1 Senaste redigerad av javafanboy (2012-01-17 04:22:53)

Tråd: Bäst EJ USB modem för Tele 2 (skrev av misstag 3 först - göm det)

Jag börjar mer och mer luta åt "Tele 2" (och inte 3  som jag först skrev av misstag!) för 4g LTE då jag gissar att det är de som äger masten jag bor granne med. Från dem behöver man ju inte köpa ett modem om man inte vill så jag tänkte få lite förslag på bra sådana lämpliga för fast montage i en fastighet med externa antenner (tänkte köpa en eller två paneler typ http://www.davido.se/shop/product_info. … ts_id=251).

Jag vill helst INTE ha något med USB (om det kan undvikas) utan antingen ett kombinerat modem + router eller ett rent modem med en enda ethernet utgång (är väll också en sorts "router" om man skall vara petig? men jag menar utan flera utgångar eller wifi).

Jag har redan en helt ok "router" med brandvägg och hårdvarustöd för SSL etc samt en separat och väl fungerande Wifi accesspunkt (placerad där den täcker hela huset) så egentligen skulle ett rent modem vara det bästa men då får det som sagt inte vara USB för sådant har mina prylar inte stöd för.

Känns också som att blanda in USB för med sig problem om man vill köra 24x7 med bästa tillförlitlighet (de små stickorna överhettas, USB porten kan hänga sig etc). Jag vill inte heller behöva använda någon "induktiv" överföring som försvagar signalen utan kunna koppla in antenner med riktiga kontakter...

Jag funderade ett tag på att köpa ett olåst Huawei D593 (erbjuds väll även av Tre men då låst på något sätt antar jag) men sedan läste jag något om att den drivs med laddningsbara batterier (skulle laddas!) vilket jag inte har någon som helst glädje av och att den "slår av sig" efter en viss tid av inaktivitet (vill jag INTE) så i så fall är den inte aktuell -  jag vill hellre ha en ren 230V pryl!
Strulet med att ansluta externa antenner (alla typer av antenner verkar inte aktiveras) imponerar inte heller...

Funkar tex denna http://www.actiontec.com/products/datas … asheet.pdf för Svenska förhållanden (man får ju fixa 230V adapter förstås men i övrigt)?

Har någon några andra förslag som låter mer som vad jag efterfrågar? Jag vill inte nödvändigtvis ha något superbilligt utan huvudkravet är pålitlighet och prestanda (får ju inte vara löjligt dyrt då det trotts allt är för privatbruk så proffsprylar är troligen uteslutet).

2

Sv: Bäst EJ USB modem för Tele 2 (skrev av misstag 3 först - göm det)

javafanboy skrev:

Jag börjar mer och mer luta åt "Tre" för 4g LTE då jag gissar att det är de som äger masten jag bor granne med. Från dem behöver man ju inte köpa ett modem om man inte vill så jag tänkte få lite förslag på bra sådana lämpliga för fast montage i en fastighet med externa antenner (tänkte köpa en eller två paneler typ http://www.davido.se/shop/product_info. … ts_id=251).

Jag vill helst INTE ha något med USB (om det kan undvikas) utan antingen ett kombinerat modem + router eller ett rent modem med en enda ethernet utgång (är väll också en sorts "router" om man skall vara petig? men jag menar utan flera utgångar eller wifi).

Jag har redan en helt ok "router" med brandvägg och hårdvarustöd för SSL etc samt en separat och väl fungerande Wifi accesspunkt (placerad där den täcker hela huset) så egentligen skulle ett rent modem vara det bästa men då får det som sagt inte vara USB för sådant har mina prylar inte stöd för.

Känns också som att blanda in USB för med sig problem om man vill köra 24x7 med bästa tillförlitlighet (de små stickorna överhettas, USB porten kan hänga sig etc). Jag vill inte heller behöva använda någon "induktiv" överföring som försvagar signalen utan kunna koppla in antenner med riktiga kontakter...

Jag funderade ett tag på att köpa ett olåst Huawei D593 (erbjuds väll även av Tre men då låst på något sätt antar jag) men sedan läste jag något om att den drivs med laddningsbara batterier (skulle laddas!) vilket jag inte har någon som helst glädje av och att den "slår av sig" efter en viss tid av inaktivitet (vill jag INTE) så i så fall är den inte aktuell -  jag vill hellre ha en ren 230V pryl!
Strulet med att ansluta externa antenner (alla typer av antenner verkar inte aktiveras) imponerar inte heller...

Har någon några andra förslag som låter mer som vad jag efterfrågar? Jag vill inte nödvändigtvis ha något superbilligt utan huvudkravet är pålitlighet och prestanda (får ju inte vara löjligt dyrt då det trotts allt är för privatbruk så proffsprylar är troligen uteslutet).


Har 3 dragit igång sitt 4G/LTE nät och släpper in användare ?

Jag skulle nog undvika 3´s 4G nät då de bygger ensam och säkert kommer att leda till sämre täckning.
Men om du ska ha utrustningen "fast monterad" så kanske det fungerar bra.


Om det står något av följande så finns 3 i masten:

3GIS.

Hi3g Access AB.


Jag har varit kund hos 3 i runt 8 år och de behandlar inte sina kunder väl kan
jag lugnt påstå, de lyssnar knappast på vad man tycker som kund.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

3

Sv: Bäst EJ USB modem för Tele 2 (skrev av misstag 3 först - göm det)

Du har ju rätt - det var jag som var förvirrad - jag menar ju "Tele 2" och inte 3 (som du säger har de väll inte börjat rulla ut 4g ännu) ledsen för det...

Intressant läsning om 3 dock - gör inte direkt att man VILL vänta på att de kommer med 4g ....