varje fall inte för många korta samtal.
Att Cellip säkert är stabilare och har bättre driftsäkerhet är jag övertygad om men den svaga länken när man kör VoIP över mobilt bredband är aldrig telefonioperatören utan bredbandsoperatören som nästan genomgående - för alla operatörer - har alltför liten marginal mellan teoretisk kapacitet och de facto utnyttjad vilket regelmässigt innebär kortare perioder av störningar som jag upplever mer störande än Phonzos avbrott någon eller några gånger per månad. Med Phonzos extremt låga priser får man nästan acceptera avbrott ibland på samma sätt som det för oss glesbygdsbor blir mer lönsamt att ha ett eget reservelverk än att betala en nätavgift för ett 100% säkert elnät.


Ok. Då fibern jag är uppkopplad mot i hemmet är j*vligt driftsäker så är det en fördel med en teleoperatör som också är det.
När jag ringer med Cellip över 3G så använder jag GSM codec just för att inte märka av belastningen på 3G nätet så ofta,
dock gör jag i stort sett alltid ett speedtest innan jag ringer med VoIP genom mobilen för att se om det är någon idé att ringa genom VoIP eller "vanligt" samtal genom GSM-nätet.

Dock är det i stort sett inga belastningsproblem med Tele2 i "min" stad, värre är det med 3.


Man kan väl se det såhär,

vill man ha det absolut billigaste ( ej till mobiler ) men kan stå ut med driftproblem och störningar i tjänsten och otrevlig kundtjänst så väljer man Phonzo.

vill man ringa lite lite lite (några ören) dyrare men billigare till mobiler så väljer man Cellip och kan då ringa när man vill, nattetid eller dagtid.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

24

Sv: Dålig ljudkvalitet på telefoni

Mycket vettigt val om man har fiber som lina men med 40 km till närmaste Net1-bas får man ändå tåla en hel del när videogänget kör igång på kvällar och helger. Till sist - kan mycket väl tänka mig att Phonzos support kan vara vresig ibland - men faktum är att jag alltid fått ett mycket vänligt bemötande och - vilket torde vara mycket ovanligt bland operatörer - faktiskt vid några tillfällen fått prata med ansvarig TEKNIKER för att dryfta problem !  Sådant måste vara extremt ovanligt hos de "stora". Med fem abb. och många men nästan alltid korta samtal blir det ändå många trevliga och obeskattade slantar över med Phonzo ....

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

25

Sv: Dålig ljudkvalitet på telefoni

Jag har tex pratat med vd pa cellip tidigare angaende saker, och det har blivit fixat/fatt svar omgaende. Ingen frontline inhyrd som sitter i ..... och inte har nagot med bolaget att gora och hanvisar till att man skall vicka pa sladdar eller dra ur telefoner osv...

Villman fa en funktion eller saknar det, sa blev det fixat omgaende. Vad mer kan man begara...