1

Tråd: flasha? unbranda? behöver få tre till tele2.

Jag har ett huawei e220 som var låst till tre.
i förrgår låste jag upp det och testade igår att koppla upp med mitt tele2 abonnemang med tele2 connect vilket gick jättebra och jag va superglad att jag fått internet till att funka (är lite trött på att surfa med mobilen som modem ute i skogen på världens lägsta hastighet)
och i morse när jag skulle koppla upp mej så gick det inte. verkade som om tele2 connect inte hittade modemet.

då är min fråga, vad gör jag?

jag funderade på om jag kunde unbranda modemet (om jag uppfattat det rätt så är det att få bort tres programvara från modemet)

men ska jag vara helt ärlig så har jag ingen aning om vad det betyder när folk skriver att man ska flasha modemet. jag ha sökt som en tok på nätet hela dagen och hittar ingen förklaring till hur man gör detta. hittar många forum med förklaringar där dom använde ruttrycken flasha modemet och unbranda det. och det är någonstans de skriver något om en kod för att unbrande modemet.

jag behöver verkligen hjälp. många av er kansek suckar över min okunskap men jag kan verkligen inte hitta någon information om hur jag ska göra eller förklaringar på vad saker är och hur man gör dom.

jag vill få bort tre helt och ha ett fungernade modem som jag bara kan öppna och klicka koppla upp som fungerar med mitt tele2 abonnemang.

vore jätte tacksam för hjälp för jag sliter snart mitt hår!

2

Sv: flasha? unbranda? behöver få tre till tele2.

Programvara du installerar är bara ett grafiskt skal.
Det påverkar inte så länge du har ställt in rätt APN för Tele2
På vilket sätt gick det inte, kunde du koppla upp dig men inte surfa?

Istället för att flasha modem som är det bättre att prova annan usbport på datorn, eller avinstallera från lägg till ta bort program.
Och installera om.

3

Sv: flasha? unbranda? behöver få tre till tele2.

Programvara du installerar är bara ett grafiskt skal.
Det påverkar inte så länge du har ställt in rätt APN för Tele2
På vilket sätt gick det inte, kunde du koppla upp dig men inte surfa?

Istället för att flasha modem som är det bättre att prova annan usbport på datorn, eller avinstallera från lägg till ta bort program.
Och installera om.

4

Sv: flasha? unbranda? behöver få tre till tele2.

Jag kunde inte koppla upp mej. verkade som om tele2 connect inte kunde hitta modemet.
Jag var inne på konfiguration och försökte ändra profilen som jag kopplar upp med och då skriva in rätt apn där. men varje gång jag tryckt okej så gick den tillbaka till deafult.
så man kan säga att det är som om jag inte får kontakt med tele2 connect programmet.

Jag har nu fått igång internetet på min laptop (med xp installerat) men det går mycket segare än vad det gjorde på den stationära där jag fick igång det först.
jag mätte på bredbandskoll.se idag fick den 0.05mbit/s ner och 0.03 mbit/s upp.
och det är stor skillnad på första gången jag fick igång det på min stationära med 4mbit/s ner.

Jag har bytt port.
avinstallerat alla operatörsprogram.
stoppat in modemet
installerat programvaran som ligger på modemet (alltså tres och drivrutiner)
installerat tele2 mobileconnect med filen jag laddat ner från nätet.
(tror det var här det fungerade första gången jag fick igång det)
avinstallerade tre connect
försöktehitta någon inställning någon annanstans man kunde ändra
avinstallerade tele 2 connect
installerade tele2 connect
startade om systemet
avinstallerade allt igen
och så börja om.
Jag vet inte varför den slutade fungera från första början.
på kvällen fungerade det
på dagen satte i modemet, det gick att koppla upp med otroligt trög hastighet
sen loggade det bara ut.
och efter det så var tele2 conncet blank. som om den inte känns vid modemet.

5

Sv: flasha? unbranda? behöver få tre till tele2.

Är nog lättare att fortsätta med 3 connect och sedan bara skapa en profil för tele2.
Blir det nån skillnad om du byte usb port när den inte känner igen modemet?

6 Senaste redigerad av jenyagirl96DZ (2012-01-19 15:15:27)

Sv: flasha? unbranda? behöver få tre till tele2.

när jag byter usb port så hittar datorn modemet och säger att den installerar drivrutiner och att modemet är klart för användning men tele2 connect reagerar inte alls.

står bara nedkopplad.
det är kryss för båda 3g - 2g och wlan signal
och knappen koppla upp är grå så den går inte att trycka på.
så det är som att den inte alls bryr sej.
i enhetshanteraren finns inte ens någon flik för modem.
vilket jag tycker är konstigt.
men på cd/dvd -rom enheter hittar den huawei modemet.

edit:
Jag avinstallerade allt igen.
startade om datorn.
satte i modemet och installerade tre.
höll koll på enhetshanteraren och huawei ploppade upp som modem.
installerade tele2 connect. och nu finns inte någon modem flik i enhetshanteraren längre.
varför gör den så?

7

Sv: flasha? unbranda? behöver få tre till tele2.

Varför måste du installera tele2 connect?

8

Sv: flasha? unbranda? behöver få tre till tele2.

För att jag inte kan koppla upp mej med tre connect om jag har tele2 abonnemang. Jag fick kopplat upp mej innan. Men det är som om Något krockar. För modemet tappas hela tiden. Tele 2 Connect försöker koppla upp men på verkar det som om jag tar ut modemet och sätter i det igen och på ber programmet om koden igen. Så heller det på nu. Hur kan jag annars få ett tele 2 sim att koppla upp med ett upplåst tre huawei modem? Jag vill bara kunna surfa med det bättre abonnemanget.

9

Sv: flasha? unbranda? behöver få tre till tele2.

Har du provat att installera enbart 3 connect och sen gå in under profiler och ställa in apn för tele2?

10

Sv: flasha? unbranda? behöver få tre till tele2.

Jag har letat efter det men hittade inte var jag skulle ändra apn. Räcker det att jag bara låst upp modemet? Har låst Något om nck kod som låser modemet till operatörens nät.

11

Sv: flasha? unbranda? behöver få tre till tele2.

På mitt halebop ställer man inte det i

Verktyg / alternativ / profiladminstration
Där kan jag välja ny och sedan ställa in APN för olika operatörer.
Om modemet är upplåst korrekt så ska det räcka med att ställa in apn för tele i 3 connect.

12

Sv: flasha? unbranda? behöver få tre till tele2.

Det fungerar inte. Installerade mobile partner och det gick hur bra som helst. Kunde surfa i nästan 4mbps. Men helt plötsligt tappar den bort modemet och kan inte hitta det. Och nu är jag tillbaka vitt ruta ett.